اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی پست الکترونیکی

زمان مطالعه: ۹ دقیقه
  1. بازاریابی ایمیل -بازاریابی پست الکترونیکی

بازاریابی پست الکترونیکی ، ایمیل مارکتینگ، نوعی بازاریابی مستقیم است که به واسطه رایانامه (ایمیل) صورت می گیرد. در این بازاریابی، می توان کالا یا خدمات را از طریق ایمیل به مخاطبان معرفی نمود. این کار به صورت ارسال یک پیام به یک یا چند مخاطب با هدف ایجاد یک ارتباط تجاری یا جمع آوری پول صورت می گیرد. پژوهشگران تخمین زده اند که در سال ۲۰۰۶ شرکت های آمریکایی ۴۰۰ میلیون دلار برای بازاریابی رایانامه ای هزینه صرف کرده اند. ایمیل مارکتینگ به منظور این معمولا شامل استفاده از ایمیل برای ارسال آگهی، درخواست کسب و کار  یا درخواست فروش یا کمک های مالی است و به معنای ایجاد وفاداری، اعتماد یا آگاهی از نام تجاری است . یکی از دلایل پرطرفدار شدن ایمیل مارکتینگ، امکان سنجش رفتار کاربران و مشتریانی است که ایمیل ها برایشان ارسال شده است و هر چیزی در این مدل بازاریابی، قابل سنجش و بهبود است. برگشت سرمایه در ایمیل مارکتینگ ۴۰ تومان می باشد و این مقدار بیشترین برگشت سرمایه بین رسانه های تبلیغاتی دنیا است. یعنی به ازای هر ۱ تومان سرمایه گذاری در این بخش ۴۰ تومان سودآوری خواهد داشت.

بازاریابی ایمیل، بازاریابی مستقیم خدمات و کالاها از طریق ارسال پیام های تجاری گروهی به افراد به وسیله ایمیل است. به عبارت دیگر، هر ایمیل ارسالی به مشتریان بالقوه یا بالفعل می تواند نوعی از ایمیل مارکتینگ باشد. تحقیقات نشان می دهد که در سال ۲۰۱۱ مبلغ ۱٫۵۱ میلیارد دلار در آمریکا، در حوزه ایمیل مارکتینگ توسط شرکت ها هزینه شده است. اکنون بازاریابی ایمیلی در بسیاری از کشور ها جایگزین روش های پر قدرت بازاریابی سنتی مستقیم، از طریق ارسال نامه یا فکس شده است؛ با این تفاوت که ایمیل مارکتینگ نسبت به شیوه های سنتی بازاریابی مستقیم سریع تر، کم هزینه تر، تاثیر گذارتر و قابل سنجش تر است.

امروزه، اغلب افراد دارای یک آدرس ایمیل هستند و اصولا به صورت مرتب و مداوم ایمیل های ورودی خود را مشاهده می کنند. پس چه روشی بهتر از ایمیل، که شما بتوانید کالاها و خدمات خود را به شیوه ای صحیح، محترمانه و آسان به مشتریان بالقوه خود معرفی نمائید؟

  1. تاریخچه بازاریابی ایمیلی -بازاریابی پست الکترونیکی

بازاریابی ایمیلی در کنار رشد تکنولوژیکی قرن بیست و یکم به سرعت در حال پیشرفت است. قبل از رشد بازاریابی ایمیلی، این کار تنها جنبه اطلاع رسانی داشت و خیلی مشتریان راجذب نمی کرد. در سال ۱۹۷۸ ، گری تورک از شرکت تجهیزات دیجیتال(DEC) اولین ایمیل انبوه را به نزدیک به ۴۰۰ مشتری بالقوه از طریق شبکه آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته ارسال کرد. این ایمیل به فروش ۱۳ میلیون دلاری در کالاها DEC منجر شد و پتانسیل بازاریابی را از طریق ایمیل های گسترده نشان داد. با این حال، بازاریابی ایمیل به عنوان یک ابزار موثر در ارتباط مستقیم کاربران، شروع به مسدود کردن محتوا از ایمیل با فیلتر و مسدود کردن برنامه ها کردند. به منظور مؤثر بودن پیغام از طریق ایمیل، بازاریابان مجبور به ایجاد یک شیوه محکم کردن محتوا از طریق کاربر نهایی، بدون این که از طریق فیلترهای خودکار و نرم افزار حذف هرزنامه برداشته شوند. این امر  باعث تولد ایمیل های بازاریابی شد که به کاربران خاص بر اساس الگوهای ردیابی آنلاین آن ها ارسال می شود . در سال ۱۹۷۸، اولین کمپین ایمیل مارکتینگ راه اندازی شد. دقیقا در زمانی که هنوز شبکه اینترنت وجود نداشت و سازمان پروژه های تحقیقاتی پیشرفته شبکه به فعالیت می پرداخت، که بعدا به اینترنت تبدیل شد. این سازمان به صورت اختصاری آرپانت نامیده می شد و در سال ۱۹۹۰ برای همیشه تعطیل شد. تولد هاتمیل در سال ۱۹۹۶ رخ داد که اولین سرویس ارسال و دریافت ایمیل شخصی بود. این سرویس توسط کمپانی مایکروسافت در سال ۱۹۹۷ خریداری شد و اکنون به عنوان سرویس اوت لاک به فعالیت می پردازد. در سال ۱۹۹۸، سیستم امنیت اطلاعات شروع به کار کرد که خیلی روی کیفیت سیستم های ارسال ایمیل و در کل ایمیل مارکتینگ تاثیر مثبت گذاشت. قانون کن اسپم در سال ۲۰۰۳ معرفی شد تا ایمیل های تبلیغاتی کیفیت بیشتری پیدا کنند و در آن ها کمتر اسپم مشاهده شود. طبق یک بررسی گسترده، حدود ۴۰ درصد ایمیل های ارسالی در سال ۲۰۱۲ داخل گوشی های همراه باز شدند.

  1. تعاریف برخی متغیرهای ایمیل -بازاریابی پست الکترونیکی

نرخ باز شدن ایمیل ها نرخ باز شدن ایمیل، مقدار کاربرانی را به صورت درصد نشان می دهد که ایمیل ارسالی توسط شما را باز کرده اند. این مقدار اصولا در نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ به ارسال کننده ایمیل نمایش داده می شود. مطالعات نشان می دهد که عدد ۳۵ درصد برای این پارامتر، عدد مناسبی است.

نرخ کلیک شرکت های مختلف این پارامتر را به گونه های مختلف اندازه گیری می کنند و پاسخ استانداردی برای تعریف این پارامتر وجود ندارد. آیا همه کلیک ها اندازه گیری می شوند یا یک کلیک به ازای هر ایمیل باز شده؟ این سنجش از این جهت که تمامی هدف شما در ایمیل مارکتینگ، ایجاد ترافیک برای صفحه های سایت شما است، مهم محسوب می گردد.

ایمیل اچ تی ام ال یا متن ساده- دو نوع ایمیل وجود دارد که شما می توانید ارسال کنید؛ ایمیل های اچ تی ام الی شامل رنگ و جدول و گرافیک و نوع دیگر متن ساده است که فقط به صورت متنی ساده هستند. شما اصولا باید هر دو فرمت را در هنگام ارسال آماده کنید؛ چون همه کلاینت های دریافت ایمیل، ایمیل های اچ تی ام ال را دریافت نمی کنند.

برگشت ایمیل- تعداد ایمیل ها از لیست شما است که پیغام غیر قابل تحویل را به ارسال کننده ایمیل بر می گرداند. این زمانی اتفاق می افتد که آدرس ایمیل درست نبوده یا حذف شده باشد.

انصراف از اشتراکیعنی توانایی مشترکین برای انصراف از اشتراک خود در لیست ایمیلی. دو نوع انصراف از اشتراک وجود دارد؛ انصراف کلی یا انصراف از یک لیست خاص Opt-in  یا double opt-in سه نوع لیست ایمیل وجود دارد: opt-in یعنی لیست هایی که کاربران یک بار در آن ها ثبت نام کرده و اجازه ارسال ایمیل را به شما داده اند،  double opt-in یعنی کاربران علاوه بر ثبت نام در لیست ایمیلی شما از طریق لینکی در ایمیل خود این ثبت نام را دوباره تایید کرده اند. نوع سوم لیست هایی هستند که به صورت دستی تولید می شوند.

