اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در استارت آپ / توسط

رقابت در کسب و کار

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

رقابت در کسب و کار ، در هر جا که تقاضا برای محصول یا خدمتی به‌اندازه کافی وجود داشته باشد عرضه کننده ای هم به وجود خواهد آمد. اما زمانی که میزان تقاضا از حد مشخصی بیشتر بشود طوری که نشان­ دهنده رشد بازار باشد، سرو کله رقبا پیدا می شود. هدف رقبا کسب سود حداکثری از بازار و کسب سهم حداکثری از بازار است و آنها برای دستیابی به این هدف از وسایل گوناگونی استفاده می­ کنند. برخی از مواقع روش­ ها و وسایل آنها می­ تواند مشکلات و مسائلی را برای کسب و کارهای دیگر به وجود بیاورد.

بنابراین شدت رقابت یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده میزان سود دهی کسب و کارها است. به این ترتیب ما به عنوان کارآفرین باید آمادگی هر چه بیشتر برای مواجهه با شرایط گوناگون رقابتی را داشته باشیم. به همین منظور، باید رقابت و استراتژی­ های رقابتی را خوب بشناسیم.

تعریف کسب و کار

کسب ‌و کار عبارت است از حالتی از مشغولیت و به ‌طور عام، شامل فعالیت‌هایی است که تولید و خرید کالاها و خدمات باهدف فروش آن‌ها را به ‌منظور کسب سود، در برمی‌گیرد.

انواع رقابت کسب و کار

رقابت در کیفیت

همه می‌دانند شما می‌توانید در کیفیت رقابت کنید. اگر شما محصول یا خدمات بهتری نسبت به نزدیک ترین رقیب خود داشته باشید، احتمالا سهم بازار را از آن ها خواهید گرفت.

انتخاب رقابت در کیفیت به معنای سه چیز است: اول شما معتقد هستید که به طور مداوم روز به روز می‌توانید کیفیت محصولات و خدمات خود را بهتر کنید. دوم اینکه شما معتقد هستید که مصرف کنندگان به مصرف محصول با کیفیت بالاتر تمایل دارند. سوم اینکه شما به توانایی خود در برقراری ارتباط با مشتریان با کیفیت بالاتر اعتقاد دارید.

نکته کلیدی اینجاست که اگر شما می‌خواهید در کیفیت رقابت کنید همیشه باید یک قدم جلوتر از رقبای خود و کسانی که در حال حاضر وجود دارند باشید.

رقابت در قیمت

در تمام صنایع همیشه شرکت هایی وجود دارند که در قیمت رقابت می‌کنند. این قدیمی ترین شکل رقابت در کسب و کار است. رقابت در قیمت یعنی اینکه من فکر می‌کنم می‌توانم همان چیزی را به شما ارائه دهم که رقیبان ارائه می‌دهند.با همان کیفیت اما با قیمت پایین تر. قیمت پایین همیشه برنده خواهد شد. اما چرا این شکل از رقابت با خطر زیادی همراه است ؟

چه اتفاقی می‌افتد اگر رقیب شما قیمت خود را  کاهش دهد؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر رقیب شما راهی برای فروش با قیمت پایین تر پیدا کند؟ جنگ های قیمت هرگز سرگرم کننده نیست و اغلب شرکت ها را از بازار خارج می‌کند.

اگر تصمیم به رقابت در قیمت دارید باید اطمینان حاصل کنید که همیشه می‌توانید قیمت هایی پایین تر از رقیب خود ارائه دهید.

رقابت در برند

برند یا نام تجاری یک راه برای ورود شرکت شما به بازار است. برندسازی یک راه اتصال با مشتریان فراتر از محصول یا قیمت است. شرکت های بزرگ دوست دارند بر روی نام تجاری رقابت کنند.

رقابت در برند یعنی تلاش برای ثبت نام تجاری در ذهن مشتریان احتمالی. به طوری که آن ها زمانی که نیاز خاصی دارند به شما فکر می‌کنند. رقابت در برند اگر موفقیت آمیز باشد حتی اگر قیمت شما کم نباشد یا بهترین کیفیت را هم نداشته باشید می‌تواند منجر به موفقیت شود.

