اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در تبلیغات / توسط
آخرین زمان ویرایش:

گوگل ادسنس

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

گوگل ادسنس (GOOGLE ADSENSE) چیست؟

گوگل ادسنس برنامه ای است که به وبلاگ نویسان و صاحبان سایت ها اجازه می دهد با نمایش تبلیغات گوگل در سایت یا وبلاگ خود، درآمد زایی داشته باشند. به احتمال زیاد تبلیغات گوگل را در همه جا مشاهده کرده اید. این تبلیغات حتی در نتایج جستجوی گوگل نیز نمایش داده می شود. اساسا، دو روش برای درآمدزایی از طریق گوگل ادسنس وجود دارد. این دو روش عبارتند از :

  • نمایش (Impressions) : این گزینه بر اساس تعداد بازدیدهای انجام شده از صفحات یا پست هایی است که در آن تبلیغی وجود دارد.
  • کلیک : این گزینه نیز بر اساس تعداد افرادی است که بر روی تبلیغ موجود کلیک کرده اند.

عضویت در گوگل ادسنس چگونه است؟

برای عضویت در گوگل ادسنس باید مراحل زیر را طی کنید:

  •  راه‌اندازی یک وب‌سایت به زبانی غیر از فارسی
  • افزایش بازدیدکننده با تولید محتوا و رعایت اصول سئو
  • ثبت‌ این وب سایت ها در ادسنس از طریق اکانت گوگل
  • وارد کردن شماره حساب و کد پستی و …
  • قرار دادن کد ادسنس در وب سایت

تبلیغات گوگل ادسنس در کجا ظاهر می‌شوند؟

پس از آنکه به یک کاربر تأیید شده ادسنس تبدیل شدید. می‌توانید وارد داشبورد مخصوص خودتان بشوید. و Ad Unit یا واحدهای تبلیغ جدید ایجاد کنید. در طی فرآیند ایجاد هر واحد تبلیغ، موارد زیر را انتخاب می‌کنید:

  •  اندازه تبلیغ: مثلاً تبلیغات واکنشگرا یا ریسپانسیو با اندازه ۳۳۶ در ۲۸۰؛
  • نوع تبلیغ: مثلاً تبلیغات متنی و بنری، تبلیغات درون‌متنی، تبلیغات in-feed یا میان محتوایی؛
  •  سبک تبلیغ: رنگ‌های متن و حاشیه.

سپس یک کد جاوا اسکریپت دریافت می‌کنید که باید آن را در همان قسمتی که می‌خواهید تبلیغات در آن نمایش داده شود قرار بدهید. گوگل تصمیم می‌گیرد که در فضای تخصیص داده شده یک یا دو تبلیغ را نمایش بدهد.

در هر صفحه چند تبلیغ ادسنس می‌توانید داشته باشید؟

در گذشته می‌توانستید در هر صفحه تا سه واحد تبلیغاتی ادسنس قرار بدهید، اما مدتی است که این محدودیت لغو شده است. در حال حاضر با این پیش شرط که خللی در تجربه کاربری به وجود نیاید می‌توانید به هر تعدادی که بخواهید در صفحات مختلف تبلیغ قرار بدهید.

چطور از  گوگل ادسنس کسب درآمد کنیم؟

اگر بعنوان ناشر در گوگل ادسنس پذیرفته شوید، درآمد حاصل از نمایش تبلیغات گوگل ادسنس از طریق چک یا واریز اینترنتی به حسابی که در هنگام ثبت‌نام وارد کرده‌اید، پرداخت می‌شود. برای کسب در آمد می توانید یکی از روش های زیر را انتخاب کنید:

  • CTR (میانگین تعداد کلیک)
  •  CPM (پرداخت به ازای بازدیدکننده)

در این روش ها که در آمد بر اساس بازدیدکنندگان وب‌سایت و یا تعداد کلیک بر روی تبلیغ محاسبه می شود، امکان کسب درآمد چشمگیری وجود دارد. ناشران و وب‌ مسترانی که در این سرویس عضو شده اند بیشتر روش CPM(پرداخت به ازای بازدیدکننده) را می پسندند. وب مستران در این روش معمولا با تمرکز بر روی تبلیغات، ترافیک وب‌سایت و رتبه سایت خود را در نتایج جستجو بهبود می‌دهند. در نظر داشته باشید درآمد گوگل ادسنس در ماه‌های ابتدایی بسیار پایین است.

گوگل ادسنس

گوگل ادسنس – کالج مدیریت

آیا وب مستران ایرانی می توانند از گوگل ادسنس درآمدی داشته باشند؟

در زمان ثبت نام در ادسنس از متقاضی، آدرس و کدپستی و شماره حساب بانکی درخواست می شود. بهتر است از آدرس‌های مجازی که در بعضی وب‌سایت‌ها به فروش می‌رسند، صرف نظر کنید زیرا پس از ثبت‌نام، برای شروع رسمی کسب درآمد، یک نامه حاوی کد تائید اکانت از طرف گوگل به آدرس ثبت شده ارسال می‌شود. بنابراین در حال حاضر تنها راه برای دور زدن تحریم، ارائه نام و نشانی یکی از آشنایان در خارج از ایران است. تائید حساب کاربری متقاضی با توجه به آدرسی که ثبت شده است از یک هفته تا یک ماه زمان لازم دارد.

