اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

ابعاد تجارت الکترونیک

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

زیرساختار تجارت الکترونیک -ابعاد تجارت الکترونیک

ابعاد تجارت الکترونیک ، به منظور توفیق الکترونیکی ضروری است تا زیرساختارهای مورد نیاز فراهم شود. در تجارت الکترونیک انجام تعاملات به صورت به هنگام و با حداقل اشتباه (با صحت بالا) یک اصل است.
در تجارت الکترونیکی سازمان بایستی به تجهیز زیرساختار و نیز نرم افزارهای مورد نیاز و طراحی کاربران نیز بایستی از تجهیزات لازم با حداقل امکانات برخوردار باشند تا بتوانند با سازمان ارتباط برقرار کنند.

ابعاد تجارت الکترونیک

در تجارت الکترونیک توجه به سه بعد حیاتی است. چنانچه قصد ورود به این فضا باشد، بررسی سه جنبه زیر می تواند موقعیت یک موسسه را در ارائه محصول به بازار و ورود به تجارت الکترونیک را مشخص کند.
–    نوع محصول
–    عامل
–    فرآیند

تعریف تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک انجام کلیه فعالیت‌های تجاری با استفاده از شبکه‌های ارتباطی کامپیوتری، به ویژه اینترنت است. تجارت الکترونیک، نوعی تجارت بدون کاغذ است. به وسیله تجارت الکترونیک تبادل اطلاعات و خرید و فروش و اطلاعات لازم برای حمل و نقل کالاها، با زحمت کمتر و مبادلات بانکی با شتاب بیشتر انجام خواهد شد. شرکت‌ها برای ارتباط با یکدیگر محدودیت‌های فعلی را نخواهند داشت و ارتباط آنها با یکدیگر ساده تر و سریع‌تر صورت می‌پذیرد. به عبارت دیگر، تجارت الکترونیک نامی عمومی برای گستره‌ای از نرم افزارها و سیستم‌ها است که خدماتی مانند جستجوی اطلاعات، مدیریت تبادلات، بررسی وضعیت اعتبار، اعطای اعتبار، پرداخت به صورت آنلاین و گزارش گیری و مدیریت حسابها را در اینترنت به عهده می‌گیرند. بطورکلی هدف از بکارگیری تجارت الکترونیک، ارائه روشی جدید در انجام امور بازرگانی است.

انواع تراکنش های تجارت الکترونیکی -ابعاد تجارت الکترونیک

بنگاه به بنگاه (B2B) : در این نوع تراکنش ها، هم خریدار و هم فروشنده، از سازان های تجاری هستند. حجم عظیمی از تراکنش ها از این نوع اند.

تجارت همیاری (C-commerce) : شرکای تجاری به جای خرید یا فروش، به صورت الکترونیکی با یکدیگر همیاری دارند. چنین همیاری هایی در طول زنجیره ی تامین به طور مکرر بین شرکای تجاری وجود دارد.

بنگاه به مصرف کننده (B2C) : فروشندگان سازمان ها و خریداران اشخاص هستند. و اصطلاحا با این نوع تراکنش خرده فروشی الکترونیکی می گویند.

مصرف کننده به مصرف کننده (C2C) : اشخاص، محصولات یا سرویس های خود را به اشخاص دیگر می فروشند. در اصطلاح به این نوع تراکنش مشتری به مشتری نیز میگویند.

مصرف کننده به بنگاه (C2B) : مصرف کنندگان نیاز خود را به یک سرویس یا محصول خاص به همگان اعلام می کنند و تامین کنندگان بر سر ارائه محصول یا سرویس تقاضا شده به مصرف کنندگان به رقابت می پردازند. یکی از نمونه های آن Priceline.com است که در آن مشتریان، محصول مورد نیاز خود رابه همراه قیمت مطلوب آن اعلام میکنند و priceline میکوشد، فروشنده ی مناسب را بیابد که خواسته ی آن ها را محقق سازد.

تجارت درون سازمانی: در این حالت سازمان از تجارت الکترونیکی به شکل داخلی برای بهبود عملیات خود استفاده میکند.

دولت به شهروندان و به دیگران: در این حالت واحد (موجودیت) دولت، سرویس های خود را از طریق فناوری های تجارت الکترونیکی به شهروندان خود عرضه می کند. واحد های دولتی می توانند، کسب و کار خود را با سایر واحد های دولتی و نیز با بنگاه ها انجام دهند.

تجارت سیار (M-Commerce) : هنگامی که تجارت الکترونیک در یک محیط بی سیم، مثلا با استفاده از تلفن های سلولی، برای دسترسی به اینترنت و خرید در آن انجام می شود، آن را تجارت سیار می نامیم.

 

ابعاد تجارت الکترونیک

ابعاد تجارت الکترونیک – کالج مدیریت

پیشینه و محدوده ی تجارت الکترونیکی

کاربرد های تجارت الکترونیکی در اوایل دهه ۷۰ میلادی، با نوآوری هایی مانند انتقال الکترونیکی سرمایه آغاز شد. اما در ابتدا این کاربردها محدود به شرکت های بزرگ و چند شرکت کوچک انگشت شمار بود. سپس با آغاز مبادله ی الکترونیکی داده ها، فرایند پردازش تراکنش های روزمره خودکار شد و تجارت پا به تمامی صنایع گذاشت.
دراوایل دهه ۹۰ ، همراه با فراگیر شدن اینترنت و معرفی وب، کاربردهای تجارت الکترونیکی به سرعت گسترش یافت. یکی از بزرگترین وقفه های ایجاد شده، در تجارت الکترونیکی در سال ۲۰۰۰ آغاز شد و سه سال به طول انجامید؛ اما از ۲۰۰۳ تجارت الکترونیکی، رشد آرام خود را از سر گرفت و امروزه، بسیاری از سازمان ها ی متوسط و بسیاری از شرکت های کوچک، خط مشی تجارت الکترونیکی را در پیش گرفته اند.

کاربردهای تجارت الکترونیکی بسیار متنوع است، شرکت ها برای به کارگیری این کاربرد ها، نیازمند اطلاعات، شالوده و خدمات پشتیبان مناسب اند، که توسط پنج حوزه ی زیر پشتیبانی میشود:

افراد: شامل فروشندگان، خریداران، واسطه ها، متخصصان سیستم های اطلاعاتی و سایر کارمندان و سایر شرکت کنندگان در تجارت است.

سیاست های همگانی: همواره برخی مسائل قانونی و حقوقی، مانند حفاظت از حریم شخصی و مالیات دهی وجود دارند که توسط دولت معین شده و لازم الاجرا هستند.

بازاریابی و تبلیغات: تجارت الکترونیکی، مانند سایر تجارت ها، نیازمند پشتیبانی تبلیغات و بازاریابی هایی است. این موضوع به ویژه در تراکنش های B2C آنلاین که در آن خریدار و فروشنده یکدیگر را نمیشناسند، اهمیت بسزایی دارد.

خدمات پشتیبان: بسیاری از خدمات، از پرداخت پول گرفته تا تحویل سفارش و تولید محتوا برای پشتیبانی از تجارت الکترونیکی مورد نیاز است.

همکاری تجاری: معاهدات مشترک، بازارهای الکترونیکی و همکاری های تجاری در تجارت الکترونیکی بسیار رایج است. این همکاری ها در طول زنجیره ی تامین ( یعنی تعاملات بین یک شرکت و تامین کنندگان، مشتریان و سایر شرکا ) تحقق می یابد.
تمامی مولفه های ذکر شده در بالا، نیازمند شیوه های مناسب مدیریتی اند. این امر بدین مناست که شرکت ها، برای بهره گیری از این مولفه های تجارت الکترونیکی نیاز به برنامه ریزی، سازماندهی، انگیزه بخشی، طرح استراتژی و ساختار دهی مجدد فرایند ها دارند.

تجارت الکترونیکی اینترنتی و غیر اینترنتی

تجارت الکترونیکی بیشتر از طریق اینترنت انجام می‌شود، اما می‌توان آن را از طریق شبکه‌های خصوصی مانند شبکه‌های ارزش‌افزوده (VANها؛ شبکه‌هایی که قابلیت ارتباطی را به فعالیت‌های معمولی اضافه می‌کنند)، شبکه‌های محلی (LANها) یا حتی در یک دستگاه تنظیم‌ شده مستقل پیاده کرد. برای مثال خرید مواد خوراکی از دستگاه فروش الکترونیکی که باکارت هوشمند پرداخت می‌شود یا تلفن‌های همراه ماهواره‌ای را می‌توان فعالیت تجارت الکترونیک به‌ حساب آورد.
به‌عنوان نمونه‌ای از تجارت الکترونیکی غیر اینترنتی می‌توان به کارمندان شرکتی (مانند متخصصین سفارش گیری) اشاره کرد که مجهز به کامپیوترهای سیار با قابلیت تشخیص دست خط هستند. بلافاصله پس از تماس تلفنی برای سفارش محصول، فرد می‌تواند سفارش را به‌صورت یادداشت وارد سیستم کند.

نوشته های مشابه

ویژگی های کارآفرین

ویژگی های کارآفرین ، «کارآفرین» در پیشرفت اقتصادی هر سازمان و جامعه‌ای نقش کلیدی دارد. او موقعیت‌های نو و جدید…

معرفی محصول

محصول چیست؟ معرفی محصول ، یک چتر مفهومی است که به‌واسطه ارائه آن نیازی پاسخ داده یا ایجاد می‌شود، هسته…