اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی‌ الکترونیکی

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

بازاریابی‌ الکترونیکی ،بازاریابی الکترونیک به عنوان یک زیر مجموعه تجارت الکترونیک می باشد. شرکت های زیادی استراتژی خود را به نفع بازاریابی الکترونیکی تغییر داده و با بهره گیری از این روش جدید در بازاریابی توانستند علاوه بر بدست آوردن درآمدهای هنگفت، عرصه رقابت شدید را در بازارهای داخلی و خارجی ایجاد کرده و آن ها را در تنگنای رقابتی بکشانند. رشد بی سابقه بازار برخط در طی چند سال گذشته باعث شده که فعالیت های بازاریابی الکترونیکی توجه زیادی را به خود جلب کند. استراوس و همکاران(۲۰۰۸) بازاریابی الکترونیکی را استفاده از فناوری اطلاعات در فرآیندهای ایجاد، برقراری ارتباط، دادن ارزش به مشتریان و مدیریت روابط مشتری، به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی در موقعیت جهانی بازار، شناسایی شده است. پراسکاد و همکارانش نیز، بازاریابی الکترونیکی را استفاده از اینترنت در فعالیت های مرتبط با مشتری، استفاده از اینترنت در فعالیت های مرتبط با کانال ها و استفاده اینترنت در فعالیت های مرتبط با پژوهش های  بازاریابی تعریف کرده اند. واژه بازاریابی الکترونیکی، به تولید ارزش و به دست آوردن سهمی از بازار، با استفاده از اینترنت و سایر ابزار الکترونیکی، جهت انجام کسب و کارهای اینترنتی اعم از تبلیغات، فروش کالا، خدمات و … اطلاق می گردد.

بازاریابی الکترونیکی، تصویر بازاریابی از راه مشاهده فناوری فعال توانمند، نقشه برداری و تجربه است. تقریبا شرکت های زیادی در حال حاضر حداقل یکی از خدمات تجاری برخط برای دسترسی عمومی به اطلاعات جدید و یا در زمینه پژوهش های  در موضوع تخصصی استفاده می کنند. آنچه بازاریابی الکترونیکی به عنوان هدف دنبال می کند، همان اهداف بازاریابی سنتی است که با فناوری های نوین عجین شده است. با استفاده از آن می توان نه تنها بر بازارهای داخلی بلکه به بازارهای بین المللی نیز دست یافت و حیطه کاری خود را گسترش داد.

اهداف بازاریابی الکترونیکی – بازاریابی‌ الکترونیکی

  • رشد فروش از طریق توزیع خدمات و کالاها گسترده تر، تبلیغات و فروش وسیع تر؛
  • افزودن بر ارزش با فراهم سازی منافع اضافی برخط به مشتریان؛
  • نزدیکی هر چه بیشتر به مشتریان با استفاده از ردیابی آن ها با ایجاد گفتگو، پرسیدن سوالات و شناخت آن ها؛
  • صرفه جویی بیشتر در هزینه های خدمات، تبلیغات، تراکنش فروش، مدیریت اجرایی، چاپ و پست؛ به منظور افزایش منافع بیشتر در تراکنش ها
  • توسعه برخط تجاری و تقویت ارزش های تجاری در رسانه ای کاملا جدید.

بازاریابی الکترونیکی به عنوان بازار همگانی کارآمد مزایایی در مقابل با دیگر کانال های بازاریابی فراهم می کند، فرصت خدمات بهتر بر اساس فناوری اینترنت، صرفه جویی در زمان، صرفه جویی در هزینه، امکان برقراری رابطه دو طرفه و بلند مدت با مشتری، سهولت در انتخاب کالاها و خدمات، امکان استفاده از متن و صدا و تصویر متحرک، ارائه حجم بالایی از اطلاعات مفید، مطلع شدن از فرصت های جدید، بروز بودن همیشگی و بسیاری از موارد دیگر مورد بحث قرار گرفته اند. در نتیجه بازاریابی الکترونیکی با اینکه فرصت های زیادی را مهیا می کند، بسیاری از تهدیدها را نیز از بین برده است. بازاریابی الکترونیکی نیازمند زیرساخت هایی از تجارت الکترونیک در سازمان و جامعه است و مدیران و کارکنان بخش بازاریابی و فروش نیز می بایست آشنایی کامل و کافی با اصول، مبانی و فرایند بازاریابی الکترونیکی داشته باشند.

 

زیر ساخت های مورد نیاز تجارت الکترونیک – بازاریابی‌ الکترونیکی

  • پشتوانه نیروی برق قابل اطمینان و صحیح؛
  • شبکه های استاندارد و با کیفیت ارتباطی مناسب دارای پهنای باند وسیع در جهت مرتبط ساختن شرکت ها و مشتریان؛
  • دسترسی بهینه و آسان مشتریان و کارکنان شرکت ها به شبکه های ارتباطی مناسب؛
  • سیستم های رایانه ای منسجم داخلی برای ذخیره سازی داده و قابلیت اتصال به شرکای تجاری و مشتریان آن ها؛
  • ایجاد آساینده های رایانه ای استاندارد برای دسترسی بهتر کارکنان و مشتریان؛
  • آساینده های اعتباری و بانکی مناسب برای شرکت ها و مشتریان؛
  • سیستم های امنیتی مناسب در جهت ذخیره سازی داده ها و ارتباطات؛
  • متخصص های فنی برای اجرا و عملیاتی کردن سیستم های تجارت الکترونیکی؛
  • ایجاد زیرساخت حمل و نقل مناسب؛
  • مدیریت متعهد؛
  • چشم انداز کارا و مناسب؛
  • ارزیابی و اصلاح فرایندهای تجاری داخلی و خارجی؛
  • نمونه اولیه فازبندی شده برای اجرای دقیق تجارت الکترونیک.

 

بازاریابی الکترونیکی و رابطه آن با بازاریابی سنتی – بازاریابی‌ الکترونیکی

تجارت الکترونیکی رو به افزایش است، بازاریابی الکترونیکی نیز در توسعه آن سهم نقش زیادی داشته است. پژوهش های فراوانی در زمینه های مدل بازاریابی الکترونیکی انجام شده است که شامل پژوهش های  نظری، مدل سازی آماری، ارائه مدل های مفهومی و کاربردی و در نهایت تطبیق مدل های ارائه شده می شود. آمگهرون یک مدل استراتژیک صرفاً توصیفی برای تشخیص کمال (تعالی) و استراتژی های بخش های تجارت الکترونیک ارائه نموده است که به نحوی ساختاربندی تشخیص فرصت ها برای یک شرکت خصوصی است. دیدگاه دیگر توسط هویزینگ ارائه شده است که او حدود مفاهیم تجارت بر خط را به وسیله مدل کاربردهای راهبردی اینترنت دوره تعامل مشتری  و مدل دسترسی، طراحی، پیشنهاد و اجرا تعیین کرد.  برخی از نویسندگان مدل ps4 را به عنوان یک مدل اساسی دانسته و هم برای بازاریابی سنتی و هم برای بازاریابی نوین کافی می دانند. برخی دیگر عنوان می کنند که این مدل آمیخته بازار باید برای محیط وب بهبود یابد و با شرایط دنیای دیجیتال تطابق داده شود. در حالی که، افرادی همچون گالوین و اوکان معتقدند این مدل برای دنیای سایبرنتیک مناسب نیست و باید مدل های جدید ارائه کرد. رویکردهای جدید بازاریابی به دلیل تغییر در شرایط فیزیکی بازار و منتقل شدن آن به فضای مجازی است. این تغییرات به صورت بازاریابی انبوه به مشتری گرایی انبوه و تمرکز بر شخصی سازی، بازاریابی ارتباطی، خدمات مشتری، مدیریت ارتباط با مشتری و… است. اساس آن تعامل مستقیم با مشتری در بازاریابی اینترنتی می باشد که کاربرد مدل آمیخته ps4 را با محدودیت هایی مواجه می کند.

 

بازاریابی‌ الکترونیکی

بازاریابی‌ الکترونیکی – کالج مدیریت

بازاریابی‌ الکترونیکی استفاده از مدل آمیخته بازاریابی سنتی مستلزم آن است که پارامترهای ps4 مدل به صورت واضح تعیین شده، کاملاً مشخص شوند و فرایند مستقلی داشته باشند. برخلاف دنیای فیزیکی، در بازار مجازی چهار بخش آمیخته بازاریابی از یکدیگر جدا نیستند. آن ها کاملاً با یکدیگر مربوط بوده و همگی برای اهداف و مقاصد مشتریان بر خط، توسط آنان مورد استفاده قرار می گیرند. این عوامل، صرفاً بخشی از دیدگاه مشتری – شرکت و یا به عبارت بهتر «وب سایت» هستند. این ایده کاربرد مهمی برای رفتار خرید مشتری دارد. در حالی که، مدل رفتار خریدار سنتی آمیخته ps4 به عنوان متغیر قابل کنترل برای تاثیرگذاری بر تصمیمات خرید مرسوم مشتریان مورد ملاحظه قرار می گیرد. تجربه شبکه، یک عامل احتمالی برای کنترل مستقیم بازار به منظور تاثیرگذاری بر رفتار خرید مشتریان برخط است. تجربه شبکه، عقیده مشتری در مورد شرکت بر خط است. از دیدگاه مشتری وب سایت، بسیاری از جنبه- های احتمالی برای برانگیختن واکنش او به پیشنهاد بر خط را تعیین می کند. در حالی که ps4 فقط بخشی از سایت بر مبنای تجربه شبکه است که همزمان به وسیله مشتری مورد ملاحظه قرار می گیرد. بررسی تمامی این مدل ها برای بازاریابی و مقایسه کامل آن ها برای انتخاب بهترین مدل، کار بسیار پیچیده است. ضمن آن که به دلیل شرایط ذکر شده، مشکل بتوان مدلی را به عنوان بهترین مدل مشخص کرد. با توجه به وضعیت های مختلف، مدل های مناسب ممکن است متفاوت باشند. در مدل های سنتی، مدل آمیخته بازاریابی معروف ترین مدل بوده و کارائی خود را نشان داده است. برخی اندیشمندان در صدد رفع این مشکل برآمده اند و  سعی در اصلاح  پارامترهای لازم این مدل  دارند. این مدل بر خلاف انتقادها و اصلاحات زیاد، جایگاه خود را در مدیریت بازار به شیوه سنتی تثبیت نموده است؛ به طوری که طراحان مدل های بازاریابی نوین نیز توجه ویژه ای به آن داشته اند. مدل های بازاریابی الکترونیکی را می توان در دو گروه کلی دسته بندی کرد:

گروه اول- مدل هایی هستند که آمیخته بازاریابی ps4 را مبنای کار خود قرار داده- اند و تغییرات تکنولوژی را در حول محور آن بررسی کرده اند. از دیدگاه این گروه، آنچه در دنیای سایبرنتیک برای بازاریابی اتفاق افتاده، تغییر ابزارها و نهایتاً تکنیک های مختلف است، مانند ورود رسانه های مختلف به عرصه تبلیغات (رادیو، تلویزیون و…) و همچنین مانند ظهور تجارت به وسیله تلفن همراه نیز ادامه خواهد یافت.

گروه دوم- تحولات ناشی از پیشرفت را برای بازاریابی بنیادین توصیف کرده اند و بازاریابی در دنیای جدید را نیازمند طراحی مدل های جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات می دانند. دلیل این مسئله ظهور پدیده های جدید در مدیریت بازار است. دیدگاه مبتنی بر فناوری اطلاعات، کامل تر بوده و نسبت به مدل ps4 نیز ارجحیت دارد و آمیخته بازاریابی سنتی را در فضای تجارت الکترونیکی به صورت زیر تشریح می کند:

  • محصول- وب سایت ها به عنوان اولین و اصلی ترین علامت تجاری یک شرکت برخط است و باید طوری طراحی شود که برای مشتریان جذاب باشد. مشتری قبل از اینکه تصمیم بگیرد خدمات یا محصولی را در شرکت انتخاب کند، باید آگاهی اش کامل گردد، لذت ببرد و برای جستجوی بیشتر سایت یا محصول مورد نظر ترغیب شود.
  • قیمت- هدف تمامی مشتریان، قیمت ارزان تر است. سایت شرکت ها با ارائه لیستی از کالاها مشابه برای مجموعه از کالاها عملکرد بالایی دارد. سایت ها همیشه با توجه به پیگیری های برخط قابل دسترس بوده و مشتری به عنوان یک بخش از هزینه است (هزینه ارتباطی، هزینه تبادل، هزینه فرصت و زمان کافی برای این منظور لازم است). در اغلب موارد، این هزینه ها کمتر از هزینه های اجرای این فعالیت ها به صورت فیزیکی هستند. مشتری این هزینه ها را با هزینه یافتن رقبای برخط دیگر و انجام تجارت با آن ها مقایسه خواهد کرد.
  • ترفیع- وب سایت، یک رسانه ترفیعی است. مناسب بودن مندرجات ترفیع (سنتی)، ارتباط مستقیم و احساسی در وب سایت، بخش مهمی از تجربه سایت و یک عامل کلیدی در جذب و حفظ مشتریان بر خط است.

مکان (توزیع)- تجارت الکترونیکی به دلیل اهمیت در مواردی همچون انواع تعامل(تبادل) برخط، شمارنده وب سایت، کمک رسان و خروجی فروش

است که تبادل های واقعی تجاری و غیر تجاری در آن شکل می گیرد. به علاوه سایت با تحویل بر خط کالاهای که به صورت دیجیتالی ارائه می شوند (موزیک، اطلاعات، نرم افزار و خدمات بر خط)، همانند توزیع کنندگان فیزیکی عمل می کند.

نظریه پردازان بر این باورند که وقتی مشتری برخط ps4 را در شبکه همزمان با یکدیگر درک می کند، تلاش برای جدایی آن ها از هم راهبرد صحیحی نیست. برای مشتریان اینترنتی، این تجربه شامل بسیاری از اجزای دیگر مانند قابل جستجو بودن سایت، راحتی پیمایش، پاسخ فوری به نامه های الکترونیکی و سهولت خرید و رویه های پرداخت است و برای مشتریان معیاری خواهد بود که به وب سایت بازگردند با نه؟

بازاریابی‌ الکترونیکی ، توسعه یافتگی پارادایم آمیخته بازاریابی ps4 به عنوان یک عملکرد بیش از ابزارهای راهبردی و امکاناتی که بازاریابان اغلب به طور مرسوم از آن ها استفاده می کردند، انجام گرفت. در دنیای فیزیکی، دیدگاه مدیریت راهبردی در واقع از عملیات کاملا تجاری تا خود مدیریت استراتژیک کاملا عادی تقسیم شده است. بنابراین، اغلب بازاریابان استراتژی سازمان را به عنوان یک متغیر از بالا تحمیل شده برای آمیخته بازاریابی خود می دانند. استفاده از مدل آمیخته بازاریابی ps4 به عنوان تنها چارچوب برنامه ریزی برای عملیات تجارت الکترونیکی به این معناست که جوانب راهبردی ممکن است به طور کلی بدون ملاحظه و کم اثر بماند. یک گزینه برای مشخص کردن راهبرد یک سازمان برخط، پیگیری رویه مدیریت راهبردی مرسوم است. اما دو مشکل اساسی این گزینه را برای بازاریابی شبکه غیر قابل استفاده می سازد:

  • فرایند راهبردی مرسوم زمان طبیعی خود را می طلبد و زمان در شبکه، اغلب کوتاه است.

  • طبیعت گذرا، زود تغییر و پیوسته در حال رشد اینترنت می تواند به سرعت راهبردهای توسعه یافته مرسوم را منسوخ نموده و آن ها را به شدت متروک نماید.

بازاریابی‌ الکترونیکی ، فرایندهای سنتی مدیریت راهبردی مشتری گرایانه برای بازارهای برخط پویا و متغیر، غیر انعطاف پذیر، غیر موثر و زمان بر است. ضعف دیدگاه راهبردی کلاسیک می تواند تنفر آشکار اکثر شرکت های اینترنتی از برنامه ریزی استراتژیک را توضیح دهد. یک روش برای حل مشکل استراتژی شبکه، تلفیق برنامه ریزی استراتژیک بر خط با  برنامه های سیستم است. این به معنی شروع یک استراتژی کلان تجارت الکترونیکی است که در جهت استراتژی معمول شرکت انعطاف پذیر بوده و به سادگی با وضعیت بر خط متغیر، تطبیق یابد.

 

تعریف بازاریابی الکترونیکی – بازاریابی‌ الکترونیکی

بازاریابی‌ الکترونیکی ، فناوری اطلاعات در دو دهه گذشته رشد چشمگیری را تجربه کرده است که باعث پیشرفت های شگرف در حوزه های بازاریابی گردیده است. بازاریابی الکترونیکی به عنوان یک زیر مجموعه تجارت الکترونیکی است و گاهی نیز این دو واژه در تعریف- ها همپوشانی پیدا می کنند. نظریه پردازان تعاریف متفاوت و مختلفی از بازاریابی الکترونیکی ارائه داده اند که هر کدام از نوعی دیدگاه خاص مفهوم بازاریابی الکترونیکی را مورد توجه قرار می دهند.

استراس و ریموند،  بازاریابی الکترونیکی را معادل با بازاریابی سنتی می دانند که صرفاً از فناوری اطلاعات در جهت دستیابی به اهداف خود استفاده می کند و باعث کارایی بازاریابی می شود. در دیدگاه دیگری، بازاریابی الکترونیکی زمانی شکل می- گیرد که زیرساخت های فنی (پایگاه های اطلاعاتی، ترمینال های مناسب، سرورها، نرم افزار ها و…) فراهم گردد و ارتباط با مشتری با استفاده از این فناوری ها برقرار شود. این ارتباط، عمدتاً در قالب طراحی وب سایت مورد توجه قرار می گیرد. استن، اعتقاد دارد زمانی بازاریابی الکترونیکی شکل می گیرد که عوامل بازاریابی (چهارپی- p4) به روش الکترونیکی انجام گیرد. اسمیت و چافی، نیز بازاریابی الکترونیکی را دستیابی به اهداف بازاریابی از طریق به کارگیری فناوری ارتباطات الکترونیکی تعریف می کنند. این فناوری شامل اینترنت، پست الکترونیکی، کتاب الکترونیکی، پایگاه های داده و تلفن های سیار است. پراساد و همکاران، نیز بازاریابی الکترونیکی را استفاده از اینترنت در فعالیت های بازاریابی مرتبط با مشتری، مرتبط با کانال های توزیع و فروش، پژوهش های  بازاریابی و ارتباطات مدیریت تعریف می کنند. واژه بازاریابی الکترونیکی، به تولید ارزش و به دست آوردن سهمی از بازار، با استفاده از اینترنت و سایر ابزار الکترونیکی، جهت انجام کسب و کارهای اینترنتی اعم از تبلیغات، فروش کالا و خدمات و… اطلاق می گردد. بازاریابی الکترونیکی چهره بازاریابی از طریق مشاهده فناوری فعال توانمند، نقشه برداری و تجربه است. اکثر شرکت ها در حال حاضر، حداقل از یکی از خدمات تجاری برخط برای دسترسی عمومی به اطلاعات جدید و یا برای پژوهش در مورد موضوعات تخصصی تر استفاده می کنند. بنابراین، بازاریابی الکترونیکی همان اهداف بازاریابی سنتی را با فناوری نوین و اینترنت دنبال می کند که با استفاده از آن می توان علاوه بر بازارهای ملی، به بازارهای بین المللی نیز دست یافت.

نوشته های مشابه

مزایای تجارت الکترونیک

مزایای تجارت الکترونیک ، جهانی شدن فناوری، فرصت های زیادی نظیر دستیابی به ارتباط میلیونی انسان ها، تعامل ها، رفاه…

۱۰ تکنیک بازاریابی

۱۰ تکنیک بازاریابی ، روش های بازاریابی الکترونیک گوناگون و متنوع است. مهم ترین آن ها عبارتند از: ایجاد وب…