اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

تکنیک های موثر تحقیقات بازار

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تکنیک های موثر تحقیقات بازار ، امروزه مشتریان برای خرید یک محصول یا استفاده از خدمات معمولا در فضای مجازی آن را جستجو می کنند و در حقیقت اطلاعات خود را به صورت آنلاین جمع می کنند.

می دانید که برای افزایش در فروش و جذب مشتریان بیشتر باید بازاریابی حرفه ای داشته باشیم. درحقیقت نوع بازاریابی شماست که باعث ایجاد تفاوت و تمایز با رقبایتان می شود. اولین قدم برای داشتن یک استراتژی بازاریابی خوب، این است که بازار هدف و مشتریان را به خوبی بشناسید تا بتوانید نسبت به تمایلات و سلایق مشتریانتان اقدام نمایید.

در دنیای امروز که مصرف‌کنندگان بسیار باهوش و خوره‌ی فناوری هستند، مشتریان انتظار توجه ویژه دارند، نه چیزی که به انبوه مشتریان عرضه شود. به همین دلیل روش‌های بازاریابی گذشته، حتی آنها که عمرشان کمتر از ۵ سال است، دیگر پاسخگو نیستند. کلید بازاریابی موفق، درگیر کردن مشتری با کسب‌وکار، محصول یا خدمات‌ است و این با فروختن محصول به آنها متفاوت است.

تحقیقات بازار چیست؟ -تکنیک های موثر تحقیقات بازار

تحقیقات بازار در کلیه موقعیت های بازاریابی به کار می رود. تعریف کلی تحقیقات بازار عبارت است از: شیوه نظام مند تشخیص نیازهای اطلاعاتی، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای رفع آن نیازها می باشد. با وجود دلایل بی شمار سودمندی تحقیقات بازار و روش های گوناگون برای انجام آن، تحقیقات بازار دو هدف اساسی را دنبال می کند.

  • کاهش خطر احتمالی (هنگام تصمیم گیری ها)
  • نظارت بر عملکرد (پس از اجرا)

 ۵ روش تحقیقات بازار که همیشه کارایی دارند

۱- گروه‌های متمرکز

شما یک دسته از افراد را وارد یک اتاق می‌کنید، صحبت‌های آن‌ها را ضبط می‌کنید و هر آنچه را می‌خواهید از آنها سؤال می‌کنید. این صحبت‌ها می‌تواند پیرامون سوالات عمومی یا تخصصی باشد. ایده‌ی محصول یا نیازهای روزمره افراد نکات جالب توجهی است که از این جلسات استخراج می‌شود.

۲- پرسش‌نامه

در تحقیق پیمایشی، سؤالات نظرسنجی به پاسخ دهندگان داده می شود. (به صورت حضوری، از طریق تلفن، ایمیل یا فرم آنلاین).

انواع مختلفی از سوالات وجود دارد:

  • دو گزینه‌ای، مانند “بله” یا “نه”
  • چند گزینه‌ای
  • کادر انتخاب
  • مقیاس رتبه‌بندی
  • مقیاس لیکرت (مثلا پنج گزینه بین “کاملاً موافق” و “به شدت مخالف”)
  • ماتریس (گزینه‌های ارائه شده در شبکه)
  • دموگرافیک (پرسیدن اطلاعاتی از قبیل جنسیت، سن یا شغل)

۳- گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی به جایی رسیده اند که نقش مهمی در زندگی افراد دارند. مردم آزادانه نظرات، افکار و آرای خود را ابراز می‌کنند و رسانه‌های اجتماعی را به شدت داغ می‌کنند. از آنجا که مردم مطالب زیادی را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند و این اشتراک‌گذاری بسیار سریع است، رسانه‌های اجتماعی گنجینه‌ای برای تحقیقات بازار است. این گزینه مخصوصا برای یک استارتاپ که بخواهد تحقیقات بازار را با هزینه‌ی اندک و سرعت بالا انجام دهد عالی است.

۴- مصاحبه

در مصاحبه‌ها، مصاحبه کننده مستقیم با مخاطب خود صحبت می‌کند. این نوع روش تحلیل بازار شخصی‌تر است و امکان برقراری ارتباط و شفاف‌سازی را فراهم می‌کند و این امر را برای سؤالات باز از مناسب می‌کند. علاوه بر این، مصاحبه‌شونده را قادر می‌سازد از پاسخ‌های سطحی فراتر رود و به بررسی عمیق‌تر بپردازد.

۵- تحلیل رقابتی

تجزیه و تحلیل رقابتی نوعی تحقیق استراتژیک و خاص است که در آن محقق رقبای شرکت خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. مهم است که ببینید برند شما در میدان رقابت، چگونه به رقبای خود می‌رسد. تجزیه و تحلیل رقابتی با تعریف محصول، خدمات یا برند و بخش‌بندی بازار شروع می‌شود.

 

تکنیک های موثر تحقیقات بازار

تکنیک های موثر تحقیقات بازار – کالج مدیریت

تکنیک های موثر تحقیقات بازار

۱٫ تحقیقات بازار اولیه

به طور کلی تحقیقات بازار اولیه، جمع آوری داده های مورد نیاز پیرامون یک موضوع مشخص می باشد. مهم ترین تکنیک های تحقیقات بازار اولیه عبارتند از:

یکی از رایج ترین شیوه های انجام تحقیقات بازار اولیه از طریق گروه های تمرکز است. به این صورت که با گردآوری گروهی از افراد در یک محل و پرسیدن سوالات مختلف پیرامون یک محصول یا خدمت، ترجیحات و بازخورد آن ها را نسبت به محصول موردنظر متوجه شد. گروه های تمرکز می توانند در هر نقطه یا محلی که بنگاه مدنظر داشته باشد، برگزار شوند. با پیشرفت سریع تکنولوژی، امروزه گروه های تمرکزی از طریق ویدئوکنفرانس قابل برگزاری هستند. اطلاعات به دست آمده از طریق گروه تمرکز عمدتا کیفی هستند و بینش مفیدی از پرسونای مخاطبو خواسته ها و ترجیحات آن ها برای کسب و کارها فراهم می نماید.

تحقیقات و پرسش نامه ها

واژه Survey اصطلاحی است که تقریبا تمامی مطالعات پرسش نامه ای، بررسی از طریق مصاحبه، تکمیل فرم و گزارشات رضایت مشتری را شامل می شود. تکنیک استفاده از پرسش نامه های کوتاه و ساده، یکی از متداول ترین شیوه های انجام تحقیقات بازار و کسب اطلاع از میزان رضایت مشتری از خدمت یا محصول موردنظر است. امروزه اینترنت و پرسش نامه های تحت وب نیز اجرای این تکنیک را ساده تر کرده اند.

مشاهده

در تحقیقات بازار اولیه، دو نوع تکنیک رایج و اصلی برای مشاهده وجود دارد: مشاهده از طریق تعامل و ارتباط مستقیم با سوژه مورد نظر و مشاهده از طریق ارتباط غیرمستقیم. این تکنیک، داده های کیفی را در برمی گیرد؛ چراکه رفتار و واکنش افراد، مورد بررسی قرار گرفته است.

آزمون فرض و آزمایشات

این تکنیک تحقیقات بازار اولیه، شامل تست ها، فرضیات و متغیرهای علمی است که در شرایط و محیط کنترل شده آماری انجام می پذیرد. برای مثال یک شرکت تولیدکننده مواد غذایی را در نظر بگیرید که سه نوع بسته بندی مختلف را برای یک محصول طراحی کرده و آنها را به مشتریان مختلفی فروخته است. این تکنیک، به شرکت کمک می کند تا با تحلیل میزان فروش محصولات، مشخص نماید که کدام نوع بسته بندی بیشتر توسط مشتریان ترجیح داده شده است.

مصاحبه های مفصل و عمیق

این تکنیک، داده های کیفی مفیدی در رابطه با ترجیحات و نیازهای ناشناخته مشتریان در اختیار بنگاه ها قرار می دهد. این شیوه تحقیقات بازار تنها به الگوی مشخصی از پرسش ها محدود نمی شود و برخلاف گروه تمرکز، افراد زیادی را به طور همزمان درگیر نمی کند؛ بلکه شامل یک پاسخ دهنده و یک فرد میانجی است. فرد میانجی تنها یک پرسشگر صرف نیست، بلکه از طریق یک گفتگوی هدفدار، از ترجیحات و تمایلات پاسخ دهنده آگاه می شود. این تکنیک در طراحی محصول جدید و درک تمام جنبه های رضایت مشتری، بسیار مفید است.

۲٫ تحقیقات بازار ثانویه -تکنیک های موثر تحقیقات بازار

تحقیقات بازار ثانویه به معنای جمع آوری اطلاعات موردنیاز از منابع مختلف و پایگاه های داده متنوع است. دو منبع اصلی انجام تحقیقات بازار ثانویه عبارتند از:

منابع داخلی

منظور از منابع داخلی که شرکت برای انجام تحقیقات بازار، می تواند از آنها بهره بگیرد، داده ها، اسناد و مدارکی است که در داخل شرکت وجود دارد و از طریق مراجعه به بایگانی و دفاتر حسابداری، قابل مشاهده هستند. صورت سود و زیان، ترامه، گزارشات فروش، میزان موجودی انبار و کالاهای مرجوعی، اطلاعات مفیدی پیرامون عملکرد بنگاه در اختیار مدیران و طراحان.

منابع خارجی

تقریبا هر منبع اطلاعاتی که توسط افراد یا کسب و کارهایی خارج از بنگاه تهیه شده است، در گروه منابع خارجی قرار می گیرد. منابع خارجی، بسیار گسترده و متنوع هستند. اینترنت، گزارشات دولتی، پژوهش های دانشگاهی، داده های مربوط به فعالیت رقبا و پایگاه های داده پژوهشکده ها و مراکز آمار، اطلاعات انبوهی در زمینه های مختلف ارائه می دهند. نکته حائز اهمیت آن است که در میان حجم انبوهی از داده های غیرمفید و مختلف، سردرگم نشوید. از میان منابع داخلی و خارجی، تنها آن دسته از اطلاعات را در تحقیقات بازار خود دخالت دهید که به موضوع مورد نظر شما مرتبط بوده و در نتیجه به دست آمده، تاثیرگذار باشند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

وفادارسازی های مشتری

وفادارسازی های مشتری ، شاید با خود تصور کنید که کار یک بازاریاب خوب، با جذب مشتری و خرید تمام…

۵ بینش روانشناسی در بازاریابی محتوا

۵ بینش روانشناسی در بازاریابی محتوا ، سال‌هاست که بازاریابان برای ایجاد موفقیت‌های بزرگ برای خود از علم روانشناسی در…