اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در استارت آپ / توسط
آخرین زمان ویرایش:

ویژگی های کارآفرین

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

ویژگی های کارآفرین ، «کارآفرین» در پیشرفت اقتصادی هر سازمان و جامعه‌ای نقش کلیدی دارد. او موقعیت‌های نو و جدید رابه اقتصاد معرفی می‌کند. او فقط مالک سرمایه‌های سازمان نیست، بلکه با به دست گرفتن رهبری کسب و کار با استعداد‌ها و قوای ذهنی خود، از فرصت‌ها به سرعت بهره‌برداری می‌کند.

ویژگی های کارآفرین

 کارآفرینی عبارت است از فرایند خلق چیزی جدید و پذیرش مخاطرات و سود حاصل از آن. به عبارت دیگر، کارآفرینی فرایند خلق چیزی جدید و باارزش است که با اختصاص زمان و تلاش لازم، و در‌نظر گرفتن ریسک‌‌های مالی، روانی و اجتماعی برای رسیدن به رضایت‌فردی و مالی و استقلال به ثمر می‌رسد. این تعریف دارای چهار جنبه اساسی است:

  1. کارآفرینی مستلزم فرایند خلق است. خلق هر چیز ارزشمند و جدید. این خلق باید برای کارآفرین و مخاطبی که این خلق برای او انجام شده، ارزش داشته باشد.
  2. کارآفرینی مستلزم وقف زمان و تلاش کافی است.
  3. درنظر گرفتن ریسک‌‌های اجتناب‌ناپذیر، لازمه‌ی کارآفرینی است.
  4. در کارآفرینی، رضایت شخصی از استقلال کاری به وجود می‌آید.

چند جنبه مشترک در همه تعاریف کارآفرینی وجود دارد: ریسک‌پذیری، خلاقیت، استقلال و پاداش.

کارآفرین کیست؟

 

  • کارآفرین کسی است که فرصتی را کشف و برای پیگیری و تحقق آن، سازمان مناسبی را ایجاد می‌کند.
  • کارآفرین کسی است که عمدتاً به‌منظور کسب سود و رشد، کسب‌و‌کاری را تاسیس و اداره می‌کند که مشخصات اصلی آن نوآوری و مدیریت استراتژیک است.
  • کارآفرین کسی است که سیاست‌گذاری کسب‌وکار با اوست و به تضمین خود ریسک مالی آن را به عهده می‌گیرد.
  • کارآفرین کسی است که موسسه اقتصادی، خصوصاً کسب‌وکاری را که معمولاً مستلزم ابتکار و ریسک قابل‌توجهی باشد سازماندهی و اداره می‌کند.

انواع کار آفرینى -ویژگی های کارآفرین

کار آفرینی از طریق نو آورى

مطابق این تعریف، کارآفرینی شامل خلق یا کشف و بهره‌برداری از فرصت‌هایی است که از تعامل کارآفرینان با محیطی که در آن کار می‌کنند، منتج می‌شود. بهره‌برداری از فرصت‌ها توسط کارآفرینان، منجر به نوآوری می‌شود (سیدامیری و هندیجانی‌فرد، ۱۳۹۴، ص۹). این نوآوری شامل معرفی محصول یا خدمت جدید، روش سازماندهی جدید، گشایش بازار جدید، فرایندهای جدید و مواد اولیه جدید می‌شود. تعاریف نظریه‌پردازانی همچون «شومپیتر» و «شین» با این دیدگاه مطابقت دارد.

کارآفرینى از طریق ورود

این رویکرد بر این‌که کارآفرین چه کاری انجام می‌دهد، تمرکز می‌کند، نه این‌که کارآفرین کیست. طبق این تعریف، کارآفرینی در خلأ شکل نمی‌گیرد بلکه شرکت‌ها در شرایط محلی، صنعتی و محیطی خاصی امکان ظهور پیدا می‌کنند.

ورود (Entry)، پدیده اساسی و واحد تجزیه و تحلیل در اقتصاد صنعتی است . پژوهشگران، ورود را به دو شکل تعریف کرده‌اند:

۱) راه‌اندازی یک کسب و کار جدید به وسیله یک شرکت یا از طریق سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر داخلی.

