اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی لحظه ای

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بازاریابی لحظه ای ، شکی نیست که رسانه های اجتماعی تأثیر عمده ای در نحوه ی عملکرد امروز ما در جامعه دارند. آن ها تنها در روابط و نحوه ی ارتباط انسان ها با یکدیگر تأثیر گذار نیستند بلکه در استخدام، یافتن شغل و حتی خرید روزمره ی ما نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. بازاریابی لحظه ای در حال تغییر روش خرده فروشی محصولات و خدمات با استفاده از شبکه های اجتماعی است.

این امر با محتوا هایی مانند اسنپ چت برای ارائه ی معاملات ویژه، کوپن و تطبیق قیمت در زمان واقعی و در محل مورد نظر انجام می گیرد.

بازاریابی لحظه ای باعث افزایش آگاهی از برند می شود تا هیجان را برای یک رویداد خاص، تبلیغ و یا خدماتی خاص افزایش دهد. همچنین می توان گفت این بازاریابی به تمایل مصرف کنندگان برای جذب محصولات کوچکتر، آسان تر و کارآمدتر می پردازد.

بازرایابی لحظه ای چیست؟

امروزه گوشی های تلفن همراه به عضوی جدا نشدنی از زندگی ما تبدیل شده اند. ما همه روزه ساعت ها پای موبایلمان می نشینیم و اخبار را چک می کنیم، نیازهایمان را جستجو می کنیم و یا برای تفریح و سرگرمی از آن استفاده می کنیم.

بازاریابی لحظه ای دقیقا زمانی است که کاربر به چیزی نیاز پیدا می کند و این حس نیاز در او ضرورت پیدا می کند. برای برطرف کردن نیازش در موتورهای جستجو نیازش را به محتوای متنی تبدیل کرده و آن را تایپ می کند. سایتی که بهترین و سریع ترین جواب را به نیاز و خواسته ی کاربر بدهد انتخاب می شود.

حالا چرا به این نوع از بازاریابی، لحظه ای می گویند؟ برای اینکه در یک لحظه حس نیاز در کاربر شدت می گیرد و با موبایل یا لپ تاپ شروع به جستجو می کند. چرا؟ چون امروزه کاربران اکثرا با موبایل جستجو می کنند. تعداد بازدید سایت ها و جستجوی کاربران در وب با موبایل خیلی بیشتر از دسکتاپ است.

این مسئله در حدی جدی است که بیشتر ما اگر موبایل خود را جا بگذاریم احساس ناامنی می کنیم. به همین خاطر می گوییم که بازاریابی لحظه روز به روز درحال جدی تر شدن است. به زبان ساده تر بازاریابی لحظه وقتی است که کاربر نیازش را به متن تبدیل می کند.

بازاریابی لحظه چه مزایا و اهمیتی دارد؟

۱- بازاریابی لحظه، توجه مشتری را در لحظه مناسب جلب می کند

دامنه توجه انسان محدود است و همین می تواند باعث دشوارتر شدن دسترسی به مخاطب هدف شما شود؛ زیرا نه تنها باید در زمان مناسبی با بازار هدفتان ارتباط برقرار کنید؛ بلکه باید پیامی را نیز به کار ببرید که دقیق بوده و درک آن برای مخاطب آسان است.

اما با استفاده از بازاریابی لحظه می توانید مشتریان بالقوه را دقیقاً در هنگامی هدف قرار بدهید که به دنبال آنچه که عرضه می کنید هستند.

به منظور بهره برداری از بازاریابی لحظه با این هدف، باید محتوایی تولید کنید که لحظه هایی که سرشار از احساس نیاز هستند را هدف قرار می دهد. این محتوا باید برای مخاطب ارزش آفرین باشد؛ به این معنی که باید اطلاعاتی را در اختیارش قرار بدهد که به منظور به مرحله عمل درآوردن تمایل خود برای خرید، آموختن، انجام دادن کاری یا رفتن به جایی به آن نیاز دارد.

۲- فارغ از کوچکی یا بزرگی کسب وکار، باعث افزایش آگاهی نسبت به برند می شود

چه از دیدگاه مصرف کننده به وضعیت بازار نگاه کنیم یا از زاویه دید برند، در هر صورت نمی توانیم وجود انبوهی از گزینه های متنوعی که در دسترس مشتریان قرار دارد را انکار کنیم. در چنین شرایطی، چه یک کسب وکار کوچک یا متوسط داشته باشید یا یک سازمان جا افتاده و معروف، در هر صورت باید برای گرفتن سهم بازار با بقیه رقابت کنید.

با استفاده از بازاریابی لحظه می توانید آگاهی نسبت به برند را در میان مخاطبان هدف خود تقویت کنید. افزایش آگاهی و توجه به برند می تواند به مخاطبان شما کمک کند تا در «لحظه های نیاز به دانستن» خود شرکت شما را در یاد داشته باشند. این به نوبه خود می تواند باعث ورود آن ها به «لحظه نیاز به خرید» شود.

