اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در استارت آپ / توسط

خلاقیت در کارآفرینی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

خلاقیت در کارآفرینی ، به گزارش گروه اشتغال «خبرگزاری دانشحو» برای تببین نقش خلاقیت در کارآفرینی سازمانی ابتدا باید تعریف مشخصی از کارآفرینی سازمانی ارائه شود تا تاثیر خلاقیت در آن معلوم شود. کارآفرینی سازمانی فرایندی است که به وسیله آن سازمان‌ها فرصت‌های موجود را درک نموده و عوامل تولید را برای ایجاد ارزش افزوده به صورت خلاقانه ساماندهی می‌کنند.

سازمان‌های کارآفرین دارای مشخصات ویژه‌ای هستند آنها اغلب آماده تغییرند و معتقدند که هر چیزی که در گذشته بوده، لزوماً نباید در آینده باشد و بالعکس. این سازمان‌ها بیشتر دنبال چیز جدیدی هستند و براساس توانایی‌ها و خلاقیت‌های خود عمل می‌کنند.

کارآفرینی چیست؟ -خلاقیت در کارآفرینی

کارآفرینی به معنای ایجاد یک کسب و کار براساس یک ایده نو است. زمانی که از ایده نو حرف می زنیم کاملاً واضح است که کارآفرینی نیاز به خلاقیت فردی دارد. در این تعریف تا حدودی به نقش خلاقیت در کارآفرینی اشاره شده است.

خلاقیت چیست؟

به طور کلی، خلاقیت به معنای خلق یک اثر جدید با به کارگیری قدرت تخیل می باشد. فرآیند مربوط به کارآفرینی، چه در سطح فردی و چه در سطح سازمانی، از خلاقیت شروع می شود. خلاقیت یک فرآیند ذهنی و اولین مرحله کارآفرینی است و نیازی به تلاش ندارد و صرف این که شما خلاقانه فکر کنید، یعنی شما فرد خلاقی هستید.

نقش خلاقیت در کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی بر دو نوع فردی و سازمانی است که در هر دوی آن ها، خلاقیت نقش کلیدی دارد. به طور کلی، خلاقیت مبنای کارآفرینی است، یعنی برای این که شما کارآفرین باشید، حتماً باید خلاق باشید. شکل گرفتن ایده های نو در ذهن شما نیازمند خلاق بودن شما می باشد.

مراحل کارآفرینی -خلاقیت در کارآفرینی

۱- خلاقیت

در این مرحله چند ایده در ذهن شما شکل می گیرد که شما با بررسی آن ها می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. نکته ای که در مورد خلاقیت باید در نظر داشته باشید این است که خلاقیت یک اصل ذاتی نیست بلکه هر کسی می تواند با به دست آوردن مهارت ها و توانایی های مناسب با استفاده از آموزش، خلاق باشد.

۲- نوآوری

در این مرحله، شما با استفاده از ایده خلاقانه ای که داشته اید، برای رسیدن به هدف مورد نظر تلاش می کنید. یعنی نوآوری اقدامی است که بر اساس یک ایده خلاقانه شکل گرفته است.

۳- کارآفرینی

کارآفرینی بسته به نوع آن که می تواند فردی یا سازمانی باشد، به معنای استفاده از ایده خلاقانه و اقدام نوآورانه در دو مرحله قبل برای راه اندازی یک کسب و کار برای کسب درآمد است.

خلاقیت چگونه منجر به موفقیت می شود؟

ارایه ایده های جدید با مزیت رقابتی: در حقیقت کارآفرین با ارایه ایده های جدید، در عرصه کاری خود رقابت ایجاد می کند. هر چقدر ایده ناب و منحصر به فردتر باشد، سودآوری بیشتری خواهد داشت.

پیگیری ایده های جدید برای توسعه محصول: خلاقیت منجر بدست آوردن روش هایی برای بهبود محصول و یا خدمات سازمان می شود.

فکر بدون مرز: تخیل از ویژگی های اصلی کارآفرین است. با این خصوصیت می تواند بی توجه به محدودیت ها فکر کند و برای خیال خود مرزی قائل نباشد. در نتیجه توانایی از بین بردن کلیشه ها و ایجاد راهکارهای جدید را خواهد داشت.

چگونه خلاقیت و کارآفرینی با هم پیوند دارند؟

کارآفرینان  تجارت و خلاقیت را مرتبط می کنند. در شرایط امروزی با صنعتی شدن بیش از اندازه و تولید انبوه محصولات، محدودیت برای دسترسی وجود ندارد. اما در این بازار تاجر چگونه می تواند محصول خود را متمایز کند؟ چطور محصول خود را در ذهن خریدار ماندگار کند؟ چگونه انتخاب اول مشتری باشد؟ ذهن خلاق به تمامی این سوالات پاسخ می دهد. خلاقیت منجر به بهبود شیوه های تجارت می گردد. حتی بین محصولاتی که چندین سال عرضه می شوند، آن کالایی که با نوآوری همراه باشد شانس بیشتری دارد.

خلاقیت با توانایی تخیل امکان پذیر است. ذهن خلاق به جزیره هایی می رود که تا کنون کسی به آنجا نرفته است. کارآفرین با خلاقیت می تواند هنجارها را کنار بگذارد و تحول رقم بزند.

پس به طور کلی کارآفرین باید توانایی ارایه ایده های خلاقانه را داشته باشد. کارآفرین خلاق به دنبال مدل های تجاری همراه با ایده های نوآورانه است. این شخص شکافی بین نوآوری و رویکرد سنتی ایجاد می کند.

 

خلاقیت در کارآفرینی

خلاقیت در کارآفرینی – کالج مدیریت

 

ویژگی های کارآفرین خلاق چیست؟

کارآفرین ایده هایش را به اشتراک می گذارد و توانایی شنیدن نکات منفی و انتقاد را دارد.

کارآفرین از اینکه پا از کلیشه فراتر بگذارد نمی ترسد و همیشه به دنبال پیدا کردن راه های جدید است.

کارآفرین به دنبال روال متدوال و همیشگی نیست. این شخص از قدم گذاشتن در راه جدید ابایی ندارد.

کارآفرین خلاق می داند هیچ چیز به اندازه کافی خوب نیست و همیشه راهی برای بهتر شدن وجود دارد.

کارآفرین در قدم اول ایده های خود را آزمایش می کند. در مرحله بعد یادگیری از تجربه و در نهایت اجرای آنچه آموخته است.

۷ دلیل که کارآفرینان باید خلاقانه فکر کنند

۱) کارآفرین خلاق راحت‌تر تغییر جهت می‌دهد

خلاقیت کلید خلق ایده‌ها و فرآیندهای جدید است. گاهی اوقات، کارآفرینان با خلق اولین ایده خود احساس می‌کنند که هرگز دوباره خلاق نخواهند شد یا دیگر نیازی به خلاقیت ندارند. اما کارآفرینانی واقعا پیشرفت می‌کنند و موفق می‌شوند که می‌توانند بارها و بارها از خلاقیت خود استفاده کنند و می‌توانند برای مقیاس پذیری شرکت یا پیشی گرفتن از رقبای خود به راحتی تغییر جهت دهند.

۲) کارآفرینان خلاق ایده‌های غیر مرسوم را خلق می‌کنند

اگر شما هم مانند همه مردم فکر کنید، تفکر سنتی شما را به همان شیوه‌ای که بقیه عمل می‌کنند هدایت می‌کند. اما اگر می‌خواهید موفق شوید باید خلاقانه فکر کنید و روش‌های استاندارد را به چالش بکشید.

تفکر خلاقانه معمولاً منجر به نوآوری می‌شود. برای مثال شرکت اپل را در نظر بگیرید، قبل از آیفون، همه یک تصویر ذهنی مشابه از تلفن داشتند. اما اپل آمد و مفهوم آن را برای همیشه تغییر داد. اکنون وقتی که اسم  “تلفن” را می‌شنوید، چیزی شبیه به یک صفحه در ذهنتان مجسم می‌شود.

