اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در مدیریت / توسط

مسئولیت اجتماعی شرکت

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

مسئولیت اجتماعی شرکت ، گاهی از شرکت‌هایی می‌شنویم که به محیط‌ زیست صدمه می‌زنند، با کارکنان خود رفتار منصفانه‌ای ندارند یا حقوق مصرف‌کننده را رعایت نمی‌کنند. بدون شک، انتشار چنین اخباری موجب کاهش محبوبیت این شرکت‌ها می‌شود و اقبال عمومی نسبت به آنها کاهش می‌یابد. در واقع چنین شرکت‌هایی به مسئولیت اجتماعی شرکت پایبند نیستند و با انجام رفتارها و اقدامات غیرمسئولانه در نهایت به کسب‌و‌کار خود آسیب می‌زنند. ولی این مفهوم دقیقا به چه معناست و چطور می‌توانیم مطمئن شویم کاملا به آن پایبند هستیم؟

کسب‌و‌کار شما از دیگران جدا نیست و صرفا راهی برای کسب درآمد به شمار نمی‌رود. کارکنان شما به کسب‌و‌کارتان وابسته هستند. مشتریان، تأمین‌کنندگان و جامعه‌ی محل کسب‌وکار شما همگی تحت تأثیر کسب‌و‌کار و اعمال‌تان قرار می‌گیرند. محصولات شما و روش تولید آنها نیز بر محیط‌‌ زیست تأثیر می‌گذارد، پس نمی‌توانید نسبت به آنها بی‌تفاوت باشید.

مسئولیت اجتماعی شرکت چیست؟

مسئولیت اجتماعی شرکت ها (CSR)، به درک تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی کسب‌و‌کار شما بر دیگران اشاره دارد. CSR با هدایت و اداره‌ی کسب‌و‌کار شما و اقدامات آن به شیوه‌ای اخلاقی و مسئولانه مرتبط است. می‌توان از آن استفاده‌ی مثبتی کرد و در صورتِ اجرای مؤثرِ CSR، بهره‌وری و سودآوری شرکت شما افزایش خواهد یافت. CSR یعنی برخورداری از نگرشی مسئولانه و فراتر رفتن از حداقل الزامات قانونی و پایبند بودن به اصول درستی که برای تمام کسب‌و‌کارها (با هر اندازه‌ای) قابل اجراست.

تعریف مسئولیت اجتماعی

مسئولیت اجتماعی یک چارچوب و محدوده اخلاقی است که در آن وظایف مختلفی که تمامی آن ها دارای منافع برای جامعه هستند، بر عهده فرد، سازمان و یا نهادی خاص گذاشته می شود. این مفهوم به صورت دقیق تر به معنای انجام وظایف فردی به وسیله تک تک افراد جامعه است که انجام این وظایف باعث می شود تا تعادل مناسبی بین اکوسیستم و اقتصاد جامعه برقرار شود. استفاده از لفظ وظیفه نشان می دهد که هر فرد در حالت عادی باید به این وظایف واقف بوده و نقش خود را در حفظ این تعادل به صورت مشخص پذیرفته و ایفا کند.

در تعریفی دیگر، مسئولیت اجتماعی شرکت عبارت است از اداره یک کسب و کار به طوری که آن کسب و کار بتواند انتظارات اخلاقی، قانونی، مالی و عمومی جامعه را برآورده سازد. هدف اصلی شرکت بقاء به وسیله بدست آوردن مزیت و قابلیت های رقابتی در بازار اقتصادی است و با توجه به اینکه متمایز کردن فعالیت های اقتصادی و اجتماعی شرکت می تواند دشوار باشد، مکانیزم های مسئولیت اجتماعی قادر خواهد بود بقاء و کارایی شرکت را تضمین کرده و پایدار نگاه دارد. بر این اساس فعالیتهای مسئولیت اجتماعی می توانند با عملکرد سازمان در جنبه های محتلف مرتبط شود.

 

مسئولیت اجتماعی شرکت

مسئولیت اجتماعی شرکت – کالج مدیریت

انواع مسئولیت اجتماعی شرکتی

مسئولیت های اجتماعی محیطی 

یکی از جنبه های CSR ، مسئولیت های محیطی می باشد که در این نوع از مسئولیت های اجتماعی، شرکت بخش بزرگی از تمرکز خود را بر روی حفظ محیط زیست و منابع طبیعی می گذارد. به طور مثال سازمانی اعلام می کند که دیگر از کربن های جوهری استفاده نمی کند. در مثال دیگر یک کمپانی تولید تلفن همراه اعلام کرد که تمامی اجزای ساخت محصولات خود کاملا با مواد زیست تخریب پذیر درست شده که پس از مصرف، در طبیعت تجزیه می شود.

مسئولیت های اجتماعی خیرخواهانه

در این نوع از CSR شرکت مسئولیت خود را در نظر گرفتن خدمات اجتماعی و رفع معضلات اجتماعی دانسته و برای رفع این معضلات تحت عنوان کمپین های مختلفی تلاش می کند. به طور مثال یکی از کمپانی ها در ایران اقدام به حمایت از کودکان خیابانی کرده بود. همچنین یکی از شرکت های لوازم شوینده در ایران برای حمایت از معلولین تمام کارمندان خود را از میان معلولین کشور انتخاب نموده است. همچنین در نظر گرفتن بخشی از بودجه شرکت برای درمان بیماران خاص از جمله این فعالیت هاست.

