اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در استارت آپ / توسط
آخرین زمان ویرایش:

استراتژی محتوا

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

تعیین مأموریت محتوا

اگر قصد داشته باشید  استراتژی محتوا را به عنوان پایه‌ی ثابت کسب و کار خود در نظر بگیرید، دیگر نمی‌توانید صرفاً به محتواهای ساده‌ی تبلیغاتی (صریح یا ضمنی) اکتفا کنید.

کسب و کاری که قرار است ده یا بیست سال و حتی بیشتر فعال باشد و در تمام این مسیر نیز محتوا را در کنار خود داشته باشد، باید محتوایی با محوریت نیاز مخاطب تولید کند.

به عبارت دقیق‌تر:

  • پرسونای مخاطب (یا مخاطب‌های) محتوا تعیین شود.
  • داشته‌ها و امکانات کسب و کار و هویت برند تعریف شود.
  • مشخص شود که محتوا در چه حوزه‌هایی می‌تواند نیازهای مخاطبان را برطرف کند (فصل مشترک داشته‌های کسب و کار و نیاز مخاطب)

تعاریف استراتژی محتوا

تعاریف مختلفی از استراتژی محتوا ارائه شده‌است:

در بحث مدیریت محتوا، وقتی از استراتژی محتوا حرف می‌زنیم، با قسمت برنامه‌ریزی آن کار داریم. محتوا باید در تمام طول عمر خود مدیریت شود. همچنین باید دائماً با هدف‌های کسب و کار و تحلیل‌های مرتبط با آن، همسو شود. استراتژی محتوا در مورد تمام مراحل مرتبط به زندگی یک محتوا نظر می‌دهد و بر روی آن تأثیر دارد. ایده‌های اولیه آن، تولید و توسعه آن، ارائه آن، ارزیابی آن و در نهایت حذف و کنار گذاشتن آن. استراتژی محتوا مشخصاً هم ارز جنبه‌های اجرای فنی آن نیست.

استراتژی محتوا قرار است محتوای مناسب و مفید و کاربردی متناسب با «یک تجربه از پیش طراحی شده برای مخاطب» را تولید و گردآوری کرده و آن‌ها را تحویل مخاطب داده و مدیریت کند.

استراتژی محتوا فرایند تولید، ذخیره و توزیع محتوا بر اساس یک برنامه سازمان‌یافته حول یک محور و مأموریت مشخص و بر اساس مخاطب‌های مشخص است. موفقیت این فرایند باید در تمام چرخه عمر محتوا، بر اساس شاخص‌های شفاف عددی پایش و اندازه‌گیری شود. استراتژی محتوا مسئول طراحی هویت محتوا از لحاظ ساختار و سبک است و باید این چارچوب را برای کلیه دپارتمان‌های یک سازمان تعیین کند.

مدیریت محتوا، یک مدل ذهنی، فرهنگ و رهیافت است که بر اساس آن، تلاش می‌شود اطلاعاتی که مشتری نیاز دارد در همهٔ محل‌هایی که او به دنبال آن‌ها می‌گردد و در کلیهٔ مراحل خرید، در اختیار او قرار گیرد. این شیوه، یک نوع نگرش استراتژیک برای مدیریت محتوا به عنوان یک دارایی است و بر اساس آن، مدیریت به شیوه‌ای اعمال می‌شود که نرخ بازگشت سرمایه آن به صورت عددی، قابل سنجش باشد.

استراتژی محتوا چیست

استراتژی محتوا چیست – کالج مدیریت

استراتژی محتوا چه تفاوتی با بازاریابی محتوا دارد؟

درست است که بسیاری از مردم عبارات «بازاریابی محتوا» و «استراتژی محتوا» را به جای یکدیگر به کار می‌برند، اما بهتر است بدانید این دو عبارت هم معنی نیستند چرا که می توان برای هر نوع محتوایی، فارغ از جنبۀ بازاریابی آن، استراتژی تعریف نمود.

پس از الان مشخص کنیم که وقتی ما می‌گوئیم «استراتژی محتوا» منظورمان دقیقاً «استراتژی بازاریابی محتوا» است.

  • استراتژی محتوا: راهکارهای داخلی و مدیریتی
  • بازاریابی محتوا: تقویم تولید محتوا، ایجاد، گزینش، تبلیغات، تکرار
  • استراتژی بازاریابی محتوا: چشم انداز، اهداف، شناسایی مخاطبان، سَبک و سیاق، ایده‌پردازی، راهکار و مدیریت خارجی

استراتژی محتوا

به چشم انداز کلی اهمیت می‌دهد و به دنبال یافتن دلایلِ تولید، مدیریت (و در نهایت بایگانی کردن و بروزرسانی) محتوا می گردد. استراتژی محتوا همۀ مطالب و محتوایی که مشتریان با آنها برخورد دارند را زیر نظر می‌گیرد و گاهی بازاریابی محتوا را همپوشانی می‌کند، به همین دلیل شما با مواردی در این مقاله برخورد خواهید کرد که شبیه به استراتژی محتوا هستند، اما دقیقاً همان موارد نیستند (در بالا به این موضوع اشاره نکردیم؟).

