/ در پایان نامه / توسط
آخرین زمان ویرایش:

تحقیقات ارزیابی

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

تحقیق ارزیابی چیست؟

تحقیقات ارزیابی ، تحقیق ارزیابی که به آن ارزیابی برنامه نیز می گویند، به جای روش خاصی به هدف تحقیق اشاره دارد. تحقیق ارزیابی، ارزیابی منظم ارزش یا شایستگی زمان، پول، تلاش و منابع صرف شده برای دستیابی به یک هدف است.

تحقیقات ارزیابی نزدیک به تحقیقات اجتماعی متعارف تر است اما کمی متفاوت است. این روش از بسیاری از همان روش های مورد استفاده در تحقیقات اجتماعی سنتی استفاده می کند، اما از آنجا که در یک زمینه سازمانی صورت می گیرد، به مهارت های تیمی، مهارت های بین فردی، مهارت های مدیریتی، هوشمندی سیاسی و سایر مهارت هایی نیاز دارد که تحقیقات اجتماعی به آن ها چندان نیازی ندارد. تحقیقات ارزیابی همچنین نیاز دارد که منافع ذینفعان را بخاطر بسپارید.

تحقیق ارزیابی نوعی تحقیق کاربردی است و بنابراین هدف آن تأثیرگذاری در دنیای واقعی است. برای انجام تحقیقات ارزیابی می توان از بسیاری از روش ها مانند نظر سنجی و آزمایش استفاده کرد. فرآیند ارزیابی ارزیابی متشکل از تجزیه و تحلیل و گزارش داده ها یک فرایند دقیق و منظم است که شامل جمع آوری داده ها در مورد سازمان ها، فرآیندها، پروژه ها، خدمات و یا منابع است. تحقیقات ارزیابی دانش و تصمیم گیری را افزایش می دهد و منجر به کاربردهای عملی می شود.

 

چرا تحقیق ارزیابی انجام می شود؟

هدف مشترک بیشتر ارزیابی ها استخراج اطلاعات معنی دار از مخاطبان و ارائه بینش ارزشمند به ارزیاب هایی مانند حامیان مالی، اهدا کنندگان، گروه های مشتری، مدیران، کارمندان و سایر حوزه های انتخابیه مربوطه است. اغلب اوقات، اگر در تصمیم گیری کمک کند، بازخورد مفید تلقی می شود. با این حال، تحقیقات ارزیابی همیشه تأثیری را ایجاد نمی کند که بتواند در هر جای دیگر اعمال شود، گاهی اوقات آن ها نمی توانند بر تصمیمات کوتاه مدت تأثیر بگذارند. همچنین به همان اندازه درست است که در ابتدا، به نظر می رسد هیچ تأثیری ندارد ، اما در شرایط مطلوب تر می تواند تأثیر تأخیری داشته باشد. با وجود این، توافق کلی وجود دارد که هدف اصلی تحقیق ارزیابی باید بهبود تصمیم گیری از طریق استفاده سیستماتیک از بازخورد قابل اندازه گیری باشد.

 

مزایای تحقیقات ارزیابی

درباره یک پروژه یا برنامه و عملکردهای آن اطلاعات کسب کنید

تحقیق ارزیابی به شما امکان می دهد بفهمید چه عواملی موثر است، چه عواملی، کجا بودیم، کجا هستیم و به کجا می رویم. می توانید زمینه های پیشرفت را پیدا کرده و نقاط قوت را شناسایی کنید. بنابراین، این به شما کمک می کند تا بفهمید در چه مواردی باید بیشتر تمرکز کنید و تهدیداتی برای تجارت شما وجود دارد. همچنین می توانید بفهمید که در حال حاضر بخش های پنهانی در بازار وجود دارد که هنوز از آن ها استفاده نشده است.

تمرین را بهبود ببخشید

برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان بسیار مهم است که عملکرد گذشته خود را بسنجید و درک کنید که چه اشتباهی رخ داده است. تا زمانی که این یک ارتباط دو طرفه نباشد، هیچ راهی برای بهبود آنچه می توانید ارائه دهید وجود ندارد. تحقیقات ارزیابی فرصتی را به کارمندان و مشتریان شما می دهد تا احساس خود را بیان کنند و در صورت وجود هر چیزی که می خواهند تغییر دهند. همچنین به شما امکان می دهد روشی را اصلاح یا اتخاذ کنید که احتمال موفقیت را افزایش دهد.

