اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در استارت آپ / توسط
آخرین زمان ویرایش:

اکوسیستم کارآفرینی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اکوسیستم کارآفرینی چیست؟

اکوسیستم کارآفرینی ویژگی های مشترک زیادی با اکوسیستم طبیعی دارد؛ برای مثال ویژگی های ضروری (که خدمات اکوسیستم نامیده می شود)، اثرات مرتبط به هم، تعاملات تعبیه شده محلی، ویژگی های پویا و اکوسیستم غیر پویا.

در واقع اکوسیستم کارافرینی به افراد، سازمان ها و نهادهایی اشاره می کند که محرک و یا مانع تصمیم فرد برای کارافرینی است و بر احتمال موفقیت فرد در صورت راه اندازی کسب و کار کارآفرینانه تاثیرگذار است.

 

شش حوزه تاثیرگذار که نقش اساسی در اکوسیستم های کارآفرینی ایفا می کنند عبارتند از:  

۱-فرهنگ سودمند

۲-سیاست‌های حمایت و رهبری

۳-دسترسی مالی موجود و مناسب

۴-سرمایه‌ی انسانی باکیفیت بالا

۵-بازاری با محصولات پرمخاطره

۶-حمایت‌های سازمانی و زیربنایی

 

دره اصلی سیلیکون

البته طرح این اکوسیستم، در دره سیلیکون کالیفرنیا در ایالات متحده آغاز شد که در آن شرکت‌های جهانی مانند اپل، گوگل و مایکروسافت علاوه بر فیس‌بوک و هزاران شرکت دیگر، دریافتند که اکوسیستم کارآفرینی آن‌ها جهت شروع فعالیت و موفقیت مناسب بوده است. این واقعیت که دره سیلیکون به رغم رکود، رشد می‌کند نشان‌دهنده این است که چگونه این منطقه فراتر از نقاط ضعف بازار بوده است و طرز تفکر خود را به‌عنوان مکانی که کارآفرینان می‌توانند در آن رشد کنند، شکل داده است. علاوه بر این، کشور چین که در سال‌های اخیر به‌عنوان رویای کارآفرینان ظهور کرده است، از روش دره سیلیکون پیروی کرده است و بهتر از روش‌های دیگر مانند مداخله حداقل دولت و حداکثر مزایا، عمل کرده است که اثبات‌کننده منبع تغذیه مناسب برای تجارت و رشد کارآفرینان است.

اکوسیستم کارآفرینی

اکوسیستم کارآفرینی – کالج مدیریت

اجزاء یک اکوسیستم کارآفرینی

برای وقوع یک اکوسیستم کارآفرینی توانمند، سرمایه‌گذارانی باید حضور داشته باشند تا بر روی شرکت‌های تازه‌کار، سرمایه‌گذاری کنند و با وجود موانع اولیه، با سرمایه‌های خود ادامه فعالیت شرکت را تاًمین کنند. در مرحله بعد، دولت باید قوانین و سیاست‌هایی را اتخاذ کند که کارآفرینان را با ارائه معافیت مالیاتی، مزایا، زمین و امکاناتی از جمله جاده‌ها و زیرساخت‌هایی مانند فرودگاه‌های بین‌المللی و غیره تشویق کنند؛ به‌طوری‌که سرمایه‌گذاران جهانی به این اکوسیستم‌ها جذب شوند. علاوه بر این، کارهای کارآفرینان نباید با بوروکراسی و از طریق قوانین و‌ مقررات بی‌معنی، مختل شود و به‌جای آن، باید سرعت تصمیم‌گیری را افزایش داد و واحدهای مجزا تصمیمات را اجرا کنند. همچنین باید یک بخش استعداد با کارکنان و کارمندان ماهر وجود داشته باشد که بتوانند در این شرکت‌های تازه‌کار فعالیت کنند و اطمینان حاصل شود که هنگام ترک کار این افراد، شرکت‌ها اشخاص لازم را جهت ادامه فعالیت خواهند داشت.

اکوسیستم غیر طبیعی

اکوسیستم‌های غیر طبیعی (مثل کارآفرینی و کسب و کار) ویژگی‌های مشترک زیادی با اکوسیستم‌های طبیعی دارند.  اکوسیستم‌ها چه طبیعی و چه تجاری مکانیزمی برای تأمین منابع و ایجاد خروجی دارند و با وجود ویژگی‌های مشترک زیاد اکوسیستم‌های تجاری، اکوسیستم‌های کارآفرینی با اکوسیستم‌های کسب و کار تفاوت‌های قابل توجهی دارند که از جمله آنها اهداف و ساختار تصمیم‌گیری آنها است. می‌توان پارکهای فناوری Science park ، شهرک‌های علمی تحقیقاتی یا مراکز و شهرهای آزاد تجاری را نمونه‌ی موفق اکوسیستم کسب و کار معرفی کرد و فضای استارتاپی کشور را با زیرمجموعه‌هایی مانند استارتاپ‌ها، رویدادها، مربیان، شتاب‌دهنده‌ها، ساختار اداری و قانونی، بانکها و سرمایه‌گذاران را نمونه‌ای از اکوسیستم کارآفرینی نام برد

نوشته های مشابه

کارآفرینی اجتماعی

کارآفرینی اجتماعی چیست؟ کار آفرینی اجتماعی(Social Entrepreneurship): کارآفرینی اجتماعی فرآیند دنبال کردن راه حل های خلاقانه برای مسائل اجتماعی است. به…

هفت استارت آپ اجتماعی

هفت استارت آپ اجتماعی هفت استارت آپ اجتماعی استارتاپ‌های الهام بخشی که در حوزه نوآوری اجتماعی، تغییر اجتماعی و کارآفرینی…