اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

وفادارسازی های مشتری

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

وفادارسازی های مشتری ، شاید با خود تصور کنید که کار یک بازاریاب خوب، با جذب مشتری و خرید تمام می‌شود اما اشتباه می‌کنید! یکی از مهم‌ترین اقدامات بازاریابی در یک کسب و کار، نگه داشتن مشتریان قدیمی و وفادار کردن آنها به برند خود است. از آنجا که نسبت هزینه جذب یک خریدار جدید، به نگهداری و وفادارسازی خریدار قدیمی چیزی در حدود ۵ تا ۲۵ برابر است، انجام روش‌های وفادارسازی مشتریان نوعی صرفه‌جویی در هزینه و انرژی محسوب می‌شود. از طرفی داشتن مشتریان وفادار به برند می‌تواند به روند آگاهی از برند و گسترش کسب و کار سرعت و کیفیت قابل توجهی ببخشد.

انواع روشهای وفادارسازی مشتریان

۱-  وفادارسازی با ارائه پیشنهادات ویژه -وفادارسازی های مشتری

با ارائه محصولات رایگان، تخفیف‌‌ها و فرصت‌‌های خرید ویژه به مشتریان به طور منظم، می‌‌توانید وفادارسازی مشتریان خود را افزایش دهید و به آنها نشان دهید که رضایت آنها برای شما خیلی مهم است. با ارائه تخفیف تجمعی می‌‌توان به نتیاج مطلوبی رسید. زمانی که به مشتریان حق انتخاب در مورد میزان تخفیف‌‌گرفتنشان را می‌‌دهید به عنوان مثال، “۱۰٪ تخفیف یا اعتبار در صورت خرید بیش‌‌تر از ۱۰۰ هزار تومان و ۲۰ درصد تخفیف یا اعتبار برای خرید‌‌های بیشتر از ۳۰۰ هزار تومان دریافت می کنید”، در واقع ارزشمند بودن مشتری را به او منتقل می‌‌کنید. این نکته را هم می‌‌توان در نظر گرفت که پیشنهاداتی با محدودیت زمانی می‌‌تواند باعث خرید سریع‌‌تر گردد.  مثلا به مشتریان بگوید که فقط تا ۱۰ روز دیگر می‌‌توانند از اعتباری که گرفته اند استفاده کنند و در غیر این صورت این اعتبار از بین خواهد رفت.
می‌‌توانید برای مشتریانتان، کارت وفاداری صادر کنید. اگر شما یک کالای با کیفیت بالا و کم ارزش (به عنوان مثال نوشیدنی) را به فروش می‌‌رسانید، با هر خرید به مشتریان تخفیف دهید و یا بجای تخفیف اعتبار خوبی را در خرید مشتری برای مراجعه بعدی شارژ کنید.
با استفاده از روش‌‌های نظرسنجی از مشتریان دعوت کنید تا در مورد محصولات و خدمات تازه شما پیشنهاداتی داده و یا انتقاد کنند. این کار باعث می‌‌شود تا آنها حس مالکیت بر روی محصول را داشته باشند. با ارائه محصولات و خدمات اضافی (خدماتی بیشتر از چیزی که مشتری خواسته است)، خدمات ویژه‌‌ای را به مشتریان خاص‌‌تان ارائه دهید.

۲- وفادارسازی با استفاده از پاداش و امتیاز -وفادارسازی های مشتری

وفاداری احساسی است باید بین مشتری و فروشنده ایجاد شود. پاداش دادن به مشتریان خود بهترین راه برای ایجاد و حفظ روابط عاطفی بین شما و مشتریانتان می‌‌باشد. امتیاز دادن به مشتریان می‌‌تواند انگیزه آنها را برای خرید بیشتر و بیشتر کند. هر چه امتیاز مشتریان بیشتر باشد، بیشتر از خدمات و تخفیفات می‌‌توانند بهره بگیرند و هرچه بیشتر از محصولات و خدمات شما استفاده کنند امتیاز بیشتری جمع می‌‌کنند.

