اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در پایان نامه / توسط
آخرین زمان ویرایش:

تحقیقات اکتشافی

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

تحقیق اکتشافی چیست؟

تحقیقات اکتشافی ، تحقیق اکتشافی به عنوان تحقیقی تعریف می شود که برای بررسی مسئله ای که به وضوح تعریف نشده است استفاده می شود. این روش برای درک بهتر مسئله موجود انجام می شود، اما نتایج قطعی نخواهد داشت. برای چنین تحقیقاتی، یک محقق با یک ایده کلی شروع می کند و از این تحقیق به عنوان وسیله ای برای شناسایی موضوعاتی استفاده می کند که می تواند کانون تحقیقات آینده باشد. یک جنبه مهم در اینجا این است که محقق باید مایل به تغییر جهت خود باشد به شرط آشکار سازی داده ها یا بینش های جدید. چنین تحقیقی معمولاً هنگامی انجام می شود که مشکل در مرحله مقدماتی باشد. این روش اغلب به عنوان رویکرد تئوری مبتنی یا تحقیقات تفسیری شناخته می شود، زیرا برای پاسخ به سوالاتی مانند چه، چرا و چگونه استفاده می شود.

به عنوان مثال: یک سناریو را در نظر بگیرید که در آن صاحب آب میوه نوعی احساس می کند که افزایش انواع آب میوه ها باعث افزایش مشتری می شود، اما مطمئن نیست و به اطلاعات بیشتری نیاز دارد. مالک قصد دارد یک تحقیق اکتشافی برای کشف این موضوع انجام دهد و از این رو تصمیم می گیرد یک تحقیق اکتشافی انجام دهد تا بفهمد آیا با افزایش انتخاب آب میوه هایشان، اگر ایده بهتری وجود دارد، مشتری بیشتری می تواند بدست آورد.

مثال دیگری از تحقیقات اکتشافی، الگوی بررسی پادکست است که می تواند برای جمع آوری بازخورد در مورد معیارهای مصرف پادکست هم از شنوندگان موجود و هم از شنوندگان پادکست دیگر که در حال حاضر در این کانال مشترک نیستند، استفاده شود. این به نویسنده پادکست کمک می کند تا محتوای سرپرستی ایجاد کند که مخاطبان بیشتری را به خود اختصاص دهد.

انواع و روش های تحقیق اکتشافی

اگرچه ممکن است تحقیق در مورد چیزی که اطلاعات بسیار کمی در مورد آن دارد کمی دشوار به نظر برسد، روش های مختلفی وجود دارد که می تواند به یک محقق کمک کند تا بهترین طراحی تحقیق، روش های جمع آوری داده و انتخاب افراد را دریابد. به دو روش می توان تحقیق را انجام داد، یعنی اولیه و ثانویه. تحت این دو نوع، روش های مختلفی وجود دارد که می تواند توسط یک محقق استفاده شود. داده های جمع آوری شده از این تحقیقات می تواند کیفی یا کمی باشد. برخی از پرکاربردترین طرح های تحقیقاتی شامل موارد زیر است:

روش های تحقیق اولیه

تحقیقات اولیه اطلاعاتی است که مستقیماً از موضوع جمع آوری شده است. این می تواند از طریق گروهی از افراد یا حتی یک فرد باشد. چنین تحقیقی می تواند مستقیماً توسط خود محقق انجام شود و یا می تواند شخص ثالثی را برای انجام آن از طرف آن ها استخدام کند. تحقیقات اولیه به طور خاص برای کشف یک مشکل خاص انجام می شود که نیاز به مطالعه عمیق دارد.

نظرسنجی ها: نظرسنجی ها برای جمع آوری اطلاعات از یک گروه از پیش تعیین شده از پاسخ دهندگان استفاده می شود. این یکی از مهمترین روش های کمی است. از انواع نظرسنجی ها یا نظرسنجی ها می توان برای بررسی نظرات، روندها و … استفاده کرد. با پیشرفت در فناوری، اکنون می توان نظرسنجی ها را به صورت آنلاین ارسال کرد و دسترسی به آن ها بسیار آسان است. به عنوان مثال، استفاده از یک برنامه نظرسنجی از طریق رایانه لوحی، لپ تاپ یا حتی تلفن های همراه. این اطلاعات همچنین در زمان واقعی در دسترس محقق است. امروزه، بیشتر سازمان ها برای دستیابی به نرخ پاسخ بالاتر، نظرسنجی کوتاه مدت و پاداش به پاسخ دهندگان ارائه می دهند.

به عنوان مثال: یک نظرسنجی برای مجموعه خاصی از مخاطبان ارسال می شود تا نظرات آن ها را در مورد اندازه تلفن های همراه هنگام خرید یک تلفن درک کند. بر اساس چنین اطلاعاتی سازمان می تواند به عمق موضوع بپردازد و تصمیمات مربوط به تجارت را اتخاذ کند.

