اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

ایونت مارکتینگ

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

ایونت مارکتینگ ، برقراری ارتباط و تاثیرگذاری بر مخاطب لازمه موفقیت تمامی کسب‌وکارها است. هنگامی‌که شدت رقابت میان فعالان صنعت بیشتر می‌شود، تاکید بر استراتژی‌های مشتری محور و کسب رضایت مشتری، بیش از استراتژی‌های محصول محور خواهد شد.  به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران بازاریابی، پس از وب‌سایت، ایونت‌های بازاریابی موثرترین کانال برقراری ارتباط میان سازمان و مشتریان هستند و برای برند این امکان را فراهم می‌سازند تا با برقراری ارتباط قوی و فرد به فرد در کنار فراهم نمودن تجربه مثبت، محصولات و خدمات خود را پروموت نمایند. در این بلاگ قصد داریم ضمن معرفی ایونت مارکتینگ و دلایل به کار گیری آن توسط برندها، انواع مختلف ایونت‌ها و رویدادهای بازاریابی را بررسی نماییم.

ایونت مارکتینگ چیست؟

ایونت مارکتینگ (Event Marketing) یک استراتژی تبلیغاتی و شیوه‌ای از پروموشن (چهارمین P از آمیخته بازاریابی) است که بر برقراری ارتباط رو در رو میان شرکت‌ها و مشتریان و مخاطبان هدف آن‌ها تاکید دارد. رویدادهای ویژه و مشخص و مراسم معرفی محصول نوعی از ایونت مارکتینگ هستند که برندهای مختلف بسته به استراتژی و اهداف بازاریابی خود از آنها بهره می‌گیرند. برندها از ایونت مارکتینگ برای تعامل مستقیم و تاثیرگذاری بر مخاطبان، استفاده می‌کنند.  به طور کلی، طراحی و توسعه تم مشخصی از اقدامات که می‌بایستی در زمان و مکان مشخص به منظور معرفی یا نمایش محصولات، خدمات و یا یک برند انجام گیرد، ایونت مارکتینگ نامیده می‌شود. هنگامی که برای برگزاری یک کمپین ۳۶۰ درجه برنامه‌ریزی می‌کنید، از مزایا و اثرات مثبت فعالیت‌های برند اکتیویشن از قبیل سمپلینگ، پروموشن و تکنیک‌های گوریلا مارکتینگ در کنار برگزاری ایونت‌ها و رویدادهای مختلف، غافل نشوید.

انواع ایونت مارکتینگ

رویدادهای آنلاین

برگزاری رویداد آنلاین یعنی شرکت‌کنندگان را از طریق اینترنت به یکدیگر متصل کنیم. از انواع رویدادهای آنلاین می‌توان به این دو مورد اشاره کرد.

وبینارها

وبینارها یکی از بهترین راه‌های ایجاد گفتگو و بحث میان شرکت‌کنندگان است. در وبینارها می‌توان درباره اطلاعات یا موضوعی خاص تبادل اطلاعات کرد. وبینار را می‌توان به صورت زنده یا بر اساس سفارش برگزار کرد.

رویدادهای مجازی

رویداد مجازی به نوعی از رویداد گفته می‌شود که مانند وبینار از طریق اینترنت برگزار می‌شود ولی در مقایسه با وبینار با تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر و به صورت زنده پخش می‌شود. رویدادهای مجازی ممکن است تا چندین روز طول بکشند.

رویدادهای آفلاین

در رویدادهای آفلاین هر دو طرف برگزارکننده و شرکت‌کننده باید با هم رو در رو شوند. درست است که برگزاری رویداد آفلاین هزینه بیشتری دارد، اما نباید تاثیر چهره به چهره شدن یا دست دادن با مخاطبان را دست کم گرفت. در رویدادهای آفلاین امکان ساخت روابط بهتر و عمیق‌تر معمولا بیشتر از رویدادهای آنلاین است.

نقش ایونت مارکتینگ

برای درک دیدگاه خریدار

یکی از مهمترین دلایلی که کسب و کارها برای بازاریابی رویدادی تصمیم می گیرند ، گرفتن دیدگاهی معتبر از خریدار است. داشتن مکالمه حضوری به سازمانها این امکان را می دهد تا بینش اصیل و بازخورد خریدار را بدست آورند. این به آنها کمک می کند تا درک کنند که دقیقاً خریدار چه نیازی دارد . و او چگونه محصول یا خدمات شما را درک می کند. این اطلاعات سپس به آنها کمک می کند تا محصول یا خدمات خود را بهبود بخشند.

تجارب برندسازی و تجاری در زمان واقعی به افزایش وفاداری خریدار کمک می کند

از آنجا که ایونت مارکتینگ به مصرف کنندگان کمک می کند تا به روش های شخصی و متمرکز به سازمان متصل شوند ، مشتریان آن را یک ارتباط عاطفی تلقی می کنند . و از این رو به برند وفادار می شوند. در حقیقت ، گزارش هایی در مورد بازاریابی تجربی نشان می دهد که ۷۲ درصد از مشتریان مارک هایی را مشاهده می کنند که رویدادهای با کیفیت را مثبت ارائه می دهند.

