اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در مدیریت / توسط

فرآیند تصمیم گیری

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

تعاریف تصمیم گیری:

۱) فرآیند تصمیم گیری ، تصمیم گیری ، نوعی بررسی است در زمینه مشخص کردن و انتخاب گزینه ها بر مبنای ارزش ها و ترجیحات فردی مقام یا شخصی که تصمیم اتخاذ می کند . تصمیم گیری مبتنی است بر تشخیص و انتخاب از میان گزینه ها ، و در این حالت علاوه بر آنکه گزینه ها باید معین شوند بلکه یکی از آنها که احتمال بیشتری برای موفقیت دارد یا موثرتر است و با اهداف ، علایق ، روش زندگی ، ارزشها و نظایر آن تطبیق دارد ، برگزیده شود .

۲) تصمیم گیری فرایندی است برای کاهش عدم اطمینان و و رفع شک و شبهه در باره گزینه ها در حد کافی ، به نحوی که بتوان از میان گزینه ها ، انتخاب منطقی را برگزید . این تعریف بر گردآوری اطلاعات و اتخاذ تصمیم در مرحله بعد تاکید دارد . به این نکته بایدتوجه شود که عدم اطمینان را میتوان کاهش داد و نمی توان به صورت کلی آنرا حذف کرد . تعداد کمی از تصمیمات را می توان با اطمینان قاطع اتخاذ کرد زیرا جمع آوری اطلاعات در مورد همه گزینه ها بندرت امکان پذیر است . بنابراین هر تصمیمی با مقداری مخاطره همراه است . وقتی عدم اطمینان وجود نداشته باشد اتخاذ تصمیم با در نظر گرفتن یک الگوریتم یا انجام چند مرحله ساده ، عملی است .

مراحل فرآیند تصمیم گیری

مرحله اول؛ شامل تشخیص و تعیین مشکل و مسئله ای است که در راه تحقق هدف؛ مانع ایجاد کرده است.

مرحله دوم؛ یافتن راه حل های ممکن برای رفع مشکل مذ کور است دستیابی به راه حل ها با توجه به تجربه های علمی و عملی مدیر و اطلاعات و آمار در دسترس می باشد و هر چه راه حل های بیش تری وجود داشته باشد انتخاب بهتری در تصمیم گیری صورت خواهد گرفت.

مرحله سوم؛ انتخاب معیار برای سنجش و ارزیابی راه حل های ممکن است. به عنوان مثال میتوانیم هزینه یا سود را معیار ارزیابی شقوق ممکن قرار دهیم یعنی راه حل های که هزینه کمتر یا سودی بیشتر دارند را مورد تائید قرار دهیم.

مرحله چهارم؛ تعیین نتایج حاصل از هر یک از راه حل های ممکن است. نتایج مثبت و منفی راه حل ها در این مرحله مشخص می شوند.

مرحله پنجم؛ ارزیابی راه حل ها از طریق بررسی نتایج حاصل از آنها است. با توجه به نتایج مثبت و منفی که در هر یک از راه حل ها بدست آمده است و مقایسه آنها با همدیگر میتوان راه حل مطلوب را تعیین نمود. در بعضی از موارد تعیین راه حل مطلوب ازطریق نتایج بدست آمده مشکل است. شاید بر اساس یک معیار راه حل دارای الویت است ولی به لحا ظ معیار دیگر دارای الویت نمی باشد بنابراین در این موارد باید روش تلفیقی را بوجود آورد تا ارزیابی برآن اساس صورت گیرد.

مرحله نهایی؛ انتخاب یک راه از میان راه های مختلف و ارائه بیانیه تصمیم است که نشانگر تصمیم مدیر می باشد.

گاهی اوقات اجرای آزمایشی تصمیم متخذه نیز جزء فرایند تصمیم گیری ذکر می شود که ضمن آن عملی بودن تصمیم، ارزیابی میشود و در صورت موفقیت آمیز بودن، اجرای آن ادامه داده می شود و درصورت ناموفق بودن، در قالب یک مشکل جدید در ابتدای در فرایند تصمیم گیری قرار می گیرد و موارد آن تکرار می شوند.

اجرای تصمیم، مرحله‌ی آخر فرآیند تصمیم‌گیری است. اجرای یک تصمیم، نیازمند برنامه‌ریزی است و خود برنامه‌ریزی تصمیمات مکمل خود را می‌طلبد. در اجرای تصمیم باید به علایق و انگیزه‌ی افرادی که مربوط به تصمیم شما هستند توجه شود، چراکه بدون همکاری آنان، در اجرای تصمیم، مشکلاتی پیش خواهد آمد.

با همه‌ی این تمهیدات، نمی‌توان انتظار داشت که تصمیم نهایی کاملاً صحیح باشد، بنابراین ارزیابی مجدد تصمیمات نهایی ضروری است تا در صورت لزوم آن‌ها را اصلاح کنید.

فرآیند تصمیم گیری

فرآیند تصمیم گیری – کالج مدیریت

فرآیند تصمیم گیری مشتریان چگونه است؟

 احساس نیاز

اولین مرحله احساس نیاز کردن است. مشتری احساس می کند که چیزی کم دارد و یا احتیاج به چیزی دارد تا دوباره شرایط به روال عادی بازگردد. به عنوان یک بازاریاب، اگر بدانید که مشتری شما چه زمانی احساس نیاز می‌کند، بنابراین می توانید در بهترین زمان ممکن برای آن محصولات تبلیغ کنید. برای مثال،‌ وقتی کفش شما پاره می شود و متوجه پارگی آن می‌شوید. در این لحظه شما احساس نیاز می کنید که باید یک کفش جدید تهیه کنید.

جستجو برای اطلاعات

این مرحله از فرآیند تصمیم‌گیری به جستجو اختصاص دارد. مرحله ای که دائماً در حال تغییر است و از روش‌های سنتی و قدیمی تبدیل به روش‌های نوین و هوشمند می‌شود. این اطلاعات را نه تنها از جاها و رسانه‌های مختلف، بلکه از طریق سایر افراد و توصیه‌های آن ها هم می توانید پیدا ‌کنید.

در این مرحله مشتری شروع به فکر کردن در مورد مدیریت ریسک هم می‌کند. بنابراین، وی شاید لیستی از نقاط قوت و ضعف هر گزینه درست کند تا فرآیند تصمیم گیری را سهولت ببخشد.

 ارزیابی گزینه‌ها

در این مرحله سوالات مختلفی را از خودمان می پرسیدم. آیا این محصول واقعاً‌ برای من مناسب است؟‌ آیا به محصول دیگری احتیاج دارم؟ اگر جواب شما به این سوالات این باشد که «نه این محصول برای من مناسب نیست» و یا اینکه «بله من به محصول دیگری احتیاج دارم»، شما مجدداً‌ وارد مرحله ۲ می شوید و به جستجو اطلاعات می پردازید. این رابطه بین مرحله ۲ و ۳ ممکن است قبل از اینکه وارد مرحله ۴ شوید، برای دفعات زیادی تکرار شود.

وقتی مشتری مطمئن شد که چه چیزی نیاز و یا خواسته  آنها را رفع می‌کند،‌ آنها شروع به جستجو برای بهترین گزینه می کنند. این جستجو ممکن است بر اساس قیمت، کیفیت و یا هر عامل دیگری باشد که برای آنها مهم است. بنابراین مشتریان جستجو زیادی می کنند تا گزینه‌ای که با تمام و یا بیشتر پارامترهای مورد نظرشان همخوانی دارد را پیدا کنند.

خرید

تا اینجای فرایند مشتری جستجو کرده و بر اساس اطلاعات به دست آمده تصمیم گرفته است که چه چیزی و از کجا خرید کند. در این مرحله مشتری یا تمام موارد را سنجیده و به یک نتیجه عقلانی رسیده است. و یا اینکه تحت تاثیر تبلیغات و کمپین ها قرار گرفته و تصمیمی احساسی گرفته است. ولی به احتمال زیاد واقعیت چیزی بین این دو است. یعنی مشتری ها هم جوانب را میسنجند و هم تحت تاثیر تبلیغات قرار می‌گیرند.

رضایت و یا عدم رضایت بعد از خرید

این مرحله هم برای شرکت و هم برای مشتری اهمیت بالایی دارد. آیا محصول و شرکت به وعده‌هایی که داده عمل کرده است؟ آیا در حد انتظارات ما بود، یا از آن حتی فراتر هم رفت؟

اگر مشتری حس کند که محصول پاسخگو انتظاراتش بوده و یا حتی از آنها هم فراتر است،‌ طرفدار آن مارک خواهد شد، مجدداً‌ از آن مارک خرید می‌کند حتی برای آن تبلیغ هم خواهد کرد. یعنی به دوستان و آشنایان خود از کیفیت بالای این برند خواهد گفت و به آنها توصیه می کند که آن را خریداری کنند. عکس این قضیه هم ممکن است صدق کند، اگر کیفیت محصول پایین تر از انتظارات مشتری باشد،‌ وی ممکن است تبلیغ منفی علیه آن انجام دهد و بر مراحل ۲ و ۳ سایر مشتریان بالقوه تاثیر بگذارد.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

ساختار ماژولار

ساختار ماژولار چیست؟ ساختار ماژولار ، ماژولها در ادبیات برنامه نویسی به مجموعه برنامه های مستقلی اطلاق می شود که…