اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

جذب مشتری

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

جذب مشتری ، به دلیل رقبای قدیمی و جدیدی که هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود، آشنایی با روش‌های افزایش فروش و جذب مشتری از ملزومات موفقیت در کسب‌و‌کار است.

فروشندگی یک علم است که به سرعت با تکنیک‌های جدید به روز می‌شود. مهم نیست کسب و کار شما چیست، آنچه در گذشته جواب می‌داد امروز به اندازه کافی جوابگو نیست.

زمانی برای آزمون و خطا نیست، اکنون زمان فروش است زیرا در یک چشم بر هم زدن رقبای جدید ظاهر می‌شوند، محصولاتی مشابه وارد بازار می‌شود و به سرعت بازار را فرا می‌گیرد. برای حفظ موقعیت خود در بازار و کاهش آزمون و خطا همواره به دنبال یادگیری باشید.

هر کسب و کاری زمان‌های سختی را پشت سرگذاشته است، نه به این دلیل که مشتریان مایل نبودند خرید کنند. بلکه به این دلیل که مشتریان بالقوه حتی نمی‌دانستند این چنین محصولات و خدماتی وجود دارد. دلیل شکست بسیاری از کسب و کارها این است که نمی‌توانند مشتریان مناسب خود را پیدا و حفظ کنند و هیچ وقت مشتری کافی ندارند.

برای خیلی از افراد بازاریابی و تبلیغات کار مشکلی است و نمی‌دانند از چه طریقی این کار را انجام دهند تا بهترین نتیجه را بگیرند.

 راه های جذب مشتری

۱٫مشتری ایده آل خود را شناسایی کنید

اولین و حیاتی ترین قدم در راه جذب مشتریان جدید این است که درک درستی از مشخصات و ویژگی های مشتریان تان داشته باشید. به این معنی که مشتریان شما چه کسانی هستند، زن یا مرد هستند؟ کجا زندگی می کنند؟ چه رده سنی دارند؟ خواسته ها و نیازهایشان چیست؟  و چه علایقی دارند؟ واقعیت این است که آشنایی با نوع مخاطب مورد نظرتان به شما کمک خواهد کرد تا راه های جذب مشتری جدید  را ساده ‎تر طی کنید و به راحتی در مسیر کسب رضایت مشتری قدم بردارید. در غیر این صورت، احتمالاً در جهانی با انواع و اقسام مشتریان سر در  گم شده و نخواهید فهمید که از کجا باید کار خود را شروع کنید.

۲٫محل حضور مشتری خود را شناسایی کنید

 یکی دیگر از راه های جذب مشتری جدید شناسایی دقیق محل حضور مشتریان شما است. «با در نظر داشتن مشتری هدف، احتمال حضور آن ها در هر یک از کانال‎ های ارتباطی از قبیل، رسانه، آنلاین، آفلاین و غیره را بررسی نموده و پس از آن برای مشتری پیام ارسال نمائید به این ترتیب شما خواهید توانست برای مدیریت ارتباط با مشتری برنامه ریزی صحیحی انجام دهید.»

ماهیت تجارت شما تعیین کننده‎ محلی است که باید در آن دنبال مشتری بگردید. اگر کسب و کار شما آنلاین است باید مطابق با مشخصاتی که برای مشتریانتان تعیین کرده اید به دنبال کانال های ارتباطی باشید که احتمال حضور مشتری شما در آن ها بیشتر است به عنوان مثال ممکن است برای یک کسب و کار فعالیت در اینستاگرام مناسب باشد در حالی که یک کسب و کار دیگر از طریق یک کانال تلگرام، وب سایت یا یک اپلیکیشن با مشتریانش در ارتباط باشد.

۳٫با فضای درونی و بیرونی کسب و کار خود آشنا شوید

اطلاع دقیق از عرصه‎ صنعتی که در آن فعالیت می‎ کنید و آشنایی کامل با محصولات و خدماتی که ارائه می‎ نماید، یکی دیگر از راه های جذب مشتری جدید است. آشنایی کامل با پیشینه و عملکرد محصول، شما را قادر می ‎سازد تا بهترین روش ‎های جذب مشتری را اعمال نمایید. به این ترتیب، افراد علاقمند از میزان معلومات شما آگاهی یافته و در صورت لزوم از شما کمک خواهند خواست. بنابراین همان طور که می‎بینید با یکی دیگر از راه های جذب مشتری جدید آشنا شده‎ اید.