تعامل رسانه های اجتماعی را افزایش دهید

بازاریابی رویدادی روشی مؤثر برای تقویت بخشیدن به مشارکت رسانه های اجتماعی برند است. کسب و کارهای استراتژیک از رسانه های اجتماعی برای هدایت کسب و کار قبل از یک رویداد زنده یا بعد از یک رویداد زنده استفاده می کنند. برخی مراحل که به آنها کمک می کند تا تعامل های رسانه های اجتماعی خود را افزایش دهند . ارائه جوایز ، تخفیف ها ، کوپن ها یا سازماندهی مسابقات یا حتی با ارسال عکس های قبل از رویداد یا پس از رویداد است. موارد فوق به آنها کمک می کند تا مصرف کنندگان خود را درگیر کنند و از این طریق جامعه برند خود را بسازند.

ایجاد بازده

بازاریابی رویدادی مانند نمایش های تجاری به کسب و کارها در ایجاد بازده فوق العاده کمک می کند. از آنجا که مصرف کنندگان هدف در نمایشگاه هایی که در آن شرکت می کنند حضور دارند ، شانس بیشتری برای دریافت راهنمای مصرف کنندگان آینده دارند.

بازاریابی رویداد  اگر به طور صحیح انجام شود ، بسیار مفید است و این یکی از روشهای ارجح بازاریابی است.

 

ایونت مارکتینگ

ایونت مارکتینگ – کالج مدیریت

بازاریابی رویداد برای چه کسانی مناسب است؟

تا زمانی‌که یک کسب‌وکار بتواند مشتریان و مخاطبان خود را بیابد و آن‌ها را دنبال کند و البته محصولی برای ارائه و فروش داشته باشد، می‌تواند از بازاریابی رویداد بهره‌مند شود. اگر فروشنده محصولات ورزشی باشید می‌توانید با برگزاری رویدادی، محصولات ورزشی خود را بازاریابی کنید. اما اگر شرکتی هستید که نمی‌توانید نمونه‌هایتان را در رویدادها عرضه کنید چطور می‌خواهید یک رویداد برگزار کنید؟
بسیار ساده است: با کمی خلاقیت!
فرض کنید شرکت دارویی هستید و محصولات دارویی تولید می‌کنید. قطعا نمی‌توانید محصولاتتان را به مخاطبان بدون تجویز پزشک ارائه کنید. اما راه دیگری هم هست. اگر مثلا داروی ضد فشار خون تولید کرده‌اید می‌توانید بخشی از برنامه رویداد را به دادن مشاوره رایگان فشار خون اختصاص دهید و از مخاطبان رایگان فشار خون بگیرید. به این شکل هم محصولتان را تبلیغ کرده‌اید و هم در خاطر مشتری می‌مانید.

انواع فعالیت‌های ایونت مارکتینگ

کنفرانس

کنفرانس می‌تواند برای شرکت‌های B2B یا B2C برگزار شود. موثرترین کنفرانس‌ها، مجموعه‌ای از سخنرانی‌های موثر، کارگاه‌های آموزشی و محیط حرفه‌ای را با اتمسفر اجتماعی و پرانرژی ترکیب نموده‌اند.

سمینار

سمینارها عموما مخاطبان مشخص و محدودی را مدنظر قرار می‌دهند و بر مفاهیم و موضوعات آموزشی تاکید دارند. آشنایی عمیق با مباحث موردنظر و تاکید بر به اشتراک‌گذاری دانش از ویژگی‌های اصلی سمینارها هستند. سمینارها اغلب به صورت یک روزه و حداکثر چند ساعته برگزار می‌شوند.

جشن‌ها و ضیافت‌های رسمی

جشن‌ها و ضیافت‌های رسمی با اهداف مختلفی برگزار می‌شوند. معرفی برند، محصولات و خدمات آن در خلال فعالیت‌های متنوع و برنامه‌های مختلف، ویژگی مشترک تمامی این مراسم‌ها است.

رویداد لانچ محصول

ایونت لانچ محصولات و خدمات، عمدتا در بردارنده فعالیت‌های سمپلینگ و پروموشن محصولات جدید است که علاوه بر ایجاد آگاهی از برند، زمینه تجربه و تست محصول جدید را برای مخاطبان فراهم می‌نماید.

تیم بیلدینگ (Team Building)

رویدادهای تیم‌ بیلدینگ، جلسات داخلی سازمان هستند که با هدف درگیر کردن کارمندان و بهبود روابط میان دپارتمان‌ها و تبدیل کارکنان به رهبران توانمد، انجام می‌شود.

ایونت‌های VIP

ایونت‌های VIP یا رویدادهای پیشران فروش بر گرد هم آوردن سهام‌داران، مشتریان و مهمانان تاثیرگذار و فراهم نمودن تجربه منحصر به فرد برای آن‌ها تمرکز دارند. هدف نهایی هر رویداد VIP، افزایش درآمد از طریق کسب وفاداری مشتریان و ذینفعان کلیدی است.

رویدادهای استخدام

یک رویداد استخدامی با هدف جذب نیروی کار متخصص و کارآمد و شناخت استعدادها برگزار می‌شود. این قبیل رویدادها عمدتا در مراکز آموزشی و دانشگاهی برگزار شده و به استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی که به دنبال نیروی جوان و تازه نفس هستند امکان می‌دهد تا با کسب‌وکار خود را گسترش دهند.

نوشته های مشابه

هویت بصری

هویت بصری ، یکی از نقش‌های اصلی «برند» یا «تأثیر سازمانی» هر شرکتی را هویت آن شرکت بازی می‌کند.در بیشتر…