اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در مدیریت / توسط

خلق ارزش مشترک

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

خلق ارزش مشترک ، ارزش مشترک می تواند شکل سرمایه داری و رابطه آن با جامعه را تغییر دهد. آن می تواند پیشرانه موج بعدی رشد بهره وری و نوآوری در اقتصاد جهانی باشد. ارزش مشترک افق های جدیدی را برای مدیران گشوده و چشم آن ها را روی مواردی چون، نیازهای گسترده انسان ها که باید برآورده شوند، بازارهای جدید بزرگ، هزینه های داخلی که از کمبودهای اجتماعی ناشی می شود و مزایای رقابتی موجود در تماس و رابطه با آن ها باز می کند.

ارزش مشترک چیست؟

ارزش مشترک یک استراتژی مدیریتی است که در آن شرکت ها فرصت های تجاری را در مشکلات اجتماعی پیدا می کنند. در حالی  که تلاش های مسئولیت اجتماعی تمرکز بر «عقب راندن» یا به حداقل رساندن آسیب های کسب و کار به جامعه است، مشترک ارزش بر رهبران شرکت ها برای به حداکثر رساندن ارزش رقابتی برای حل مشکلات اجتماعی در مشتریان جدید و بازارها، صرفه جویی در هزینه، حفظ استعداد ها و موارد دیگر تمرکز می کند.

محورهای اصلی خلق ارزش مشترک

  1.  به وسیله  اصلاح محصول و بازار

شرکت‌ها می‌توانند از طریق ارائه خدمات بهتر به بازارهای کنونی، دسترسی به بازارهای جدید و کاهش هزینه­ ها از طریق نوآوری، نیاز جامعه را برآورده نمایند. به عبارت دیگر، شرکت‌ها در خصوص مسائل اجتماعی و نیازهای برآورده نشده مشتریان به دنبال فرصت‌های جدیدی هستند که به واسطه آن، هم آن نیاز اجتماعی را برطرف سازند و هم بهره ­وری را افزایش دهند. یعنی رشد از طریق برآوردن نیازها و حل کردن مشکلات محقق گردد.

  1.  تعریف مجدد بهره‌وری در زنجیره‌ی ارزش

شرکت ­ها در عین حالی که به دنبال بهبود سطح کیفیت، کمیت، هزینه و اعتبار درون‌دادها و سیستم توزیع هستند، در تلاشند که با حمایت از منابع طبیعی، توسعه اقتصادی و اجتماعی را به وجود آورند. در واقع رسیدگی به مسائل اجتماعی می‌تواند از هزینه‌های سربار شرکت‌ها بکاهد. به عبارت دیگر، این سطح به این مسأله اشاره دارد که مشکلات اجتماعی و زیست محیطی تنها روی جوامع تاثیر نمی‌گذارد و روی خود شرکت‌ها هم اثرگذار است. طوری‌که اگر آن ها بهره ­وری را در زنجیره ارزش خود به صورت بهتری تعریف کنند، از هزینه‌ها و مسائل خودشان کاسته می‌شود. برای مثال هزینه جهت تکنولوژی‌هایی که آلودگی کمتری تولید می‌کنند، دیگر فقط برای رعایت قوانین نیست و خود باعث کاهش هزینه‌های کسب و کار هم می‌شود. یعنی رشد از طریق بهینه کردن مصرف منابع عمومی موجود مثل منابع طبیعی، مدیریت استعدادهای انسانی یا توانایی‌های تامین‌کنندگان که به کسب و کار هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت کمک می‌کند چرا که هم هزینه‌ها کم می‌شود هم دسترسی برای آیندگان باقی می‌ماند.

  1.  ساختن صنایع خوشه‌ای پشتیبان (Cluster) در مکان‌هایی که شرکت در آن فعالیت دارد.

