اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

برندسازی دیجیتال

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

برندسازی دیجیتال ، استفاده از ابزارهای دیجیتالی برای تقویت جایگاه برند نزد مشتریان در حوزه کسب‌وکار است. این موضوع در مباحث مربوط با برند: نام و نشان تجاری در بازاریابی دیجیتال جایگاه ویژه ای دارد. برندسازی دیجیتال، به عنوان ستون اصلی در روش های بازاریابی دیجیتال شناخته شده است، جایی که کانال های مختلف دیجیتال و دارایی ها برای برقراری ارتباط با جایگاه یابی برند در اکوسیستم کسب‌وکار به عنوان قسمتی از برقراری ارتباط برند چند کاناله و یا برنامه های تعهدی استفاده می شوند. باید از استراتژی برند ویژه ای برای این حوزه استفاده کرد.

رقابت در هر صنعتی در هر دقیقه شدیدتر می شود و برندسازی دیجیتال نیز اهرمی برای کسب مزیت رقابتی پایدار است. به همین دلیل توسعه یک هویت برای کسب و کار شرکت و طراحی یک طرح برای دستیابی به مخاطبان در هیچ زمانی اینقدر اهمیت نداشته است. درواقع با ایجاد و گسترش دیجیتال؛ مفهوم دیجیتال برندینگ شکل گرفت. برند (نام و نشان تجاری) و هویت برند با گسترش دیجیتال، بستری به نام برندینگ دیجیتال پیدا کرد. برندسازی دیجیتال باید از ایده‌های سنتی ما در مورد برندسازی متفاوت باشد. یک برند نمی‌تواند صرفا در مورد چیزی که نمایش می‌دهد صحبت کند و انتظار داشته باشد او را باور کنیم. لازم است برند، ارزش‌های خود را زندگی کند و سپس آن‌ها را از طریق برندسازی دیجیتال منتقل کند.

برندسازی دیجیتال چیست؟

برندسازی دیجیتال یا دیجیتال برندینگ که برخی از آن به عنوان برندسازی آنلاین یا برندسازی اینترنتی نیز یاد می‌کنند، مجموعه روش‌های نوین بازاریابی و برندینگ در فضای مجازی را شامل می‌شود. برندسازی به عنوان یکی از بهترین و به‌روزترین روش‌های ایجاد وفاداری و اعتماد در میان مشتریان است که باعث بالا رفتن حاشیه سود و اطمینان بلندمدت در کسب و کار می‌شود.

برندسازی جدیدترین روش مدیریت بازار است که به مدد آن می توان ذهن مخاطب را برای انتخاب محصول یا خدمات تسخیر کرد و پس از آن از مزایای آن که از جمله آن ها افزایش سود، مستحکم کردن جایگاه، کاهش هزینه های تبلیغات و… است، استفاده کرد.

برندینگ دیجیتال کمک می کند که یک برند مانند یک انسان به نظر برسد و جایگاه آن از نظر عاطفی و احساسی در میان افراد جامعه بالا برود. هدف اصلی یک برندینگ دیجیتال این است که با ارسال پیام های دیجیتالی یا طراحی وب سایت یا ایجاد یک وبلاگ، دائماً یک برند را در معرض دید مشتریان خود قرار دهد. به هر حال برای اینکه یک برند معتبر در میان رقیبان خود پیروز میدان باشد، باید محصولات خود را به گونه ای متمایز و متفاوت از بقیه رقبا تبلیغ نماید.

گسترش اینترنت و استفاده افراد از آن، می تواند صاحبان برند را از طریق برندینگ دیجیتال کمک نماید؛ زیرا مشتریان از طریق ابزارهای دیجیتالی راحت تر و سریع تر با آن برند آشنا شده و ارتباط برقرار می کنند. البته لازم به ذکر است که مدیریت برندینگ دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مثال اگر شما وب سایتی برای برند خود دارید، باید در آن پاسخگوی مشتریان خود باشید و به نقد و انتقادات و پرسش های آن ها رسیدگی کنید؛ زیرا بدون توجه به این نکات، داشتن یک وب سایت اثربخشی خود را از دست می دهد.

