اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در پایان نامه / توسط
آخرین زمان ویرایش:

تحلیل محتوا

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

تحلیل محتوا چیست؟

تحلیل محتوا ، ابزاری تحقیقاتی است که برای تعیین وجود برخی کلمات، مضامین یا مفاهیم خاص در برخی داده های کیفی داده شده (به عنوان مثال متن) استفاده می شود. با استفاده از تجزیه و تحلیل محتوا، محققان می توانند حضور، معانی و روابط چنین کلمات خاص، مضامین یا مفاهیم را کمی و تجزیه و تحلیل کنند. به عنوان نمونه، محققان می توانند زبان مورد استفاده در یک مقاله خبری را برای جستجوی سوگیری یا جزئی گویی ارزیابی کنند. سپس محققان می توانند در مورد پیام های موجود در متن، نویسنده (ها)، مخاطبان و حتی فرهنگ و زمان پیرامون متن استنباط کنند.

محققان از تجزیه و تحلیل محتوا برای آگاهی از اهداف، پیام ها و تأثیرات محتوای ارتباطی استفاده می کنند. آن ها همچنین می توانند در مورد تولیدکنندگان و مخاطبان متونی که تحلیل می کنند استنباط کنند.

از تحلیل محتوا می توان برای تعیین کمیت برخی کلمات، عبارات، موضوعات یا مفاهیم در مجموعه ای از متون تاریخی یا معاصر استفاده کرد.

از آنجا که تجزیه و تحلیل محتوا می تواند در طیف گسترده ای از متون کاربرد داشته باشد، در زمینه های مختلفی از جمله بازاریابی، مطالعات رسانه ای، انسان شناسی، علوم شناختی، روانشناسی و بسیاری از رشته های علوم اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

اهداف تحلیل محتوا

. یافتن همبستگی ها و الگوها در نحوه انتقال مفاهیم
. درک اهداف یک فرد، گروه یا نهاد
. شناسایی تبلیغات و سوگیری در ارتباطات
. آشکار کردن تفاوت در ارتباطات در زمینه های مختلف
. تجزیه و تحلیل پیامدهای محتوای ارتباطی، مانند جریان اطلاعات یا پاسخ های مخاطبان

 

مزایای تحلیل محتوا

جمع آوری داده های بدون سر و صدا
شما می توانید ارتباط و تعامل اجتماعی را بدون مشارکت مستقیم شرکت کنندگان تجزیه و تحلیل کنید، بنابراین حضور شما به عنوان یک محقق بر نتایج تأثیر نمی گذارد.

شفاف و قابل تکرار
هنگامی که به خوبی انجام شد، تجزیه و تحلیل محتوا از روشی سیستماتیک پیروی می کند که به راحتی می تواند توسط سایر محققان تکرار شود و نتایج با قابلیت اطمینان بالا به دست آورد.

بسیار انعطاف پذیر
شما می توانید تجزیه و تحلیل محتوا را در هر زمان، در هر مکان و با هزینه کم انجام دهید – آنچه شما نیاز دارید دسترسی به منابع مناسب است.

معایب تحلیل محتوا

تقلیل دهنده
تمرکز بر روی کلمات یا عبارات به صورت جداگانه، گاهی اوقات می تواند بیش از حد کاهش دهنده باشد، بی توجهی به متن، تفاوت های ظریف و معناهای مبهم.

ذهنی
تجزیه و تحلیل محتوا تقریباً همیشه شامل برخی از سطوح تفسیر ذهنی است، که می تواند بر قابلیت اطمینان و اعتبار نتایج و نتیجه گیری تأثیر بگذارد.

وقت گیر
کدگذاری دستی حجم زیادی از متن بسیار زمانبر است و اتوماسیون آن به طور موثر دشوار است.

 

تحلیل محتوا

تحلیل محتوا – کالج مدیریت

نحوه انجام تجزیه و تحلیل محتوا

۱٫ محتوایی را که تحلیل خواهید کرد انتخاب کنید

با توجه به سوال تحقیق خود، متن هایی را که تحلیل خواهید کرد انتخاب کنید. شما باید تصمیم بگیرید:

. رسانه (به عنوان مثال روزنامه ها، سخنرانی ها یا وب سایت ها) و ژانر (به عنوان مثال قطعات نظر، سخنرانی های تبلیغات سیاسی یا نسخه بازاریابی)
. معیارهای ورود
. پارامترها از نظر دامنه تاریخ، مکان و غیره
اگر فقط مقدار کمی متن با معیارهای شما مطابقت داشته باشد، ممکن است همه آن ها را تجزیه و تحلیل کنید. اگر متن زیادی وجود دارد، می توانید یک نمونه را انتخاب کنید.

۲٫ واحدها و دسته های تحلیل را تعریف کنید

در مرحله بعد، شما باید سطحی را که در آن متن های انتخابی خود را تجزیه و تحلیل کنید، تعیین کنید. این به معنای تعریف:

. واحد (های) معنی که کدگذاری می شوند. به عنوان مثال، آیا شما می خواهید فرکانس کلمات و عبارات منفرد، ویژگی های افرادی را که در متن ها تولید می کنند، حضور و موقعیت تصاویر، یا درمان مضامین و مفاهیم را ثبت کنید؟
. مجموعه دسته هایی که برای کدگذاری استفاده خواهید کرد. دسته بندی ها می توانند ویژگی های عینی (به عنوان مثال زن، ۴۰-۵۰ ساله، وکیل، مادر) یا مفهومی تر (به عنوان مثال قابل اعتماد، فاسد، محافظه کار، خانواده گرا) باشند.

۳٫ مجموعه ای از قوانین را برای کدگذاری تدوین کنید

برنامه نویسی شامل سازماندهی واحدهای معنا در دسته های تعریف شده قبلی است. به ویژه با داشتن دسته بندی های مفهومی بیشتر، تعیین دقیق قوانین مربوط به مواردی که شامل و نمی شود، مهم است تا اطمینان حاصل شود که همه متن ها به طور مداوم کدگذاری شده اند.

قوانین کدگذاری به ویژه اگر چندین محقق درگیر باشد بسیار مهم است، اما حتی اگر همه متن را خودتان کدگذاری کنید، ضبط قوانین باعث شفافیت و اطمینان بیشتر روش شما می شود.

۴- متن را طبق قوانین کد کنید

هر متن را مرور کرده و تمام داده های مربوطه را در دسته های مناسب ضبط می کنید. این کار را می توان به صورت دستی انجام داد و یا به کمک برنامه های رایانه ای مانند QSR NVivo ، Atlas.ti و Diction کمک کرد، که می تواند به سرعت شمارش و طبقه بندی کلمات و عبارات کمک کند.

۵- نتایج را تحلیل کرده و نتیجه گیری کنید

پس از تکمیل کدگذاری، داده های جمع آوری شده برای یافتن الگوها و نتیجه گیری در پاسخ به سوال تحقیق شما مورد بررسی قرار می گیرد. شما ممکن است از تجزیه و تحلیل آماری برای یافتن همبستگی ها یا روندها، بحث در مورد تفسیر خود از معنای نتایج و نتیجه گیری درباره ایجاد کنندگان، متن و مخاطبان متن ها استفاده کنید.

 

موارد استفاده از تحلیل محتوا

. اهداف، تمرکز یا روندهای ارتباطی یک فرد، گروه یا موسسه را شناسایی کنید
. پاسخ های رفتاری و رفتاری به ارتباطات را توصیف کنید
. وضعیت روانی یا عاطفی افراد یا گروه ها را تعیین کنید
. تفاوت های بین المللی را در محتوای ارتباطی آشکار کنید
. الگوهای محتوای ارتباطی را آشکار کنید
. قبل از شروع، یک مداخله یا نظرسنجی را پیش آزمایش و بهبود دهید
. برای تکمیل داده های کمی، مصاحبه های گروه متمرکز و سوالات باز را تحلیل کنید

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

متغیر تصادفی

متغیر تصادفی ، نوعی متغیر در آمار است که مقادیر احتمالی آن به نتایج یک پدیده تصادفی خاص بستگی دارد.…

نحوه نوشتن روش تحقیق

نحوه نوشتن روش تحقیق ، در پایان نامه یا پایان نامه خود، شما باید در مورد روش هایی که برای…