اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

توسعه استراتژی بازاریابی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

توسعه استراتژی بازاریابی ، و نحوه‌ی گسترش آن کار بسیار ساده و آسانی است. در واقع توسعه استراتژی بازاریابی به‌ شما کمک می‌کند که بدانید چگونه می‌خواهید محصولات، خدمات یا کسب و کار خود را به‌ مشتریان‌تان ارائه دهید. به‌ زبان دیگر، توسعه استراتژی بازاریابی اهداف شما را مشخص کرده و چگونگی اجرای آن ها را به‌ شما آموزش می‌دهد؛ اما باید بدانید تعریف این مقوله شامل موارد بسیار وسیعی است و استراتژی بازاریابی می‌تواند هر چیزی را از یک چشم انداز ده ساله برای بازاریابی کسب و کار شما تا نحوه‌ی انتقال فروش در یک محصول در سه هفته‌ی آینده در بر بگیرد. بنابراین ما سعی می‌کنیم شما را به‌ سوی اسکلت بندی توسعه‌ی استراتژی بازاریابی سوق دهیم.

توسعه استراتژی بازاریابی

بسیاری از نظریه‌پردازان بزرگ دنیای مدیریت و کسب‌وکار بر این اعتقادند که بازاریابی و فروش نه مترادف و نه مکمل هم هستند و در برخی موارد می‌توان یکی از آن ها را مخالف دیگری درنظر گرفت. بی‌تردید اگر بازاریابی به‌خوبی انجام شود، فروش به معنای واقعی کلمه غیرضروری خواهد شد. در واقع فروش محصولات تولید شده زمانی ضرورت پیدا می‌کند که برای محصولات تولید شده مشتری مشخصی وجود ندارد و شرکت مجبور است برای درآمدزایی و بازگشت سرمایه‌اش به دنبال مشتری و خریدار محصولات تولیدی‌اش بگردد. درحالی‌که بازاریابی درست و موفق می‌تواند شرکت را از فروش بی نیاز کرده و حتی برای محصولاتی که هنوز تولید نشده‌اند یا در حال تولید هستند مشتریان و خریداران آماده و مشتاقی را دست و پا کند.

 

استراتژی بازاریابی چیست؟

نوعی استراتژی است که تعیین می‌کند یک سازمان چگونه می‌تواند به اهداف بازاریابی خود دست یابد، بر کدام بازارها و محصولات خود متمرکز شود و برای فعالیت‌های بازاریابی به چه میزان هزینه نماید. بازاریابی را می‌توان آمیزه‌ای از دانش و تجربه دانست. با داشتن علم و طریقهٔ اجرای بازاریابی، تجربه‌ای کسب می‌شود که منتهی به راهی برای جذب مشتری است. بازاریاب‌ها از تکنیک‌های گوناگون کیفی و علمی برای ساخت و برآورد استراتژی‌های خود استفاده می‌کنند. هر بازاریاب سعی بر ایجاد و به‌کارگیری یک برنامهٔ بازاریابی موفق دارد. تجربه نشان داده‌است پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی در موفقیت پروژه‌ها و کمپین‌ها اهمیت به سزایی دارد.

 

توسعه استراتژی بازاریابی

توسعه استراتژی بازاریابی – کالج مدیریت

آموزش گام به گام توسعه استراتژی بازاریابی

تجزیه و تحلیل در حوزه بازار: اولین گام توسعه استراتژی بازاریابی شامل اندازه‌ی بازار شما، سرعت رشد آن، مشتریان شما و هزینه‌های موجود و همین‌طور عادت‌ها و شیوه‌های زندگی می‌شوند.

تجزیه و تحلیل رقبا: نظارت بر رقابت مستقیم، غیرمستقیم و نحوه‌ی مقایسه‌ی آن‌ها با هر جنبه‌ای از فروش بازاریابی( شامل مشتریان، نام تجاری، قیمت، سهولت دسترسی، کانال‌های فروش و غیره) می‌باشد.

