اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی حضوری

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بازاریابی حضوری ، یکی از دغدغه های سازمان های پخش و توزبع آموزش نیروهای فروش (بازار یاب حضوری- بازاریاب غیر حضوری)-(فروش حضوری – فروش غیر حضوری) می باشد،‌ البته بخشی از این آموزش ها توسط سرپرستان فروش ارائه می گردد. البته به دلیل عدم تسلط بر روی تمام موضوعات بخش زیادتر از این آموزش با سعی و خطا به دست می آید که منجر به زیان های زیادی به برند شرکت های تولید و توزیعی می گردد.

بازاریابی حضوری چیست؟

روشی از بازاریابی و فروش است که در آن، فروشنده‌ها و بازاریابان شرکت، به صورت مستقیم با مشتری ملاقات می‌کنند و سعی در فروش و جذب مشتری دارند. اما برای شناخت دقیق‌تر پیشنهاد می‌کنم ابتدا واژه‌ی بازاریابی و فروش را با یکدیگر مقایسه کنیم.

یک اشتباه رایج در جامعه ما این است که تعریف درستی از بازاریابی و فروش نداریم. عموما در جامعه ما زمانی که مشتری به ما مراجعه می‌کند، فرض می‌کنیم که فروش انجام شده است.

زمانی که فروشنده ما به مشتری مراجعه می‌کند، او را ویزیتور یا بازاریاب می نامیم. در صورتی که در تعریف درست فروش و بازاریابی، هر دو مورد وظیفه‌ی فروشنده است.

آموزش بازاریابی حضوری

مهترین ویژگی یک بازاریاب حضوری داشتن دو گوش و یک زبان است. این جمله به این معناست که کمتر حرف می‌زند و بیشتر گوش می‌دهد. یک بازاریاب که شخصا اقدام به ارتباط با مشتری می‌کند باید این را بداند که فروشنده فقط این نیست که سر و زبان داشته باشد. البته که داشتن این ویژگی ((هنر سخنوری)) است اما جالب است که بدانیم حرفه ای ترین فروشندگان و بازاریابان هنر گوش دادن را به خوبی می‌دانند و از آن بعنوان یک فن استفاده می‌کنند.

بازاریاب حضوری حرفه ای خوب می‌داند که شناخت مشتری و نیازهای آن ها یکی از اصول بازاریابی حضوری است. پس با تیز هوشی بعد از گوش دادن به سوالات و نیاز های مشتریان شروع به پرسیدن سوالات تکمیلی برای پر کردن فرم اطلاعاتی که در ذهن خود جای داده است می‌کند. بعد از بدست آوردن اطلاعات تکمیلی نیاز سنجی می‌کند و بهترین خدمات و محصولات شرکت را که مناسب نیازهای مشتری است معرفی می‌کند.

 

بازاریابی حضوری

بازاریابی حضوری – کالج مدیریت

تکنیک های بازاریابی حضوری

استفاده از زبان بدن

زبان بدن همواره یکی از عوامل جذب مخاطب هنگام صحبت کردن است. بازاریابی حضوری نیز از این امر مستثنی نبوده و یک بازاریاب باید مهارت استفاده از زبان بدن را داشته باشد. زمانی که شما به عنوان یک بازاریاب حضوری با افراد مختلف مذاکره می کنید، باید توانید از زبان بدن برای تأثیر بیشتر روی مخاطب استفاده کنید.

حفظ تماس چشمی از فنون بازاریابی حضوری

ارتباط چشمی با مخاطبان باعث تسریع در متقاعد شدن آن ها می شود. البته توجه کنید که خیره شدن به مخاطب ممکن است برای او خوشایند نباشد. بنابراین سعی کنید در این موضوع اعتدال را رعایت کرده و یک ارتباط چشمی صحیح با مخاطب برقرار کنید. می توان ارتباط چشمی را یکی از مهم ترین فنون بازاریابی حضوری به شمار آورد.

ایجاد اعتماد در مشتری از فنون بازاریابی حضوری

زمانی که مشتری به محل کار (شرکت یا فروشگاه) شما مراجعه می کند با دیدن محیط کار، کارمندان و… اعتماد بیشتری به شما خواهد داشت. اما اگر شما برای بازاریابی حضوری نزد مشتریان می روید، باید با به همراه داشتن مدارک و یا نمونه هایی که نشان دهنده این موضوع باشد که شما از طرف یک سازمان یا شرکت فرستاده شده اید. و به این ترتیب اعتماد مشتری را جلب کنید. همچنین می توانید آدرس وب سایت، آی دی و یا لینک شبکه های اجتماعی خود و… را به مخاطب ارائه دهید تا در صورت لزوم آن ها را بررسی کند.