شخصی سازی- شخصی سازی یعنی این که شما از نام، نام خانوادگی و اطلاعات گیرندگان ایمیل در متن ایمیل به صورت یک به یک استفاده نمائید. برای این موضوع شما نیاز دارید که پایگاه داده ای شما اطلاعات افراد را به صورت کامل داشته باشد و نرم افزار ایمیل مارکتینگی که استفاده می کنید این امکان را در اختیار شما قرار دهد.

قابلیت تحویل- این مفهوم به معنی تعداد ایمیل هایی از ارسال های شما است که دقیقا در صندوق ورودی گیرندگان قرار می گیرند. قرار گرفتن ایمیل ها در صندوق ورودی بخش پیچیده ای از فرایندهای تولید نرم افزارهای ارسال ایمیل گروهی هستند.

نگهداری سالم لیست ایمیل- نگهداری سالم لیست ایمیل شما بسیار مهم می باشد. وجود ایمیل های مشکل دار در لیست شما، احتمال اسپم شدن ایمیل های ارسالی را افزایش می دهد. بسیاری از نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ این فرایند را به صورت اتوماتیک انجام می دهند.

عدم رسیدن ایمیل به صندوق ورودی کاربر این موضوع زمانی پیش می آید که یک مشکل نرم افزاری در سمت گیرنده وجود داشته باشد، مثلا صندوق ورودی گیرنده پر شده باشد و یا یک خطای نرم افزاری در سمت گیرنده اتفاق بیافتد. ایمیل هایی که بعد از ارسال به دست مشتری نمی رسند، ممکن است در ارسال های بعدی بدون مشکل باشند.

ایمیل اشتباه- این مشکل زمانی پیش می آید که ایمیل گیرنده اشتباه بوده و یا به کلی منقضی شده است. اصولا در نرم افزار های ایمیل مارکتینگ در صورتی که این مشکل پیش بیاید، نرم افزار به صورت اتوماتیک گیرنده را از لیست شما خارج می کند (نگهداری سالم لیست).

  1. اهداف بازاریابی ایمیل -بازاریابی پست الکترونیکی

اهداف زیادی در زمینه بازاریابی ایمیلی وجود دارد که به اختصار چند مورد ذکر می شود:

  • افزایش ارتباط موثر یک کسب وکار با مشتری های حال حاضر و قدیمی آن ها؛ به این منظور که فروش تداوم پیدا کند و وفاداری ایجاد شود.
  • ارسال ایمیل برای افزایش کاربران جدید.
  • به دست آوردن مشتریان جدید یا متقاعد کردن مشتریان فعلی به خرید فوری
  • تبلیغ دیگر کمپانی های شریک و دیگر نشان های خود ما در کنار ارائه محتوایی مفید.
  • به اشتراک گذاری تبلیغات شخص ثالث.

 

بازاریابی پست الکترونیکی

بازاریابی پست الکترونیکی – کالج مدیریت

  1. نکات اثبات شده بازاریابی ایمیل

  • درصد بازشدن ایمیل ها، در سال ۲۰۱۶ ، ۲۴ درصد بوده است.
  • بیشترین میزان غلط بودن ایمیل ها در آسیا است و ۵ درصد است.
  • اگر کسی ۳ بار ایمیل را باز نکرد، به احتمال زیاد باز هم این کار را نمی کند.
  • درصد استفاده کاربران از تلفن همراه، ۱۰ درصد بیشتر از کامپیوتر شخصی است.
  • بیشترین ایمیل ها در جهان در روزهای یک شنبه باز می شوند.
  • بیشترین ایمیل ها در جهان در ساعت ۱۵ هر روز باز می شوند.

  1. اشتباهات خطرناک در بازاریابی ایمیل -بازاریابی پست الکترونیکی

  • بانک ایمیل خریداری کنید.
  • به ندرت برای مخاطبان خود ارسال دارید.
  • ایمیل خوش آمدگویی ارسال نمی کنید.
  • عدم اعتماد به غریزه خودتان در ارسال
  • عدم درج لینک لغو عضویت
  • انتقال مخاطب به لینک اشتباه
  • عدم مشاوره از کارشناسان خبره.

  1. احترام به مخاطب

بازاریابی ایمیل به معنای ارسال ایمیل به هر لیست ایمیلی که ما پیدا می کنیم یا می خریم نیست، اولین اصل در ایمیل مارکتینگ احترام به مخاطب است. هر چیزی که این اصل را رعایت نکند، اسپمینگ بوده و علاوه بر این که غیرقانونی است، جز هزینه چیزی برای شما در بر نخواهد داشت. پس پیش از شروع، نگاه خود را در این حوزه تغییر دهید. احترام به مخاطب اصل اول بازاریابی ایمیل است.

  1. به چه کسانی می توان ایمیل ارسال کرد؟

برای ارسال ایمیل به هر شخص، شما باید اجازه آن شخص را داشته باشد، این اجازه از راه های زیر می تواند حاصل شود:

  • فرم اشتراک خبرنامه در وب سایت شما
  • افرادی که در سایت شما ثبت شده اند و شما در هنگام ثبت نام به آن ها گفته اید که برایشان خبرنامه ارسال می کنید.
  • کسانی که در نمایشگاه ها، کنفرانس ها و یا محل شرکت شما فرم های شما را پر کرده اند.
  • کسانی که در طول چند سال گذشته از شما خرید کرده اند و یا تمایل به خرید دارند.

پس این مسیر را فراموش کنید که من لیست های مختلف را خریداری خواهم کرد و به آن ها ایمیل تبلیغاتی خواهم فرستاد. آن لیستی که شما می خواهید بخرید، قبل از شما توسط صدها نفر دیگر نیز خریداری شده است. آن ها به سادگی و با یک نگاه بد به کسب و کار شما، ایمیل های ارسالی توسط شما را اسپم خواهند کرد. اعتبار خود را به واسطه عدم احترام به مخاطبین خدشه دار نکنید.

 

  1. عنوان ایمیل ها -بازاریابی پست الکترونیکی

طراحی عنوان ایمیل، یکی از استراتژیک ترین بخش های بازاریابی ایمیل است. انتخاب عنوان درست و طراحی هوشمندانه آن به شکل قابل توجهی نرخ باز شدن ایمیل های شما را افزایش می دهد. در این بخش نکات مهمی را در مورد عناوین ایمیل ها به شما خواهیم گفت. اما قبل از پرداختن به این موضوع، به یک نکته مهم تر می خواهیم اشاره کنیم و آن این است: تست، تست، تست؛ یعنی این که شما باید با تجربه خود و تست های مختلف روی کاربران، به یک خط مشی درست در طراحی عنوان ایمیل ها برسید. این بهترین شیوه برای طراحی عناوین ایمیل بر اساس رفتار مشترکین شما است. مثلا یک ایمیل را با یک عنوان برای نصف مشترکین خود ارسال کنید و همان ایمیل را با عنوانی دیگر به نصف دیگر مشترکین خود ارسال نمائید و نتایج حاصل را بررسی کنید. به نتایج جالبی خواهید رسید.

  1. نکات مهم در طراحی عنوان ایمیل ها

  • بهترین سایز برای عناوین شما زیر ۱۰ کاراکتر است، عنوان های کوتاه و دوست داشتی بیشتر دیده می شوند.
  • شخصی سازی عنوان ایمیل برخلاف تصور عمومی، روی نرخ باز شدن ایمیل تاثیر زیادی نمی گذارد، اما شخصی سازی در سطح شهر یا کسب و کار در عنوان ایمیل موثر است.
  • خودتان را جای مشترکین خود بگذارید و ببینید که آیا با عنوانی که طراحی کرده اید ایمیلی ارسال شود، آن را باز می کنید یا خیر؟
  • کلماتی از قبیل چگونه، چرا، چطور در ابتدای عنوان و برای شما، ویژه شما، مخصوص شما در انتهای عنوان ایمیل میزان باز شدن آن را افزایش می دهد.
  • پرسش سوال در عنوان می تواند نرخ باز شدن ایمیل ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
  • مردم عاشق عدد و رقم هستند، استفاده از اعداد و درصدها در عنوان ایمیل، ایده خیلی موثری است.

 

منبع: کتاب مبانی تجارت الکترونیکی ابراهیم پور. قندور، رضوانی نژاد

نوشته های مشابه

مفاهیم طراحی سایت

درگیرسازی مشتری -مفاهیم طراحی سایت مفاهیم طراحی سایت ، تعامل های پیاپی که احساس و سرمایه فیزیکی یا روانی مشتری…

بازاریابی تلفن همراه

بازاریابی تلفن همراه تحول عظیم در تجارت الکترونیک باعث به وجود آمدن کانال های بازاریابی جدیدی شده است که بازاریابی…