اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی عاطفی

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

بازاریابی عاطفی ، استفاده از احساسات برای ترغیب مردم روشی جدید نیست. این کار از زمان ارسطو و شاید حتی قبل از آن انجام شده است. در حقیقت، این فیلسوف بزرگ یونانی احساسات را یکی از سه تکنیک جذابیت و ترغیب مخاطب دانست.

اول آرم یا روشی برای متقاعد کردن مخاطب خود با استفاده از حقایق و ارقام است، در حالی که استفاده از اقتدار یا اعتبار را اخلاق می نامند. سرانجام، پاتوس به احساسات متوسل می شود. این روشی است که می تواند مخاطب خود را با استفاده از پاسخ احساسی یا محرک ترغیب کند. احساساتی مانند خوشبختی، عصبانیت یا احساس گناه را در مخاطب ترسیم می کند.

بازاریابی عاطفی چیست؟

احساسات چنین نیرویی قوی است. از بسیاری جهات قدرتمند است زیرا می تواند بر تصمیم گیری تأثیر بگذارد و مردم را به اقدام ترغیب کند. به همین دلیل این یک روش بازاریابی موثر برای الهام بخشیدن به مردم برای انجام اقدامات خاص و رسیدن به نقاط عطف تجاری بوده است.

بازاریابی هیجانی استفاده عمدی از پیام های اقناعی است که با استفاده از احساسات انسانی ارتباط عمیقی با مخاطب برای دستیابی به نتیجه مطلوب برقرار می کند. غالباً فقط به یک احساس مجذوب می شود. این می تواند ترس، عصبانیت، شادی یا هر احساس انسانی دیگری باشد که به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند در تصمیم گیری تأثیر بگذارد یا اقدام را ترغیب کند.

احساسات انسانی، به ویژه هنگامی که منفی باشد، تأخیر دارد و آزار دهنده است. افراد وقتی احساسات خود را برطرف نمی کنند احساس ناراحتی می کنند، از این رو نیاز به رهایی از آن و عمل به آن است. در بیشتر مواقع، این اقدام به ارقام فروش بهتری به کسب و کارها می بخشد – طبق مطالعه نیلسن در سال ۲۰۱۶، تبلیغاتی با پاسخ عاطفی بالاتر از مصرف کنندگان باعث افزایش فروش ۲۳ درصدی در مقایسه با متوسط تبلیغات شد.

چه عواملی باعث بازاریابی عاطفی می شود؟

شما به یاد ماندنی تر می شوید

ظاهراً، احساسات و حافظه به نوعی با هم پیوند خورده اند زیرا افراد تمایل بیشتری به داشتن حافظه با دوام بیشتر دارند، وقتی که صحبت از وقایع با احساس می شود. وقتی تأثیر عاطفی روی مخاطب خود بگذارید، نام تجاری و محتوای شما در قلب و ذهن آن ها می ماند.

محتوای شما بیشتر به اشتراک گذاشته می شود

مردم دوست دارند داستان ها یا چیزهایی را به اشتراک بگذارند، به خصوص وقتی که باعث شود آن ها احساس کنند – چه خوب و چه بد. این فقط ذات انسان است.

این تصمیمات خرید را تحت تأثیر قرار می دهد

طبق یک مطالعه، ۳۱٪ از تبلیغات با کشش احساسی در مقابل موفقیت ۱۶٪ از تبلیغاتی که بر محتوای منطقی متمرکز بودند، موفق بودند. واضح است که پاسخ احساسی به یک آگهی می تواند بر قصد خرید تأثیر بگذارد.

به ایجاد وفاداری مشتری و تولید مدافعان برند کمک می کند

مطالعه دیگر نشان می دهد مشتریانی که رابطه عاطفی با یک مارک تجاری دارند، ۳۰۶٪ ارزش مادام العمر بالاتری دارند و احتمالاً شرکت را با نرخ ۷۱٪ توصیه می کنند، نه میانگین ۴۵٪. این فقط به این معنی است که وقتی مشتریان با شما ارتباط احساسی برقرار می کنند، با وفاداری و حتی طرفداری از شما پاداش می گیرند.