اثرات را ارزیابی کنید

پس از ارزیابی تلاش ها، می توانید میزان دستیابی به اهداف و اهداف را ببینید. ارزیابی ها به شما امکان می دهند که آیا منافع مورد نظر واقعاً به مخاطب مورد نظر رسیده است یا خیر، بله، چقدر موثر است.

ظرفیت سازی

ارزیابی ها به شما کمک می کند تا الگوی تقاضا را تجزیه و تحلیل کنید و پیش بینی کنید که آیا به بودجه بیشتری احتیاج دارید، مهارت های خود را ارتقا دهید و کارایی عملیات را بهبود ببخشید. به شما امکان می دهد خلاءهای موجود در زنجیره تولید تا تحویل و راه های احتمالی برای پر کردن آن ها را پیدا کنید.

 

تحقیقات ارزیابی

تحقیقات ارزیابی – کالج مدیریت

 

روش های تحقیق ارزیابی

تمام روش های تحقیق در بازار شامل جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، تصمیم گیری در مورد اعتبار اطلاعات و استنباط مربوطه از آن ها است. تحقیق ارزیابی شامل برنامه ریزی، انجام و تجزیه و تحلیل نتایج است که شامل استفاده از تکنیک های جمع آوری داده ها و استفاده از روش های آماری است.

برخی از روش های ارزیابی که بسیار رایج هستند، اندازه گیری ورودی، اندازه گیری خروجی یا عملکرد، ارزیابی تأثیر یا نتایج، ارزیابی کیفیت، ارزیابی فرایند، معیار، استانداردها، تجزیه و تحلیل هزینه، اثربخشی سازمانی ، روش های ارزیابی برنامه و روش های LIS- مرکز هستند. همچنین چند نوع ارزیابی وجود دارد که همیشه منجر به ارزیابی معنی دار مانند مطالعات توصیفی، ارزیابی تکوینی و تجزیه و تحلیل اجرا نمی شود. تحقیقات ارزیابی بیشتر مربوط به پردازش اطلاعات و توابع ارزیابی بازخورد است.

 

نمونه هایی از تحقیقات ارزیابی

سوالات تحقیق ارزیابی پایه و اساس یک ارزیابی موفقیت آمیز را ایجاد می کند. آن ها مباحثی را ارزیابی می کنند که ارزیابی می شوند. آماده نگه داشتن سوالات ارزیابی نه تنها باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود، بلکه تصمیم گیری در مورد جمع آوری داده ها، نحوه تجزیه و تحلیل آن ها و نحوه گزارش آن ها را آسان تر می کند.

سوالات تحقیق ارزیابی باید در مرحله برنامه ریزی تدوین و توافق شود، با این وجود می توان از الگوهای تحقیق آماده نیز استفاده کرد.

 

ارزیابی سوالات تحقیق فرایند ارزیابی:

هر چند وقت یک بار از محصول ما استفاده می کنید؟
آیا مصوبات از همه ذینفعان گرفته شده است؟
آیا می توانید موضوع را از سیستم گزارش دهید؟
آیا می توانید بازخورد سیستم را ارسال کنید؟
آیا هر کار طبق روال استاندارد عملیاتی انجام شده است؟
موانع اجرای هر کار چیست؟
آیا مناطق بهبودی کشف شده است؟

 

ارزیابی سوالات تحقیق در مورد نتایج:

چقدر از محصول ما راضی هستید؟
آیا این برنامه نتایج در نظر گرفته شده ای داشته است؟
نتایج ناخواسته چه بود؟
آیا این برنامه دانش شرکت کنندگان را افزایش داده است؟
آیا شرکت کنندگان در برنامه قبل از شروع دوره قابل اشتغال بودند؟
آیا شرکت کنندگان در برنامه پس از پایان دوره مهارت یافتن شغل را دارند؟
آیا دانش شرکت کنندگان در مقایسه با افرادی که در برنامه شرکت نکرده اند بهتر است؟

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

تحقیقات تبلیغاتی

تحقیقات تبلیغاتی ، برای سنجش تأثیر تبلیغات یا نتیجه تلاش با کمک مطالعه دقیق در مورد اهداف تبلیغات، درخواست های…

تحقیقات علّی

تحقیق علی چیست؟ تحقیقات علّی ، به دلیل تلاش برای آشکار کردن رابطه علت و معلولی بین دو متغیر، در…