اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در مدیریت / توسط
آخرین زمان ویرایش:

برنامه ریزی بازاریابی الکترونیکی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

برنامه ریزی بازاریابی الکترونیکی چیست؟

برنامه ریزی بازاریابی الکترونیکی ، سازمان بدون داشتن یک برنامه کامپیوتری واقع گرایانه، ندانسته از مسیر خود منحرف شده و همانند بسیاری از شرکت‌های مجازی ناموفق کار خود را بی‌جهت به پایان می‌رساند.
برنامه ریزی یک ضرورت است که به شما کمک می‌کند تا به تلاش‌های ناامیدانه برای به دست آوردن سرمایه، جستجوی کمک‌های مالی و پرداخت هزینه های بالا خاتمه دهید و شما ( برنامه ریزی بازاریابی الکترونیکی ) را در یک شرایط کنترل شده و کم استرس قرار می‌دهد. همچنین با جهت دادن به گروه کمک می‌کند تا افراد گروه بتوانند به صورت هماهنگ با هم کار کنند.
انواع مختلفی از برنامه ها وجود دارد. برنامه های سازمانی و برنامه های کسب و کار ترکیبی از استراتژی های بلند مدت سازمانی هستند که خود شامل استراتژی های متنوع سازی و اکتساب، سیستم ها و بودجه است. بنابراین برنامه های بازاریابی باید منطبق بر اهداف کلان سازمانی باشند؛ و برنامه های بازاریابی الکترونیکی باید با برنامه های بازاریابی آنلاین و سنتی یکپارچه شوند.
برنامه های بازاریابی الکترونیکی در یک محیط اینترنتی صرف، قابل اجرا نیست، بلکه زمانی که با کانال های ارتباطی بازاریابی آنلاین مانند تلفن، پست مستقیم و فروش رودررو یکپارچه شود، بسیار مؤثر ( برنامه ریزی بازاریابی الکترونیکی ) عمل خواهد کرد. کانال های آنلاین نیز باید برای پشتیبانی از کل فرایند خرید استفاده شوند، از پیش فروش گرفته تا فروش و خدمات پس از فروش و توسعه مداوم ارتباط با مشتری هر چند، برنامه بازاریابی الکترونیکی می‌تواند تمام عملیات سازمان را تحت پوشش قرار دهد (مانند بازخورد مشتری، خدمت‌رسانی به مشتری، بهبود محصول، فروش، پرداخت / امور مالی، تحویل، مدیریت و بازاریابی)، اما برنامه های بازاریابی گرایش زیادی به پیوند با طرح‌های ارتباطات بازاریابی دارند. واقعیت این است که هر برنامه بازاریابی الکترونیکی باید بخشی از طرح ارتباطات بازاریابی باشد و نیز باید بخشی از یک طرح گسترده بازاریابی باشد. لازم به ذکر است که این برنامه الکترونیکی باید با برنامه کلان کسب و کار هماهنگ باشد.
در یک کسب و کار سنتی، یک برنامه کلان سازمانی ( برنامه ریزی بازاریابی الکترونیکی ) با کسب و کار، سیستم ها، رویه‌ها، منابع و ساختار را تحت پوشش قرار می‌دهد، در حالی که برنامه بازاریابی، فروش، توزیع، ارتباطات و تحویل محصول یا خدمت را پوشش می‌دهد.
برنامه های سازمانی، برنامه های بازاریابی و کسب و کار الکترونیکی را هدایت می‌کنند که این دو خود نیز، برنامه بازاریابی الکترونیکی را هدایت می‌کنند. از آن‌جایی که این برنامه ها با هم یکپارچه هستند، بنابراین توسعه برنامه بازاریابی الکترونیکی ممکن است بینشی بدهد که در استراتژی های برنامه های دیگر اثرگذار باشد. برنامه ریزی بازاریابی الکترونیکی می‌تواند فرصت‌های رشد کسب و کار را با هدف قرار دادن مشتریان جدید، بازارهای جغرافیایی جدید یا از طریق معرفی خدمات و محصولات جدید مشخص و بازبینی کند. شرکت‌هایی که به طور موفقیت‌آمیز از وب برای رشد فروش استفاده می‌کنند، برای حداکثر بهره‌برداری از فرصت‌های جدید باید از حضور به صرفه وب همراه با سرمایه‌گذاری درست در رسانه دیجیتال استفاده کنند. برای مثال خطوط هوایی easyJet و RS Components خرده فروش B2B سرویس‌های جدید بسیاری را در کشورهایی که فروش آن‌ها به صورت آنلاین عرضه می‌شود، ارائه می‌دهند. در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو می‌توانید پیرامون موضوع بازاریابی تبلیغات اینترنتی، اطلاعات جامعی را به‌دست بیاورید.

 

تعریف بازاریابی الکترونیکی

در معرفی بازاریابی الکترونیکی به زبان ساده می‌توان گفت ارتقاء جایگاه یک برند و در نتیجه افزایش فروش محصولات می‌باشد. اهمیت بارز بازاریابی الکترونیکی در اجتماعی بودن آن است. یعنی از رسانه‌هایی استفاده می‌شود که در تمام دنیا کاربرد داشته و کاربران زیادی را در خود جای داده است. اهمیت دیگر بازاریابی الکترونیکی امکان تجزیه و تحلیل بازار با استفاده از ابزار‌ها و روش‌های تحلیل قابل اعتماد است. همچنین با بکارگیری هر کدام از روش‌ها در بازاریابی اینترنتی می‌توان کارایی و یا عدم کارایی آن روش را برای هر برند ارزیابی نمود.

 

برنامه ریزی بازاریابی الکترونیکی

برنامه ریزی بازاریابی الکترونیکی – کالج مدیریت

 

چرخه‌ی بازاریابی الکترونیک شامل چهار مرحله‌ی اصلی است:

۱- تهیه و تدارک

۲- ارتباط

۳- نقل و انتقال

۴- خدمات پس از فروش

در مرحله تهیه و تدارک سازمان باید نیازها و خواسته‌های مشتریان را تعیین کند. سازمان جهت تولید محصولات و یا ارایه‌ی خدمات خود نیازمند تجزیه و تحلیل نیازهای مشتریان است و این عمل از طریق تفکیک مشتریان صورت خواهد گرفت.

زمانی که محصول (یا خدمت) مطابق سلیقه و خواسته‌ی مشتری طراحی شد مرحله‌ی ارتباط آغاز می‌شود. شرکت (سازمان) باید در مورد ارایه‌ی کالای مورد نظر به مشتری با او مکاتبه کند.

مشتری ارزشمندترین اطلاعات را درباره‌ی محصولات و خدمات خریداری شده ارایه می‌کند. بنابراین باید او را با خدمات پس از فروش که خواسته‌ها و نیازهایش را برآورده می‌سازد، حمایت کرد.

مرحله‌ی ارتباط دارای چهار زیر مجموعه است که حروف آغازین این زیرمجموعه‌ها، کلمه‌ی AIDA را می‌سازد؛ (Attention توجه – Information اطلاعات – Desire خواست و علاقه – Action عملکرد). ارتباط متقابل میان شما و مشتری در طول مرحله‌ی ارتباط باید بسیار نزدیک و صمیمی باشد.

سازمان باید در ابتدا نظر مشتریان را درباره‌ی محصولات و خدمات جدیدی که ارایه کرده است، جلب کند. تبلیغ از طریق بنر وسیله‌ای مناسب برای جذب مشتریان است. برای موفقیت دراین روش باید بنرهای طراحی شده قدرت جلب نظر مشتری را داشته باشند.

پس از این مرحله، سازمان باید اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مشتری قراردهد تا او نظرات خود را در مورد محصولات و خدمات ارایه شده مطرح کند. مشتری باید قدرت انتخاب اطلاعات مورد نیاز خود را از میان عنوان‌های مختلف داشته باشد.

شرکت (سازمان) باید برای خرید محصولات و خدمات جدید در مشتری انگیزه‌ی لازم را ایجاد کند. برای رسیدن به این هدف می‌توان از کلیه‌ی امکانات رسانه‌ای موجود در اینترنت بهره جست.

فرآیندهای بالا منجر به خریداری محصول یا سفارش خدمتی از سوی مشتری می‌شود.(آغاز حرکت!)