اجزای برند سازی دیجیتال چیست؟

سئو و بهینه سازی سایت

سئو به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است (رقابت بر کلمات کلیدی مختلف در صفحات جستجو). سئو یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که قویا می‌توان از آن در جهت دیجیتال برندینگ نیز استفاده کرد. البته گاها و در برخی از زمینه‌های کاری، انجام این فعالیت کمی زمانبر و هزینه‌بر می‌شود اما کسب‌و‌کار‌های بزرگ با توجه به بازده بالای آن، هزینه‌های مالی و زمانی آن را متقبل می‌شوند.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی از مهم‌ترین روش‌های برندسازی دیجیتال است. این علم یکی از پایه‌های بازاریابی درونگرا یا اینباند (in-bound) می‌باشد. در این روشِ بازاریابی، جایگاه مشتری و فروشنده با یکدیگر عوض می‌شود و مشتری به دنبال فروشنده، صفحات دنیای مجازی را زیر و رو می‌کند. در شرکت‌های بزرگ داخلی و خارجی که به صورت آنلاین فعالیت دارند، همواره قسمتی از بودجه به تولید محتوا و بازاریابی آن اختصاص پیدا می‌کند.

بازاریابی محتوا را اغلب در کنار سئو و شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنیم.

ایمیل مارکتینگ

بر خلاف نظر اغلب افراد، ایمیل مارکتینگ هنوز هم بازخورد بسیار بالایی را برای کسب‌و‌کارهای آنلاین دارد. از ایمیل مارکتینگ می‌توان در جهت بهبود وضعیت برندینگ نیز استفاده کرد. اگر این فعالیت با خلاقیت مناسبی همراه باشد بازخورد بسیار خوبی در میان دیگر ابزارها و روش‌های دیجیتال برندینگ دارد.

سوشال (شبکه‌های اجتماعی)

قسمت اعظمی از دیجیتال برندینگ در زمان حال، به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی گره خورده است. این ابزار پتانسیل بسیار بالایی در برندسازی و البته فروش مستقیم و بازاریابی دارد که همواره کسب‌و‌کارهای کوچک و بزرگ را مجاب به فعالیت در آن می‌کند.

البته فعالیت در دنیای سوشال، نیاز به تخصص دارد و اینکه صرفا چند تصویر و ویدیو از پشت صحنه فعالیت های خود در این شبکه منتشر کنیم، مطمئنا کمکی به برندسازی ما نمی کند و حتی می تواند با نشان دادن ما به عنوان یک مجموعه غیر حرفه ای و تازه کار، باعث برندینگ منفی شود.

مزایای دیجیتال برندینگ

هدفگیری مخاطبان

حضور آنلاین شرکت شما اولین مدلی است که بیشتر مشتریان احتمالی شما از آن برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با برند شما استفاده می کنند. دیجیتال برندینگ به شما اجازه تمرکز روی مخاطبان با هدفگیری گروه های مشخصی از مشتریان از طریق پلتفرم های آنلاینی که بیشتر از آن ها استفاده می کنند مانند توئیتر، فیس بوک، اینستاگرام و … را می دهد.

شرکتی مانند Outdoor Voices، یک برند لباس های ورزشی را در نظر بگیرید. در طی چند سال، این برند هشتگ شبکه های اجتماعی خود را تحت عنوان #DoingThings گسترش داده است، هشتگی که مشتریان هنگام پوشیدن لباس های آن ها و نشان دادن لایف استایل خود از آن استفاده می کند. در حال حاضر، بیش از ۱۵۵ هزار پست با هشتگ مذکور در اینستاگرام وجود دارد.