۳- وفادارسازی مشتریان با استفاده از شبکه های اجتماعی

به اشتراک گذاشتن تجربیات مشتریان راضی، می‌تواند از مشتریان معمولی، مشتریان وفادار بسازد که جریان درآمد ماهانه را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. تعریف یک مشتری وفادار از برند شما در شبکه های اجتماعی نه تنها وفاداری سایر مشتریان را تقویت می کند بلکه سیگنالی بسیار قوی برای وفادار کردن سایر مشتریان به شماست.
اگر ابزار مناسبی در اختیار داشته باشید، محاسبه مشتریان وفادار به یک برند کار ساده ای خواهد بود، زیرا اطلاعات جمع آوری شده از مشتریان در بازه های زمانی مختلف به راحتی میزان رشد وفاداری مشتریان به شما را نشان خواهد داد. افزایش تعداد دفعات مراجعه، افزایش میانگین خرید مشتریان وفادار و کاهش فاصله بین مراجعات آنها همه از اثرات مثبت وفادار شدن یک مشتری به کسب و کار شماست. البته دوره های تحلیل اطلاعات در کسب و کارهای مختلف متفاوت است، مثلا برای یک رستوران، تحلیل رفتار مشتری می تواند در بازه های سه ماهه و شش ماهه انجام شود.

۴- وفادارسازی مشتریان وی آی پی با ارائه خدمات خاص

وفادارسازی های مشتری ، در این روش از وفادار سازی مشتری، شما در ازای رسیدن مشتری به شرطی خاص به او سرویس‌هایی متمایز از سایر مشتریان را ارائه می‌کنید، برای نمونه سرویس ارسال رایگان و یا خدمات ویژه تعویض یا عودت دادن کالا.

این نوع از خدمات بیشتر از ارزش مادی، حس مهم بودن و متمایز بودن را در مشتری زنده می‌کنند و این یکی از بزرگترین محرک‌ها برای وفادار شدن مشتری به شماست.
بهترین تخفیفات و پیشنهادها  را به مشتریان وی آی پی خود اختصاص دهید.
به ارائه خدمات اضافی و ویژه به مشتریان خاص خود به آنها نشان دهید که چقدر در کسب‌‌وکار شما ارزشمند هستند، تا هم این مشتریان به خرید بیشتر ترغیب شوند و هم مشتریان دیگر برای رسیدن به این مرحله تلاش کنند. برنامه وی آی پی می‌‌تواند نقطه قوت تعامل بین شما و مشتریان وفادار گردد. به عنوان مثال می‌‌توانید تخفیفات ویژه‌‌ای را برای مشتریان VIP در نظر بگیرید، تخفیف‌‌هایی که شامل حال مشتریان عادی نمی‌‌شود. فراموش نکنید که همزمان با اینکه این تخفیف ها و خدمات اضافه را به مشتریان VIP خود می‌‌دهید، باید بتوانید به درستی به آنها این موضوع را اطلاع رسانی کنید تا توجه شوند که برایتان ارزشمند هستند، در عین حال باید بتوانید به خوبی به سایر مشتریان بفهمانید که چرا این خدمات ویژه به مشتریان VIP تعلق گرفته است و در صورت رسیدن به سطح خاصی، این خدمات شامل حال آنها نیز می‌‌شود.
البته در نظر داشته باشید که با ارائه این نوع تخفیفات، به سود خود صدمه وارد نمی‌‌کنید. تخفیف دادن باید منطقی باشد. ضمن آنکه می‌‌توانید از روشهای غیر نقدی استفاده کنید و برای مشتریان وی آی پی، خدمات خاص و ویژه‌‌ای در نظر بگیرید که حس خاص بودن را به آنها منتقل کنید به عنوان مثال می‌‌توانید در روز تولد ایشان، او را با یک فنجان قهوه سوپرایز کنید!

 

وفادارسازی های مشتری

وفادارسازی های مشتری – کالج مدیریت

 

۵- وفادارسازی مشتریان با استفاده از ارتباط عاطفی با مشتریان

این روش نیز یکی دیگر از محرک های قوی برای افزایش مشتریان وفادار است، شرکت در رویداد های انسان دوستانه، اختصاص بخشی از درآمد به امور خیریه و به اشتراک‌گذاری این فعالیت‌ها توسط شما می‌تواند یکی دیگر از راه های وفادارسازی مشتری به شما باشد.

