اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

ابعاد بازاریابی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

ابعاد بازاریابی ، بسیاری از مردم چنین می اندیشند که بازاریابی تنها به معنی فروش و تبلیغ است . اگر بدانیم که فروش و تبلیغ بخش نمایان بازاریابی است نباید شگفت زده شویم امروزه نباید بازاریابی را به مفهوم قدیمی که یعنی فروش محصول در نظر آورد. بلکه باید به مفهوم نوین آن یعنی برآوردن نیازهای مشتری توجه کرد. اگر بازاریاب بتواند نیازهای مشتری را درک کند محصولاتی را تولید می کند که دارای بالاترین ارزش باشند قیمت گذاری – ترویج و تبلیغ را به روشی کارساز انجام می دهد به طور حتم این محصولات به راحتی به فروش خواهند رسید. بنابراین فروش و تبلیغ تنها بخشی از آمیزه بازاریابی هستند.

ابعاد بازاریابی

بازارگرایی:

گرایش به بازار و نیازهای مشتریان اولین ویژگی بازاریابی جدید است. مدیران موفق کسانی هستند که سازمان و محصولات خود را با شرایط روز همگام سازند. این همگامی زمانی امکان پذیر است که کارکنان و مدیران، گرایش به بازار را به عنوان یک فرهنگ و بینش بپذیرند و دنبال کنند.

بازارشناسی:

شناخت لازمه ی هر حرکت عاقلانه و هر تصمیم اصولی است. شناخت بازار تلاشی نظام مند است برای گردآوری، ثبت و نگهداری اطلاعات مربوط به اجزای تشکیل دهنده بازار. هر بازار به مثابه سیستمی است که از اجزایی مانند خریداران بالقوه و بالفعل، فروشندگان بالقوه و بالفعل، واسطه های گوناگون، رقبا، محصولات و خدمات موجود و موردنیاز، سازمان های تسهیلاتی و خدماتی(نظیر سیستم بانکی، بیمه، حمل و نقل و …)، قوانین و مقررات و مصوبات، عوامل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و … تشکیل می شوند.

امروزه مدیر بایستی همانقدر که بر عوامل درونی بازار شناخت دارد، از عوامل برون سازمانی و تغییرات آن ها نیز آگاهی و شناخت داشته باشد.

بازارجویی:

یعنی جستجو برای یافتن مناسبترین بازار و بخش هایی که سازمان می تواند در آنجا به صورت مفید و موثرتر حضور یابد و پاسخگوی نیازها و خواسته های مردم باشد. اساس حرکت در بازارجویی، جلوگیری از هدر رفتن منابع و امکانات گوناگون و یافتن مناسبترین جایگاه محصول یا شرکت در بازار است. بازارجویی یعنی بخش بندی یا تقسیم بندی بازارها و تعیین محصولات شرکت برای مناسبترین بازارها.

بازارسازی:

با شناخت از وضعیت بازار و یافتن مناسبترین بخش های آن با توجه به موقعیت و امکانات سازمان، مهمترین تلاش بازاریابان، ایجاد، افزایش و حفظ سهم بازار است. بازارسازی یعنی نفوذ در بازار، معرفی و شناساندن سازمان، محصولات و خدمات به مشتریان.

بازارسازی یعنی ارائه ی محصولی مناسب به مشتری با قیمتی مطلوب، در محل و زمان موردنظر و دلخواه او و با استفاده از ابزار و روشهای تبلیغاتی، تشویقی و آگاه کننده.

 

ابعاد بازاریابی

ابعاد بازاریابی – کالج مدیریت

 

بازارگردی:

دنیای متحول امروزی سکون و کهنگی را نفی کرده است. هر روز پدیده ای نو، حرکتی تازه، ایده ای جدید و خواسته ای متفاوت مطرح می شود. به همین دلیل یکی از مهمترین ابعاد بازاریابی امروز، ویترین گردی جهانی یا بازارگردی است.

بازارگردی وظیفه ای است که تیم بازاریابی را وادار می سازد تا بیش از دیگران و پیش از آن ها از تحولات و تغییرات بازار آشنا گردد. این آگاهی از طریق حضور در صحنه ی رقابت و مبادله و مشاهده بازارها امکان پذیر است.  بازارگردی دید تازه ای به مدیران می دهد و افق های تازه ای فرا روی مدیران قرار می دهد.

بازارسنجی:

بازارسنجی یعنی تحلیل موقعیت بازار با توجه به آنچه بودیم و داشتیم، آنچه هستیم و داریم، آنچه باید داشته باشیم. بازارسنجی اگر چه بر اساس داده های گذشته انجام می شود، اما جهت دهنده ی حرکت سازمان در بازار آینده است. همه ی محصولات و خدمات سازمان دارای منحنی عمر خاصی هستند که این منحنی شامل مراحل معرفی، رشد، بلوغ، اشباع و افول است و هر مرحله شرایط ویژه ای دارد که بازاریاب براساس این ویژگی ها واکنش مناسبی نشان می دهد. بازارسنجی با ارزشیابی و سنجش فعالیت های سازمان در بازار، نقاط قوت و ضعف را به خوبی نمایان می سازد.

بازارسنجی یعنی اندازه گیری عملکرد، یافتن انحراف ها و تشخیص فاصله ها بین هدف و عملکرد واقعی و ارائه پیشنهادها برای اصلاح امور بازاریابی سازمان.

بازارداری:

حفظ مشتری و ایجاد زمینه برای بازگرداندن او به سوی خود وظیفه ای است بسیار حساس و حیاتی که ترفندها و ابزار خاصی می طلبد. مهمترین ابزار بازارداری برای بازاریابان ارتباط دائم با مردم، ارائه خدمات مناسب و آگاهی از حرکات رقبا است.

بازارداری یعنی حفظ مشتریان کنونی و تشویق و ترغیب آنان به خرید بیشتر و تداوم خرید از طریق ایجاد رضایت در آنان. بازارداری هنر و مهارت راضی سازی مشتری است.

بازارگرمی:

برای بازارداری لازم است بازارگرمی را از دست ندهیم. بازارگرمی یعنی تبلیغات و تشویقات به موقع جهت آگاه ساختن، متقاعد ساختن و ترغیب مشتریان برای ارتباط بیشتر با سازمان و خرید از آن و مقابله با حرکات رقیب. یکی از مهمترین ابزارهای بازارگرمی استفاده از خلاقیت ها، نوآوری ها و ابتکارات است.

بازارگردانی:

همه فعالیت های بازاریاب را می توان در بازارگردانی خلاصه نمود. بازارگردانی یعنی مدیریت بازار که شامل برنامه ریزی، سرپرستی، اجرا و کنترل امور گوناگون و ابعاد مختلف بازاریابی است. بازارگردانی یعنی استفاده از تجربه، دانش، هنر و مهارت های گوناگون برای تنظیم و تعیین استراتژی ها و برنامه ها، سازماندهی و اجرای همه امور مربوط به شناساندن و معرفی محصولات شرکت به بازارها، نظارت بر فعالیت ها برای دستیابی به اهداف سازمان و ایجاد رضایت برای مشتریان و جامعه است.

با توجه به ابعاد گوناگون بازاریابی، می توان گفت واژه مناسب برای marketing بازارگردانی است که همان مدیریت بازار است. به عبارتی بازارگردانی یعنی انجام فعالیت های نظام مند و دائم بازارگرایی، بازارشناسی، بازاریابی، بازارسازی و بازارگرمی، بازارگردی، بازارسنجی و بازارداری.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

بازاریابی غیر اخلاقی

بازاریابی غیر اخلاقی چیست ؟ بازاریابی غیر اخلاقی ، چه شما برای کسب و کار خودتان بازاریابی کنید چه برای…

بازاریابی حرفه ای

بازاریابی حرفه ای ، در بازارهای پر رقابت کاری، همیشه راه هایی وجود دارد که محصول و کسب و کار…