اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط
آخرین زمان ویرایش:

ثبت برند خارجی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

ثبت برند خارجی ، برند یا علامت تجاری به دلیل اعتباری که به محصولات و خدمات شرکت ها می دهد در سال  های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برخی با دیدگاه رقابتی و داشتن برندی منحصر به فرد برای خود اقدام به تهیه طرحی جامع و مشخص می کنند که بتواند ضمن تمیز بین محصولات و خدمات آن ها با سایر شرکت ها و رقبا فرصت های تازه ای را برای آن ها فراهم نماید.

بسیاری از این شرکت ها با برنامه ریزی های فراوان در صدد هستند تا خود با انجام برنامه های متناسب با شرایط محصولات و خدمات خود برند و یا علامت تجاری خود را جهانی نمایند و به دنبال این خواسته هزینه های زیادی را هم انجام می دهند که مهمترین این هزینه ها ثبت برند و یا علامت تجاری در اداره مالکیت معنوی ایران در تهران است.

اما برخی این توانایی را در خود شاهد نیستند و به دنبال استفاده از برند های دیگران هستند که اگر بدون توافق آن ها باشد تخلف محسوب می شود و در صورت شکایت صاحب برند تبعات سنگینی را باید پاسخگو باشند.

اما دسته سوم افرادی هستند که خواهان ثبت یک برند خارجی در ایران هستند. برند های خارجی عموما به دلیل هزینه های زیادی که برای تولیدات خود انجام می دهند و متعاقبا هزینه های زیادی که برای بازاریابی و تبلیغات خود دارند خیلی زود مشهور شده و خواهان زیادی دارند. از این رو برخی به دنبال ثبت برند های خارجی در ایران به نام خودشان هستند و همواره در این مورد سئوال می کنند.

عده ی زیادی از افراد خواستار ثبت برند خارجی در ایران هستند. این افراد و بنگاه های تجاری می خواهند از نام برندهای خارجی برای افزایش فروش خود استفاده کنند. برای این منظور می توانند با انتخاب یک برند قوی و مناسب زمینه را برای جهانی شدن تسهیل کنند. برای برندهای خارجی که نماینده در ایران ندارد، افراد می توانند درخواست ثبت نمایندگی آن برند را ثبت کنند و با نامه یا تاییدیه از شرکت اصلی برند، برای ثبت برند شرکت خارجی اقدام کنند. حال اگر این برند در ایران نمایندگی داشته باشد ولی درخواست ثبت نمایندگی فاصله اش تا نمایندگی اصلی زیاد باشد، می توان برای ثبت برند خارجی نیز اقدام کرد. البته ذکر این نکته ضروری است که مسئولیت شعبه خارجی را نمایندگی اصلی برند تعیین می کند. انجام فعالیت های تبلیغاتی از جمله روش هایی است که برای افزایش اثرپذیری و شناساندن این برند خارجی به مردم استفاده می شود.

شرایط ثبت برند خارجی

  •     تمامی متقاضیان جهت ثبت برند خارجی برای محصولات خود، باید خدمات پس از فروش را برای مشتریان ارائه دهند.
  •     تمامی فرآیندهای کاری بین افراد ایرانی و خارجی باید طبق قرارداد انجام شود.
  •     باید زمینه ای جهت ایجاد سرمایه گذاری شرکت خارجی در ایران به وجود آید.
  •     جهت انجام فرآیند کاری در کشورهای دیگر باید با شرکت های فنی مهندسی همکاری شود.
  •     صادرات ایران به غیر از نفت افزایش یابد.
  •     خدماتی مانند فنی و مهندسی انتقال داده شود.
  •     فعالیت هایی که دارای مجوزهای قانونی هستند، از طرف دستگاه های دولتی مانند بازاریاب ها صورت گیرد.

ثبت برند خارجی در ایران چگونه است؟

اگر شما قصد ثبت برند خارجی در ایران را دارید. باید در ابتدا مطلع شوید نام برندی که می خواهید آن را ثبت کنید در ایران وجود دارد یا خیر. در صورتی که برند خارجی در ایران وجود نداشت، می توانید درخواست ثبت نمایندگی ایران را از طریق ارسال نامه به شرکت اصلی درخواست کنید.

در صورتی که درخواست و تاییدیه شما پذیرفته شد به راحتی می توانید نمایندگی آن برند را در ایران به ثبت برسانید. در صورتی که نمایندگی آن برند خارجی در ایران وجود داشته باشد اما با فاصله نمایندگی ها با یکدیگر زیاد باشد، می توان مراحل اولیه جهت ثبت برند خارجی انجام داد.

