اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در استارت آپ / توسط

اکوسیستم نوآوری

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اکوسیستم نوآوری ، از طریق شناخت ظرفیت‌های موجود سعی در برقراری ارتباط با اهداف تعریف شده دارد و با پویایی و ایجاد پیوند بین اجزای مختلف اکوسیستم از توان آن ها حداکثر استفاده را برای ایجاد بسترهای خلاقانه و نوآورانه می کند. این نوع اکوسیستم ارتباط مستقیمی با صنایع و کسب و کارهای دانش بنیان دارد که ضرورت آن ها در قرن بیست و یکم البته بر همگان ثابت شده است.

اکوسیستم نوآوری چیست؟

استعاره‌ای جذاب برای توصیف مجموعه‌های بازیگران سازمانی ناهمگن و در عین حال مکمل که به طور مشترک نوعی خروجی در سطح سیستم ایجاد می‌کنند؛ مشابه یک سرویسی که اکوسیستم‌های طبیعی را تسهیل کرده و فراتر از خروجی‌ها و فعالیت‌های هر یک  از شرکت کننده فردی این سیستم است.

زمینه تکاملی اکوسیستم‌های نوآوری

تقریباً در سال ۱۸۵۰، جورج فریدریش، اقتصاددان آلمانی، استدلال کرد که آلمان نیاز به سیستمی ملی برای توسعه اقتصادی دارد تا انگلستان عقب‌نشینی کند. بدون در نظر گرفتن جزئیات یکی از مهم‌ترین مشارکت‌های فریدریش؛ فهرستی بود که در آن بر ساختن پایگاه تولید ملی و محافظت از “صنایع استراتژیک نوزاد” از رقابت خارجی تأکید شده بود. نفوذ او در میان کشورهای درحال‌توسعه قابل‌توجه است. ژاپن هم از مدل او پیروی کرده است.

در سال۱۸۹۹، آلفرد مارشال، اقتصاددان انگلیسی، اصطلاح “تراکم و انباشتگی” را مطرح کرد و مزایایی را که برای شرکت‌ها در نزدیکی سایر شرکت‌هایی که در همان صنعت قرار داشتند، نام برد.

در سال ۱۹۵۰ ، اقتصاددان سوئدی اریک دامان، اصطلاح “بلوک‌های توسعه” را به عنوان دستورالعملی برای توسعه اقتصادی و تغییرات صنعتی سوئد راه‌اندازی کرد. پایان‌نامه دکترای دامان بسیار تحت تأثیر جوزف شومپیتر و مفاهیمی همچون نقش کارآفرینان، سرمایه، تخریب خلاق و از سوی دیگر تمرکز بر صنایع خاص توسعه قرار داشت.

در اواخر دهه ۱۹۸۰، کریستوفر فریمن و بنگت ئک لاندوول مفهوم سیستم ملی نوآوری را معرفی کردند. این مفهوم شامل نه‌تنها بازیگران اصلی مثل کارآفرینان، شرکت‌ها و سرمایه، بلکه تنظیمات ملی بازار کار، بازارهای عامل، آموزش و دیگر سیاست‌ها در چارچوب توسعه اقتصادی است. مطالعات موردی برای سیستم‌های نوآوری ملی شامل ژاپن و کشورهای شمال اروپا بود.

در سال ۱۹۹۰، “مزیت رقابتی ملل” مایکل پورتر منتشر شد و مفهوم “خوشه” را به عنوان وسیله‌ای برای توسعه اقتصادی صنایع، مناطق و ملل معرفی کرد. مفهوم خوشه مایکل پورتر شامل بسیاری از عناصر مشابه از مفاهیم توسعه اقتصادی قبلی است که در بالا ذکر شده است.

در سال ۲۰۱۰ ، دانشگاه استنفورد شبکه بین‌المللی اکوسیستم‌های نوآوری‌ را با همکاری شرکای انتخابی خود در فنلاند، چین و ژاپن راه‌اندازی کرد. درعین‌حال، اکوسیستم‌های نوآوری، فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی مانند آی پد اپل، اندروید گوگل، محاسبات ابری و سیستم‌عامل‌های نرم‌افزاری تحت سلطه شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، آمازون و غیره را نشان می‌دهند.