۶- وفادارسازی مشتری با استفاده از حفظ ارتباط و شخصی سازی کردن این ارتباط

حفظ ارتباط برند و کسب و کار شما با مشتریان توسط کانالهای ارتباطی یکی دیگر از روشهای یاداوری شما در ذهن مشتریان و در نتیجه وفادار شدن مشتری به کسب‌وکار شما خواهد بود، یکی از نکات مهم در نتیجه حفظ این ارتباط که مشتری را به شما وفادار خواهد کرد، شخصی‌سازی کردن ارتباط به مشتریان است. ذکر نام مشتری در پیام های ارسالی، تماس تلفنی با مشتریان و نظرسنجی های مستقیم، شخصی‌سازی کردن خدمات در زمان مراجعه مشتری همه از نمونه‌های ارتباط های شخصی‌سازی شده است که وفاداری مشتری به شما تضمین خواهد کرد.

۷- ادغام وفادارسازی مشتریان خود با برنامه باشگاه مشتریان وفادار

با استفاده از یک پلتفرم یکپارچه، تمام سیستم‌‌ها و برنامه‌‌های اطلاعاتی خود را به اشتراک بگذارید. می‌‌توانید اطلاعات تمامی مشتریان که بصورت داده جمع‌‌آوری کرده‌‌اید را در یک برنامه وفاداری مشتریان، تجزیه و تحلیل کنید و بهترین تصمیم را در خصوص هر مشتری بصورت جداگانه بگیرید.
برای مثال، با یک سیستم یکپارچه، می توانید به راحتی محصولات خود را جدا کرده و مشخص کنید که مشتریان وفادار از کدام محصول بیشتر خرید می‌‌کنند.  علاوه بر این، داده‌‌های جمع‌‌آوری شده، در سیستم یکپارچه به طور کلی، نمایانگر واقعی کسب و کار شما می‌‌باشد. همچنین برنامه وفاداری اگر بتواند به اطلاعات درست دسترسی پیدا کند، می‌‌تواند یک ابزار بازاریابی عالی باشد. مطابقت داده‌‌های فروش با برنامه‌‌های وفاداری، شما را قادر می‌‌سازد تا پیشنهادات شخصی به هر یک از مشتریان ارائه دهید. همچنین می‌‌توان پیامک‌‌های مناسبتی را با کمک این برنامه به مشتریان ارسال کرد تا با اینکار خود را در ذهن مشتری یادآوری کرده باشید. برنامه وفاداری مشتریان می‌‌تواند امتیازات مشتری را به صورت دیجیتالی وارد سیستم کرده و بعدا به عنوان پاداش به مشتری برگرداند. علاوه بر این، ادغام برنامه وفاداری با سیستم باشگاه مشتریان، این امکان را به شما می‌‌دهد که میزان کارایی برنامه وفاداری خود را ارزیابی کنید. آیا مشتریان در پیشنهادات شرکت می‌‌کنند؟؟؟ ، تحلیل کمپین های و آفرهای تعریف شده در نرم افزار باشگاه مشتریان به راحتی پاسخ این سوال را بصورت گرافیکی و تحلیل به شما نشان خواهد داد.