اما این نکته قابل ذکر است که تمامی مسئولیت های شعبه خارجی را نمایندگی اصلی مشخص خواهد کرد. جهت شناساندن برند می توان تبلیغ هایی را در این خصوص انجام داد تا برند خارجی در بین مردم بیشتر شناخته شود. در صورت مرغوبیت محصول، محبوبیت زیادی در بین افراد پیدا خواهد کرد.

 

ثبت برند خارجی

ثبت برند خارجی – کالج مدیریت

 

ثبت برند خارجی در ایران

کنوانسیون پاریس به دنبال سو استفاده های فراوانی که برخی از افراد از برند ها و علامت های تجاری در همه دنیا داشتند با گردهمایی که ایجاد کردند توانستند توافقنامه ای را به امضا برسانند که در ان قوانین و مقرراتی ذکر و کشور هایی ان را پذیرفتند. این توافقنامه به نام توافقنامه مادرید و به همراه پروتکل الحاقی ان به شکلی تهیه شد که با مدیریت سازمان جهانی ثبت برند WIPO به کشور های مختلف اجازه می داد با قبول این توافقنامه به جمع کشور های متحد و موافق در این توافقنامه بپیوندند.

کشور های عضو این کنوانسیون با قبول این توافقنامه می توانند به صاحبین برند و علامت تجاری در کشور خود اجازه دهند با ارسال درخواستی پس از اینکه برند خود را در کشور خود به ثبت رساندند حمایت قانونی بین المللی ثبت برند را هم داشته باشند. از این رو با توجه به تعداد زیاد کشور های عضو این کنوانسیون و توافقنامه می توان اینگونه جمع بندی کرد که اکثر کشور های دنیا از این توافقنامه حمایت و پیروی می کنند. نتیجتا اغلب برند های مشهور دنیا دارای حمایت جهانی هستند و نمی توان آن ها را در ایران به نام خودتان به ثبت برسانید مگر در شرایطی خاص.

شرایط خاص این است که اولا از زمان اعتبار ثبت برند بصورت بین المللی و حتی در کشور صاحب اصلی برند زمان زیادی گذشته باشد و در واقع برند اعتبار خود را از دست داده باشد و صاحب قبلی برند تمایلی به تمدید این برند نداشته باشد. در این صورت شما می توانید با استفاده از استعلام هایی برند را به نام خود در ایران و حتی به صورت بین المللی به ثبت برسانید.

شرط دوم این است که شما مطابق با قراردادی قانونی حق استفاده از این برند را دریافت کرده باشید. این حق می تواند شامل حق استفاده از طبقات خاصی از برند و یا همه طبقات برند باشد.

شرط سوم خرید برند خارجی است. در صورتی که شما به عنوان یک شخصیت حقوقی و یا حقیقی مطابق با قراردادی برند را از صاحب اصلی خود به هر قیمتی خریداری کرده باشید می توانید برند را در ایران و یا بصورت بین المللی با ارائه مدارک و مستندات کافی به نام خود به ثبت برسانید.

شرط چهارم اجاره کردن برند از شرکت مادر به همراه توافق نامه ای معتبر می باشد که در ان طی مدت مشخصی شما می توانید از برند استفاده نمایید.

البته متقاضیان به استفاده از برند های خارجی تحت شرایط دیگری هم می توانند از برند های خارجی استفاده نمایند. ان هم ثبت شعبه و یا نمایندگی قانونی از شرکت صاحب برند در ایران و مطابق با قوانین تجاری ایران می باشد. در این حالت به دلیل اینکه برند جزئی لاینفک از خدمات شرکت می باشد شما به عنوان ارائه دهنده خدمات و فعالیت های شرکت مذکور در ایران و یا هر کجای دیگر دنیا می توانید تنها حق استفاده از برند را داشته باشید.

مراحل ثبت برند خارجی در ایران

مراحل ثبت برند خارجی در ایران به شرط داشتن توافقات لازم مانند همان قرارداد معتبر خرید و یا اجاره‌نامه استفاده از برند، خرید قسمتی از برند و یا دریافت حق استفاده از برند با قراردادی مشخص همانند ثبت برندهای دیگر در اداره مالکیت معنوی باید انجام شود و شما بدون ثبت این برند در ایران اجازه استفاده از آن را نخواهید داشت. برای این منظور باید حتما مدارک لازم تهیه و به اداره مالکیت معنوی تحویل داده شود و فرایند ثبت برند به صورت کامل انجام شود.

البته در شرایطی که برند به دلیل ثبت شعبه و یا نمایندگی شرکتی در ایران برای ارائه خدمات خاص مورد استفاده قرار بگیرد نیازمند ثبت در ایران نیست.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

بازاریابی جاذبه ای

بازاریابی جاذبه ای ، به گونه ای زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ می باشد در این روش بازاریابی تمرکز روی جذب…