اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط
آخرین زمان ویرایش:

بازاریابی سبز

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

بازاریابی سبز

انجمن بازاریابی آمریکا در سال ۱۹۷۶ بازاریابی سبز را این چنین تعریف می کند: مطالعه جنبه های مثبت و منفی بازاریابی روی آلودگی و کاهش منابع انرژی و سایر منابع، ولی باید بیان نمود که این تعریف جامع نیست و بایستی جامع تری را بیان کرد. پلونسکی این بازاریابی را چنین تعریف می کند: محیطی شامل تمامی فعالیت هایی است که برای ایجاد و تسهیل مبادلات به منظور ارضای نیازها و خواسته های بشری طراحی می شود به طوری که این ارضا نیازها و خواسته ها با حداقل اثرات مضر و مخرب روی محیط زیست باشند.

تاریخجه بازاریابی سبز

تاریخچه آن به سال ۱۹۷۰ بر می گردد. فارغ از توجهات دهه ۷۰، در اواخر دهه ۸۰ ایده ای با نام بازاریابی سبز را اعلام کردند. در این موقع مرکز توجه مشتریان به سمت محصولات سبز گرایش پیدا کرد و پس از آن این موضوع مطرح و پژوهش های زیادی خصوصا در کشورهای توسعه یافته انجام شد. تمرکز اصلی این موضوع در اواخر ۱۹۸۰ و اوایل ۱۹۹۰ درباره اندازه بازار سبز و خصوصیات مصرف کنندگان بود.

بازاریابی سبز

بازاریابی سبز -کالج مدیریت

ترفیع سبز

اطلاع رسانی اطلاعات محیطی حساس رویکرد مناسبی است که بایستی در فعالیت های ترفیعی بر آن متمرکز شده اما نیازمند این است که تغییرات واقعی در فعالیت ها انجام گیرد. پلوسنکی بیان می کند که شرکت قبل از شروع تبلیغات محیطی بایستی بداند که از دید مشتریان کدام دسته از اطلاعات محیطی مهم اند و بایستی به اطلاع شان رسانیده شود. آژانس حفاظت از محیط زیست پیشنهاد کرده است که چنین اطلاعاتی لازم است به مصرف کنندگان آموزش داده شود و این توانایی را در آن ها ایجاد کند.

عصر های بازاریابی سبز

این بازاریابی از بدو پیدایش تاکنون در مسیر تکاملی خود مراحلی را طی کرده است. این سه عصر عبارتند از:

عصر اول: بازاریابی سبز اکولوژیکی: از تاریخ سال های دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ را در بر می گیرد. ویژگی این عصر روی مشکلات محیطی خارجی مانند آلودگی هوا و.. تمرکز کرده بود. رویکرد حل مشکل معمولا یک راه حل پایانی بود هر چند خود راه حل ممکن بود به افزایش هزینه منجر گردد.

عصر دوم: بازاریابی سبز محیطی: این مرحله از اواخر دهه ۸۰ آغاز گردید و مفاهیمی نوین مانند فناوری پاک، پایداری، مصرف کننده سبز و مزیت رقابتی پدیدار شدند.

عصر سوم: بازاریابی سبز پایدار: مباحثی مثل توسعه پایدار در حیطه اقتصاد تاثیر بسزایی روی علم بازاریابی گذاشت و عصر سوم را به سوی این نوع بازاریابی پایدار پیش برد. چالش های بارز این عصر: آینده نگری، عدالت و برابری و تاکید بر نیازها بوده است.

نوشته های مشابه

مدیریت محتوا چیست؟

مدیریت محتوا (CM) مدیریت محتوا (CM) فرایندی برای جمع آوری ، تحویل ، بازیابی ، حاکمیت و مدیریت کلی اطلاعات…

کارآفرین

کارآفرین چیست؟ کارآفرین فردی است که شغل جدید ایجاد می کند و بیشتر خطرات را تحمل می کند و از…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *