اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در استارت آپ / توسط
آخرین زمان ویرایش:

کسب و کار الکترونیکی

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

کسب و کار الکترونیکی ، تمرکز تجارت الکترونیک روی استفاده از (ICT)برای فراهم ساختن فعالیت های بیرونی و ارتباط های کسب و کار با افراد، گروه ها و دیگر مشاغل است. روش های مشاغل الکترونیکی شرکت ها را قادر می سازد که سیستم های پردازش اطلاعات داخلی و خارجی خود را مفید تر و انعطاف پذیرتر.
در عمل، کسب و کارالکترونیکی بزرگتر از تجارت الکترونیک است. در حالی که این موضوع به تمرکز استراتژیک بیشتر با تاکید بر عملکردی که با استفاده از قابلیت های الکترونیک رخ می دهد اشاره دارد، تجارت الکترونیک یک زیر مجموعه کلی از استراتژی این موضوع است. تجارت الکترونیک به دنبال اضافه کردن جریان درآمد با استفاده از شبکه جهانی وب یا اینترنت برای ایجاد و افزایش روابط با مشتریان و شرکای تجاری و برای بهبود بهره وری با استفاده از استراتژی مخازن خالی است. ( مخازن خالی، یک اصطلاح شغلی است که اثرات منفی چگونگی یک پایان با نتیجه بی ارزش وقتی برای خشنودی دیگران تلاش می کند، را تعریف می کند. این اصطلاح معمولاً بیشتر در روانشناسی و تحلیل رفتار استفاده می شود .بی ارزشی را نمی توان اندازه گرفت، اما در میان توافق عام شرکت کنندگان وجود خواهد داشت که محصول نهایی حتی نزدیک به نتیجه دلخواه قبلی نمی رسد) اغلب تجارت الکترونیک مستلزم کاربرد سیستم مدیریت دانش است. کسب و کارهای الکترونیکی شامل فرآیندهای کسب و کارهای فراگیر زنجیره ارزش کل است.

خرید الکترونیکی و مدیریت تامین کنندگان، پردازش الکترونیکی سفارشات، انتقال خدمات به مشتریان، همکاری با شرکای کسب و کار. استانداردهای فنی ویژه برای این نوع کسب و کار تبادل اطلاعات بین شرکت ها را آسان نموده است.
نرم افزارهای راه حل کسب و کار الکترونیکی اجازه فرآیند یکپارچه سازی داخلی و بین شرکت های کسب و کار را می دهد. این موضوع می تواندبا استفاده از وب، اینترنت، اینترانت، اکسترانت، و یا ترکیبی از اینها کار هدایت را انجام دهد. در واقع تجارت الکترونیک (EC)فرآیند خرید، انتقال، یا مبادله محصولات، خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری از جمله اینترنت است. همچنین EC می تواند از بسیاری دیدها ازجمله فرآیند کسب و کار، خدمات، یادگیری، همکاری، جامعه سودمند باشد. اغلب اوقات تجارت الکترونیک با این نوع کسب و کار اشتباه گرفته می شود.

 

کسب و کار الکترونیکی چیست؟

مفهومی بسیار عمومی تر از تجارت الکترونیک را در بر می گیرد که دایره وسیعی از فعالیت ها را شامل می شود. تجارت الکترونیک غالبا ارتباطات بیرونی یک شرکت با مشتری را مورد بحث قرار می دهد، اما کسب و کار الکترونیکی به غیر از  ارتباط بیرونی، به تعاملات دورن شرکت ها نیز اشاره دارد و شامل تجارت الکترونیکی، هوشمند سازی تجاری و مدیریت ارتباط با مشتری می شود. دیکشنری لانگمن کسب و کار الکترونیکی را شامل سازمانی که کالایی را می فروشد یا خدماتی را ارائه می دهد، می داند.

این فرهنگ لغت در تعریفی دیگر از این عبارت، آن را به معنای تخصص، شغل یا کار معمول یک فرد، معرفی می نماید. بنابراین، عبارت است از هرگونه فعالیت تجاری که با هدف کسب سود، به عنوان شغلی عمومی، حرفه، کار یا نقش یک فرد در جامعه صورت می گیرد. از طرف دیگر باتوجه به تعریف آکسفورد از کسب و کارها، می توان نتیجه گرفت که این مفهوم علاوه بر فعالیت های بازرگانی و مبادله می تواند سایر فعالیت های یک مجموعه تجاری را نیز شامل شود که می توان به مدیریت زنجیره تامین و CRM به عنوان زیرشاخه های آن اشاره کرد.

 

ارزش های ایجاد شده توسط کسب و کار الکترونیکی

۱) نوظهوری

در روش سنتی، کسب و کار، تولید کننده کالای تولیدی خود را از طریق فروشند عرضه می کرد و مشتری نیز پس از جستجوی فراوان کالایی را که بیشترین توان را برای ارضای نیازهای وی داشت، پیدا می کرد. اما در این نوع کسب و کار مشتری عین کالای مورد نیاز خود را سفارش می دهد و سپس تولید کننده آن را تولید کرده و در اختیار مشتری قرار می دهد. بنابراین کسب و کار الکترونیکی بیشتر به سمت نو کردن و تغییر روش های انجام کار تمایل دارد.
سازمان ها نیز با توسعه کسب و کار الکترونیکی از طریق ایجاد ارتباط قوی با همکاران درون صنعت (نظیر رقبای مختلف، عرضه کنندگان متنوع و شرکت های خدماتی متفاوت)، خذف نقاط ناکارآیی در فرآیند خرید و فروش (به وسیله ایجاد روش های جدید مبادله و تعامل الکترونیکی که مورد بازنگری و مهندسی مجدد قرار گرفته است)، گردآوری نیازهای ناشناخته مشتری و شناخت نیازهای بازارهای جدید، نوآوری و خلاقیت را در شرکت های خود افزایش داده و از این طریق ارزش بیشتری در بازار ایجاد می کنند.

۲) قفل کردن

منظور از قفل کردن در کسب و کار الکترونیکی، قفل کردن مشتری در سازمان یا همان حفظ مشتری است که این عمل با افزایش تعداد دفعات مبادله با مشتری امکان می یابد.
کسب و کار الکترونیکی با افزایش وفاداری مشتریان به سازمان ها، به حفظ مشتری کمک کرده و با بازخور مثبت و افزایش اعتماد بین طرفین (مشتری و سازمان)، جذاب شدن تعاملات و مبادلات تجاری بین مشتری و سازمان را در پی دارد.

۳) تکمیل کردن

کسب و کار الکترونیکی از طریق استراتژی های مختلف همکاری مشترک از طریق عرضه توأمان محصولات و خدمات به مشتریان، نیازهای آنان را به نحو مطلوب تری برآورده می کند. در واقع کسب و کار الکترونیکی با ترکیب چند عامل از جمله عرضه توأمان محصول و خدمات به مشتریان، این امکان را به آن ها می دهند تا با انتخاب روش دلخواه، نیاز خود را انتخاب کرده و از آسان ترین راه، با ارزش بیشتر و با هزینه کمتر خدمات مورد نیاز خود را از تولید کننده دریافت نمایند: به عنوان مثال کسب و کار الکترونیکی این امکان را برای مشتریان فراهم ساخته است تا کتاب مورد نیاز خود را به صورت الکترونیکی سفارش دهند و از طریق دیگر با انتخاب بهترین راه کتاب مورد نظر را در سریع ترین زمان ممکن و با کم ترین هزینه در اختیار داشته باشند، در حالی که در تجارت سنتی این کار بسیار مشکل است.

۴) کارآیی

کارآیی یکی از مهمترین عوامل ایجاد ارزش در کسب و کار الکترونیکی می باشد؛ کسب وکار الکترونیکی اطلاعات زاید را کاهش می دهد، هزینه های جستجوی مشتریان و چانه زنی ها را کم می کند و حجم بیشتری از محصولات یا خدمات با هزینه کمتری (نظیر هزینه نیروی انسانی، هزینه کاغذ، هزینه زمان و…) مبادله می کند.
کسب و کار الکترونیکی با انتقال الکترونیکی اطلاعات و داده ها در سازمان، کاغذ را در فرآیند تجارت و مبادله خذف کرده و به کاهش هزینه ها کمک می کند. همچنین کسب و کار الکترونیکی با یکپارچه سازی فرآیندهای انتقال اطلاعات، به حداقل شدن هزینه های دوباره کاری نظیر ورود مجدد اطلاعات به سیستم، چاپ و انتقال اطلاعات بین بخش های غیریکپارچه و… کمک می کند و به خذف نیروی انسانی از فرآیند کار و کاهش هزینه های نیروی انسانی و کاهش هزینه های بی دقتی و اشتباه منجر می شود.

 

کسب و کار الکترونیکی

کسب و کار الکترونیکی – کالج مدیریت

 

انواع کسب و کار الکترونیک

واحد تجاری با واحد تجاری  (BUSINESS TO BUSINESS=B2B)

واحد تجاری با مصرف‌کننده  (CONSUMER= B2C BUSINESS TO)

مصرف کننده با مصرف کننده  (CONSUMER TO CONSUMER= C2C)

واحد تجاری با دولت  (BUSINESS TO GOVERNMENT= B2G)

دولت با واحد تجاری  (GOVERNMENT TO BUSINESS-G2B)

 

استراتژی کسب و کار الکترونیکی

۱) بهبود فرآیندهای تجاری

هنگامی که استراتژی تجاری سازمان، بر بهبود فرآیندهای تجاری متمرکز است، نقش استراتژی کسب و کار الکترونیکی باید بر کاهش هزینه ها و افزایش سرعت فرآیندهای کسب و کار متمرکز باشد تا سازمان را به اهداف استراتژی تجاری خود نزدیک کند.

۲) ارتقای نوآروری

در حالت دوم که استراتژی تجاری سازمان بر ارتقای نوآوری تاکید دارد، استراتژی این نوع کسب و کار استفاده از فن آوری اطلاعات برای خلق محصولات و خدمات جدید است.
تشکیل پروفایل مشتری، ارتباط بهتر با مشتریان و اظهار نظر راحت تر مشتری در مورد محصول، از ابزارهایی است که به واسطه آن می توان از طریق کسب و کار الکترونیکی به بهبود، نوآوری و تولید محصولات و خدمات جدید دست یافت. بر این مبنا وجود اطلاعات بیشتر و قرار داشتن در جریان تحول نظرات و نگرش های مشتریان به صورت بهنگام پتانسیل بسیار خوبی برای نوآوری در محصول ایجاد می کند. لذا، یکی از پیشنهادهایی که برای بهره برداری از فن آوری اطلاعات در راستای توسعه نوآوری می شود، خلق محصولات و خدمات جدید است و این همان استراتژی مورد نظر کسب و کار الکترونیکی در حالت دوم است.

۳) ارتباط بهتر با عرضه کننده و مشتری

حالت سوم استراتژی تجاری سازمان، تقویت ارتباط با عرضه کنندگان و مشتریان می باشد در این حالت استراتژی کسب و کار الکترونیکی، بر بهبود کیفیت محصولات، مدیریت روابط با مشتری و مدیریت زنجیره عرضه متمرکز است. در واقع استراتژی کسب و کار الکترونیک در این حالت به گونه ای است که با تشکیل اتحادهای استراتژیک، به اشتراک گذاشتن هزینه ها، به اشترک گذاشتن اطلاعات، فعالیت های تبلیغاتی مشترک و برخی دیگر ازابزارهای بهبود تجاری زنجیره عرضه را یکپارچه ساخته و با به کارگیری فناوری اطلاعات در مدیریت روابط با مشتری، ارتباط با عرضه کنندگان و مشتریان را تقویت می کند.

 

مزایای راه اندازی کسب و کار الکترونیکی

از مهم ترین مزایای این نوع روش می توان به نزدیک شدن ارتباطات میان مشتری و فروشنده یا تامین کننده، دستیابی به بازارهای جدید و مشتریان بی شمار،  افزایش میزان فروش و سود، حذف هزینه ‌هایی مانند تهیه کاغذ و چاپ بروشور و کاتالوگ، کاهش هزینه‌ های معاملاتی و تدارکاتی، بهبود مدیریت روابط مصرف‌کننده و عرضه‌کننده و حتی کارکنان، کاهش آلودگی محیط زیست به دنبال کاهش ترافیک، اشاره داشت.

در کسب و کار الکترونیک، شرکت های کوچکتر و نوپا توان رقابت با برندهای بزرگ را بدست می آورند و برندهای شناخته شده نیز ، مشتریان و درآمد خود را افزایش می دهند.

ارائه یک برند، محصول یا خدمات، بصورت کاملا الکترونیکی موجب افزایش اعتبار شما خواهد شد. در این وضعیت شما در ذهن مخاطب با یک فروشنده ساده که تنها از طریق یک پیج اینستاگرام اقدام به فروش محصولات می کند متفاوت و ارزنده تر هستید. که نه تنها فرآیند بازاریابی اینترنتی، خدمات یا محصولات خود را آنلاین انجام می دهید، بلکه مشتری شما امکان ارتباط بهتری خواهد داشت، سریع تر و راحت تر خرید خود را انجام می دهد و اعتماد بیشتری به شما خواهد داشت.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

رهبری کاریزماتیک

رهبری کاریزماتیک ، مبتنی بر جذبه و قدرت اقناع رهبر است. قدرت رهبران کاریزماتیک برخاسته از تعهد و باور آن…

اکوسیستم دیجیتال

اکوسیستم دیجیتال ، دیجیتال‌سازی و اینترنت اشیا در حال «هوشمندسازی» خانه‌ها، گوشی‌های تلفن و خودروها است و همین موضوع باعث…