بازاریابی محتوا

 بر روی تاکتیک‌ها و اجرای آن‌ها تمرکز دارد؛ تولید، گزینش و ویرایش محتوا با اهداف بازاریابی. این موارد می‌توانند شامل هر چیزی شوند، از پُستهای وبلاگ تا صفحۀ تایید پرداخت. همۀ این کارها برای ایجاد اطمینان بین محصولات/خدمات یک شرکت و بازار (در راستای فروش بیشتر) صورت می گیرد. به طور خلاصه می‌توان گفت هدفِ بازاریابی محتوا، تولید نوعی محتواست که نه تنها مردم را به خرید ترغیب می‌کند، بلکه به آنها در روندِ خریدِ محصول کمک می‌کند.

درس استراتژی محتوا و روش های بازاریابی محتوا برای چه کسانی مفید است؟

ما در زمان تدوین طرح اولیه‌ی این درس، سه گروه مخاطب را (به ترتیب اولویت) در نظر گرفته‌ایم:

  • گروه اول: کسانی که قرار است در محیط کسب و کار خود، در موقعیت یک  استراتژیست محتوا  فعالیت کرده و یا روش های بازاریابی محتوا را به صورت جدی مورد استفاده قرار دهند.
  • گروه دوم: مدیران و سرپرستانی که شاید حوزه‌ی کاری آنها فراتر از بحث بازاریابی و تبلیغات و سایر بحثهای مرتبط با استراتژی محتوا باشد، اما  ترجیح می‌دهند زبان مشترکی با فعالان حوزه محتوا در سازمان خود (یا شرکتهای پیمانکار) داشته باشند  و مطمئن شوند که برنامه ها و استراتژی‌هایی که برای تولید محتوا و ارائه محتوا تدوین و اجرا می‌شود، با خواسته های آنها هم‌راستا است.
  • گروه سوم: کسانی که شاید هرگز به صورت مستقیم و عملیاتی با بحث بازاریابی محتوا یا استراتژی محتوا و یا فلسفه محتوا درگیر نشوند، اما می‌خواهند از طریق  آشنایی کلی با این حوزه ، درک بهتری از دنیای اطراف خود، اقتصادهای جدید در حال شکل‌گیری و روندهای آتی حوزه آموزش، اطلاع رسانی و تبلیغات، پیدا کنند.

تبلیغات و بازاریابی محتوا

یک سؤال: آیا نخستین بیلبورد تبلیغات را که امروز در مسیر آمدن به سر کار دیدید، به یاد‌ می‌آورید؟ دومی ‌را چطور؟ اگر پاسخ شما منفی است به احتمال زیاد دیگر تبلیغات یا اصرار برندها به خرید برایتان اهمیتی ندارد. پس چطور می‌توان انتظار داشت که مشتریانتان به تبلیغات شما توجه کنند؟

البته این موضوع چندان نگران کننده نیست زیرا بازاریابی محتوا و درونگرا می‌توانند کاری کنند که دیگر لازم نباشد شما اصرار به فروش کنید بلکه مشتری به سمت شما خواهد آمد و البته مزایای دیگری هم دارد:

  • صرفه‌جویی در هزینه که این موضوع به خصوص برای استارت‌آپ‌ها با منابع محدود قابل اهمیت است.
  • افزایش اعتماد مشتری به برند شما
  • افزایش وفاداری مشتری
  • و …

پرسونای مخاطب چیست

پرسونا مفهومی است که ریشه لغوی آن به یونان باستان بازمی‌گردد. پرسونا در یونان باستان به نقاب و یا هر چیزی که صورت انسان را می‌پوشانده، اطلاق می‌شده است. در واقع پرسونا همان نقابی است که باعث پذیرش ما در اجتماع می‌شود. پرسونا ویژگی‌های غالب شخصیتی است که ما انتخاب می کنیم تا در نقاب ما قرار گیرید که البته در موقعیت‌های مختلف متفاوت است. بنابر این می توان گفت:

تمام الگوها، باورها، نیازها و ویژگی‌هایی که نشان می‌دهد مخاطب در یک فضا یا موقعیت، چه رفتاری دارد، پرسونای مخاطب است. 

استراتژی محتوا

استراتژی محتوا – کالج مدیریت

شناسایی و تدوین پرسونای مخاطب در کسب‌وکارها امری ضروری است که با کمک آن می‌توان به هدفی که یک کسب‌وکار دنبال می‌کند، دست پیدا کرد. پرسونای مخاطب یک مفهوم کهن‌الگویی مبتنی بر تحقیق است که نشان می‌دهد:

– خریداران چه کسانی هستند؟

– چه کاری را می‌خواهند انجام دهند؟

– چه اهدافی محرک رفتار آن‌هاست؟

– آن‌ها چگونه فکر می‌کنند؟

– چرا آن‌ها تصمیم به خرید می‌گیرند؟

– آن‌ها چگونه خرید می‌کنند؟

– آن‌ها کجا خرید می‌کنند؟

– آن‌ها چه موقع تصمیم به خرید می‌گیرند؟

نوشته های مشابه

مدل کسب و کار

بیزنس مدل یا مدل کسب و کار مدل کسب و کار ، یک طرح شرکتی است که به ما چگونگی…

محصول

محصول محصول، اولین و مهم‌ترین جزء آمیخته بازاریابی است. همانطور که در مباحث قبلی ذکر گردید، مفهوم آن در بازاریابی…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *