اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

استراتژی دیجیتال مارکتینگ ، مجموعه‌ای از اقدامات است که کسب‌وکارها برای موفقیت در برنامه‌ی بازاریابی خود در نظر می‌گیرند. این استراتژی می‌تواند برای هر کسب‌وکاری و در هر صنعتی به کار رود. فارغ از این که سازمان شما چه چیزی را می‌فروشد، استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما شامل ایجاد پرسونای خریداران برای شناسایی نیازهای مخاطبان و ایجاد محتوای آنلاین با ارزش برای آن‌ها می‌شود. با وجود این باید دقت داشت که هر کسب‌وکاری استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ مخصوص به خود را دارد.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ طرحی است که به طور خاص برای تحقق اهداف کسب و کار از طریق بازاریابی آنلاین طراحی شده است. این بازاریابی باید از طریق کانال‌های بازاریابی آنلاین مربوطه برای عملکرد بهینه اجرا شود. بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که همه کانال‌های بازاریابی برای همه کسب و کارها مناسب نیستند.

به عنوان مثال، اگر عکاسان می‌‌خواهند عکس‌های خود را به نمایش بگذارند، باید بر روی پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، فیسبوک، پینترست و غیره تمرکز کنند مگر اینکه آموزش‌های عکاسی را در یوتیوب نیز منتشر کنند.

چرا به استراتژی دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید؟

به طور کلی استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما باید مخاطبان هدف را شناسایی کند.

مثل بازاریابی سنتی که شناسایی مخاطبان هدف مهم است.

شناسایی مخاطبان هدف بر روی کانال های آنلاین نیز مهم است. استراتژی دیجیتال مارکتینگ به دنبال ایجاد تمایز کانال های دیجیتال شما است. این در صورتی است که موارد این چنینی در سایر گام طرح دیجیتال مشخص نمی شود. بنابراین استراتژی بر روی مفاهیمی مثل تمایز, بخش بندی , هدف گذاری و ایجاد یک ارزش عالی بحث می کند. برای اینکه بتوانید یک استراتژی دقیق و شفافی ایجاد کنید باید بتوانید تجزیه و تحلیل دقیقی انجام بدهید. انجام یک تحلیل دقیق به تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ شفاف کمک خواهد کرد.

 

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

استراتژی دیجیتال مارکتینگ – کالج مدیریت

مشکلات نداشتن یک استراتژی برای دیجیتال مارکتینگ

۱٫ بدون جهت بودن

شرکتهای بدون استراتژی، هیچ گونه هدف استراتژیکی برای بدست آوردن چیزی که می خواهند از طریق آنلاین بدست بیاورند را ندارند از این رو نه می توانند مشتریان جدیدی را بدست بیاورند نه می توانند رابطه عمیقی و مناسبی با مشتریان فعلی خوب برقرار کنند. اگر شما هیچ هدفی نداشته باشید احتمالا هیچگونه منبعی متناسب با هدفتون نخواهید یافت و نخواهید توانست میزان دسترسی به اهداف خود را ارزیابی کنید.

۲٫ شما سهم بازار آنلاین خود را نخواهید دانست

اگر شما در خصوص سهم بازار خود هیچ گونه تحقیقی نکنید، نمی توانید متوجه تقاضای مشتریان گردید و در حقیقت تقاضا و درخواست آنان نادیده گرفته می شود. امروزه بازار سنتی با سرعت فراوانی در حال تغییر است و ما شاهد تفاوت در رفتار و شخصیت مشتری، رقبا و انجمن های بازاریابی هستیم. برای همین شما باید با آخرین متدهای روز چه در دیجیتال مارکتینگ و چه در تغییرات، اطلاعات خود را بروز کنید. دانستن نبض بازار یکی از مهمترین اصول برنامه ریزی برای استراتژی است.

۳٫ رقبا سهم بازار را بدست می آورند

اگر شما نتوانید سهم بازار با بدست بیاورید و هیچگونه منبعی برای دیجیتال مارکتینگ نداشته و بدون استراتژی و هدف جلو بروید، رقبای شما سهم شما را هم خواهد گرفت و در واقع شما دیگر هیچ گونه جایی نخواهید داشت.

۴٫ شما هیچگونه ارائه و پیشنهاد خاص آنلاین نخواهید داشت

تعریف کردن پیشنهادات و توضیحات محصولات به صورت شفاف برای مشتریان، باعث می شود که به راحتی محصولات شما را درک کند و یک تفاوتی بین شما و بقیه برندها ایجاد نماید و خود این مساله، مشتریان جدیدی را به سمت را هدایت می کند که در نهایت به خاطر ویژگی محصولات، به شما وفادار خواهند بود.

۵٫ مشتریان آنلاین خود را به درستی نخواهید شناخت

ابزارهای زیادی برای بررسی وب سایتتان وجود دارد مانند گوگل آنالیتیک و.. اما هیچ کدام از اینها نمی توانند اطلاعات دقیقی از مشتریان به شما بدهند، البته ممکن است مثلا مقدار جستجوی کلمات کلیدی را بدست بیاورید اما به شما هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص اخلاق مشتریان و نحوه خرید آن ها نمی دهد. شما باید از ابزارهای دقیقتر که خود طراحی می کنید استفاده کنید مانند فرم تماس یا فرم های نظرسنجی که نوع علاقه و میزان خرید آن ها را بسنجید.

۶٫ کسب و کارتان از هم می پاشد

مهمترین ویژگی در کسب و کار اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ، صبر است.البته راه های زیادی برای دورزدن و بهتر کردن کسب و کارتان از راه های میانبر وجود دارد اما این را بدانید که اگر شما سایت خود را بدون برنامه و خیلی سریع بالا ببرید گوگل وب سایت شما را جریمه کرده و رتبه شما تنزل پیدا خواهد کرد و دیگر هیچگاه نمی توانید به رتبه قبلی خود برگردید.

۷٫ قراردادن بودجه کافی

اگر شما برای برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ خود منابع کافی در اختیارتان نباشد و از مهارت لازم برای اینکار را نداشته باشید، به سختی می توانید در بازار رقابتی دوام بیاورید و به تقاضای مشتریان پاسخ دهید.

۸٫ هدر رفتن پول و زمان

شما ممکن است که منابع کافی هم در اختیار داشته باشید اما ندانید چگونه این منابع را استفاده کنید و هیچگونه استراتژی نداشته باشید، نه تنها نمی توانید از منابع خود استفاده بهینه کنید بلکه پول و زمان خود از دست خواهید داد. حتی شرکتهای بزرگ که سازمانها و بخشهای مختلفی دارند باید بیشتر در این باره تحقیق و بررسی کنند.

۹٫ هیچ پیشنهاد جدیدی نخواهید داشت و مانند یک فروشگاه معمولی فعالیت خواهید کرد

اگر شما به برندها و وب سایت های معروف نگاه کنید، مشاهده می کنید که آن ها هر دفعه روند بازاریابی دیجیتال خود را عوض می کنند یعنی پیشنهاد ویژه ای را ارائه می دهند و سعی می کنند که وب سایت خود از حالت تکراری دربیاورند. اگر کاربر وارد وب سایت شما گردد و هیچگونه مطلب جدیدی را پیدا نکند، وب سایت شما را یک وب سایت متروکه فرض خواهد کرد و در ضمن به دلیل بروز نشدن هم نیزاز طرف گوگل جریمه خواهید شد.

۱۰٫ وب سایت شما بهینه سازی نخواهد شد

هر شرکت برای خود یک سری اصول و قواعد باری تجزیه و تحلیل دارد اما مدیران ارشد هیچگاه اعتماد کافی را به تیمشان ندارند که آن ها وقت کافی برای این کار را داشته باشند. اگر استراتژی دیجیتال مارکتینگ  شما قادر باشد که بتواند حقوق ابتدایی را برآورده سازد آنوقت می توان امیدوار بود که بقیه جنبه های کلیدی مانند جستجوی بازاریابی، تجربه کاربری، ایمیل و بازاریابی شبکه های اجتماعی هم به خوبی پیش می روند.

پارامترهای انتخاب استراتژی‌ دیجیتال مارکتینگ

بسته به اهداف کسب‌وکارتان، شناخت مخاطب و میزان بودجه‌ای که در اختیار دارید، باید یکی از استراتژی‌های ذکر شده در بالا را برای بازاریابی انتخاب کنید.

نوع و محل حضور آنلاین کسب‌وکارتان در انتخاب روش تبلیغاتی نقش بسیار مهمی دارد؛ مثلاً اگر کسب کار شما تنها از طریق وب‌سایت اداره می‌شود باید توجه ویژه‌ای به SEO وب‌سایت داشته باشید درحالی‌که اگر کسب‌وکار شما از طریق اپلیکیشن در دنیای آنلاین حضور دارد، باید روی ASO تمرکز بیشتری داشته باشید. اهداف کسب‌وکار نیز نقش تعیین‌کننده در انتخاب استراتژی بازاریابی دارد. به‌عنوان‌ مثال؛ هدف تبلیغاتی کسب‌وکارهای بزرگ، ترویج برند و ایجاد شناخت برای آینده است و به همین دلیل بودجه زیادی را در راه‌های مختلف بازاریابی مانند SEO،SEM،SMM،In App و video marketing صرف تبلیغات می‌کنند درصورتی‌که معمولاً اهداف کسب‌وکارهای کوچک فروش فعلی است و توان مالی زیادی برای تبلیغات ندارند و باید بهترین گزینه برای تبلیغات را انتخاب کنند؛ مثلاً ایمیل مارکتینگ، سئو و تبلیغات بنری برای کسب‌وکارهای کوچک مناسب هستند.

همچنین به عملکرد و مخاطبان کسب‌وکارتان نیز توجه کنید و در ابتدا مخاطبان کسب‌وکارتان را شناسایی کنید و درجایی که آن‌ها حضور بیشتری دارند تبلیغات کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر محصولات شما جنبه تزئیناتی و تجملاتی دارند مانند ساعت یا طلا و جواهر، قطعاً استفاده از LinkedIn برای شما مناسب نیست؛ زیرا شما را به مخاطب هدف نمی‌رساند. در عوض تبلیغات ویدئویی در اپلیکیشن‌هایی نظیر اینستاگرام برای شما بهترین گزینه خواهد بود. انتخاب روش‌های تبلیغاتی شما باید متناسب با بودجه‌ای باشد که برای آن در نظر گرفته‌اید. به‌عنوان‌مثال، اگر قصد جذب کاربر جدید برای اپلیکیشن خود دارید، باید از روز اول توسعه اپلیکیشن به فکر بودجه‌ای متناسب برای کمپین‌های نصب اپلیکیشن باشید زیرا این کمپین‌ها معمولاً قیمت بالایی دارند و با بودجه‌های اندک، نمی‌توان انتظار نتیجه بخشی از آن‌ها را داشت.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

اکوسیستم استارت آپ

اکوسیستم استارت آپ ، با حضور سازمان ها، افراد و نهادهای مختلف در یک مکان (فیزیکی و یا مجازی)، به…