۲) تولید محصولی در یک صنعت توسط شرکتى که قبلاً آن را تولید نمی‌کرده‌است. این تعریف اقتصاددانان صنعتی است.

این تعریف به این معناست که ورود نه تنها می‌تواند شامل ایجاد یک شرکت جدید باشد ، بلکه می‌تواند از طریق ساختن یک کارخانه جدید، خرید یک کارخانه موجود و تغییر درآمیخته محصول آن، به وسیله شرکت فعلی صورت گیرد.

کارآفرینى سازمانی

مطالعات مهمی در مورد فرایند و نتایج کارآفرینی در درون شرکت‌های بزرگ، نوعاً تحت عنوان «کارآفرینی سازمانی» یا «سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر شرکتی» انجام شده‌است. این مفهوم با چگونگی ظهور کسب‌وکارهای جدید در داخل شرکت‌های بزرگ از طریق تلاش‌های فعال کارکنان مرتبط است. هر چند رویکردهای گوناگونی در مورد این تعریف وجود دارد، اما یکی از مهم‌ترین رویکردها در این باب، کارآفرینی را به عنوان فرایندی تعریف نموده‌است که از طریق آن، افراد به تنهایی یا در درون یک سازمان فرصت‌ها را بدون توجه به منابعی که در حال حاضر تحت کنترل هستند، تعقیب می‌کنند. به‌طور کلی، کارآفرینان سازمانی در مقایسه با کارآفرینان فردی ریسک کم‌تری متحمل می‌شوند لذا باید انتظار پاداش کم‌تری نسبت به همتایان مستقل خود داشته باشند.

کار آفرینى از طریق ایجاد فرآیند تخریب خلاق

این تعریف به صورت بسیار کلان، نقش کارآفرین را به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی کشورها بیان می‌کند و کم‌تر به تشریح کارآفرین و چگونگی تعامل وی با محیط می‌پردازد. طبق این تعریف، کارآفرین از طریق تخریب خلاق، سازوکارهای موجود در بازار را به هم می‌زند و با تحول کیفی در ترکیبات محصول و نوآوری، شرکت‌های غیرنوآور و ناکارآمد را از بازار خارج می‌کند و به این شکل توسعه اقتصادی را موجب می‌شود.

۱۰ ویژگی کارآفرینان موفق -ویژگی های کارآفرین

۱٫ شور و انگیزه

اگر چه صفات زیادی وجود دارد که یک کارآفرین را موفق می کند، شاید مهمترین آنها اشتیاق و انگیزه باشد. با پاسخ دادن به سوالات زیر می‌توانید میزان شور و انگیزه‌تان را بسنجید.

•    آیا چیزی وجود دارد که می توانید بدون خسته شدن ساعت‌ها روی آن کار کنید؟

•    آیا چیزی وجود دارد که شب‌ها شما را بیدار نگه می‌دارد تا آن را به پایان برسانید؟

•    آیا چیزی وجود دارد که ساخته باشید و بخواهید به پیشرفت آن ادامه دهید؟

•    آیا چیزی وجود دارد که آنقدر از آن لذت می‌برید که بخواهید برای ادامه‌ی زندگی آن را انجام دهید؟

از ایجاد و اجرای یک نمونه اولیه تا انتقال ایده خود به سرمایه داران، موفقیت، عملکرد شور و اشتیاق است.

 

ویژگی های کارآفرین

ویژگی های کارآفرین – کالج مدیریت

 

۲٫ نترسیدن از ریسک و خطر کردن

کارآفرینان ریسک پذیر هستند، آماده برای شیرجه زدن در آینده‌ای نامطمئن. اما همه‌ی ریسک پذیران کارآفرینانی موفق نیستند. چه چیزی کارآفرینان موفق را از بقیه از نظر ریسک متفاوت می کند؟ کارآفرینان موفق تمایل دارند زمان و پول خود را بر روی ناشناخته ها ریسک کنند، اما منابع و برنامه هایی را نیز برای مقابله با “ناشناخته‌ها” نگه می دارند. در هنگام ارزیابی ریسک، یک کارآفرین موفق از خودش میپرسد: «آیا این ریسک ارزش کار، زمان و پول من را دارد؟» و، “اگر این سرمایه گذاری موفق نبود، چه کار کنم؟”

۳٫ اعتماد به نفس، کار سخت و تعهد منظم

کارآفرینان به خود اعتماد دارند و  به پروژه خود متعهد هستند. تمرکز شدید و اعتقاد به ایده خود ممکن است به عنوان لجبازی شناخته شود، اما همین تمایل به کار سخت است که باعث موفقیتشان می‌شود.

۴٫ سازگاری و انعطاف پذیری -ویژگی های کارآفرین

پرشور و متعهد بودن مهم است، اما انعطاف پذیر نبودن در مورد نیاز مشتری یا بازار منجر به شکست می شود. به خاطر داشته باشید، یک سرمایه گذاری کارآفرینی صرفا در مورد انجام آنچه فکر می کنید خوب است نیست، بلکه ایجاد یک کسب و کار موفق از آن است. کارآفرینان موفق، پیشنهاداتی برای بهینه سازی که ممکن است ارائه آنها را ارتقا دهد و نیازهای مشتری و بازار را برآورده کند را تشویق می‌کنند.

۵٫ دانش محصولات و بازار

کارآفرینان محصول خود را به طور کامل می‌شناسند. آنها همچنین بازار را می‌شناسند. بیشتر آن‌ها به این دلیل موفق می شوند که چیزی را می‌سازند که قبلا وجود نداشته است و یا به طور قابل ملاحظه ای محصولی که قبلا موجود بوده را بهبود می‌بخشند. ناآگاهی از تغییرات نیازهای بازار،  حرکت رقیبان و دیگر عوامل خارجی می تواند باعث نابودی محصولات شود.

۶. مدیریت پول

یکی دیگر از ویژگی های کارآفرینان موفق مدیریت پول است. هر خطرپذیری کارآفرینانه‌ای مدتی طول می‌کشد تا به سوددهی برسد. تا آن‌ وقت، سرمایه محدود است و آن را باید عاقلانه خرج کرد. کارآفرینان موفق از نیاز اجباری به مدیریت پول آگاه هستند و برای تعهدات مالیِ حال و آینده‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند (آن هم با سپر دفاعی اضافه). حتی بعد از تامین منابع مالی یا اجرایی شدن کامل طرح‌ها، یک تاجر موفق کنترل کاملی بر گردش پولی خود دارد، زیرا می‌داند پول مهم‌ترین جنبه‌‌ی هر کسب و کار‌ی است.

۷. برنامه‌ریزی (ولی نه برنامه‌ریزی بیش از حد)

کارآفرینی کاری است که در آن باید یک کسب و کار را از هیچ به وجود آورد و هم‌زمان، منابع محدود را نیز مدیریت کرد (منابعی هم‌چون زمان، پول، و ارتباطات شخصی). کارآفرینی یک تعهد بلندمدت است، و تلاش برای برنامه‌ریزی حتی‌الامکان از همان آغاز راه، حرکتی خردمندانه است. با این حال، در حقیقت، برنامه‌ریزی برای همه چیز، و داشتن راه‌حل برای هر ریسک احتمالی ممکن است شما را از برداشتن حتی نخستین قدم نیز باز دارد. کارآفرینان موفق خود را برای هر چیزی آماده می‌کنند، ولی مهم‌تر از همه، آنها همیشه این طبیعت و طرز فکر را در خود زنده نگه می‌دارند که همواره قادر به مقابله با احتمالات پیش‌بینی نشده باشند.

تحلیل امکان‌سنجی انجام دهید؛ میزان حداقلِ زمان و سرمایه لازم را محاسبه کنید؛ با همان منابع محدود کار را آغاز کنید. اگر از حداقل‌های‌تان عبور کردید، به دنبال راه‌های جایگزین بشد و خود را برای برون‌رفت‌ از بحران‌های بعدی آماده کنید.