تجزیه و تحلیل شرکت: این مرحله از توسعه استراتژی بازاریابی شامل اهداف کلی کسب و کار شما یا همان شرکت‌تان، چگونگی دستیابی به‌ این اهداف، همین‌طور نقاط قوت و ضعف شما و کیفیت محصول ارائه شده توسط شما، شامل تجزیه و تحلیل شرکت‌تان می‌شود.

تجزیه و تحلیل مشتریان: بعد از تمامی این تحقیق‌ها به‌ شما توصیه می‌شود مشتریان هدف خود را شناسایی کنید و با استفاده از اطلاعاتی که از تحقیقات بالا به‌ دست آوردید در صورت نیاز تحقیقات بیشتری را نسبت به مشتریان خود کسب کنید.

شما باید بتوانید مشتریان خود را تقسیم بندی کنید، هدف خود را مشخص کرده و با توجه به‌ آنچه که از کسب و کار شما انتظار می‌رود تفاوت‌های خود را با شرکت‌های دیگر مشخص کنید. این گونه تحقیقات و زمان‌بندی می‌تواند در موارد بسیاری علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، زمان، باعث بالا رفتن کیفیت و برخی از خدمات بهتر به‌ مشتریان می‌‌شود.

تجزیه و تحلیل موقعیت شرکت: علاوه بر تمام موارد بالا موقعیت کسب و کار شما باعث می‌شود که مشتریان بتوانند تفاوت‌ها و کیفیت بالاتر شما را نسبت به‌ سایر رقبا درک کنند. شما باید بتوانید در مواردی با دیگران تفاوت داشته باشید. مواردی مانند بیشترین درصد جذب مشتریان، محبوب‌ترین در بین مردم و یا چیزهایی شبیه به‌ آن.

تجزیه و تحلیل روش‌های ارائه خدمات: همیشه به‌ یاد داشته باشید بعد از مرحله‌ی تولید محصول، مهم‌ترین قسمتی که باید روی آن کار کرد چگونگی ارائه‌ی خدمات و چگونگی فروش آن‌ها در بازار رقابت با دیگر شرکت‌ها می‌باشد. به‌ عنوان یک کارآفرین یا یک شرکتی که می‌خواهد با توسعه استراتژی بازاریابی خود گام‌های بزرگ‌تری در بازار فروش بردارد به‌ شما توصیه می‌کنیم تفاوت‌های فاحشی با رقبای خود ایجاد کنید که بتواند در ذهن مشتری شما ماندگار شود. برای مثال اگر شما یک پیتزا فروشی کوچک هم دارید سعی کنید تفاوت شما در این باشد که غذا را به‌ صورت بسیار گرم و در کمترین زمان ممکن به‌ دست مشتریان می‌رساند. این‌ها از جمله تفاوت‌های کوچکی است که علاوه بر کیفیت بالا می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در ذهن مشتریان شما بگذارد.

تجزیه و تحلیل روش‌های ارتباطی: یکی از موارد مهم دیگری که باید به‌ آن اشاره کنیم تا بتوانید توسط آن به‌ توسعه‌ استراتژی بازاریابی خود بپردازید مسئله ارتباطات می‌باشد. ارتباطات شامل چگونگی اطلاع رسانی شما از مزایای محصولات خود یا خدمات‌تان و همین‌طور چگونگی ایجاد ارتباط با مشتریان‌تان می‌باشد.

تجزیه و تحلیل آمیخته بازار: شامل تمامی ابزارهای بازاریابی است که می‌خواهید برای ارتباط خود با مشتریان از آن‌ها استفاده کنید. این‌ها می‌تواند شامل مواردی مانند: تبلیغات، تبلیغاتی کلامی، کانال‌های توزیع، قیمت‌گذاری و ارتقاء سطح محصول، مغازه‌ها یا فروشگاه‌های مستقیم، وب سایت و غیره باشند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

بازاریابی حرفه ای

بازاریابی حرفه ای ، در بازارهای پر رقابت کاری، همیشه راه هایی وجود دارد که محصول و کسب و کار…