اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

ابزارهای هشتگانه بازاریابی الکترونیکی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

ابزارهای هشتگانه بازاریابی الکترونیکی ، پژوهش های زیادی در این حیطه بررسی شده است. یکی از این پژوهش ها، پژوهش های الگوهری است که ابزارها را به ۸ دسته تقسیم کرده است.

۱٫ دسته اول،شبکه اجتماعی- شبکه اجتماعی، به محلی اطلاق می شود که در آن افراد علائق و فعالیت های مشترک خود را به اشتراک می گذارند. این شبکه ها شامل: فیسبوک، لینکدین، توییتر، گوگل پلاس، یوتیوب، اینستاگرام و… می باشد. تحلیل شبکه‌های اجتماعی (مرتبط با نظریه شبکه‌ها) به عنوان یک تکنیک کلیدی در جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، جغرافیا، روان‌شناسی اجتماعی، جامعه‌شناسی زبان، علوم ارتباطات اجتماعی، مدیریت، دانش اطلاعات، مطالعات سازمانی، اقتصاد و زیست‌شناسی نوین همانند یک موضوع محبوب در زمینه تفکر و مطالعه پدیدار شده‌است. پژوهش های مختلفی در برخی از دانشگاه ها به صورت آکادمیک، نشان داده است که شبکه های اجتماعی در بسیاری از سطوح، از خانواده ها گرفته تا ملت ها، به کارگرفته می شوند و نقش مهمی در حل مشکلات و مسائل، اداره کردن تیم ها و میزان موفقیت افراد و سازمان ها در رسیدن به اهدافشان ایفا می کنند. معمولا در شبکه های اجتماعی، افراد به دنبال اشتراک گذاری نظرات و عقاید خود هستند و آن ها را به دیگران پیشنهاد می دهند. بنابراین، مصرف کنندگان به جستجوی نظرات در مورد کالاها، نحوه مصرف آن و پیشنهاد به افراد دیگر از هر رسانه ای بهتر عمل می کنند. پژوهشگران زیادی بر این نظر واقف هستند که نظرهای افراد در مورد کالاها و خدمات، بسیار بی طرفانه تر از پیام های بازاریابی شرکت ها می باشد. مصرف کنندگان برای خرید یک کالا از شبکه های اجتماعی برای جستجوی این نظرها استفاده می کنند.

۲٫ دسته دوم،پست الکترونیک- پست الکترونیک به عنوان مهمترین ابزار ارتباطی بازاریابی در فضای مجازی است. راهی مطمئن برای ارتباط همیشگی با  مشتریان یک شرکت است. شرکت هایی که به دنبال ایجاد روابط نزدیک و حفظ آن با مشتریان خود هستند، این روش را بهترین می دانند. بازاریابی پست الکترونیکی، استفاده گسترده از پست الکترونیک به عنوان وسیله ای برای توزیع پیام های تبلیغاتی است و مزایای زیادی دارد که عبارتند از: هزینه کم راه اندازی و توزیع تبلیغات، توزیع هدفمند تبلیغات و محدود نبودن تبلیغات به مکان و زمان. در این مورد مفصل در فصل های بعدی صحبت خواهیم کرد.

۳٫ دسته سوم، تلفن همراه- بازاریابی به وسیله تلفن همراه در واقع تبلیغات و بازاریابی از راه پیامک است و به تلفن همراه ارسال می شود. ارتباطات بازاریابی در این روش از طریق سرویس پیام کوتاه صورت می گیرد؛ اما می تواند شامل پست الکترونیک هایی که به وسیله تلفن همراه قابل دسترسی است و همچنین سرویس پیام های چند رسانه ای باشد. طراحی اپلیکیشن های متفاوت از سایت، یکی از راه- های بازاریابی از طریق تلفن همراه می باشد که فرد تمامی اطلاعات وب سایت را در نرم افزار اندرویدی یا  IOS در تلفن همراه خود مشاهده می کند و از کالاها و خدمات سایت شرکت آگاهی کامل دارد. در تعریفی دیگر، بازاریابی تلفن همراه عبارت است از: به کارگیری رسانه بی سیم، برای ارائه اطلاعات شخصی شده و بدون محدودیت مکان و زمان به مشتریان، برای ترفیع کالا، خدمات و ایده ها و در نتیجه سود بردن تمام ذی نفعان. تبلیغات تلفن همراه اشاره به ارتباطاتی دارد که درباره کالاها، خدمات و ایده هاست و با استفاده از دستگاه های سیار و با هدف ترفیع انجام می گیرد. این نوع از تبلیغات می تواند منبع درآمد، برای اپراتورهای تلفن همراه، به حساب آید. همچنین می تواند تشویق افراد برای خرید کالاها و خدمات، با استفاده از کانال تلفن همراه به عنوان رسانه ای برای انتقال پیام های تبلیغاتی، تعریف شود.

۴٫ دسته چهارم، وب سایت-ابزارهای هشتگانه بازاریابی الکترونیکی –  در عصر حاضر، تمامی اطلاعات یک شرکت در وب سایت آن قابل مشاهده است. پس محتوای یک وب سایت از دیدگاه بازاریابی بسیار با اهمیت است. از طریق وب سایت شرکت ها می توانند ارتباط پویا و مستمر با مشتریان هدف خود  داشته باشند و این اولویت بسیار با اهمیت است. یک وب سایت خوب می تواند برای تبلیغات، آگاهی رساندن، معرفی نام تجاری، روابط عمومی، فروش مستقیم، خدمت رسانی به مشتریان و… مفید باشد. موفقیت وب سایت تجاری به ویژگی هایی مانند: جامع بودن اطلاعات وب سایت، به روز بودن آن جهت تشویق بازدیدکنندگان به تکرار بازدید، داشتن مسیرهای راهنمای مشخص که کاربران بتوانند به راحتی به اطلاعاتشان دسترسی پیدا کنند و… مربوط است. مهم ترین عوامل در طراحی وب سایت عبارتند از: طراحی چشم نواز، استفاده از پهنای باند مناسب، عرض مناسب صفحات، فونت مناسب، ساده نگه داشتن وب سایت، سهولت استفاده از وب سایت، سازماندهی، به روزرسانی وب سایت، اطلاعات کافی و دقیق و مناسب درباره جزئیات کالاها و خدمات، سرعت بارگذاری صفحات، سرعت دانلود، پاسخگویی سریع به مشتریان، پیشبرد فروش از طریق وب سایت.

 

ابزارهای هشتگانه بازاریابی الکترونیکی

ابزارهای هشتگانه بازاریابی الکترونیکی – کالج مدیریت

۵٫ دسته پنجم،اینترانت- شبکه های اینترانتی، یک نوع از شبکه های اختصاصی هستند که کلیه پروتکل ها و اپلیکشن ها و استانداردهای اینترنت در آن رعایت شده و مربوط به سازمان ها و ارگان ها هستند. این نوع شبکه های خصوصی هیچ گونه ارتباط مستقیمی با شبکه اینترنت ندارند. نمونه شبکه های اینترانتی عبارتند از: شبکه های علمی کشور، دانشگاه ها، موزه ها، سینماها، سازمان بنادر و… که لزوماً به اینترنت متصل نیستند. هدف اصلی از نصب اینترانت ها تسهیل ارتباطات و به اشتراک گذاشتن منابع در محیط امن است. به زبان ساده، اینترانت اصطلاحی توصیفی است که به شبکه داخلی سازمان هایی اطلاق می شود که از خدمات اینترنت، از قبیل شبکه جهان گستر وب، پروتکل انتقال فایل، صندوق پست الکترونیکی، گروه های خبری، گفتگوی اینترنتی و کنفرانس های صوتی و تصویری بهره می گیرند؛ اما با حد و مرزهای فیزیکی و فرایندهای داخلی و ویژه سازمان منطبق شده اند؛ به طوری که اطلاعات قابل اعتماد و سودمندی را فقط برای کارکنان آن سازمان و نه برای جامعه اینترنت، فراهم می آورند که این کار می تواند امنیت اطلاعات را بیشتر حفظ کند. اینترانت به شبکه ای گفته می شود که پروتکل های شبکه اینترنت را پشتیبانی می کند اما، به صورت محلی کار می کند. یک اینترانت می تواند در سطح یک اداره یا یک کشور کار کند.

۶٫ دسته ششم،اکسترانت-ابزارهای هشتگانه بازاریابی الکترونیکی – اکسترانت یک شبکه خصوصی است که از پروتکل اینترنت و اتصالات شبکه استفاده می کند و امکان استفاده از سیستم ارتباط از دور جمعی را، برای محفوظ نگه داشتن اطلاعات مبادله شده سازمان ها به وسیله کارپردازان و فروشندگان و شرکا و مشتریان یا دیگر تجار، فراهم می کند. اکسترانت می تواند بخشی از اینترانت یک سازمان تعریف شود که برای کاربران خارجی سازمان تمدید شده است. همچنین اکسترانت، عبارت است از روش اینترنتی، برای انجام تجارت با سایر سازمان ها، که کیفیت آن به خوبی فروش کالاها به مشتریان است.

۷٫ دسته هفتم،وبلاگ- یکی از ابزارهای بازاریابی الکترونیکی است. وبلاگ یک صفحه اینترنتی است که شامل دو بخش قالب و محتواست. قالب، همان شکل و شمایل صفحه را تشکیل می دهد و محتوا شامل متن هایی است که کاربر آن ها را نوشته و ارائه می دهد و در چارچوب قالب به نمایش در می آورد؛ معمولاً ترتیب نمایش آن ها از تازه ترین پست، به قدیمی ترین پست است. یکی از مزیت های وبلاگ، در امور بازاریابی، امکان اظهارنظر خوانندگان در مورد مطالب و نیز نمایش این نظرها بعد از تایید صاحب وبلاگ است. این قابلیت، به افزایش تعامل بین سازمان و کاربران منجر خواهد شد. افزایش این تعامل ها، می تواند در تصمیمات بعدی مدیران سازمان ها، با توجه به بازخوردها، موثر باشد. همچنین می تواند در نقش صندوق پیشنهادها و انتقادها هم استفاده شود.

۸٫ دسته هشتم،وبینار-ابزارهای هشتگانه بازاریابی الکترونیکی – وبینار یک کلمه ترکیبی از دو کلمه وب و سینمار است؛ به عبارت دیگر، وبینار همان سمینار یا کارگاه آموزشی است که تحت وب برگزار می شود. وبینار، یک کنفرانس برخط است. امکان برگزاری سمینارها و همایش ها یا ارائه مطالب از طریق اینترنت را فراهم می کند. در این نوع سمینارها، کاربران پشت رایانه خود نشسته و از طریق اینترنت با هم ارتباط برقرار می کنند. این ارتباط از طریق نرم افزاری که کنفرانس را مدیریت می کند صورت می گیرد و این مدارس یا مدیر جلسه است که اجازه برقراری ارتباط را، از روش های مختلف صوتی، تصویری یا متنی، به حاضرین می دهد. وبینارها ابزارهایی قوی برای معرفی کالاها و خدمات سازمان هستند، چون ارتباط زنده ای را شکل می دهند که در آن مشتری  می تواند سوال یا دیدگاه خود را بیان کند و در محیطی تعاملی، در مورد کالاها و خدمات، اطلاعات کسب کند. همچنین به مدیران امکان می دهد، تا با گزینش افرادی که در سخنوری و ارائه مطالب توانمندند، مشتریان را به گرفتن سرویس از سازمان مجاب کنند. این تعامل، عملاً یک فرصت طلایی برای معرفی سازمان محسوب می شود.

نوشته های مشابه

بازاریابی یک به یک اینترنتی

بازاریابی یک به یک اینترنتی بازاریابی یک به یک اینترنتی ، استفاده صحیح از اینترنت در راستای مدیریت ارتباط با…

سطوح هرم بازاریابی الکترونیکی

سطوح هرم بازاریابی الکترونیکی به ۴ سطح تقسیم می شود: ۱٫ سطح اول: کالاها و خدمات – اساس استراتژی بازاریابی…