شرکت­ها برای رقابت و پیشرفت به تامین‌کنندگان محلی قابل اعتماد، توزیع مناسب، ارتباطات، دسترسی به استعدادها و سیستم قانونی موثر و کارآمد نیاز دارند. یعنی هر شرکتی برای پایین آوردن هزینه‌هایش می‌تواند از همکاری با خوشه‌های محلی استفاده کند در غیر این‌صورت در عمل هزینه‌هایش را افزایش می‌دهد. این خوشه‌ها حتی می‌توانند مراکز آموزشی هم باشند برای مثال شرکت ­ها می‌توانند با همکاری سمن‌ها (NGO) افراد محلی را برای کار آموزش دهند. بدون وجود خوشه‌های حامی بهره ­وری آسیب می‌بیند. برای مثال اگر آموزش رسمی ضعیف باشد، کارکنان هم به طور ناکارآمد پرورش می‌یابند. یعنی اگر بتوان وضعیت خوشه‌ها را بهبود بخشید خود به خود در افزایش بهره‌وری موثر خواهد بود.

مفهوم خلق ارزش مشترک

مفهوم خلق ارزش مشترک، از این ایده برداشت شده است که در رویکرد جدید به مقوله استراتژی و مدل کسب و کار، ارزش فقط برای سهامداران خلق نمی‌شود. بلکه با بردن حل مسائل اجتماعی به درون زنجیره ارزش و مدل کسب و کار شرکت‌ها، هم برای جامعه و هم برای ارکان کسب و کار (سهامداران، مدیران، کارکنان و …) ارزش خلق می‌شود. به عبارت دیگر آنچه که برای جامعه خوب است، برای کسب وکار نیز خوب است.

بر مبنای دیدگاه سنتی، همواره عرضه‌کنندگان اقدام به عرضه محصولات یا ارائه خدمات نموده و مشتریان آن ها را خریداری می‌کنند. ولی امروزه، مشتریان می‌توانند در هر یک از مراحل تولید، از طراحی تا عرضه آن با عرضه‌کنندگان تعامل داشته باشند. این نوع تعامل باید به عنوان فرآیندی دوطرفه منجر به یادگیری دو طرف شود. به عبارتی بر مبنای رویکردهای نوین، مشتریان و تامین‌کنندگان قادر خواهند بود با همکاری یکدیگر ارزش مشترکی خلق کنند.

خلق ارزش مشترک

خلق ارزش مشترک – کالج مدیریت

شیوه های خلق ارزش مشترک

شیوه اول: این است که شرکت بیاید یک بازنگری بر روی محصولات و خدماتی که به بازار ارائه می دهد، انجام دهد و متناسب با نیاز بازار محصول و خدماتی را ارائه دهد که این محصول و خدمات ویژگی هایی مانند اولا اینکه بتواند یک مشکل را در جامعه حل کند و ثانیا این که بتواند برای شرکت تولید سود کند را داشته باشد.

شیوه دوم: در این شیوه به تعریف مجدد از بهره وری در زنجیره ارزش می پردازیم به این معنی که خیلی از شرکت ها از ابتدای زنجیره ارزش که بحث ورودی منابع یا مواد اولیه تا انتها یک بازنگری کرده که آیا می توان بهره وری را افزایش داد مثلا در ورودی منابع اولیه، آیا می شود کاری کرد که مواد اولیه با قیمت مناسب و با دسترسی بهتر در زمان مناسب در اختیار شرکت قرار بگیرد، آیا می شود در فرایند تولید اتلاف ها را کم کرد و در تمام این ها سعی می کنند روی بحث بهره وری کار کنند. آیا می شود کاری کرد که غیبت منابع انسانی و کارکنان کم شود و در عین حال سودآوری شرکت هم افزایش یابد. در واقع شرکت ها می خواهند با افزایش بهره وری به خلق ارزش پرداخته و بطور هم زمان هم مشکلات جامعه را حل کرده و هم سودآوری را افزایش دهند.