۴٫پاسخگو باشید

شما باید به مشتریانتان دلایل قانع کننده‎ ای ارائه کنید تا شما، محصولات و سرویس هایتان را انتخاب کنند. این نخستین گام در ارائه یک تجربه مشتری خوب و پیمودن  راه های جذب مشتری جدید خواهد بود.

۵٫از بازاریابی واکنش مستقیم استفاده کنید

به کارگیری تاکتیک ‎های تشویقی به عنوان مثال دریافت یک کد تخفیف و یا برخورداری از یک مزایای خاص در ازای تکمیل فرم ثبت نام شما بهترین فرصت برای جذب مشتری است. به همین دلیل، Jeff Mottle توصیه می ‎کند که پیام‎ هایی را برای مخاطبین هدف خود ایجاد کنید که مستقیماً آن‎ ها را خطاب قرار داده و واضح باشند. او می‎ گوید، «بهتر است تبلیغاتی را برای مشتریان ایده‎ آل خود ایجاد نمایید که ارزش ‎های رایگانی را به آن ‎ها ارائه داده و آن ‎ها را بر آن دارند تا حرکت در مسیر قیف فروش را آغاز نمایند. تمام روش ‎های استفاده از بازاریابی مستقیم را فرا بگیرید. به این ترتیب، خواهید آموخت که در نظر گرفتن تنوع راه های جذب مشتری جدید و تمرکز بر نتایج دارای اهمیت است. پیام‎ های قانع کننده ‎ای ایجاد نموده و در خلال آن‎ ها برای مخاطبین خود تشریح کنید که تعامل با شما برای آن ‎ها چه مزایایی را به دنبال خواهد داشت. به مخاطبین خود نشان دهید که از مشکلات آن ها آگاهی داشته و تعامل با شما به آن ‎ها کمک خواهد کرد تا مسیر خود را ارزان ‎تر و سریع ‎تر پشت سر بگذارند.»

 

جذب مشتری

جذب مشتری – کالج مدیریت

۶٫با دیگران برای جذب مشتری مشارکت کنید.

برقراری ارتباط و ایجاد مشارکت با کسب و کارهای ارائه دهنده‎ خدمات مکمل به شما این امکان را خواهد داد تا از مزایای هم افزایی و تجمیع انرژی بهره‎ مند گشته و راه های جذب مشتری جدید را مورد استفاده قرار دهید. این یکی از اقدامات تاثیر گذار در ایجاد هر کسب و کاری به شمار می ‎رود. برای مثال، در صورتی که شرکت شما در زمینه سئو فعالیت دارد، بهتر است با سازمان‎ ها و شرکت‎ هایی همکاری کنید که به ساخت وب سایت مشغول هستند. در این مورد، Beckett توصیه می‎ کند که پس از ایجاد مشارکت با مشاغل مکمل کسب و کار خود ، می ‎توانید با سایر صاحبان مشاغل و مشتریان نیز ارتباط برقرار نموده و به این ترتیب، قادر خواهید بود یک پایگاه مشتری معتبر برای خود ایجاد نموده و راه های جذب مشتری جدید را هرچه ساده ‎تر و با توفیق بیشتری پشت سر گذارید. او اضافه می ‎کند، «بهتر است بر ایجاد روابط انسانی تمرکز داشته باشید. کیفیت روابط و قدرت آن‎ ها، احتمال مورد توجه قرار گرفتن توسط مشتریان را افزایش داده و ممکن است آن‎ ها تمایل یابند تا شما را به دوستان و آشنایان خود نیز معرفی کرده و یا شاید تمایل پیدا کنند تا دوباره به شما مراجعه نمایند.»

۷٫مشتریان خود را دنبال کنید

Josh Sprague مدیر عامل شرکت Orange Mud توصیه می کند، «پس از انجام تلاش‎ های بی ‎شمار برای وارد کردن مشتریان به حلقه‎ کسب و کار خود به خاطر داشته باشید که به کار گیری راه های جذب مشتری جدید، مستلزم آن است که مشتریان احتمالی و حقیقی خود را در این حلقه نگه دارید. برای رسیدن به این مقصود لازم است آن ‎ها را با ارسال نمونه و پیگیری آن و انجام اموری از این قبیل دنبال نموده و برنامه‎ بازاریابی خود را به اجرا رسانید. به خاطر داشته باشید که بدون پیگیری و دنبال کردن مشتریان احتمالی، تمامی زحمات شما به هدر خواهند رفت.»