یک کارآفرین برای اینکه بتواند از مرز‌های معمول و عادی عبور کند یا خارج از چارچوب فکر کند نیاز به خلاقیت و کمک گرفتن از تخیل خود دارد. این امر به کارآفرین اجازه می‌دهد تا فراتر از راه حل‌های سنتی فکر کند‌ و ایده‌های جدید، جالب، متنوع و در عین حال دارای پتانسیل موفقیت را پیدا کند.

۳) باقی ماندن در بازار رقابت یک رویکرد خلاقانه را می‌طلبد

برای رسیدن به موفقیت و حفظ دوام و پایداری خود باید رویکردی خلاقانه و متفاوت از رقبای خود را در پیش بگیرید و به مردم نشان دهید که از رقبای خود متفاوت هستید.

۴) پیش بینی تغییرات

خلاقیت در پیش‌بینی تغییراتی که در داخل و خارج از کسب و کار رخ می‌دهد نیز مفید است. در شرایط پیچیده امروز، شرایط کسب ‌و کار‌ها در بازار نیز به سرعت در حال تغییر هستند. در نتیجه، محصولات، تکنیک‌ها و روش‌های قدیمی بی فایده هستند. در چنین شرایطی پیش‌بینی تغییرات تنها با خلاقیت امکان پذیر است.

۵) کمک به توسعه محصول و بهبود کسب و کار

خلاقیت به توسعه روش‌های جدید برای بهبود یک محصول یا خدمات موجود و بهینه سازی یک کسب و کار نیز کمک می‌کند.

۶) یافتن ارتباط بین موضوعات مختلف

گاهی اوقات، حالا یا به دلیل یک روال روتین یا عادت، روند تفکر در امتداد فرآیندهای تعریف شده یا مفاهیم از پیش تعیین شده پیش می‌رود. خلاقیت افراد را قادر می‌سازد موضوعات متفاوت و نامربوط را به هم وصل کرده و ایده‌های کارآفرینی موفقی را به دست آورند. ادغام زمینه‌های مختلف معمولاً تقاطع‌های جالبی را ایجاد می‌کند که موجب ایجاد نیچ (nich) جدیدی در بازار می‌شود.

۷) ایجاد نیچ جدید از طریق خلاقیت

در کارآفرینی‌، مهم است که جنبه‌های جدیدی از تجارت سنتی مورد بررسی قرار گیرد. این می‌تواند به صورت تغییر نحوه تحویل‌، تولید یا حتی چگونگی تهیه مواد اولیه محصول باشد. تمامی این زمینه‌ها می‌توانند نیچی ایجاد کنند که پتانسیل بسیار خوبی در کسب و کار داشته باشد.

با استفاده از آزمون های سنجش خلاقیت می توان به میزان خلاقیت هر فرد پی برد. بنابراین اگر شما یک سازمان کارآفرین را مدیریت می کنید و یا کارآفرینی را به صورت فردی دنبال می کنید و قصد استخدام نیروی جدید را دارید، برای سنجش میزان خلاقیت هر یک از متقاضیان ابتدا از او بخواهید که یکی از آزمون های سنجش خلاقیت را پر کند و سپس در مورد جذب یا رد کردن این فرد تصمیم بگیرید، زیرا یک سازمان کارآفرین برای رسیدن به اهداف سازمانی خود، قطعاً نیاز به استخدام نیروهای خلاق دارد.

نوشته های مشابه

نوآوری و خلق ایده

نوآوری و خلق ایده ، نوآوری در سازمان های مختلف با تعاریف گوناگونی ارائه می شود، ولی به طور کلی…

آگاهی از برند

آگاهی از برند ، احتمال این است که یک مخاطب چقدر درباره یک برند، محصول یا خدمات اطلاعات و داده…