/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی افقی

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بازاریابی افقی چیست؟

بازاریابی افقی ، آنچه امروز به‌عنوان رابطه‌ی اپل و استارباکس می‌شناسیم، در وهله‌ی نخست ظاهرا امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسید. این رویکرد، که طی آن دو کسب‌وکار متفاوت بر خطوط افقی کسب‌وکار جهت جذب مشتریان و مخاطبان دوجانبه همکاری می‌کنند – بازاریابی افقی – می‌تواند به شرکت‌ها در هر صنعتی کمک کند تا مخاطبان و مشتریان خود را افزایش دهند.

برای نمونه، شرکت‌هایی که مکمل‌های غذایی، تجهیزات ورزشی یا دستگاه‌های بدنسازی می‌فروشند، محصولات متفاوتی را عرضه می‌کنند، با این‌وجود هر سه در یک بازار افقی هستند؛ چرا که مشتریان و مخاطبان همه‌ی آن ها را ورزشکاران و دوستداران تناسب اندام و سلامت تشکیل می‌دهند. این کسب‌وکارها بر یک قشر از مشتریان تمرکز دارند، اما محصولات یا خدمات آن ها منحصربه‌فرد است و به‌طور جداگانه عرضه می‌شود.

هرچند، اگر دو یا سه تا از این شرکت‌های تناسب اندام با هم شریک شوند تا محصولات خود را عرضه کنند و در عملیات فروش، بازاریابی و تولید یکدیگر سهیم شوند چه پیش می‌آید؟ احتمال این وجود دارد که بتوانند به مخاطبان بیشتری دست یابند و سود خود را با بازاریابی و توزیع محصولات یکدیگر به حداکثر برسانند.

مزایا و ملزومات ایجاد بازارهای افقی

پشتیبانی چندجانبه: وقتی دو شرکت برای فروش محصولات جدید مشارکتی را آغاز می‌کنند، یکی از شرکت‌ها یا شاید هر دو آن‌ها نام‌هایی را برای محصولات خود برمی‌گزینند. شرکت‌های کوچک با هویت تجاری ناشناخته‌ می‌توانند با ارائه انواع تبلیغات برای مشتریان خود از اعتبار برند تجاری قوی‌تر استفاده کنند. حضور شرکت‌های بزرگ‌تر در این شراکت و پشتیبانی این شرکت‌ها از محصولات شرکت‌های همکار می‌تواند بسیار موثر باشد.
پخش هزینه‌ها: کسب‌وکارهای مستقر در یک منطقه، در مقایسه با کسب‌وکارهایی که در محل‌های جداگانه قرار دارند، می‌توانند مشتریان را به یک مکان جذب کنند تا باعث کاهش هزینه‌های سربار شوند یا این‌که گروه بزرگی از کسب‌وکارها در قالب یک مجله تبلیغاتی تمام محصولات شرکت‌های مختلف را معرفی کنند.
برای ایجاد یک بازاریابی افقی، وجود دو یا چند شرکت که قصد دارند بدون افزایش بودجه بازاریابی، مشتریان خود را افزایش دهند، ضروری است. این کسب‌وکارها معمولاً محصولات متفاوتی را عرضه می‌کنند که مشتریان مشابهی را هدف قرار می‌دهند. در برخی موارد، یک کسب‌وکار مشارکتی شامل یک شرکت رقیب است که محصولاتش با محصولات شرکت دیگر همپوشانی دارد، اما دقیقا شبیه هم نیستند. هر دو شرکت باید بتوانند با عرضه طیف وسیع‌تری از محصولات و خدمات، ضمن راضی نگاه‌داشتن مشتریان، منفعت کسب کنند. مشتریان و مخاطبان هدف، نقطه قوت بازاریابی افقی هستند. مخاطبان هدف، علایق و ویژگی‌های آماری مشابهی را به اشتراک می‌گذارند که شرکت‌های مشارکتی در بازاریابی افقی می‌خواهند به آن‌ها دست پیدا کنند.
با توجه به همان مثال استارباکس و اپل، می‌توان دید آن مشتری که بخشی از زمان خود را در کافی‌شاپ استارباکس می‌گذراند، کاندید خوبی برای دانلودهای موسیقی است. در این نمونه خاص، مخاطب به‌نوعی اسیر است. بیشتر آن‌ها مهارت استفاده از فناوری را دارند و طرفدار موسیقی هم هستند و این فرصت را دارند که ضمن خوردن قهوه، خریدهای آنلاین هم انجام دهند. در بازاریابی افقی مشتریان از وجود محصولات جدیدی آگاه می‌شوند که از آن‌ها بی‌اطلاع بوده‌اند و ممکن است مطابق با سلیقه‌شان باشد و این به نفع آن‌ها است. آن‌ها ضمن قرار گرفتن در مسیر مناسب خرید محصول جدید، چیزهای جدید دیگری را هم کشف می‌کنند.

افراد مناسب در بازاریابی افقی

هنگام استفاده از بازاریابی افقی شما نیاز به دو یا چند شرکت دارید که تمایل دارند بدون افزایش بودجه بازاریابی، مشتریان خود را بیشتر کنند. این نوع کسب‌وکارها محصولات مختلفی را ارائه می‌کنند که یک بخشی از مشتریان را مورد هدف قرار داده‌اند.

