اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی یکپارچه

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بازاریابی یکپارچه ، واژه یکپارچگی در بازاریابی با تکنولوژی اجین شده است. به گونه ای که شرکت­ها برای برگزاری کمپین­هایی که از رسانه های مختلف استفاده می کنند به اجبار از مفاهیم یکپارچگی و پلتفرم­های یکپارچه بازاریابی استفاده می­ نمایند. علت اصلی این اجین شدن، در دسترس قرار گرفتن تکنولوژی هایی نظیر تلفن همراه در اختیار مخاطبین امروزی است. تصور کنید مخاطبی تبلیغ خنده داری را در رادیو می­شنود و بلافاصله به دنبال شرکتی که آن تبلیغ را منتشر کرده است می­ گردد. در اینجاست که یکپارچگی بخش های مختلف باعث هم افزایی در ارزش تبلیغ مورد نظر می­گردند.

بازاریابی یکپارچه چیست؟

بازاریابی یکپارچه به استراتژی­ های بازاریابی اتلاق می­ گردد که بر اهمیت استواری، یکپارچگی و چند بعدی بودن تجربه مشتری در برندینگ شرکت تأکید دارند. این بدان معنی است که تمامی تعاملات با مشتری در درگاه­های متفاوت مانند رادیو، تلویزیون، بیلبورد، سطح فروشگاه فیزیکی و یا آنلاین، خدمات مشتریان و … با شکلی واحد و به صورت کاملا هدفمند و در راستای اهداف برند باشد. به عبارت ساده­ تر مشتری هر آنچه می­بیند و حس می­کند او را در راستای اهداف برندینگ مجموعه تحریک نماید.

نحوه ایجاد یک کمپین بازاریابی یکپارچه

هدف اصلی کمپین خود را تعیین کنید.

قبل از در نظر گرفتن اینکه کدام کانال ها بخشی از کمپین بازاریابی یکپارچه شما خواهند بود، باید هدف کل این کمپین را در نظر بگیرید.

– شاید شما یک محصول یا خدمات جدیدی را عرضه کرده اید و می خواهید آن را به مشتریان خود ارائه کنید.

– شاید شما کاملاً ریبرندینگ کرده اید و می خواهید پیام جدید خود را انتشار دهید.

– شاید شما به سادگی یک جایگاه یابی (Positioning) جدید انتخاب کرده اید و می خواهید مخاطبان شما شروع به برقراری تعامل با برند شما کنند.

هدف کمپین شما هر چیزی که باشد، همیشه به یاد داشته باشید که همیشه به همه جوانب آن توجه کنید. این امر به شما کمک می کند تا

  • متمرکز شوید،
  • موفقیت کمپین خود را پیگیری کنید
  • و یاد بگیرید که چگونه برای دفعه بعدی آن را بهبود ببخشید.
  1. کانال های بازاریابی خود را انتخاب کرده و اهداف هر یک را تعیین کنید.

اکنون که هدف اصلی کمپین بازاریابی یکپارچه خود را می دانید، احتمالاً می دانید که چه کانال هایی می توانند به شما در رسیدن به این هدف کمک کنند.

به عنوان مثال، اگر هدف شما طراحی لوگوی جدید و برندسازی است، لزوماً نیازی به استفاده از تبلیغات رادیویی ندارید.

از طرف دیگر، اگر می خواهید منطقه یا شهر جدیدی را هدف قرار دهید، ممکن است تبلیغات رادیویی، تبلیغات بیلبورد، تبلیغات تلویزیونی و سایر کانال های محلی مفید باشد.

هنگام انتخاب کانال (های) خود، همه چیز به آنچه که می خواهید از طریق کمپین بازاریابی یکپارچه خود بدست آورید، بستگی دارد.

  1. شخصیت (personas) خریدار خود را از طریق کانال تعریف کنید.

هر کانال بازاریابی شخصیت خریدار خاص خود را هدف قرار می دهد. به همین دلیل، به جای تعیین شخصیت های گسترده برای کمپین خود، باید مخاطبان خود را از طریق کانال ها تعریف کنید.

در راستای این فعالیت همپوشانی هایی وجود خواهد داشت، اما عاقلانه است که دقیقاً بدانید که در هر رسانه ای با چه افرادی صحبت می کنید و چگونه می توانید این فعالیت ها را به بهترین وجه به موفقیت برسانید.

  1. مدیران کانال خود را مشخص کنید.

بسته به اندازه تیم بازاریابی شما، ممکن است افراد (یا تیم های) متفاوتی مسئول کانال های مختلف باشند. هنگام اجرای یک کمپین بازاریابی چند کاناله، باید مشخص کنید که چه کسی به طور خاص مسئول تنظیم و مدیریت کانال (ها) در راستای کمپین می باشد.

این امر به دو دلیل مهم است:

۱) این مدیر، در کانال خود متخصص است (به عنوان مثال مخاطبان، تاکتیک های بهینه سازی، راهبردهای گزارش دهی و غیره) و می داند چگونه محتوای کمپین را برای دسترسی به بیشترین میزان موفقیت طراحی کند.

۲) تعیین یک شخص برای مدیریت کلیه کانال ها ممکن است بسیار نگران کننده باشد و باعث شود محتوا و کمپین دچار مشکل شوند.

شاید شما یک تیم بازاریابی کوچکتر داشته باشید که در آن یک نفر چندین کانال را اداره می کند. صرف نظر از اندازه تیم شما، تمام تلاش خود را برای به اشتراک گذاشتن مسئولیت های مدیریت کانال ها در بین چند نفر انجام دهید.

 

بازاریابی یکپارچه

بازاریابی یکپارچه – کالج مدیریت

 

  1. پیام رسانی بازاریابی قابل انعطاف ایجاد کنید.

در این مرحله، هدف کمپین، مخاطبان هدف و کانال های بازاریابی خود را دارید. اکنون زمان آن رسیده است که محتوای کمپین بازاریابی یکپارچه خود را ایجاد کنید. این مرحله جایی است که تبلیغ نویسی (copywriting)، طراحی گرافیک و دیگر فرآیندهای خلاق به مرحله اجرا در می آیند.

  1. برنامه خود را برای جذب مشتریان تعیین کنید.

این که شما قصد داشته باشید کمپین خود را برای جذب مشتریان انتخاب کنید یا خیر. همیشه باید برای این امر آماده باشید.

هنگامی که کمپین خود را راه اندازی کردید، نباید این کار را برای بررسی در آینده رها کنید.

حتی اگر شما به سادگی در حال ارتقاء سطح آگاهی از برند خود هستید، در نظر بگیرید که چگونه ممکن است بازدید کنندگان شما در نهایت به مشتریان شما تبدیل شوند.

در این راستا، در نظر بگیرید که چگونه یک بازدید کننده ممکن است به یک مشتری تبدیل شود.

آیا آنها در خبرنامه شما عضو می شوند؟

اطلاعات خود را برای بارگیری یک پیشنهاد وارد می کنند؟

در وب سایت شما حساب کاربری ایجاد می کنند؟

اطمینان حاصل کنید که این جنبه از کمپین شما با بقیه فعالیت های دیداری و پیام رسانی شما مطابقت داشته باشد.

مانند همیشه، با نیروهای فروش ارتباط برقرار کنید تا

  • مطمئن شوید که آنها از کمپین شما آگاه هستند
  • و از برنامه شما برای جذب مشتریان جدید مطلع شده اند.
  1. راه اندازی، اندازه گیری و تکرار کمپین خود.

برای راه اندازی کمپین بازاریابی یکپارچه خود آماده هستید؟

ممکن است زمان آن باشد که کمپین خود را به کار ببندید … اما هنوز زمان استراحت فرا نرسیده است.

آن KPI ها و معیارهای مرحله اول را به خاطر دارید؟

هر کدام از KPI ها به هدف اصلی تبلیغات شما مربوط می باشد.

– مثلاً افزایش آگاهی از برند،

– برندینگ مجدد،

– محصول جدید و غیره.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

فواید برنامه ریزی

فواید برنامه ریزی ، یکی از مهمترین کارها و مهارت هایی که در هدف گذاری و رسیدن به آن نقش کلیدی…