مسئولیت های اجتماعی اخلاقی

در این سطح، جنبه اخلاقی مسئولیت اجتماعی از اهمیت بیشتری برخوردار است. این مسئولیت ها شامل پرداخت درآمد بیشتر به کارمندان از طریق پاداش های بالاتر، فراهم کردن فرصت برای بیکاران، اجتناب از کارکردن با شرکت های دارای سابقه و شهرت منفی و غیره می باشد. این نوع از مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) برای شرکت هایی است که وانمود می کنند تنها به سود بیشتر توجه نداشته و به فکر حل مشکلاتی هستند که کمتر به آن ها کمتر پرداخته شده است.

مفهوم مسئولیت اجتماعی از نگاه شرکتهای بزرگ

مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتها در دهه اخیر به پارادایم غالب و مسلط حوزه اداره شرکتها تبدیل شده است و شرکت های بزرگ و معتبر جهانی مسئولیت در برابر اجتماع و محیط اجتماعی را جزیی از استراتژی شرکتی خود می بینند. این مفهوم، موضوعی است که هم اکنون در کشورهای توسعه یافته و کشورهایی با اقتصاد باز به شدت از سوی حکومتها، شرکتها، جامعه مدنی، سازمانهای بین المللی و مراکز علمی دنیا دنبال می گردد. با گذشت بیش از ۶۰ سال از ورود مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت ها به ادبیات مدیریت شرکت ها و کسب و کارها ، هنوز این مفهوم در فضای کسب و کار ایران جایگاه شایسته ای پیدا نکرده است. طرح و توسعه این مفهوم در شرایط بحران فعلی اقتصاد ایران می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات اقتصادی واجتماعی جامعه خصوصاً حوزه اشتغال و بهره وری نیروی کار گردد. در این نوشتار سعی شده است که بصورت اجمالی ضمن برشمردن روند شکل گیری این مفهوم، وضعیت تحقق میزان مسئولیت اجتماعی شرکت های ایرانی و چگونگی توسعه و بسط آن در کشور بیان گردد.

مزایای مسئولیت اجتماعی شرکت برای شرکت‌ها

  • استفاده از بسترهای تشویقی قوانین: در اکثر کشورها قوانین تشویقی ویژه‌ای برای شرکت‌ها در صورت انجام فعالیت‌های اجتماعی وجود دارد. برای مثال در ایران شرکت‌هایی که در پیشبرد اهداف ورزشی و سلامت اجتماعی فعالیت می‌کنند، می‌توانند از تشویق‌های مالیاتی استفاده کنند. این موضوع براساس قوانین و نوع فعالیت‌ها متفاوت است.
  • افزایش وفاداری کارکنان: شرکتی که منصفانه و براساس یک نگاه مثبت و سازنده با کارکنان خود رفتار می‌کند و مسئولیت‌های اجتماعی خود را در برخورد با آن‌ها در نظر می‌گیرد، باعث می‌شود تا کارکنان نیز احساس خوبی به محل کار خود داشته باشند و با تمام وجود کار کنند. این موضوع به افزایش وفاداری کارکنان کمک شایانی می‌کند.
  • ایجاد اعتبار و خوش‌نامی: حضور در فعالیت‌های مثبت اجتماعی و توسعه آن‌ها، با واکنش مثبت جامعه روبه‌رو خواهد شد و این امر به افزایش اعتبار و خوش‌نامی یک شرکت یا کسب‌وکار کمک فراوانی خواهد کرد. چنین فعالیت‌هایی را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:
  • فعالیت‌های محیط زیستی: در این روش، تمرکز اصلی مسئولیت اجتماعی شرکت روی محیط زیست است. کسب‌وکارها، صرف نظر از ابعاد کاری‌شان، میزان انتشار کربن بالایی دارند. هر قدمی که در کاهش این موضوع برداشته شود، تاثیر بهتری روی نگاه مخاطبان به شرکت دارد.
  • فعالیت‌های بشردوستانه: کسب‌وکارها همچنین می‌توانند با اهدای پول، محصول یا خدمت برای حل مشکلات اجتماعی، مسئولیت‌های اجتماعی را تمرین کنند. شرکت‌های بزرگ‌تر منابع بیشتری در اختیار دارند و از این طریق به سازمان‌های خیریه و برنامه‌های انجمن‌های محلی کمک می‌کنند.
  • فعالیت‌های مرتبط با کارکنان: با ایجاد بستری برای رفتارهای منصفانه و اخلاقی با کارمندان و کارکنان، شرکت‌ها می‌توانند مسئولیت اجتماعی خود را به نمایش بگذارند.
  • فعالیت‌های داوطلبانه: حضور داوطلبانه در فعالیت‌های اجتماعی یکی دیگر از شیوه‌های شرکت در فعالیت‌های مرتبط با مسئولیت اجتماعی است. شرکت‌ها با حضور در این نوع فعالیت‌ها بدون هیچ انتظار مالی‌ای، می‌توانند توجه ویژه و اهمیت‌شان را به مسائل اجتماعی و موضوعات دیگر نشان دهند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

مدیریت تقاضا

تقاضا چیست؟ مدیریت تقاضا ، تقاضاهمان نیاز و خواست است موقعی که با قدرت خرید پشتیبانی می شود. نیاز، احساس…