در بعضی از موارد شرکت می‌تواند به عنوان رقیب عمل کند که محصولاتش با محصولات شرکت دیگر همپوشانی داشته باشد؛ لذا دقیقاً شبیه به آن نیست. هر دو شرکت باید بتوانند خدمات و محصولات گسترده‌ای ارائه کنند و مشتریانی که به سهولت می‌توانند به مکان دیگری بروند رضایت آن‌ها را جلب نمایند.
هدف اصلی بازاریابی افقی مشتریان و مخاطبان هستند. مخاطب هدف علایق و مشخصات آماری مشابهی دارد که شرکت‌هایی که از طریق بازاریابی افقی با آن‌ها وارد شراکت می‌شوند به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

 

بازاریابی افقی

بازاریابی افقی – کالج مدیریت

چه کسی از بازاریابی افقی استفاده می‌کند؟

برای استفاده از بازاریابی افقی به دو یا چند شرکت نیاز است که مایل هستند بدون افزایش بودجه‌ی بازاریابی، مشتریان خود را افزایش دهند. این کسب‌وکارها معمولا محصولات متنوعی را عرضه می‌کنند که یک دسته از مشتریان را هدف گرفته‌اند. در برخی از موارد شرکت می‌تواند رقیبی باشد که محصولاتش با محصولات شرکت دیگر همپوشانی دارد، اما دقیقا مشابه آن نیست. هر دو شرکت باید بتوانند طیف وسیعی از خدمات و محصولات را ارائه دهند و مشتریانی را که به راحتی می‌توانند به جای دیگری بروند، راضی نگه دارند.

مشتریان یا مخاطبان هدف سنگ‌بنای بازاریابی افقی هستند. مخاطب هدف علایق و مشخصات آماری مشابهی دارد که شرکت‌هایی که وارد شراکت بازاریابی افقی شده‌اند، می‌خواهند به آن ها دست یابند.

با استفاده از استارباکس/اپل به عنوان الگو می‌توان دید که آن تیپ مشتری که بخشی از زمان خود را در کافی‌شاپ استارباکس می‌گذراند، کاندید خوبی برای دانلود موسیقی هم هست. در این نمونه‌ی ویژه، مخاطب به نوعی اسیر است. مخاطب در این نمونه دارای سواد فناوری کافی است. اکثریت قریب به اتفاق آن ها دوستدار موسیقی هستند. آن ها به اندازه‌ی کافی زمان دارند که درحین خوردن قهوه، در اینترنت هم اقلام اضافی مورد نیاز خود را خریداری کنند. بازاریابی افقی با مواجه‌ساختن مشتریان درمعرض محصولات جدیدی که از آن آگاه نبودند و منطبق با علایق‌شان است، سود می‌برد. آن ها می‌توانند با قرارگرفتن در مسیر خرید محصول جدید، چیزی جدیدی را هم کشف کنند.

آشنایی با سیستم بازاریابی افقی

در این شیوه از بازاریابی، شرکت ها و کسب و کارهایی که در یک سطح از فعالیت قرار دارند، به یکدیگر می پیوندد تا منابع و سود را با یکدیگر شریک شوند. آن ها منابعی مانند سیستم توزیع، تولیدات و یا حتی نیروهای انسانی را با یکدیگر به اشتراک می گذارند تا مقیاس سود حاصل از این توسعه منبع را گسترش داده و همگی از آن بهره ببرند.

البته سیستم بازاریابی افقی نیز یک نوع همکاری میان تولید کننده، توزیع کننده و خرده فروش محسوب می شود. از جمله نمونه های موفقی از شرکت ها و کمپانی هایی که به شیوه بازاریابی افقی فعالیت می کنن می توان به Johnson & Johnson (محصولات بهداشتی و مراقبتی) و گوگل Google اشاره کرد.

این دو شرکت با همکاری یکدیگر توانستند پلتفرم های خودکار و روبوتیکی را در زمینه جراحی های تخصصی و صنعت پزشکی طراحی و تولید نمایند. از مزایا و دستاوردهای بازاریابی افقی، می توان به این موضوع اشاره کرد که این نوع بازاریابی در واقع بازار گسترده تری را مخاطب خود قرار داده و با طیف عظیم تری از مشتریان در ارتباط است. در واقع همانطور که شرکت ها در این شیوه از بازاریابی منابع خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند، نتیجه و حاصل این همکاری را نیز با یکدیگر شریک می شوند. چرا که مشتریان هر دو شرکت مخاطب این همکاری جدید قرار می گیرند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

مدیریت عملیات

مدیریت عملیات ، شامل مسئولیت های خاصی است. یکی از این مسئولیت ها اطمینان از کارآمد بودن مشاغل، هم از نظر…

استراتژی بازاریابی عمودی

استراتژی بازاریابی عمودی ، برای محصول جدید (مدل پلیس i180) به سادگی مشخص می کند که چگونه می توان از ویژگی…