در اینجا هم برای افزایش آگاهی به برند می توانید از محتوا کمک بگیرید. برای نمونه می توانید پست های وبلاگی و محتواهایی را تولید و منتشر نمایید که به سؤالات رایج کاربرانی که درباره محصولات، خدمات یا حوزه فعالیت شما تحقیق می کنند پاسخ می دهند. به علاوه، با ارسال پست در شبکه های اجتماعی یا از طریق تبلیغات نیز می توانید به تقویت آگاهی از برند خود کمک کنید.

۳- برای آن هایی که زودتر برای استفاده از بازاریابی لحظه اقدام می کنند مزایای رقابتی در پی دارد

اگر بر روی بازاریابی لحظه سرمایه گذاری جدی داشته باشید، موفقیت روز افزون شما دور از انتظار نخواهد بود.

با استفاده از بازاریابی لحظه، انتظارات مخاطبان هدف خود را برآورده می کنید و منابع و اطلاعاتی را در اختیار آن ها قرار می دهید تا به واسطه آن بتوانند خواسته خود را محقق کنند. این به نوبه خود می تواند به خرید اینترنتی، خرید حضوری یا تماس با کسب وکار شما منتهی شود.

این لحظه های نیاز نه تنها تمام شدنی نیست؛ بلکه با رشد روزافزون فناوری های نوین و نفوذ آن ها در زندگی روزمره مصرف کنندگان، رفته رفته بیشتر هم می شوند. در چنین شرایطی برای اینکه از قافله رقابت عقب نمانید باید در خدمت مخاطبان خود و لحظه های آن ها باشید.

 

بازاریابی لحظه ای

بازاریابی لحظه ای – کالج مدیریت

چگونه در میدان جنگ برند ها در بازاریابی لحظه ای به موفقیت دست پیدا کنیم؟

۱- حضور به موقع در بازاریابی لحظه ای

یکی از اعمالی که شما می توانید برای پیروزی در میدان جنگ برند ها استفاده کنید.

شناخت ریز لحظه هایی است که در کسب و کارتان وجود دارد. پس از آنکه این ریز لحظه ها را شناختید. باید بر اساس این ریز لحظه ها پاسخی دقیق و مناسبی جهت جلب مخاطب بدهید.

اصلا نگران برند های شناخته شده نباشید. چرا که امروزه مشتری ها به برند و مارک خاصی فکر نمی کنند. بلکه به برندها و مارک هایی فکر می کنند که با آن ها بتوانند نیاز هایشان را رفع کنند و سریع تر از آن خدمات استفاده کنند.

اما حتما برای شما سوال ایجاد شده که این ریز لحظه ها چیست و چگونه می توان این ریز لحظه ها را در کسب و کار شناسایی کرد؟

جواب این سوال را می توانید با استفاده از سرچ کنسول گوگل و پرسش های مردمی به دست بیاورید.

 به طور مثال سایتی را تصور کنید که تنها بلیط های لحظه ی آخری به فروش می رساتد. و مشتری تنها با نوشتن بلیط لحظه آخر در صفحه جستجوی گوگل می تواند وارد این سایت شود.

۲- پاسخی دقیق و مناسب بدهید.

فرض کنید یک مشتری با استفاده از بازاریابی لحظه ای به سایت شما می رسد و می خواهد ببیند که برند شما چه ویژگی هایی دارد. و یا اینکه آیا برند شما می تواند نیازش را برطرف کند یا خیر.

خوب شما باید یک پاسخ قانع کننده و در عین حال دقیق به مشتری بدهید، تا در جنگ میان برند های دیگر پیروز شوید. شما باید تمامی سوالاتی که مشتری ممکن است در مورد برند شما داشته باشد را پاسخ دهید.

برای این کار بهتر است، لیستی از پرسش ها را تهیه کنید و سعی کنید در متن وب سایتتان جواب تک تک آن سوالات را بدهید.

۳- سرعت و بازاریابی لحظه ای

ببینید همانطور که از اسم این بازاریابی مشخص است، این نوع بازاریابی در لحظه انجام می شود. شما باید به سرعت تمامی نیاز های مشتری از برندتان را برطرف کنید.

درست است که پاسخ دادن به تمامی سوالات مشتری می تواند در موفقیت شما تاثیر گذار باشد. اما مشتری می خواهد هر چه سریعتر به پاسخ نیاز های خود دست یابد.

برای همین پیشنهاد می شود که علاوه بر سادگی و کامل بودن، سعی کنید در متنی که در وب سایتتان قرار می دهید. سریعتر نیازهای مشتریتان را نسبت به برندتان بر طرف کنید.

نوشته های مشابه

برنامه بازاریابی

برنامه بازاریابی ، استراتژی مورد استفاده یک شرکت را برای بازاریابی محصولات خود به مشتریان را شرح می‌دهد. در این…

بازاریابی مکان محور

بازاریابی مکان محور ، یک روش بازاریابی مستقیم است که با دستیابی به مکان مخاطبان اطلاعات و تبلیغات مرتبط با آن…