اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

تاریخچه تجارت الکترونیک

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

تاریخچه تجارت الکترونیک ، در این قسمت، تجارت الکترونیک از گذشته تا بحال مورد بحث قرار می گیرد. تجارت الکترونیک از سال ۱۹۶۵ شروع شد. مصرف کنندگان برای اولین بار از دستگاه های خودپرداز پول برداشت می کردند و خریدهای خود را بدون استفاده از پول و به وسیله کارت اعتباری و پایانه های فروش انجام می دادند. در گذر زمان، به تدریج پول جای خود را در معاملات به کارت های اعتباری داد و سازمان ها سیستم های نوین را وارد کردند تا تبادل اطلاعات و انجام کسب و کار به صورت الکترونیکی انجام شود. این سیستم ها، بعدها به سیستم های بین سازمانی معروف شدند. تا قبل از بکارگیری اینترنت، سازمان ها از تجارت الکترونیک در راستای فرم های محدود و استاندارد بین کامپیوتری استفاده می کردند که به آن مبادله الکترونیکی داده (EDI) گفته می شد. تا قبل از فراهم آمدن بستر تجارت الکترونیک، افراد به صورت مبادله تهاتری یا پول تجارت می کردند. آنچه اهمیت تجارت الکترونیک را دوچندان می کند، تجارت با دوردست است. سدان[۱] (۱۹۹۷)، توسعه تجارت الکترونیک را با گسترش قابلیت های فناوری اطلاعات مرتبط می داند که البته از دیدگاه وی، با کاهش هزینه های بکارگیری فناوری اطلاعات متناسب است. از دید وی، جهش فناوری اطلاعات دو دوره بیست ساله (عصر پردازش الکترونیکی و عصر سیستم های اطلاعاتی مدیریت) را پشت سر گذاشته و اکنون وارد دوره سوم (عصر اینترنت) شده است. ایجاد و گسترش فناوری اینترنت و تار جهان گستر، باعث ایجاد فرصت های بی نظیری برای توسعه و پیشرفت زیرساخت های تجارت الکترونیک در سطح سازمانی و ملی گردیده است. در سال۱۹۹۰، تیم برنرزلی[۲] توانست نوعی نرم افزار کاربردی (مرورگر وب) که برای دریافت، نمایش و مرور اطلاعات از وب جهان گستر مورد استفاده قرار می گیرد، اختراع کند و شبکه های ارتباطی را با تحولی شگرف روبرو سازد. در جدول ۱-۱، مقایسه بین EDI و تجارت الکترونیک مبتنی بر اینترنت آمده است:

                   جدول ۱-۱: مقایسه EDI وتجارت الکترونیک مبتنی بر اینترنت

تجارت الکترونیک مبتنی بر اینترنت EDI عوامل
مشتریان تصمیم می گیرند و در خواست خرید را با روابط یک به چند آغاز می کنند. انجام معامله بر اساس روابط و شرایط از پیش تعیین شده صورت می گیرد در غیر این صورت معامله ای انجام نمی شود. نحوه اجرا
کاربران، محتوا را توسعه می دهند و شرایط حضور انبوهی از خریداران را فراهم می کنند. کاربران تنها در صورت تمایل استفاده از کانال یا آگاهی از وجود بازاریابی با شرایط مطلوب، اقدام به انجام معامله می کنند. شرایط انجام کسب و کار
اینترنت با ابزار و وسایل جدید و هزینه های کم، شاه راهی را برای تبادلات مالی فراهم کرده است. تبادلات مالی می تواند از طریق شبکه های موجود انجام شوند. تبادلات مالی
تبادلات،منعکس کننده واقعیت هستند. هر تبادلی که صورت می گیرد، اثر مستقیمی بر فرآیندهای تجاری داخلی دارد. تاثیر بر فرآیندهای تجاری
تعداد تبادلات کم و ارزش پولی آن ها نیز پایین است. تعداد تبادلات کم، ولی ارزش پولی آن بالاست. فراوانی تبادلات
مقایسه فروشگاه ها ضروری است. مقایسه فروشگاه ها، در برخی موارد صورت می گیرد. انتخاب محصول
کم تا متوسط بالا سطح اعتماد
کوتاه مدت تا متوسط بلند مدت مدت زمان رابطه
پایین تر بالاتر هزینه
پایین تر (در حال بهبود) کم تر انعطاف پذیری
به دلیل آن که نقش مصرف کننده مهم تر است، تعارض بین کانال ها وجود دارد. در تمرکز اولیه بر تبادلات منحصر به فرد، تعارض در کانال ها وجود دارد. تاثیر بر کانال های توزیع

                 

تاریخچه تجارت الکترونیک

تاریخچه تجارت الکترونیک – کالج مدیریت

 

تاریخچه تجارت الکترونیک ، در هر عصر، امکانات تجارت الکترونیک متناسب با توانایی های فناوری اطلاعات آن عصر می باشد. دستگاه های خودپرداز و کارت های اعتباری، در دوره نخست تجارت الکترونیک به جریان افتاد. در دوره دوم، تلاش برای مبادله الکترونیکی داده، سیستم بانکی بین المللی و انتقال الکترونیک ادامه یافت. توسعه اینترنت و کاربردهای بی نظیر آن، تحول اساسی در تجارت ایجاد کرد؛ به گونه ای که روند رو به رشد و تکاملی تجارت الکترونیک، توانسته بین تجارت الکترونیک سنتی و نوع اینترنتی آن تمایز ایجاد کند.

 

نوشته های مشابه

هاست چیست و چگونه یک هاست فوق‌العاده بخریم؟

هاست چیست و چگونه یک هاست فوق‌العاده بخریم؟ هاست یا میزبانی وب (به انگلیسی Host) قسمتی از یک سرور است، که…

مزایای تجارت الکترونیک

مزایای تجارت الکترونیک ، جهانی شدن فناوری، فرصت های زیادی نظیر دستیابی به ارتباط میلیونی انسان ها، تعامل ها، رفاه…