زمانی‌که مشتری تصمیم به خریداری محصول (یا سفارش خدمتی) گرفت باید ارتباط مستقیم میان او و بخش فروش شرکت برقرار شود.

اگر دو مرحله اول با موفقیت پشت سر گذاشته شوند، مشتری محصول یا خدمتی را که ارایه می‌دهید خریداری خواهد نمود.

مرحله‌ی تحویل کالا (خدمات) نیز اهمیت بسزایی در فرآیند بازاریابی شما دارد، (مطمئن‌ترین فرآیند برای پرداخت پول توسط خریدار و همچنین تحویل به موقع سفارش به مشتری).

پس از فروش محصول (یا خدمات) نباید فعالیت‌های بازاریابی قطع شوند. در مرحله خدمات پس از فروش تلاش برای ایجاد ارتباط میان مشتری و فروشنده است. جذب مشتری جدید مشکل‌تر و پرهزینه‌تر از نگه‌داری و حفظ مشتریان قبلی است. حفظ مشتری، نیازمند تلاش بیش‌تر نیروی انسانی سازمان مربوط و توانمند کردن سیستم اطلاع‌رسانی است.

مشتری مهم‌ترین عامل در تبلیغ خدمات و کالای ارایه شده است و به همین دلیل باید از خدمات پس از فروش مناسبی بهره‌مند شود.

بازاریابی الکترونیک نمی‌تواند به طور کامل جای‌گزین بازاریابی سنتی شود.

اطلاعاتی که ازطریق ارتباط با مشتری در مرحله‌ی خدمات پس از فروش جمع آوری می‌شوند، باعث به وجود آمدن مرحله‌ی تهیه و تدارک می‌شود.

فرآیند بازاریابی الکترونیک تنها بر استفاده از امکانات اینترنت اصرار نمی‌ورزد و از همه‌ی روش‌های بازاریابی بهره‌برداری می‌کند، اما امکاناتی را در اختیار ما می‌گذارد که بازاریابی سنتی فاقد آنهاست. به عنوان نمونه، روش بازاریابی تک به تک (one to one) و یا ارتباط مستقیم با مشتریان.

در حقیقت بازاریابی سنتی و بازاریابی الکترونیک تکمیل کننده‌ی یکدیگر هستند و بازاریابی الکترونیک نمی‌تواند به طور کامل جای‌گزین بازاریابی سنتی شود.

برنامه ریزی بازاریابی الکترونیکی یکپارچه

یکی دیگر از ابزارهای تسهیل برنامه ریزی یکپارچه، ایجاد جدولی با سطرهایی از اهداف مختلف و ستون‌های متناظر با اهداف، انگیزه ها (بر اساس تحلیل موقعیت)، استراتژی ها و شاخص های کلیدی عملکردی مورد استفاده برای کنترل است.
برنامه بازاریابی الکترونیکی شما همچنین باید به طور متناوب بررسی و بازنگری شود نیاز به عکس‌العمل‌های سریع وجود دارد. اگر چیزی کار نکرد دلیل را پیدا کرده و آن را تغییر دهید. به طور مداوم به دنبال ( برنامه ریزی بازاریابی الکترونیکی ) بهبود باشید. علاوه بر اندازه‌گیری دقیق و منظم برنامه کلی خود را بازنگری کرده و آن را هر شش ماه یک‌بار برای بررسی و ارائه مجدد به مدیر ارشد آماده کنید.
فراموش نکنید، برنامه ای بدون منابع شکست خواهد خورد. بنابراین شما برای ۳M  که سه منبع کلیدی هستند نیاز به بودجه دارید. این منابع عبارتند از:

  • * مردان (و زنان) – منابع انسانی
  • * پول – بودجه
  • * دقیقه – مقیاس‌ها و محدوده‌های زمانی برای تولید، تحویل، سرویس‌دهی و غیره.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

تبلیغات برند

تبلیغات برند ، هنگامی مهم می‌شود که بخواهید به‌صورت کلان و پیشرفته شرکت خود را توسعه دهید و زمانی ارزشمند…

پلن بازاریابی

پلن بازاریابی چیست؟ پلن بازاریابی ، یک سند تجاری است که به هدف توصیف وضعیت کنونی شرکت در بازار و…