۵ بازاریاب قلاب احساسی قدرتمند می توانند استفاده کنند

همانطور که قبلاً اشاره شد، بازاریابی عاطفی غالباً از یک احساس واحد برای ایجاد ارتباط استفاده می کند. اغلب اوقات، قوی ترین احساسات انسانی بیشترین شانس موفقیت را دارند. بیایید بررسی کنیم که کدام یک از این استراتژی های بازاریابی عاطفی باعث موفقیت در مبارزات مختلف بازاریابی برای مارک های جهانی شده است.

۱) ترس

از بین همه احساسات انسانی، ترس احتمالاً یکی از احساسات ترسناک است. برانگیختن ترس از طریق پیام بازاریابی هنگامی مفید است که با باورهای قبلی مخاطب شما در مورد ترس همسو باشد.

آن را از کمپین تبلیغاتی “ایمن اتفاق می افتد” فولکس واگن بگیرید که از صحنه های ناخوشایند برای تبلیغ خط Jetta خود استفاده می کرد. درست مثل فیلم ها، این آگهی تصویری واقع گرایانه از تصادفات رانندگی را به تصویر می کشد – و تصادفات ممکن است برای همه رخ دهد. همچنین مقدار شوک ایجاد شده توسط برخورد فوری وجود دارد و آن را ترسناک تر می کند. این تبلیغ منجر به ۱۷ درصد افزایش فروش در خط تولید فولکس واگن شد.

همیشه لازم نیست برای ایجاد ترس از خطر یا تهدید استفاده کنید، به خصوص اگر با شخصیت مارک شما سازگار نباشد. روش های ساده ای برای استفاده از ترس وجود دارد. به عنوان مثال، استفاده از تایمرهای شمارش معکوس برای برجسته کردن اینکه پیشنهاد شما محدود به زمان است می تواند حس ایجاد کند. به این ترتیب، شما در حال ترس از گم شدن مردم هستید.

۲) عصبانیت

عصبانیت به افراد اجازه می دهد تا دریابند که برای دستیابی به عدالت یا حل یک مسئله جذاب باید کاری انجام شود یا تغییر کند. مارک مراقبت از زنانه همیشه این کار را با تعریف دوباره معنای “مثل یک دختر” و تبدیل آن به منبع الهام انجام می داد. این یک حرکت اعتماد به نفس بود که کلیشه های جنسیتی را نادیده می گرفت.

۳) خوشبختی

در سال ۲۰۱۵، کوکا کولا با کمپین “خوشبختی را انتخاب کنید” اینترنت را تکان داد. در اینجا، مارک تجاری به خواسته همه برای خوشبختی و به اشتراک گذاشتن یک لحظه خوشبختی برای نزدیکتر کردن جهان به یکدیگر کمک کرده است. در نتیجه، رتبه بندی شاخص برند کوکا کولا با ۸٫۲ درصد افزایش به ۲۶٫۷ واحد رسید. رتبه بندی شاخص تجاری شامل کیفیت، تأثیر، رضایت، ارزش، شهرت و توصیه ها است.

همه در جستجوی خوشبختی هستند و از آنجا که این احساس مثبتی است، استفاده از استراتژی «بازاریابی شادی» همچنین به شما کمک می کند نام تجاری خود را با مثبت گرایی مرتبط کنید.

۴) متعلق بودن

هیچ کس نمی خواهد احساس تنهایی کند. در ذات انسان ما است که آرزو می کنیم برای صمیمیت، پیوندهای محکم و امنیت عضویت در یک گروه. به گفته مازلو، احساس تعلق یکی از اساسی ترین نیازهای ماست که رفتار ما را برمی انگیزد.

به همین دلیل است که امروزه بسیاری از مارک ها می بینند که جوامعی را به صورت آنلاین یا آفلاین تشکیل می دهند که مشتریان وفادار آن ها با هم منافع مشترک دارند. به عنوان مثال، Rapha Cycle Club (RCC)، یک جامعه جهانی از دوچرخه سواران فعال، سواری را برای اعضای RCC ترتیب می دهد و دیگران را که از همان علاقه مشترک هستند دعوت می کند.

۵) طمع

دلخوشی مشتری یکی از اهداف اصلی بازاریابان است و این معمولاً وقتی اتفاق می افتد که به آن ها احساس کنیم بیشتر از مبلغی که می پردازند می گیرند. کاملاً طبیعی است و تا حریص است.