مصاحبه ها: در حالی که ممکن است اطلاعات زیادی از منابع عمومی بدست آورید، اما گاهی اوقات مصاحبه حضوری می تواند اطلاعات عمیقی درباره موضوع مورد مطالعه ارائه دهد. چنین پژوهشی یک روش تحقیق کیفی است. مصاحبه با یک متخصص موضوع می تواند بینش معناداری را به شما ارائه دهد که یک منبع عمومی عمومی قادر به ارائه آن نیست. مصاحبه ها به صورت حضوری یا تلفنی انجام می شود که سوالاتی برای بازپس گرفتن اطلاعات معنی دار در مورد موضوع دارند.

به عنوان مثال: مصاحبه با یک کارمند می تواند بینش بیشتری به شما بدهد تا میزان رضایت شغلی را دریابید، یا مصاحبه با یک متخصص موضوع تئوری کوانتوم می تواند اطلاعات عمیقی در مورد آن موضوع به شما ارائه دهد.

گروه های تمرکز: گروه تمرکز یکی دیگر از روش های پرکاربرد در تحقیقات اکتشافی است. در چنین روشی گروهی از افراد انتخاب می شوند و مجاز به بیان بینش خود درباره موضوعی هستند که در حال مطالعه است. اگرچه، مهم است که اطمینان حاصل کنید که هنگام انتخاب افراد در یک گروه متمرکز، آن ها باید پیش زمینه مشترک داشته و تجربیات قابل مقایسه ای داشته باشند.

به عنوان مثال: یک گروه متمرکز به یک تحقیق کمک می کند تا نظرات مصرف کنندگان در صورت خرید تلفن را شناسایی کند. چنین تحقیقی می تواند به محقق کمک کند تا درک کند مصرف کننده هنگام خرید تلفن چه ارزشی دارد. ممکن است اندازه صفحه، ارزش مارک یا حتی ابعاد باشد. بر اساس آن سازمان می تواند درک کند که نگرش خرید مشتری، نظرات مصرف کننده و غیره چیست.

مشاهدات: تحقیقات مشاهده می تواند مشاهده کیفی یا مشاهده کمی باشد. چنین تحقیقی برای مشاهده یک فرد و نتیجه گیری از واکنش او به برخی پارامترها انجام می شود. در چنین تحقیقاتی، هیچ تعامل مستقیمی با موضوع وجود ندارد.

به عنوان مثال: یک شرکت FMCG می خواهد بداند که واکنش مصرف کننده نسبت به شکل جدید محصولش چگونه است. محقق ابتدا واکنش مشتریان را مشاهده می کند و داده ها را جمع آوری می کند، سپس از آن ها برای استنباط از اطلاعات جمعی استفاده می شود.

روش های تحقیق ثانویه

تحقیقات ثانویه جمع آوری اطلاعات از تحقیقات اولیه است که قبلاً منتشر شده است. در چنین تحقیقاتی شما از منابع مانند مطالعات موردی، مجلات، روزنامه ها، کتاب ها و غیره اطلاعاتی را جمع آوری می کنید.

تحقیقات آنلاین: در دنیای امروز، این یکی از سریعترین روش برای جمع آوری اطلاعات در مورد هر موضوعی است. بسیاری از داده ها به راحتی در اینترنت موجود است و محقق می تواند هر زمان که بخواهد آن را بارگیری کند. یک جنبه مهم که برای چنین تحقیقاتی باید به آن توجه شود، اصالت و اصالت وب سایت های منبع است که محقق از آن ها اطلاعات جمع آوری می کند.

به عنوان مثال: یک محقق باید بفهمد درصد افرادی که تلفن مارک خاصی را ترجیح می دهند چند درصد است. محقق فقط اطلاعات مورد نیاز خود را در موتور جستجو وارد می کند و پیوندهای متعددی با اطلاعات و آمارهای مرتبط دریافت می کند.

تحقیقات ادبیات: تحقیقات ادبیات یکی از ارزان ترین روش هایی است که برای کشف یک فرضیه استفاده می شود. اطلاعات عظیمی در کتابخانه ها، منابع آنلاین یا حتی پایگاه های تجاری تجاری موجود است. منابع می توانند شامل روزنامه، مجله، کتاب از کتابخانه، اسناد از سازمان های دولتی، مقالات مرتبط با موضوع خاص، ادبیات، گزارش های سالانه، آمار منتشر شده از سازمان های تحقیقاتی و غیره باشند.

با این حال، هنگام تحقیق از این منابع، باید چند مورد را بخاطر بسپارید. آژانس های دولتی اطلاعات معتبری دارند اما بعضی اوقات ممکن است هزینه اسمی داشته باشند. همچنین، تحقیقات از موسسات آموزشی به طور کلی نادیده گرفته می شود، اما در واقع موسسات آموزشی تعداد تحقیقات بیشتری را نسبت به سایر نهادها انجام می دهند.