شیوه سوم: بحث ایجاد صنایع، شرکت ها یا فعالیت های مرتبط با زنجیره ارزش است. یعنی اگر حلقه های این زنجیزه را در حوزه مواد اولیه و یا در حوزه ارتباط با مشتری در انتهای زنجیره ارزش، فعالیت هایی مرتبط را انجام داده و توسعه بدهیم این امر می تواند هم باعث توسعه کسب و کار شود و هم و قسمتی از مشکلات محلی ها را حل نماید. در صنایع پشتیبان رشد محلی و منطقه ای که در شهرستان ها و مناطق کوچک ایجاد می کند بسیار مهم است و می تواند زندگی بسیاری از افراد را نجات دهد.

چرایی خلق مشترک ارزش

در ادبیات مدیریت تولید و بازاریابی، خلق مشترک ارزش به بالاترین سطح مشارکت مشتریان در طراحی و تولید محصولات و خدمات اطلاق می‌شود که مستلزم همکاری مشتریان در فرآیند تولید و عرضه محصولات یک شرکت و ارائه نوآوری‌های بیشتر به منظور کسب ارزش بیشتر است. فرآیند خلق مشترک، رویکرد شرکت محوری صرف را به تدریج کنار گذاشته و تأکید بیشتری بر برقراری ارتباط و تعامل با مشتریان دارد. در این رویکرد ارتباط و تعامل مستمر میان مشتری و شرکت به روشی مدیریت می شود که در نهایت، از یک سو، شرکت به خلق ارزش مشتر ک با مشتریان تشویق شده و از سوی دیگر در این بین نیازهای مورد نظر مشتریان نیز برطرف شود.

نکته قابل توجه اینکه برای در ارزش واقعی محصول توسط مشتریان، باید اهمیت زیادی برای تجربه آن ها قائل شد. به این معنی که از طریق مشارکت مشتریان در فرآیند طراحی و مصرف، برداشت آن ها از ارزش واقعی محصول شکل می‌گیرد. ک شاید توسعه ارتباطات اجتماعی و پیدایش شبکه‌ها و ابزارهای ارتباطی جدید را بتوان عاملی مهم و تعیین‌کننده در فراهم‌سازی زمینه‌های مشارکت مشتریان در فرآیند تولید کالاها و ارائه خدمات توسط شرکت‌ها و نیز توجه به اهمیت خلق ارزش مشتر در سازمانها دانست.

جمع بندی

مشارکت مشتریان در خلق ارزش موضوعی است که در طی دهه اخیر در رویکردها و شیوه‌های بازاریابی مورد توجه تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات قرار گرفته است. بر همین اساس بنگاه های تولید و عرضه در پی شناسایی و به کارگیری ت نیک های مختلف برای برقراری و توسعه ارتباط با مشتریان به منظور تأمین نظر آن ها در استفاده از محصولات و جلب مشارکت آن ها در کیفیت افزایی محصولات خود برآمده اند. این موضوع با فزونی گرفتن میزان عرضه محصولات نسبت به تقاضا و شدت گرفتن فضای رقابتی در عرضه محصول و از سویی تغییر در نوع نیاز و سلیقه مصرف کنندگان از اهمیت ویژه های برخوردار شده و سبب شده است تا بخش عمده های از مطالعات و تحقیقات حوزه بازاریابی به یافتن راه ارهای جلب مشارکت ک فعال مشتریان در خلق ارزش جدید در تولید محصولات و توسعه کمی و کیفی آن ها اختصاص یابد.

بدون شک مشارکت موثر شهروندان در ارائه بازخور مناسب به صاحبان و عوامل بنگاه های تولیدی و خدماتی و نیز تعهد و مسئولیت‌پذیری آن ها، مولد نوعی سرمایه اجتماعی برای جامعه است که تلاش برای فراهم سازی زمینه ایجاد و رشد آن وظیفه های همگانی است که در نهایت منافع آن به شکل‌های مختلف از جمله بهبود کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده در جامعه نصیب آحاد افراد جامعه خواهد شد. البته فراگیری این نگرش در جامعه نیازمند نوعی فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی عمومی برای ارتقای در جامعه از اهمیت و ضرورت این موضوع می باشد.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی ، توسط شرکت های مختلف برای جلب توجه مصرف کنندگان آن‌ها استفاده می شود. همچنین برای آگاهی مشتریان…