 

اکوسیستم نوآوری

اکوسیستم نوآوری – کالج مدیریت

استراتژی اولیه برای موقعیت یابی در اکوسیستم نوآوری

  • رهبری و نقش شریک

اکوسیستم چگونه اداره می شود؟ آیا با یک یا چند بازیکن برتر غالب مانند اپل، گوگل، مایکروسافت یا یک اکوسیستم غیرمتمرکز و بازتر با رهبری غیر متمرکز مانند لینوکس؟ کنترل این سیستم یکی از مزیت‌های رقابتی بوده و شرکت شما باید به طور دقیق نحوه مشارکت شما و سطوح کنترل یا کاهش خطر را بررسی کند.

  • خطرات قفل شدن فناوری

استفاده از فقط یک اکوسیستم یا سیستم عامل ممکن است مشابه خطر “شرط بندی فقط روی یک شماره ” باشد. این معمولاً یک استراتژی بسیار پرخطر بوده و بهتر است ازتعدادی پروژه‌های تجاری کوچک‌تر استفاده کنید و مزایای آ‌ن‌ها را از این طریق آزمایش کنید.

  • خطرات جانبی تأمین

هزینه مدیریت عالی و معاملات از برخورد یک یا چند اکوسیستم حاصل می‌شود. اما این وابستگی می‌تواند کشنده باشد؛ مانند زمانی که زمین لرزه در ژاپن باعث تعلیق ۲۵ درصد از تولید ویفر سیلیکون در جهان شد که پیامدهای گسترده‌ای برای صنعت الکترونیک جهانی داشت.

  • شهرت برند

برون سپاری کالاهای تولیدی و خوراکی به عنوان مثال “اکوسیستم‌های تولیدی” بازارهای در حال ظهور باید از نظر کیفیت و مسئولیت اجتماعی در کل زنجیره تأمین اکوسیستم، نمونه دیگری از خطر در نظر گرفته شوند.

رسوایی‌هایی که با شیر آلوده از Sanlu و چونگ کینگ در چین یا مورد کار کودکان نایک انجام شده، نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی آنلاین مانند فیس بوک و یوتیوب چگونه سریع و آسان می‌توانند به شهرت شرکت‌های پیشرو جهانی آسیب برسانند. وقتی شرکت‌ها در نظر بگیرند که با کدام اکوسیستم تعامل داشته باشند، شهرت بدون شک یکی از کم ارزش‌ترین ابعاد است.

رایج ترین مدل های اکوسیستم نوآوری

یکی از رایج‌ترین مدل‌های اکوسیستم نوآوری مدل مبتنی بر ارزش است که بخش‌های مشارکت‌کننده تنها یک لینک با شبکه‌ی مرکزی دارند و از آن دور هستند. اگرچه بنابر اهداف و دیدگاه‌های مختلف تعاریف متفاوتی از مرز اکوسیستم ارائه می‌شود؛ اما این نکته روشن است که مرزهای اکوسیستم به ندرت با مرزهای صنعت سنتی، همپوشانی دارند و‌ نمی‌توان گفت که فقط شامل محصولات و تولیدکنندگان است. بهتر است به جای آنکه اکوسیستم به عنوان یک صنعت دیده شود، آن را به مثابه جامعه‌‌ای در حال تحول در نظر گرفت که در جهت توسعه، کشف و عرضه‌ی برنامه‌های کاربردی پیش می‌رود. بنابراین یکی از ویژگی‌های اصلی اکوسیستم نوآوری توانایی تطبیق و تکامل است. یک اکوسیستم سالم، مولد است و تکنولوژی به همراه ورودی‌های دیگر به طور مداوم در حال تبدیل به نوآوری هستند، یعنی هم هزینه‌ی کمتری در پی دارند و هم بازارهای جدید و گسترده‌‌ای را در افق خود قرار می‌دهند. اینترنت در توسعه‌ی اکوسیستم نوآوری نقش بسزایی داشته است. ظهور اینترنت و تغییرات بزرگ تکنولوژیکی، سبب شد تا انتقال اطلاعات و تولیدات نوآورانه سرعت بیشتری به خود بگیرد.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

اکوسیستم دیجیتال

اکوسیستم دیجیتال ، دیجیتال‌سازی و اینترنت اشیا در حال «هوشمندسازی» خانه‌ها، گوشی‌های تلفن و خودروها است و همین موضوع باعث…

بازاریابی عمودی

بازاریابی عمودی ، ابرشرکت Segway در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰، دیگر مثل قبل نمی‌توانست مردم را با محصولات خود به هیجان…