عجول نباشید!

انتظار نداشته باشید همه مخاطبان با دیدار و ملاقات اول از شما خرید کنند. به خصوص زمانی که کسب و کار شما کوچک و نوپا است اعتماد سازی زمان بیشتری نیاز دارد و ممکن است بازاریابی حضوری تا مدت زیادی برای شما نتیجه مثبت به همراه نداشته باشد. باید به مخاطبان زمان کافی برای تفکر و تصمیم گیری درباره خرید یا عدم خرید را بدهید و در صورت نیاز پس از مدتی دوباره با آن ها ملاقات کنید.

لبخند بزنید!

لبخند را فراموش نکنید؛ چرا که می توان آن را از فنون بازاریابی حضوری دانست. هنگامی که شما با یک مشتری ملاقات می کنید باید لبخند به لب داشته باشید تا حس خوبی به مخاطب منتقل کنید. در طول گفتگو با مخاطب لبخند را فراموش نکنید اما توجه کنید نوع لبخند شما نباید حامل تمسخر و یا توهین باشد. لبخند شما باید نشان دهنده همدردی و درک مخاطب باشد.

خوش رویی در صورت عدم موافقت

خوش رویی و خوش رفتاری یکی از مهم ترین فنون بازاریابی حضوری است. در صورتی که مخاطبان نسبت به بازاریابی شما برخورد مناسبی نشان نداده و از قبول آن امتناع کردند، به یاد داشته باشید ممکن است روزی به محصولات و خدمات شما نیاز پیدا کرده و بخواهند از شما خرید کنند. اما در صورتی که تجربه خوبی نسبت به ملاقات با شما نداشته باشند، هرگز برای رفع نیازهای خود به سراغ شما نخواهند آمد.

اطلاعات کافی داشته باشید!

قبل از اینکه به بازاریابی محصولات یا خدمات بپردازید، ابتدا درباره آن ها اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید توضیحات لازم را به مخاطب ارائه دهید. همچنین ممکن است مخاطب سوالاتی غیر از توضیحات شما بپرسد و شما باید کامل و مختصر پاسخ آن ها را بدهید. اگر درباره سوالی که مخاطب پرسید اطلاعات کافی نداشتید، بهتر است یک شماره تماس از مخاطب گرفته و به او بگویید در اولین فرصت و در یک مکالمه تلفنی پاسخ سوال او را خواهید داد.

صبوری از فنون بازاریابی حضوری

ممکن است مخاطب از شما سوالات زیادی بپرسد، شما باید به همه آن ها با آرامش پاسخ داده و عصبانی نشوید. در صورتی که حوصله و یا قدرت پاسخگویی به همه سوالات مشتری را ندارید، پیشنهاد می کنیم از روش بازاریابی حضوری استفاده نکنید. البته باید بدانید که همه روش های بازاریابی زمانی موفق خواهند بود که به سوالات مخاطبین به درستی پاسخ داده شود.

هماهنگی قبلی از فنون بازاریابی حضوری

بدون هماهنگی قبلی با کسی برای بازاریابی حضوری ملاقات نکنید. گرفتن وقت قبلی نشان دهنده احترام به مخاطب است. به ویژه اگر جهت بازاریابی حضوری به محل کار شخص مراجعه می کنید، ملاقات ناگهانی شما و او می تواند ناخوشایند بوده و نوعی بی احترامی تلقی شود. علاوه بر این ممکن است شخص مورد نظر در محل کار حضور نداشته و یا به دلیل مشغله کاری شما را نپذیرد.

اهمیت به زمان مخاطب

توجه به صرفه جویی در زمان مخاطب است. زمان مخاطب خود را در نظر بگیرید و بیشتر از زمانی که به شما اجازه داده شده، صحبت نکنید. سعی کنید یک زمان کوتاه برای بازاریابی حضوری در نظر بگیرید تا مذاکره شما و مخاطب کسل کننده نباشد.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

برنامه ریزی در سازمان

برنامه ریزی چیست؟ برنامه ریزی در سازمان ، برنامه ریزی، پایه اساسی همه توابع مدیریتی است که شامل ایجاد اهداف،…