تکنیک هایی برای جذب و حفظ مشتری

برداشت اولیه مهم است.

برداشت اولیه در واقع تصویری ذهنی است که در هنگام اولین مواجهه با یک شخص یا موقعیت خاص در ذهن نقش می بندد. برداشت اولیه ظاهر و عملکردهای فرد را در بر می گیرد که شامل سرو وضع ظاهری، پاکیزه بودن، طرز لباس پوشیدن، تن صدا نحوه رفتار، زبان بدن و ژست های خاص آن فرد می­شوند. اگر این المان ها و عناصر در کنار هم قرار بگیرند، سبک و منش فردی شما را تشکیل می دهند.

برداشت های اولیه بسیار مهم هستند. اهمیتشان هم بسیار زیاد است. وقتی افراد برای اولین بار شما راملاقات می کنند، چه برداشت اولیه ای در مورد شما در ذهنشان شکل می گیرد؟

مردم اول شما را می بینند و بعد صدایتان را می شنوند. اولین گام در ایجاد یک برداشت اولیه مناسب، ظاهرتان است. اگر ظاهر مناسبی نداشته باشید در مواقع مانعی ایجاد می کنید که باعث می شود مشتریهایتان نتوانند یک برداشت اولیه مثبت از شما در ذهن خود به وجود آورند. این مطالب بدین معنا نیست که باید سبک و شیوه زندگی خود را فدای راضی و خشنود کردن دیگران بنمایید، اما وقتی در محل کارتان حاضر می شوید سعی کنید ظاهرتان با کسب و کاری که در آن مشغول به کار هستید همخوانی داشته باشد. در غیر این صورت مجبور خواهید شد سخت تلاش کنید تا خود واقعیتان را به مشتری ها بشناسانید.

سر و وضعی آراسته داشته باشید.

یعنی اینکه مواظب باشید که موها و ناخن هایتان تمیز و مرتب باشند، صورت، بدن، بدن و دندان هایتان پاکیزه باشند، لباس هایتان تمیز و اتو کشیده باشد؛

کفش هایتان واکس زده باشد؛ موهایتان شانه شده باشد؛ و تصویر کلی تان در مجموع حالتی حرفه ای داشته باشد. اگر همه این موارد را رعایت کنید، قطعا ظاهری آراسته خواهید داشت.

رفتار باز و راحتی داشته باشید.

ممکن است لباس هایی مرتب بپوشید، تمیز و آراسته باشید ولی بازهم برداشت اولیه دیگران از شما منفی باشد. زبان بدنتان به همان اندازه سرو وضعتان اهمیت دارد. اگر عصبانی، خسته یا کاملاً سرحال باشید، این مساله در حالت بدنی تان هویدا خواهد بود. سرتان را بالا بگیرید و سعی کنید چهره تان حالتی دوستانه داشته باشد. وقتی با کسی صحبت می کنید با او تماس چشمی برقرار کنید. روقت که شرایط مهیا بودلبخند بزنید و سعی کنید همواره لبخند روی لبتان باشد.لبخند می تواند شما را تا مسافت های بسیار زیادی به پیش براندو اثراتش هم فردی است و هم بین فردی. وقتی لبخند می زنید خودتان احساس بهتری دارید. همچنین وقتی لبخند می زنید، به دیگران هم احساس بهتری می دهید. انجام ای سه کار باعث می شود مشتری هایتان یک برداشت اولیه مثبت از شما داشته باشند.

نتیجه‌گیری

در پایان اگر می‌خواهید کسب و کار شما همیشه رونق داشته باشد، روش‌های جذب و حفظ مشتری را به برنامه ثابت کار خود تبدیل کنید. هنوز افراد زیادی هستند که خدمات شما آگاهی ندارند، حتی برخی مشتریانی که از شما خرید کرده‌اند هنوز با کار شما به طور کامل آشنایی ندارد. با این روش‌ها برای آنها بیشتر در دسترس باشید و اجازه دهید در هنگام نیاز، شما اولین نامی باشید که برای مراجعه به ذهن آنها خطور می‌کند.

نوشته های مشابه

ادغام کسب و کار

ادغام کسب و کار ، ادغام و یکی شدن در دنیای تجارت یک انگیزه مشترک دارد در دنیای امروز که…

انواع نمونه گیری

اهمیت و ضرورت نمونه گیری -انواع نمونه گیری انواع نمونه گیری ، پس از انتخاب موضوع تحقیق و بیان مسئله٬…