این هشتگ مثالی عینی از تفاوت میان مصرف کورکورانه یک محصول و بوجود آوردن حس این که شما عضوی از یک گروه یا لایف استایل هستید، می باشد. زمانی که شما لباس های ورزشی از آن ها خریداری می کنید، شما اجازه ورود به یک جامعه بزرگ دیجیتالی را دریافت می کنید. این موضوع برای مشتریان خیلی جذاب تر از تنها خریدن هر لباس ورزشی دیگری می باشد.

با مشتریان ارتباط برقرار کنید

دیجیتال برندینگ موفق باعث می شود مشتریان احساس کنند که به صورت مستقیم دارید با آن ها صحبت می کنید، مخصوصاً چون شما در حال تعامل برقرار کردن با آن ها در همان پلتفرم هایی هستید که از آن ها برای ارتباط برقرار کردن با اعضای خانواده و دوستان خود استفاده می کنند. صمیمی و معنادار باشید؛ به این صورت است که می تواند مشتری یک بار مصرف را به یک دنبال کننده برند طولانی مدت تبدیل کنید.

دیجیتال برندینگ در اصل ارتباط میان مشتری و برند را تسهیل می کند. این می تواند به سادگی راحت تر کردن پروسه پیدا کردن اطلاعات شما توسط مشتریان روی وب سایت شما باشد، یا سریعاً به آن ها کمک کردن برای دریافت خدمات مشتری. در نهایت، برندی که در فضای آنلاین قابل جستجو نیست در واقع در حافظه کوتاه مدت مشتریان حضور نخواهد داشت.

سخنتان را سریع تر پخش کنید!

مزایای دیگری نیز برای دیجیتال برندینگ وجود دارند، مانند پتانسیل موجود برای وایرال شدن یا دسترسی به گروه بسیار بزرگی از مخاطبان در یک بازه زمانی کوتاه بدون هیچ هزینه یا هزینه ای کم.

روش‌های برندسازی دیجیتال

  • لوگو: لوگو تصویری است که در ذهن مشتری ثبت ‌می‌شود. لوگوی برند باید با شخصیت و ارزش‌های کسب و کار شما و همینطور مخاطبان هدف همخوانی داشته باشد.
  • وب سایت: اگر لوگو علامت کسب و کار شما است. وب سایت مانند پیشخوان فروشگاه شما است. زمانی که مشتری می‌خواهد درباره کسب و کارتان اطلاعات کسب کند، وب سایت شما را جست و جو ‌می‌کند.
  • پیام برند، پیام منحصر به فرد کسب و کار شما است. این پیام باید در فعالیت‌های کاری شما منعکس شود.
  • سئو یا بهینه‌سازی موتور جست‌و‌جو به شما این اطمینان را می‌دهد که برند و محصول‌های شما به راحتی در موتورهای جست و جو پیدا می‌شوند.
  • شبکه‌های اجتماعی یک کانال موثر برای حضور برند شما است. اگر مشتری‌های شما در یک شبکه اجتماعی حضور دارند، برند شما حتما باید در آن شبکه حضور داشته باشد.
  • در تبلیغات آنلاین از قدرت وب برای تبلیغ محصولات خود استفاده می‌کنید. یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین، استفاده از بنر در وب سایت‌های مختلف است.
  • بازاریابی محتوا: به کمک محتوا و بازاریابی محتوا می‌توانید وفاداری مشتری خود را افزایش دهید. زمانی که دیجیتال مارکتینگ بر فروش تاکید ‌می‌کند، بازاریابی محتوا بر مشارکت مشتریان می‌پردازد.
  • با اینفلوئنسر مارکتینگ می‌توانید پیام برندتان را به افراد بیشتری منتقل کنید.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

استراتژی تبلیغات

استراتژی تبلیغات چیست؟ استراتژی تبلیغات ، از استراتژی های بازاریابی نشات می گیرد و چگونگی دستیبابی به هدف تبلیغات که…