/ در پایان نامه / توسط

تحقیقات توضیحی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تحقیق توضیحی چیست؟

تحقیقات توضیحی ، برای بررسی به موقع پدیده ای انجام شده است که قبلاً مورد مطالعه قرار نگرفته بود یا قبلاً به خوبی توضیح داده نشده بود. هدف آن ارائه جزئیات در مورد مقدار کمی اطلاعات است.

محقق یک ایده کلی بدست می آورد و از تحقیق به عنوان ابزاری برای راهنمایی او به سمت موضوعاتی استفاده می کند که ممکن است در آینده به آن ها پرداخته شود. هدف آن یافتن دلیل و چرایی یک مورد مطالعه است.

ویژگی های تحقیق توضیحی

از جمله مهمترین ویژگی های تحقیق توضیحی عبارتند از:

. این امکان را برای درک بیشتر در مورد یک موضوع خاص فراهم می کند. اگرچه نتایج قطعی ارائه نمی دهد، محقق می تواند دلایل وقوع یک پدیده را پیدا کند.
. این تحقیق از تحقیقات ثانویه به عنوان منبع اطلاعات، مانند ادبیات یا مقالات منتشر شده که برای درک گسترده و متعادل موضوع استفاده شده اند، استفاده می شود.
. این اجازه می دهد تا محقق درک گسترده ای از موضوع داشته باشد و می تواند سوالات بعدی تحقیق را اصلاح کند تا نتیجه مطالعه را افزایش دهد.
. محققان می توانند علل بوجود آمدن پدیده ها را در طی فرایند تحقیق تشخیص دهند و تغییرات را پیش بینی کنند.
. تحقیقات توضیحی به آن ها امکان می دهد مطالعات را تکرار کنند تا عمق بیشتری به آن ها بدهند و بینش جدیدی در مورد این پدیده بدست آورند.

انواع تحقیق توضیحی

تحقیقات ادبیات: یکی از سریعترین و کم هزینه ترین روش برای تعیین فرضیه پدیده و جمع آوری اطلاعات است. این شامل جستجوی ادبیات در اینترنت و کتابخانه ها است. البته می تواند در مجلات، روزنامه ها، مقالات تجاری و دانشگاهی باشد.
مصاحبه عمیق: این فرایند شامل گفتگو با شخصی است که از موضوع مورد تحقیق آگاه است. از مصاحبه عمیق برای بهره گیری از اطلاعات ارائه شده توسط افراد و تجربیات آن ها استفاده می شود، خواه حرفه ای باشند در سازمان یا خارج از سازمان.
گروه های تمرکز: گروه های تمرکز شامل گردهم آوردن ۸ تا ۱۲ نفر است که اطلاعاتی در مورد پدیده مورد مطالعه دارند و تشکیل جلسات برای بدست آوردن داده های مختلف از این افراد که به تحقیق کمک می کند، از این افراد تشکیل می شود.
مطالعات موردی: با استفاده از این روش، محققان می توانند با مواردی که با دقت انتخاب شده اند، مقابله کنند. تجزیه و تحلیل موردی به سازمان این امکان را می دهد تا شرکت هایی را که با یک پرونده مشابه روبرو شده اند مشاهده کرده و با کارآیی بیشتری با آن برخورد کند.

اهمیت تحقیق توضیحی

تحقیقات توضیحی با هدف کمک به محققان برای مطالعه عمیق تر مسئله و درک کارآمد پدیده انجام می شود.

در انجام فرایند تحقیق، سازگاری با یافته ها و دانش جدید در مورد موضوع ضروری است. اگرچه دستیابی به نتیجه امکان پذیر نیست، اما می توان متغیرها را با عمق سطح بالایی کشف کرد.

تحقیقات توضیحی به محقق این امکان را می دهد تا با موضوع مورد بررسی آشنا شده و تئوری هایی را برای آزمایش آن ها طراحی کند.

این روش برای تحقیقات اجتماعی بسیار ارزشمند است. وقتی شخص بخواهد اطلاعات جدیدی را درباره یک نقطه نظر در مورد مطالعه ارائه دهد، ضروری است.

تحقیقات توضیحی به محققان امکان می دهد پدیده ای را پیدا کنند که به طور عمیق مورد مطالعه قرار نگرفته است. اگرچه نتیجه ای از چنین مطالعه ای ارائه نمی دهد، اما به درک موثر مسئله کمک می کند.

افرادی که تحقیقات توجیهی انجام می دهند، این کار را با هدف مطالعه دقیق تعامل پدیده انجام می دهند. بنابراین، داشتن اطلاعات کافی برای انجام آن ها مهم است.

 

تحقیقات توضیحی

تحقیقات توضیحی – کالج مدیریت

روش های طراحی تحقیق توضیحی

۱٫ عمق مصاحبه

عمق مصاحبه عمق این است که تحقیقات خود را با یک فرد تحصیل کرده و متخصص آغاز کنید که در مورد موضوع تحقیق شما بهتر می داند و صحبت می کند.