 

بازاریابی عاطفی

بازاریابی عاطفی – کالج مدیریت

نکاتی در مورد بازاریابی عاطفی که باید تسلط داشته باشید

درست مثل هر استراتژی بازاریابی دیگر، یک روش عالی برای انجام بازاریابی احساسی وجود دارد. بهترین روش های زیر را در بازاریابی احساسی بررسی کنید تا مطمئن شوید با احساسات مخاطب خود به روشی اشتباه سر و صدا ندارید.

۱) مخاطبان خود را در سطح عمیق تری درک کنید.

ما در اینجا در مورد ارتباط عاطفی صحبت می کنیم و تنها راهی که می توانید قلب مخاطبان خود را لمس کنید این است که آن ها را در سطح شخصی تری درک کنید. عمیق ترین ترس ها، شدیدترین خواسته ها، مبارزات و انگیزه های آن ها چیست؟

در حال حاضر، شما احتمالاً ایجاد شخصیت های دقیق خریدار برای فعالیت های بازاریابی خود انجام داده اید. بگذارید شما را راهنمایی کند. در غیر این صورت، وقت آن است که به ساخت برخی از آن ها بپردازید.

۲) یک داستان بگویید.

هنگامی که مخاطبان هدف خود را در سطح شخصی و عاطفی شناختید، از این دانش برای ایجاد داستانی استفاده کنید که آن ها می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

مردم عاشق شنیدن داستان هایی هستند که می توانند با آن ها همدلی کنند، از آن ها بیاموزند یا از آن ها الهام بگیرند. چیزی را ارائه دهید که باعث شود خوانندگان از به اشتراک گذاشتن با همسالان خود احساس هیجان کنند. با پیروی از پنج عنصر اساسی – شخصیت، صحنه، طرح، درگیری و مضمون، به داستان خود زندگی دهید.

۳) به طراحی خلاق توجه کنید.

این یک واقعیت شناخته شده است که رنگ تأثیر عاطفی بر روی مردم دارد. به عنوان مثال، رنگ آبی اثر آرام بخشی دارد در حالی که قرمز می تواند باعث افزایش ضربان قلب شود. به عنوان یک بازاریاب، می توانید از قدرت رنگ برای جذابیت احساسی محتوای بازاریابی خود استفاده کنید.

اما طراحی فقط مربوط به رنگ ها نیست. این می تواند با موسیقی نیز ارتباط داشته باشد. یک مطالعه مصرف کننده در استرالیا نشان داد که موسیقی می تواند واکنش های احساسی شدیدی ایجاد کند که می تواند درک فرد از یک مارک تجاری را تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، تارهایی که نتهای کوتاه و تیز را در یک کلید اصلی پخش می کنند، می توانند خوشحالی و هیجان را به وجود آورند در حالی که تغییر از کلیدهای اصلی به جزئی می تواند غم و اندوه یا مالیخولیایی را تحریک کند.

بنابراین، اگر کانال بازاریابی شما از قابلیت های صوتی برخوردار است، حتماً با موسیقی و صداهای مناسب حال و هوای خود را تنظیم کنید تا مکمل تبلیغ شما باشد.

۴) اصیل باشید

در بازاریابی احساسی خطری وجود دارد، بنابراین باید هنگام استفاده از آن به عنوان استراتژی خود مراقب باشید. شما فقط نمی توانید با احساسات بازی کنید یا آن را جعل کنید و انتظار داشته باشید که با آن کنار بیایید. شما باید ارزش های اصلی برند خود را درک کرده و آن را با کمپین خود همسو کنید. صداقت و اصالت شما مهم است زیرا مخاطب می تواند این را درک کند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

بازاریابی ارجاعی

بازاریابی ارجاعی چیست؟ بازاریابی ارجاعی ، استراتژی تشویق مشتریان پرشور و طرفداران این است که شبکه خود را مستقیماً به…

بازاریابی ترکیبی

بازاریابی ترکیبی ، بازاریابان امروز باید خلاق، سریع فکر و با تدبیر باشند. ما همچنین باید در طیف گسترده ای…