یک راه دیگر برای ایجاد راحتی بین شما و مشتریانتان ادغام برنامه وفاداری با دستگاه پایانۀ فروش، کارتخوان می‌‌باشد. با یک سیستم یکپارچه، فروشنده‌ها می‌توانند شمارۀ شناسه مشتری را وارد، یا کارت وفاداری او را اسکن کنند؛ بنابراین امتیاز خرید مشتری بلافاصله به حساب او اضافه می‌شود. همچنین فروشندگان می‌توانند به راحتی توازن امتیازها (Point Balance) را بررسی کرده و در صورت رسیدن امتیازات به حد نصاب، پاداش یا تخفیف را اعمال کنند که این همان تعامل و تجربه‌ای است که مشتریان شما می‌خواهند. تحقیق در مورد روشهای وفادارسازی مشتریان نشان داده است که ۸۴ درصد مشتریان اظهار دارند که امتیازهای پاداش وفاداری، تجربۀ خرید را بهبود می‌بخشد و میزان رضایت و لذت مشتری از خرید را بطرز چشمگیری افزایش می‌‌دهد.
استفاده از یک پلتفرم یکپارچه به مشتریان اجازه می‌دهد تا از کارت‌های وفاداری خود استفاده کنند و یا امتیازهای خود را چه در سیستم آنلاین باشگاه مشتریان (سایت باشگاه مشتریان)، چه از طریق استفاده از اپلیکیشن باشگاه مشتریان (قابل نصب بر روی گوشی های هوشمند) و چه بصورت حضوری، خرج کنند. پلتفرم یکپارچه باشگاه مشتریان برابر با تجربۀ خرید آسان و بدون قطعی می‌‌باشد. زمانی که سیستم‌ها را ادغام می‌کنید، توانایی مدیریت تمام برنامه‌های خود را به‌جای ورود به داشبورد‌های جداگانه و نرم افزارهای جزیره‌‌ای و صرف وقت اضافی به‌طور مرکزی در یک برنامه جامع باشگاه مشتریان به‌دست می‌آورید.

۸-  گیمیفیکیشن یک راه وفادارسازی هیجان انگیز

وفادارسازی های مشتری ، این نوع از وفادارسازی یکی از جالب‌‌ترین نوع از روش‌‌های وفادارسازی می‌‌باشد چرا که مشتری را همراه با سرگرم کردن، به خرید بیشتر نیز ترغیب می‌‌کند. در واقع انگیزه دادن به مشتری از طریق پاداش دادن، یک مفهوم جدید در دنیای کسب وکار می‌‌باشد. تلفیق تکنیک‌‌های بازی و گیم با برنامه‌‌های وفاداری مشتریان، یک ایده بی‌‌نظیر برای افزودن وفاداری مشتریان نسبت به سیستم فروش می‌‌باشد. باید قبول کرد که ارائه کارت‌‌های وفاداری قابل پانچ شدن و انجام موارد وفادارسازی بصورت دستی دیگر محبوبیت قبلی خود را ندارد و باید به سمت برنامه‌‌های متنوع و جذاب رفت تا باعث ایجاد انگیزه و رفتار مثبت از سوی مشتری شود.
در روش گیمیفیکیشن، با ایجاد گیم و بازی‌‌های دیجیتالی و دادن پاداش در هر مرحله از بازی می‌‌توان مشتریان را به سیستم فروش وفادار نمود بدین شکل که با هر بار بازی کردن و گرفتن امتیازات به مجموع پاداش‌‌های آنها بیافزایید تا با این روش مشتری برای جمع امتیازات برای گرفتن پاداش بیشتر تلاش کند. در واقع با ایجاد سرگرمی برای مشتریان، به آنها امکان استفاده از خدمات ویژه سیستم فروش‌‌تان را می‌‌دهید.
این نکته را برای همیشه باید در نظر داشت که مشتری همواره باید با شما در ارتباط باشد و در سیستم فروش شما سرمایه‌‌گذاری کند. با این کار هیچ موقع ریسک از دست دادن مشتری را نخواهید داشت چرا که مشتری در جریان تخفیفات و محصولات جدید خواهد بود. بازی و گیم‌‌هایی که باعث افزایش میزان پاداش مشتریان می‌‌شود، یک انگیزه عالی برای تکرار بازی و حفظ ارتباط شما با مشتری می‌‌شود. یکی دیگر از جنبه‌‌های مثبت این نوع از روش‌‌های وفادارسازی، ایجاد حس رقابت بین مشتریان است.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

کسب و کار هوشمند

کسب وکار هوشمند ، عموماً وقتی از سایت شما صحبت می شود ، نباید هیچ کم و کسری در آن…

تکنیک های موثر تحقیقات بازار

تکنیک های موثر تحقیقات بازار ، امروزه مشتریان برای خرید یک محصول یا استفاده از خدمات معمولا در فضای مجازی…