بازاریابی اخلاقی ، بر تمام جنبه ها و ابعاد بازاریابی اثر می گذارد. در این روش کارفرمایان صداقت، عدالت و متعهد بودن را در راستای تبلیغات خود قرار می دهند. باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از روش های دروغی برای جذب مشتری، خیلی زود باعث بی اعتماد مشتری می شود. و خیلی زود باعث شکستتان می شود. طرفداران یک برند از اینکه مورد فریب قرار بگیرند، متنفر هستند. کسب و کارها می توانید از روش های بازاریابی اخلاقی به عنوان روشی برای جلب اعتماد مشتریان خود استفاده کنند.
بازاریابی اخلاقی چیست؟
بازاریابی اخلاقی بیشتر از اینکه یک استراتژی بازاریابی باشد، نوعی فلسفه است که روی تمام جنبههای بازاریابی تأثیر میگذارد. در این شیوه کارفرمایان به دنبال ترویج صداقت، عدالت و تعهد در تبلیغات خود هستند. با توجه به انتزاعی بودن مفهوم اخلاق، صحبت کردن در این خصوص بسیار چالشبرانگیز و دشوار است، چون ممکن است تعریف هر کس از کار خوب با تعریف و نظر دیگری کاملا متفاوت باشد. به همین دلیل، در بازاریابی اخلاقی با فهرستی از قوانین و روشهای مدون روبهرو نیستیم، هرچند مجموعهای دستورالعملهای کلی و عمومی برای کمک به شرکتها و صاحبان کسبوکار وجود دارد که میتوانند استراتژیهای جدید بازاریابی را بر اساس آن ارزیابی کنند.
بازاریابی اخلاقی چگونه توسعه مییابد و اجرا میشود؟
بازاریابی اخلاقی به یک برنامه مدون اشاره نمیکند، بلکه ابزارهایی را برای ارزیابی استراتژیهای مورد استفادهی بازاریابی در گذشته، حال و آینده در اختیار افراد قرار میدهد. اگر یک کمپانی به این نتیجه برسد که استفاده از بازاریابی اخلاقی میتواند موجب افزایش سود و مقبولیت عمومی محصولاتش در جامعهی هدف شود، بهتر است اقداماتی برای تغییر روش فعلی بازاریابی شرکتش انجام دهد. در برخی موارد این تغییرات ممکن است کاملا در نقطهی مقابل استراتژی قبلی باشد و گاهی نیز نیازمند یک تغییر اساسی و جدید در شیوهی تبلیغاتی هستیم.
هر گونه تلاش برای استفاده از روش بازاریابی اخلاقی باید با ارزیابی دقیق شرکت از شرایط موجود، نوع نگاه مشتریان و جامعهی هدف صورت گیرد. بازاریابی اخلاقی مزیتهای زیادی دارد، اما کمپانیهای معدودی هستند که در صورت امکان کاهش سود خود را متعهد به انجام آن میدانند. انجام تحقیق دقیق و اصولی بهترین گزینه برای کشف و پیشبینی تأثیرات تغییر استراتژی در یک شرکت است. اگر ثابت شود بازاریابی اخلاقی هزینهی سنگینی به کمپانیها وارد میکند، در آینده شاهد نادیدهگرفتن این روش در بازاریابی از سوی بسیاری از شرکتها و کمپانیها خواهیم بود.
باید توجه داشت هر کمپانی خودش در مورد ویژگی روشهایی که قرار است در تبلیغات از آن استفاده کند، تصمیم میگیرد. همانطور که قبلا هم ذکر شد، مبحث اخلاق یک موضوع کاملا انتزاعی است، چیزی که در نظر یک فرد درست است ممکن است از دید فرد دیگری کاملا اشتباه باشد. بازاریابهای حرفهای باید به این توافق برسند که چگونه وارد این معرکه شوند. باید به این نتیجه برسند در تبلیغ کالا یا خدمات خود صداقت داشته باشند، از کودکان استفادهی ابزاری نکنند یا ادعاهای غیرمنصفانه در مورد رقبای خود مطرح نکنند. در واقع بهتر است تعادل مناسبی بین بیان حقیقت در تبلیغ و توانایی خود در متقاعد کردن مشتری ایجاد کنند.