فرض کنید در حال مصاحبه با تیمی از شرکت تولیدکننده لپ تاپ هستید، پس فرد تحصیل کرده و متخصص می تواند یکی از موارد زیر باشد:

. مدیر عامل
. سرگروه
. مدیر فروش
. مدیر بازاریابی
. مسئول تولید محصولات و غیره

۲٫ تجزیه و تحلیل مورد

نویسندگان مقاله تحقیق می توانند با تحقیق در موارد مشابه با موارد دیگر، مسئله را درک و حل کنند. به عنوان مثال، اگر فروش لپ تاپ های HP در حال کاهش است، بنابراین می توانیم برای لپ تاپ های Dell تحقیق کنیم که چرا فروش لپ تاپ های Dell روز به روز افزایش می یابد. مطالعه رقبا نقش بسیار مهمی در درک موضوع تحقیق ما دارد.

۳٫ گروه های متمرکز در طراحی تحقیق توضیحی

فرض کنید در حال تحقیق هستید که چرا فروش لپ تاپ HP روز به روز کاهش می یابد. به عنوان یک محقق، باید اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی را در مورد مشتریان لپ تاپ های HP جمع آوری کنید. شما باید اطلاعات را از گروه های متمرکز مشتری خود بگیرید. برخی از نمونه های اطلاعات مورد نیاز در زیر ذکر شده است:

مشتری چه می خواهد؟

نیاز مشتری چیست؟

ترس مشتری چیست؟

موثرترین روش برای به دست آوردن این نوع اطلاعات، ملاقات مستقیم با مخاطبان، بحث و گفتگو با آن ها و کشف آنچه در ذهن آن ها است و نیازهای آنهاست.

نمونه های تحقیق توضیحی کدامند؟

تحقیقات توصیفی می تواند بیان کند که ۲۰٪ دانش آموزان در آزمون موفق نیستند. تحقیقات توضیحی می تواند دلیل این شکست باشد.
تحقیقات توصیفی پاسخ می دهد که سیستم رایانه ای با رم بیشتر سرعت بیشتری دارد. تحقیقات توجیهی به این سوال پاسخ می دهد که چرا یک سیستم رایانه ای با رم بیشتر در مقایسه با سیستم رایانه ای با رم کمتر سرعت بیشتری دارد؟
تحقیقات توصیفی می تواند بیان کند که همه دانشجویان پسر رفتار دیوانه وار بیشتری نسبت به دانشجویان دختر دارند. تحقیقات توضیحی توضیح می دهد که دلیل این شکست چیست.

هدف تحقیق توضیحی

۱٫ افزایش درک

هدف از تحقیق توضیحی افزایش درک یک محقق از یک موضوع خاص است. به دلیل فقدان قدرت آماری، نتایج قطعی ارائه نمی دهد، اما محقق را قادر می سازد نحوه و چرایی وقایع را تعیین کند.

۲٫ انعطاف پذیری منابع

منابع ثانویه، مانند ادبیات یا داده های منتشر شده، معمولاً در نوع توضیحی تحقیق مورد استفاده قرار می گیرند. باید دقت شود تا محدوده ای از منابع منصفانه را انتخاب کنید تا درک گسترده و متعادلی از موضوع داشته باشید.

۳٫ نتیجه گیری بهتر

Exp-Research می تواند در جهت دهی رویکردهای تحقیقاتی بعدی بسیار سودمند باشد. درک عالی از موضوع به محقق اجازه می دهد تا سوالات بعدی تحقیق را بهبود بخشد و می تواند سودمندی نتیجه گیری یک مطالعه را بسیار افزایش دهد.

چالش های تحقیق توضیحی

۱٫ اطلاعات سوگیری

Exp-Research انواع مختلفی از اطلاعات و تفسیرها را تولید می کند که گاهی اوقات می تواند منجر به اطلاعات غیرمجاز شود.

۲٫ نمونه های بی فایده

مطالعات Exp-Research از نمونه های متوسطی استفاده می کند که نمی تواند برای یک نوع مخاطب خاص یا هدفمند باشد.

چرا ما به تحقیقات توضیحی نیاز داریم؟

تحقیق توضیحی به محقق این امکان را می دهد تا بینش عمیقی در مورد یک موضوع خاص داشته باشد، که موضوع بیشتری را به دنیا می آورد و فرصت بیشتری را برای محققان فراهم می کند تا چیزهای جدید را مطالعه کنند و چیزهای جدید را زیر سوال ببرند.

مطالعه عمیق افراد چرخه ای ایجاد می کند و، تفکر انتقادی / مطالعه موضوع سوالات بیشتری ایجاد می کند و این سوالات منجر به راه های بیشتری برای محققان برای مطالعه موارد بیشتر در مورد آن موضوع می شود.

نتیجه:

تحقیق توضیحی نوعی تحقیق است که ستونی از نوع دیگر محققان است. قبل از شروع کار برای تحقیق بعدی خود، ابتدا باید همیشه یک تحقیق توضیحی انجام دهید، زیرا بدون آن تحقیق ناقص است و به همان اندازه کارآمد نخواهد بود.

تحقیقات توجیهی به شما کمک می کند تا نظرسنجی و طرح تحقیق شما تمرکز بهتری داشته باشد و هرگونه اطلاعات جانبی ناخواسته را به میزان قابل توجهی محدود می کند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

تحقیقات روانشناسی

تحقیقات روانشناسی ، طیف گسترده ای از روش های تحقیق در روانشناسی استفاده می شود. این روش ها با توجه…

تحقیقات بازار

تحقیقات بازار چیست؟ تحقیقات بازار ، یک فرایند سیستماتیک از جمع آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات است. این…