۸. قابلیت‌های ارتباطی -ویژگی های کارآفرین

چگونه از روابط‌تان برای حل مشکلات استفاده می‌کنید؟ بسیاری از آدم‌ها با همفکری‌های دلسوزانه احساس آرامش می‌کنند: دوستان، همکاران و همسایه‌ها خیلی خوشحال می‌شوند که در جوار هم مدام در مورد “‌کاهش رشد اقتصاد جهانی‌”‌، کاهش تقاضا، یا رقابت‌های ناعادلانه گله و شکایت کنید؛ ولی این تاثیری در حل مشکلات‌تان ندارد. کارآفرینان موفق در این موارد چه می‌کنند؟ آنها به مشاوران و راهنمایانی مراجعه می‌کنند که تجربه و روابط گسترده‌تری داشته باشند و از آنها توصیه‌های ارزشمندی دریافت می‌کنند.

داشتن چنین قابلیت ارتباطی، نظیر دسترسی به مشاوران باتجربه، از ویژگی‌های کلیدی کارآفرینان موفق است.

۹. آماده برای برون‌رفت

همه‌ی تلاش‌ها با موفقیت ختم نمی‌شوند. احتمال شکست در خطرپذیری‌های کارآفرینانه بسیار زیاد است. گاهی اوقات، اتخاذ یک راه “‌عملی‌”‌ برای برون‌رفت و امتحان یک راه جدید بسیار عاقلانه‌تر از این است که به سرمایه‌گذاری در کار پرخطری که متحمل هزینه‌های نابرگشتنی است ادامه دهیم. بسیاری از کارآفرینان مشهور در نخستین اقدامات‌شان طعم شکست را چشیده‌اند. ولی با آرامش و دوراندیشی می‌دانند چه وقت باید جلوی ضرر را بگیرند.

۱۰. کارآفرینان خود را مورد سوال قرار می‌دهند ولی در این کار زیاده‌روی نمی‌کنند

شاید از خود بپرسید، آیا من یک کارآفرین هستم؟ و این پرسش اساسی می‌تواند شما را در شک و تردید فرو ببرد. حتی اگر استعداد و قدرت استیو جابز یا ایلان ماسک را نداشته باشید، ولی باز هم بتوانید سوالات دشوار و چالش‌انگیزی از خود بپرسید – آیا می‌توانم این کار را انجام دهم؟ آیا می‌خواهم فلان کار را انجام دهم؟ – قطعا جربزه‌ی کارآفرینی را دارید.

در انتها باید به این موضوع اشاره شود که کارآفرینی در اصل یک روش زندگی کردن است، نگرش یک کارآفرین به موضوع‌های مختلف است که تفاوت‌ها را ایجاد می‌کند و این همان نکته اصلی کارآفرینی است؛ به‌عبارت دیگر در سیستمی که طالب یکنواختی است، کارآفرین متفاوت عمل می‌کند و با متفاوت عمل کردن می‌توان دنیای بهتری ساخت. ایجاد تمایز، فلسفه اصلی کارآفرینی است. یک کارآفرین همانند یک رهبر می‌تواند در افراد ایجاد انگیزه کرده و آنها را نیز به خودباوری برساند، زیرا باور دارد که موفقیت سهم کسانی است که تلاش کرده و به خود ایمان داشته باشند. می‌توان گفت فرهنگ کارآفرینی، گروهی از افراد را در برمی‌گیرد که نفع فردی خود را در تلاش برای دستیابی به موفقیت گروه می‌دانند؛ و البته موفقیت گروه موجب پیش‌برد منافع فردی آنان نیز هست.

نوشته های مشابه

تاب آوری کارآفرینی

تاب آوری کارآفرینی ، شروع یک کسب‌وکار بسیار شبیه به دوی با مانع است. این یک مسیر بی پایان از…

ابعاد تجارت الکترونیک

زیرساختار تجارت الکترونیک -ابعاد تجارت الکترونیک ابعاد تجارت الکترونیک ، به منظور توفیق الکترونیکی ضروری است تا زیرساختارهای مورد نیاز…