بازاریابی اخلاقی – کالج مدیریت
نکات مهمی که باید در بازاریابی اخلاقی رعایت کنید؟
بازاریابی اخلاقی نه تنها یک روش خوب برای برقراری ارتباط با مشتریان است. بلکه ریسک اینکه مشتری ها فکر کنند زیاد از حد از خود تعریف می کنید را کاهش می دهد. در روش هایی که در این بازاریابی به کار می گیرید باید بتوانید بین مسئولیت اجتماعی سازمان و منافع سازمان تعادل برقرار کنید. اغلب بازاریاب های اخلاقی گزینه های خوبی برای بهبود شرایط فروش و مقبولیت عمومی پیشنهاد می کنند. در تبلیغ کالا یا خدمات خود صداقت داشته باشید. از کودکان استفاده ی ابزاری نکنید. ادعا های غیر منصفانه در مورد رقبای خود نکنید.
قوانین بازاریابی اخلاقی چیست؟
- همه ی شیوههای بازاریابی یک روش استاندارد را دنبال میکنند
- بازاریابی حرفهای از بیشترین سطح اصول اخلاقی برخوردار است
- موضوع تبلیغات یک بحث جدا از موضوعات خبری یا سرگرمی می باشد
- بازاریاب باید آگاهی کامل در مورد کسانی که قرار است پول پرداخت کنند به دست آورد
- روش بازایابی باید براساس هدف و نوع محصول انتخاب شود.
- بازاریابها باید خود را با قوانین دولتی و سازمانها هماهنگ کند
- اخلاق در همهی تصمیمات بازاریابی باید مورد توجه قرار گیرد
چه کسانی بازاریابی اخلاقی را به کار میگیرند؟
به هرحال همه شرکتهای تجاری این فرصت را دارند که از شیوههای بازاریابی اخلاقی استفاده کنند. هر کسبوکاری از ادارهی فروشگاههای کوچک و شخصی گرفته تا شرکتهای بینالمللی زنجیرهای هم میتوانند از روش تبلیغ صادقانه، شفاف و منصفانه برای معرفی خدمات خود به مشتریان استفاده کنند و هم از روشهای غیراخلاقی بازاریابی. بازاریابی اخلاقی اگر به صورت هوشمندانه مورد استفاده قرار بگیرد، میتواند اقتصادی و تأثیرگذار باشد. فراموش نکنید استفاده از شیوههای تبلیغاتی غیراخلاقی افزایش فروش یا کاهش هزینههای تبلیغاتی را تضمین نمیکنند.
برخی از شرکتها نحوهی اجرای کار و تبلیغات را بر اساس اصول شخصی با ارزش خود تعریف میکنند. در این شرکتها، تبلیغ به شیوهی اخلاقی یک امر کاملا طبیعی و جزئی از هویت شرکت است. این مسئولیتپذیری شرکت میتواند برای افرادی که به چیزی فراتر از قیمت و کیفیت میاندیشند، دلیل خوبی برای خریداری کالاهای آن ها باشد. شرکتهایی که برای تلاشهایشان در رفتار عادلانه با کارگران، انتخاب مواد اولیهی مناسب، انجام اقدامات مناسب بهمنظور حفظ محیط زیست و فعالیتهایشان در موسسههای خبریه معروف هستند، باید این ویژگیها را در تبلیغات خود بازتاب دهند.
در برخی دیگر از شرکتها استفاده از روشهای بازاریابی اخلاقی، پا را از اعتبار بخشیدن به شرکت فراتر میگذارد. به عنوان مثال، یک فست فود به نام دومینو، در یک کمپین معروف تبلیغاتی، به جای استفاده از تصاویر استودیویی که پیتزا را بینقص جلوه میداد، تصاویری واقعی از پیتزاهای دومینو را به مشتریهایش نشان داد. این تبلیغ، نه تنها تصویر دلچسبی از پشت صحنهی تبلیغات مصنوعی و غیرواقعی را به نمایش گذاشته بود، بلکه یک ارتباط صادقانه و صمیمانه هم بین پیتزا دومینو و خریداران آن به وجود آورد. این کمپین تبلیغاتی توانست به بهترین شکل ممکن توجهها را به سمت خودش جلب کند.