اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در استارت آپ / توسط
آخرین زمان ویرایش:

تجارت الکترونیکی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تعریف تجارت الکترونیکی

پیش از آنکه به تعریف تجارت الکترونیکی بپردازیم، به تعریف مختصری از فناوری اطلاعات و تجارت اشاره می کنیم. فناوری اطلاعات به مجموعه سخت افزار، نرم افزار و تئوری هایی که به نحوی اطلاعات را در شکل های گوناگون جمع اوری، ذخیره، بازیابی، پردازش و منتقل می کنند، اطلاق می شود. و تجارت به تبادل کالا ها و خدمات در مقیاسی وسیع گفته می شود.

در گذشته تجارت به شکل چهره به چهره بین دو طرف معامله انجام می شد. طی دهه های اخیر، تجارت پیشرفت بسیاری کرده است به طوری که حجم وسیعی از مبادلات دیگر چهره به چهره نیستند و بیشتر از طریق تلفن و پست و با استفاده از کارت های اعتباری انجام می شوند.

شکل های جدید از پول و روش های پرداخت که امروزه وجود دارند، نظیر چک الکترونیکی، کارت های اعتباری هوشمند و شکل های دیگر، نه تنها به تحولات عمده در فرایند خرید منجر شده، بلکه امکان ورود شرکت ها به عرصه تولید پول را که تا به امروز تنها در اختیار دولت ها بود، مسیر ساخته اند. در تجارت الکترونیکی، خرید و فروش کالا و خدمات از طریق اینترنت به خصوص شبکه جهانی انجام می شود.  . گرچه تجارت الکترونیکی عموما در حوزه های بازرگانی و تجارت و به منظور داد و ستد کالا و خدمات شناخته شده است و تراکنش های مالی جزء جدایی ناپذیر آن محسوب می شود، اثرات حاشیه ای و سرریز آن تاثیر مستقیمی بر سایر حوزه ها از جمله حوزه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جوامع به دنبال خواهد داشت.

می توانید مقاله استارت آپ را مطالعه کنید.

یک تعریف از کمسیون اروپا

کمسیون اروپایی در سال ۱۹۹۷ تجارت الکترونیکی را به شرح زیر تعریف کرده است:

“تجارت الکترونیکی بر پردازش و انتقال الکترونیکی داده ها، شامل متن، صدا و تصویر مبتنی است. تجارت الکترونیکی فعالیت های گوناگونی از قبیل مبادله الکترونیکی کالاها و خدمات، تحویل فوری مطالب دیجیتال، انتقال الکترونیکی وجوه، مبادله الکترونیکی سهام، بارنامه الکترونیکی، طرح های تجاری، طراحی و مهندسی مشترک، منبع یابی، خریدهای دولتی، بازاریابی مستقیم و خدمات بعد از فروش را در بر می گیرد.”وزارت صنایع و تجارت بین المللی ژاپن گفته است: تجارت الکترونیکی که تا چندی قبل به تعداد معینی از شرکت ها محدود می شد، در حال ورود به عصر جدیدی است که در آن تعداد زیادی از اشخاص گمنام مصرف کننده در شبکه حضور دارند. به علاوه محتوای آن از حیطه مبادله داده های مربوط به سفارش دادن یا قبول سفارش فراتر رفته و فعالیت های عمومی تجاری از قبیل تبلیغات، آگهی، مذاکرات، قراردادها و تسویه حساب ها را نیز در برگرفته است.

تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیکی- کالج مدیریت

جمع بندی تعاریف تجارت الکترونیک

از مجموعه تعاریف ارائه شده می توان نتیجه گرفت که زمینه های کاربرد تجارت الکترونیکی بسیار  گسترده تر از مبادله کالا، خدمات و وجوه است. برخلاف آنچه تصور می شود، میدان تجارت الکترونیک تخصص های ویژه ای را در برنگرفته بلکه رشته های مدیریت، انفورماتیک، بانکداری، حسابداری، مهندسی صنایع و بسیاری دیگر از تخصص ها را نیز متاثر نموده است. تجارت الکترونیکی هم چنین ساختارها را تغییر داده و سیاست گذاری های کلان و حتی حقوق بین المللی را دستخوش تغییر کرده است.

تعریف های مختلف

  • تعریف از دیدگاه ارتباطات: تجارت الکترونیکی، تحویل اطلاعات، محصولات، خدمات یا پرداخت ها از طریق خطوط تلفن، شبکه های کامپیوتری یا هر ابزار الکترونیک دیگر است.
  • تعریف از دیدگاه تجاری: تجارت الکترونیکی ابزاری است که کسب و کار های مختلف، شرکا و مشتریان آن ها را قادر میسازد تا موضوعاتی چون کیفیت خدمات، سرعت تحویل خدمات و غیره را ارتقاء و موضوعاتی همچون هزینه ها را کاهش دهند.
  • تعریف از دیدگاه فرایند کسب و کار: تجارت الکترونیکی به کار گیری فناوری برای خودکارسازی تبادلات کسب و کار و جریان کار است.
  • تعریف از دیدگاه خدماتی: تجارت الکترونیکی ابزاری است که از خواسته های دولت ها، شرکت ها، مصرف کنندگان و مدیریت  جهت کاهش هزینه های ارائه خدمات در راستای بهبود کیفیت محصولات و افزایش سرعت تحویل خدمات پشتیبانی میکند.
  • تعریف از دیدگاه آموزشی: تجارت الکترونیکی شرایط لازم را برای آموزش الکترونیکی در مدارس، دانشگاه ها و دیگر سازمان ها از جمله سازمان های کسب و کار فراهم میکند.
  • تعریف از دیدگاه مشارکتی: چارچوبی است که شرایط لازم را برای شراکت افراد در داخل سازمان و حتی خارج از سازمان فراهم میکند.
  • تعریف از دیدگاه فناوری اطلاعات: تجارت الکترونیکی به آن دسته از کاربردهای فناوری اطلاعات که به صورت سیستمی برای پشتیبانی و پیشبرد جریان کاری و مبادلات تجاری ایجاد شده است میگویند.
  • تعریف از دیدگاه جامعه: مکانی را برای افراد یک جامعه فراهم می نماید تا بتوانند در آن مکان آموزش ببینند، مشارکت کنند و بایکدیگر تعامل داشته باشند.

تمامی تعاریف تجارت الکترونیکی حداقل در دو مورد بایکدیگر اشتراک دارند:

  • در همه تعاریف  به فرایند خرید و فروش یا مبادله توجه می شود.
  • در همه تعاریف  استفاده از نوعی ابزار الکترونیکی مد نظر است.

نوشته های مشابه

مدیریت تولید و عملیات

تعریف مدیریت تولید و عملیات مدیریت تولید و عملیات از اوایل دهه هشتاد میلادی به عنوان یک رشته علمی خود…

کتاب مبانی تجارت الکترونیکی

پیشگفتار کتاب مبانی تجارت الکترونیکی کتاب مبانی تجارت الکترونیکی ، از دیرباز تجارت با شروع ارتباطات در زمان ماقبل تاریخ…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − یازده =