انواع تبلیغات در گوگل ادسنس

خب، در اینجا باید بگوییم که گوگل ادسنس چند نوع تبلیغات را در اختیار نمایش‌دهندگان (یا همان ناشران) قرار می‌دهد. هر یک از این نوع تبلیغات، محل نمایش مختص به خود را دارد و طبیعتاً، میزان مبلغ پرداختی به ناشر برای هر کدام متفاوت است. انواع تبلیغ موجود در گوگل ادسنس عبارتند از:

محتوا محور

از تبلیغات محتوا محور می‌توان برای هدف‌گیری کاربرانی استفاده کرد که به دنبال موضوع یا محتوای خاصی هستند. این هدف‌گیری می‌تواند به صورت CPC (پرداخت به ازای کلیک) یا CPM (پرداخت به ازای بازدید) باشد. همانطور که در بالا اشاره کردیم، تفاوت این دو نوع از تبلیغات محتوا محور ادسنس، تنها در همین بخش CPC و CPM است. نکته‌ای که وجود دارد این است که در تبلیغات به صورت CPM، پرداخت به ازای هر بازدید صورت نمی‌گیرد، بلکه بر اساس هر هزار بازدید محاسبه می‌شود که همین موضوع باعث محبوبیت تبلیغات CPC شده است.

تبلیغات محتوا محور گوگل ادسنس انواع و سایزهای مختلفی دارند. این نوع تبلیغات می‌توانند یک متن، تصویر، تصویر متحرک، یک فلش ویدئو یا یک ویدئو باشد. در بیشتر این تبلیغات، کاربران می‌توانند به انتخاب خود متن تبلیغ، ویدئو تبلیغ یا هر دو را به نمایش بگذارند. از سال ۲۰۱۲، جهت شناسایی تبلیغات گوگل ادسنس، یک آیکون فِلِش خاکستری رنگ در پائین تبلیغات قرار گرفت.

Page Level Ads

تبلیغات Page Level، دسته‌ای از تبلیغات گوگل ادسنس هستند که از تکنولوژی بهینه‌سازی استفاده می‌کنند. زمانی که شما این تبلیغات را در صفحات مورد نظر خود قرار می‌دهید، به طور خودکار تنها زمانی این تبلیغات را به مخاطب نشان می‌دهد که از تجربه کاربری خوب تبلیغ مطمئن باشد.

جستجو محور

در این نوع از تبلیغات، گوگل ادسنس به ناشر اجازه می‌دهد تا تبلیغات مرتبط با یک کوئری جستجوی خاص را در وب‌سایت خود نمایش دهد و ۵۱% از مبلغ تبلیغ را برای انتشار آن دریافت کند. درست است که مبلغ دریافتی از نوع تبلیغ محتوا محور ۶۸% از کل مبلغ است، اما به دلیل نرخ کلیک بالای تبلیغات جستجویی، این نوع تبلیغات محبوبیت بالاتری دارند.

ویدئو محور

در این نوع از تبلیغات، گوگل ادسنس به نمایش‌دهنده (که معمولاً وب‌سایت‌های میزبان ویدئو هستند) اجازه می‌دهد تا تبلیغات ویدئویی را بر روی سایت خود قرار دهد. ناشر تبلیغ می‌تواند خودش تبلیغات مرتبط با وب‌سایتش را انتخاب کند.

 

چه محتوایی برای گوگل ادسنس جذاب‌تر است؟

گوگل ادسنس وب‌سایت یا وبلاگ‌هایی که دارای محتوایی برای ترویج برهنگی، خرید و فروش اسلحه و خرید و فروش مشروبات الکلی هستند را تایید نمی‌کند. به‌ جز این سه مورد هر محتوای دیگری را که در وب‌سایت قرار دهید توسط گوگل تائید می‌شود اما سؤال اینجاست که چه نوع محتوایی تبلیغات پرسودتری دارد؟

محتواهای اقتصادی، بیمه و پزشکی سه دسته از پرسودترین موضوعات مورد توجه در گوگل ادسنس به شمار می‌روند و گوگل بیشترین پول را بابت آنها پرداخت می‌کند.

نکات واجد شرایط برای کسب در آمد از گوگل ادسنس

در صورت استفاده از سرویس وبلاگ دهی بلاگر می توان با استفاده از تب درآمدزایی ( Monetize ) برای تنظیم و مدیریت اکانت  برخوردار شد.

همچنین اگر سایت وردپرس اختصاصی روی هاست شخصی قرار داده باشد، می توان از ادسنس استفاده کرد. در صورتی که هاست سایت وردپرس بر روی هاست میزبان قرار گرفته باشد، امکان استفاده از آن وجود ندارد. اما اگر دامنه اختصاصی باشد، می توان از WordAds بهره مند شد.

نوشته های مشابه

بازاریابی گردشگری

بازاریابی گردشگری بازاریابی گردشگری  یا بازاریابی توریسم یا توریسم مارکتینگ (Tourism Marketing) یک اصطلاح است که به فعالیت کسب و کاری که بازدیدکنندگان جذب شده…

بازاریابی عصبی

بازاریابی عصبی بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ (NeuroMarketing) یکی از حوزه های جدید در بازاریابی است که از تکنولوژی های پزشکی مانند عکسبرداری…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *