اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

سطوح هرم بازاریابی الکترونیکی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

سطوح هرم بازاریابی الکترونیکی به ۴ سطح تقسیم می شود:

۱٫ سطح اول: کالاها و خدمات

اساس استراتژی بازاریابی کیفیت کالاها و خدمات و گرایش مشتری بازار محور شرکت است. این موضوعات باید در ماموریت شرکت، پیشنهادهای فروش ویژه، ارزش کالاها، تصویر بازاری و جایگاه بازاری تعریف شوند. شکست در ارائه کیفیت مورد انتظار از محصول در زمان رسانه های اجتماعی بسیار ریسک آور است؛ چون مشتری قادر و مایل به یافتن حقیقت است، با در ارتباط بودن با دیگر کاربران، خواندن وبلاگ های تکنولوژی و جستجوی وضعیت کالاها. ابتکارات مداوم و سیستم های کنترل کیفیت اساس های استراتژیک مهم این مرحله هستند.

۲٫ سطح دوم: سازمان دهی بازاریابی و بازاریابی الکترونیکی

دومین سطح از هرم به ایجاد و حفظ سازمان بازار محوری اشاره می کند که قادر است از فعالیت های قدیمی و بازاریابی های برخط حمایت کند؛ این امر به این معناست که فرآیندهای سازمان مثل تولید، حمل  و نقل، خدمات مشتریان، فروش و تدارکات ارزش مشتری مداری بالایی ارائه می دهد و به اندازه ای انعطاف پذیر است که بتواند از فعالیت های برخط شرکت حمایت کند. شواهد بسیاری وجود دارد که بسیاری از تجارت های قدیمی که از بازاریابی های برخط استفاده می کنند، در تطابق سازمان و رسیدن به سطح کمال لازم برای عملکرد برخط با مشکلات و سختی هایی رو به رو هستند.

سطوح هرم بازاریابی الکترونیکی

سطوح هرم بازاریابی الکترونیکی – کالج مدیریت

نیاز به تحول سازمانی به خود شرکت بستگی دارد. برای برخی تجارت ها، ثابت شده است که اینترنت یک تکنولوژی حمایت کننده است و برای دیگران یک تکنولوژی مخرب است. اگر چه رایانه های شرکت دل به عنوان یک تولید کننده پی سی برخط در دهه ۹۰ موفق بود ولی اغلب رقیبان گذشته اش (مثل ای.بی ام) هیچ وقت به سطح کارایی برخط شرکت دل و سطح فروش آن نرسیدند؛ مخصوصا به دلایل سازمانی. این به این دلیل است که دل به آسانی می توانست اینترنت را در مدل عملکردی اش جاسازی کند (سفارشات تلفنی، تولیدان سفارشی و توزیع مستقیم). ای.بی ام در تطابق تجارتش با مدل برخط با مشکلاتی رو به رو بود؛ زیرا مدل های تولید و توزیع آن ها بر اساس تولیدات مجموعه ای و فروش- توزیع از طریق واسطه ها بود. در صنعت های دیگر نیز وضعیت مشابهی مشاهده شد. تقریبا ۱۰ سال طول کشید تا بسیاری از خطوط هوایی توانستند زیر ساخت های سازمانی شان را برای حمایت از سیستم تهیه بلیط الکترونیکی کارآمد بین المللی خود نمودند و تهیه بلیط الکترونیکی را در سال ۲۰۰۲ وارد هلند کرد .خیلی دیرتر از آن که این سرویس توسط رقیبان ارزان قیمت تهیه بلیط الکترونیکی را سریعتر و کارآمدتر وارد مدل تجاری شان کردند و فورا از هزینه هایشان کاستند و خدمات مشتریان شان را بهبود بخشیدند. سختی تطابق سازمان یک صنعت با سرعت کافی با مدل برخط منجر به از دست رفتن سهام بازار به داوطلبان جدید می شود. خدمات مسافرتی برخط مثل سهام های بازار را در صنعت گردشگری به دست گرفته است و هزاران آژانس مسافرتی خیابان های بزرگ در سرتاسر جهان را بیکار ساخته است.

۳٫ سطح سوم: وب.۱ (وجود وب)

ابعاد یک سازمان بازار محور برای حمایت از فعالیت های بازاریابی قدیمی و برخط به منظور تاسیس یک جایگاه برخط ضروری است. مشتریان برخط از لحاظ کیفیت تجارت و برخط انتظارات بالایی دارند. وب سایت های سنگین و با طراحی ضعیف و مشکل برای جا به جایی نشانه ی کالاها ناقص و کیفیت نشان پایین هستند. عملکرد وب سایت همچنان عامل تعیین کننده بسیار مهمی از کسب و کار و وفاداری برخط است. گزارش اخیر از شرکت تکنولوژی هایی که توسط فورست کانست لیتینگ انجام شده است، بر اهمیت عملکرد وب سایت تاکید می کند  و از این حقیقت حمایت می کند که مشتریان انتقادی تر شده اند. بازاریابان برخط باید اهمیت یک وب سایت خوب  و معتبر را درک کنند و نقش یا نقش هایی را که وب سایت باید به منظور کمک در دستیابی به اهداف بازاریابی شرکت بازی کند را بشناسند واگذاری نقش های صحیح، ایجاد تجارت برخط مشتریان به صورت مناسب و یکپارچه سازی وب سایت شرکت در طرح کلی بازاریابی عناصر اصلی استراتژی هایی که هدفشان ایجاد یک تجارت بی عیب و نقص است.

۴٫ سطح چهارم: وب.۲ (بازاریابی رسانه های اجتماعی)

 داشتن یک جایگاه برخط بی نقص عامل اصلی برای حرکت به مرحله بعد است یعنی شرکت رسانه های اجتماعی به عنوان ابزارهای بازاریابی همکاری با محیط وب.۲ ضروری است و قدم های لازم به سوی اپلیکیشن های رسانه های اجتماعی بازاریابی باید به وسیله منابع و توانایی های دفتر مرکزی سازمان ثابت شوند. استراتژی های شرکت باید به نحو منتقدانه ای اهداف استراتژی رسانه های اجتماعی و توانایی های درونی آن ها را تخمین بزنند. این به معنای ارزیابی نیازها و منابع سازمان و شناسایی ترکیب اهداف بازاریابی رسانه اجتماعی است.

نوشته های مشابه

ابزارهای هشتگانه بازاریابی الکترونیکی

ابزارهای هشتگانه بازاریابی الکترونیکی ، پژوهش های زیادی در این حیطه بررسی شده است. یکی از این پژوهش ها، پژوهش…

شبکه های اجتماعی و تجارت الکترونیک

شبکه های اجتماعی گرایشی جدید در بازاریابی الکترونیکی شبکه های اجتماعی و تجارت الکترونیک ، در دنیای بازاریابی الکترونیکی مدل…