بازاریابی صادراتی چیست؟
بازاریابی صادراتی ، یعنی شناخت بازارهای خارجی و راه های نفوذ به آن، دستیابی به این شناخت از طریق مذاکره با خریداران، شرکت در نمایشگاه های بین المللی، تماس با رایزنان بازرگانی در اتاق های بازرگانی امکان پذیر است. شناسایی کالاهای رقیب، کیفیت، قیمت آن ها در بازار مورد نظر نقش مهمی را ایفا می کند.
مرحله اول در انجام صادرات شناسایی بازار هدف می باشد. باید مشخص شود نیاز های بازار چیست و یک استراتژی صادرات طرح ریزی کند. منظور از استراتژی انتخاب بازار و تصمیم گیری در مورد نوع کالا، قیمت و سیاست های توزیع آن کالاست.
یک بازاریابی صادراتی باید موارد ذیل را شامل شود: بازار هدف، وضعیت بازار و بخش های بازار، قیمت گذاری، کانال های توزیع این اهداف باید قابل حصول، واقعی و مشخص باشند.
برای جلب نظر مشتری لازم است که در بسیاری از کالاها تغییرات لازم صورت گیرد ، این تغییرات صرفاً به منظور ایجاد جاذبه بیشتر در بازارهای صادراتی است. باید تعدیلات و تغییرات لازم در کارها، در مورد بسته بندی، برچسب، علامت تجاری و خدمات مورد انتظار بعد از فروش صورت بگیرد.
هنگام قیمت گذاری کالا، باید یک سری هزینه های اضافی مثل بیمه، حمل و نقل، هزینه سازگار نمودن کالا، حقوق و عوارض گمرکی، حق کمیسیون عوامل وارد کننده در نظر گرفته شود .
باید روش های تبلیغات، ماموریت تجاری، بازدید خریداران، سایر فعالیت های ترویجی انجام شود و بطور موثر رضایت مشتریان فراهم شود.
فردی در سیستم بازاریابی موفق است که یاد بگیرد هر چیزی را که لازم است دریافت کند، پردازش و ویرایش کند و در اختیار مشتریان خود قرار دهد.
باید طوری عمل کرد که مورد قبول مشتری واقع بگیرد . روش ها و تکنیک هائی را به کار برد تا سهم بازار و مشتریان حفظ شود و روابط بلند مدت ایجاد شود .
کالاهای صادراتی شامل انواع محصولات و خدماتی می باشد که توسط تولیدکنندگان ارائه شده است.


بازاریابی صادراتی – کالج مدیریت
پنج گام برای موفقیت در بازاریابی صادرات
گام نخست: شناسایی بازار هدف
طبیعتا نخستین گام در بازاریابی صادرات تعیین بازار هدف و مشخص نمودن نیازهای آن بازار است که برای محصولات یا خدمات شرکت ایجاد تقاضا مینماید. انتخاب درست کشورهای هدف از میان حدود ۲۰۰ کشور در جهان، برای ارائه محصولات یا خدمات بسیار مهم است. چنانچه بازار هدف و نیازهای آن بازار با دقت تعیین شود، اخذ سفارش برای صادرات محصولات یا خدمات به کشورهای هدف، چندان دشوار نخواهد بود. انجام تحقیقات بازار بینالمللی برای شناسایی فرصتهای موجود در بازارهای فرا مرزی، بهترین ابزار برای تعیین بازارهای هدف صادرات است.
گام دوم: تدوین استراتژیهای بازاریابی صادرات
پس از تعیین بازار هدف، گام بعدی، تدوین بسته استراتژیهای صحیح بازاریابی صادرات شامل استراتژی ورود به بازار، استراتژی جایگاه یابی در بازار، استراتژی محصول یا خدمت، استراتژی قیمت گذاری، استراتژی برندینگ، استراتژی تامین و استراتژیهای مرتبط با حوزه ترویج میباشد. بدیهی است که تدوین این بسته استراتژیها با لحاظ کردن نیازهای بازار هدف انجام خواهد شد. نتایج حاصل از انجام تحقیقات بازار بینالمللی، بنگاهها و شرکتها را در تدوین بسته استراتژیهای متناسب با نیازها و خواستههای بازار هدف، کمک مینماید.
گام سوم: آمادهسازی ابزارهای ارتباطات بازاریابی
پس از تدوین استراتژیهای بازاریابی با در نظر گرفتن نیازهای بازار هدف، گام سوم عبارت از آماده سازی ابزارهای ارتباطی بازاریابی همچون شناسنامه شرکت، نامه فروش( این نوع نامه، به منزله تلاش برای فروش یک نوع محصول خاص یا خط محصول است و بیشتر برای کالاها و خدمات دارای قیمتی بالاتر از حد متوسط، کاربرد دارد.)، کاتالوگ محصول، بروشور، وب سایت و نظایر آن میباشد.ابزارهای ارتباطی مورد استفاده باید علاوه بر برخورداری از جذابیت لازم، از عنصر آگاهی بخشی و اطلاعرسانی نیز بهره بگیرند تا در جایگاه یابی شرکت در بازار هدف و ایجاد انگیزه در مشتریان بالقوه برای برقراری ارتباط با شرکت تاثیرگذار باشند. به عبارت دیگر، کلیه ابزارهای ارتباطی بازاریابی باید ضمن بهرهمندی از طراحی مناسب، آگاهی بخش، جذاب و حرفهای باشند تا در عین ارائه همه اطلاعات مورد نیاز در رابطه با شرکت و محصولات یا خدمات آن به مخاطب (مشتری بالقوه یا واردکننده در کشور مقصد)، انگیزه لازم را برای آغاز ارتباط با شرکت در مشتریان بالقوه ایجاد کنند.
میتوان گفت که ابزار ارتباط بازاریابی، میتواند در نحوه تصمیمگیری مشتریان یا خریداران به منظور تامین نیاز خود به محصول یا خدمات از یک شرکت خاص، تاثیر بسزایی داشته باشد.
گام چهارم: ترویج
ترویج یکی از بخشهای چهارگانه (والبته به اعتقاد بعضی از صاحب نظران بازاریابی، پنجگانه) هر آمیزه بازاریابی است که پس از مرحله آماده سازی ابزارهای ارتباطات بازاریابی صورت پذیرفته، نقشی اساسی در بازاریابی صادرات ایفا مینماید.
مهمترین هدف ترویج، آگاهسازی مشتریان یا خریداران از ماهیت یک شرکت و محصولات یا خدمات پیشنهادی آن است. به طور کلی هر آمیزه ترویجی از پنج جزء، شامل فروش چهره به چهره، تبلیغات، تکنیکهای مشوق خرید (مانند کوپنهای تخفیف و…)، بازاریابی مستقیم و ابزارهای روابط عمومی تشکیل میشود که توضیح مشروح هر یک از این اجزا خارج از حوصله این مقال است. ترکیب مورد استفاده در هر آمیزه ترویجی باید از لحاظ هزینه، مقرون به صرفه بوده و قادر به تسلیم پیام درست در موقعیت زمانی درست و در مکان درست باشد. آمیزه ترویجی باید مشتری یا وارد کننده در کشور مقصد را به گونهای هدایت نماید که ضمن جلب توجه او به سمت محصولات یا خدمات شرکت، در او انگیزه و علاقهمندی لازم برای آغاز ارتباط کاری با شرکت را ایجاد کند.
گام پنجم: ایجاد درخواست
دریافت درخواست خرید از مشتریان یا خریداران بالقوه، به منزله آغاز موفقیت در مقوله بازاریابی صادرات و نه پایانی برای آن است. این امر مستلزم بهرهگیری از بسته ترویجی حرفهای و هدفمند، شناسایی مشتریان یا خریداران بالقوه و نزدیک شدن به آن ها میباشد. به این منظور باید شناسنامه مشتریان بالقوه یا درخواستهای خرید قبلی آن ها مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا امکان تامین خواستهها و نیازمندیهایشان وجود دارد یا نه؟ متاسفانه یکی از آفاتی که گریبانگیر بسیاری از شرکتها یا بنگاههای اقتصادی در مقوله بازاریابی میشود، عدم وجود یک طرح یا برنامه مشخص برای شناسایی و برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه است.