 

تحقیقات اکتشافی

تحقیقات اکتشافی – کالج مدیریت

تحقیق اکتشافی: مراحل انجام یک تحقیق

مشکل را شناسایی کنید: یک محقق موضوع تحقیق را مشخص می کند و با انجام روش های متعدد برای پاسخگویی به سوالات به این مسئله پرداخته می شود.
فرضیه ایجاد کنید: وقتی محقق متوجه شد که هیچ مطالعه قبلی وجود ندارد و مسئله به طور دقیق حل نشده است، محقق فرضیه ای را براساس سوالات بدست آمده هنگام شناسایی مسئله ایجاد خواهد کرد.
تحقیقات بیشتر: پس از بدست آوردن داده ها، محقق با مطالعه توصیفی به مطالعه خود ادامه می دهد. از روش های کیفی برای مطالعه بیشتر جزئیات موضوع و پی بردن به صحت یا صحت اطلاعات استفاده می شود.

 

خصوصیات تحقیقات اکتشافی

. آن ها مطالعات ساختاری نیستند
. این معمولا کم هزینه، تعاملی و باز است.
. این یک محقق را قادر می سازد تا به سوالاتی پاسخ دهد مانند مشکل چیست؟ هدف از مطالعه چیست؟ و چه مباحثی قابل مطالعه است؟
. برای انجام تحقیقات اکتشافی، به طور کلی هیچ تحقیق قبلی انجام نشده است یا تحقیقات موجود به اندازه کافی به این مسئله پاسخ نمی دهند.
. این یک تحقیق زمان بر است و به صبر و حوصله احتیاج دارد و خطرات مرتبط با آن را در پی دارد.
. محقق باید از تمام اطلاعات موجود برای مطالعه خاصی که انجام می دهد استفاده کند.
. برای انجام تحقیقات فی نفسه هیچ قانونی وجود ندارد، زیرا این قوانین انعطاف پذیر، گسترده و پراکنده است.
. این تحقیق باید دارای اهمیت یا ارزش باشد. اگر این مسئله در صنعت مهم نباشد، تحقیقات انجام شده بی اثر است.
. این تحقیق همچنین باید چند نظریه داشته باشد که بتواند یافته های آن را تأیید کند زیرا ارزیابی آن را برای محقق آسان تر کرده و در مطالعه خود پیش می رود
. چنین تحقیقی معمولاً داده های کیفی تولید می کند، با این وجود در موارد خاص می توان داده های کمی را برای نمونه بزرگتر با استفاده از نظرسنجی ها و آزمایش ها تعمیم داد.

 

مزایای تحقیقات اکتشافی

. محقق انعطاف پذیری زیادی دارد و می تواند با پیشرفت تحقیقات خود را با تغییرات سازگار کند.
. معمولاً کم هزینه است.
. این کمک می کند تا پایه و اساس یک تحقیق ایجاد شود، که می تواند منجر به تحقیقات بیشتر شود.
. این تحقیق را قادر می سازد تا در مراحل اولیه درک کند، آیا موضوع ارزش سرمایه گذاری در وقت و منابع را دارد یا ارزش پیگیری آن را دارد.
. این می تواند به سایر محققان در یافتن دلایل احتمالی این مشکل کمک کند، که می تواند بیشتر مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا مشخص شود کدام یک از آن ها بیشترین علت ایجاد این مشکل است.

 

مضرات تحقیقات اکتشافی

. حتی اگر بتواند شما را به سمت درستی به سمت جواب سوق دهد، اما معمولاً نتیجه ای ندارد.
. عیب اصلی تحقیقات اکتشافی این است که آن ها داده های کیفی را ارائه می دهند. تفسیر چنین اطلاعاتی می تواند قضاوتی و مغرضانه باشد.
. بیشتر اوقات، تحقیقات اکتشافی شامل یک نمونه کوچکتر است، از این رو نتایج را نمی توان برای یک جمعیت تعمیم یافته تفسیر کرد.
. در بسیاری از مواقع، اگر داده ها از طریق تحقیقات ثانویه جمع آوری می شوند، احتمال قدیمی بودن این داده ها وجود دارد و به روز نمی شوند.

 

اهمیت تحقیقات اکتشافی

تحقیقات اکتشافی زمانی انجام می شود که موضوعی نیاز به درک عمیق داشته باشد، خصوصاً اگر قبلاً انجام نشده باشد. هدف از چنین تحقیقی کشف مسئله و پیرامون آن است و در واقع نتیجه ای از آن حاصل نمی شود. چنین نوعی تحقیق محقق را قادر می سازد تا بنیادی محکم برای کاوش ایده های خود، انتخاب طرح تحقیق مناسب و یافتن متغیرهایی که در واقع برای تجزیه و تحلیل مهم هستند، ایجاد کند. از همه مهمتر، چنین تحقیقی می تواند به سازمان ها یا محققان در صرفه جویی در وقت و منابع زیادی کمک کند، زیرا محقق را قادر می سازد بفهمد ارزش پیگیری را دارد.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

تحقیقات مشاهده ای

تحقیق مشاهده ای چیست؟ تحقیقات مشاهده ای ، اصطلاح تحقیق مشاهده ای برای اشاره به چندین نوع مختلف از مطالعات…

تحقیقات تحلیلی

تحقیقات تحلیلی چیست؟ تحقیقات تحلیلی ، تحقیق تحلیلی نوع خاصی از تحقیق است که شامل مهارت های تفکر انتقادی و…