مشکل این نوع رقابت این است که این استراتژی هزینه بر است و به ندرت نتیجه می‌دهد. اگر شما نمی‌توانید در دیگر رقابت های این لیست شرکت کنید تلاش برای رقابت با برند بسیار خطرناک است.

رقابت در خدمات

گاهی اوقات مردم فقط می‌خواهند با شرکت هایی معامله کنند که با آن هاخوب رفتار می‌کنند. زمانی که قیمت های شما بهترین قیمت نیست و کیفیت محصولتان به طور قابل توجهی بهتر از رقیبانتان نیست، می‌توانید با خدمات خود رقابت کنید.

 

اگر به دنبال طراحی سایت هستید، کلینیک کسب و کار را امتحان کنید.

 

رقابت در کسب و کار

رقابت در کسب و کار – کالج مدیریت

تأثیر رقابت در کسب و کار

رقابت، عامل پویایی و کارآمدی اقتصاد است و هرچه شاخص های رقابتی بودن یک اقتصاد بالاتر باشد آن اقتصاد توانمند تر و توسعه یافته تر است. رقابت، خلاقیت و نوآوری را افزایش می دهد و صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی را ترغیب می کند تا با افزایش بهره وری و نوآوری ضمن کسب سود و سهم بیشتر، کالا و خدمات با کیفیت تری به مشتری عرضه کنند.

اقتصاددانان بر اهمیت و نقش رقابت در ارتقا و توسعه اقتصاد ملی اتفاق نظر دارند. در عرصه کسب و کار، رقبا همواره در تلاش برای دستیابی به برتری و سبقت گرفتن از یکدیگر هستند. وجود رقابت در بازار، به بهبود کیفیت خدمات و همچنین بالارفتن استانداردهای تولید و عرضه منجر خواهد شد.

با این حال باید توجه داشته باشید که سایر شرکت ها نیز در اندیشه رقابت کردن با شما هستند و به همین خاطر در تصمیم گیری های خود باید حرکات احتمالی آنها را نیز پیش بینی کرده و راهکارهای مناسب را برای مواجهه با آن پیدا کنید. اگرچه نبود رقیب باعث راحت تر شدن کار شما خواهد شد با این حال فراموش نکنید که این راحتی در درازمدت باعث خواهد شد دیگر انگیزه ای برای بهبود کیفیت محصولات خود نداشته باشید و از مسیر پیشرفت به طور کلی دور شوید.

بدون شک این شرایط برای هیچ شرکتی سودمند نخواهد بود به همین خاطر هم است که رقابت را از الزامات کسب و کار می دانند. تحت این شرایط لازم است ابزار خوبی جهت رقابت داشته باشید. این ابزار بسیار گسترده هستند و سطحی ترین موارد شرکت را نیز می تواند در بر گیرد. در راستای رقابت فراموش نکنید که باید به نحوی عمل کنید که در سایرین ایجاد حس تنفر نکنید. علت این امر هم به این خاطر است که ممکن است در آینده تحت شرایطی قرار بگیرید که جهت پیشرفت و بقا، مجبور به همکاری با رقبای خود باشید.

به همین خاطر لازم است از اقداماتی که برخلاف اصول اخلاقی در دنیای تجارت است تا حدامکان دوری کنید. یکی از اقداماتی که در این زمینه بسیار سودمند خواهد بود این است که به مطالعه سایر شرکت ها بپردازید و علل پیشرفت یا شکست آنها را تحلیل کنید. این امر درواقع استفاده از تجربیات آنهاست و باعث می شود شما تجربه تلخ مشابه آن را تجربه نکنید و بتوانید تصمیمات کاربردی تری را اتخاذ کنید.

رقابت در کسب و کار از کجا شروع می‌شود؟

رقابت در کسب وکار از لحظه‌ای که ایده کسب و کار جدید در ذهن شما جوانه می‌زند شروع شده است!
این شما هستید که حوزه مورد نظر کسب و کار خود را انتخاب می‌کنید و وارد رقابت می‌شوید؛ کدام بهتر است؟
رقابتی سخت و نفس‌گیر و یا میدانی که زیاد رونقی ندارد و در آن خبری از رقابت و رقبای سر سخت نیست.
خودتان قضاوت کنید وقتی به تماشای یک بازی فوتبال پرطرفدار می‌نشینید به این خاطر هست که دو رقیب سرسخت در زمین هستند، و همین باعث بالا رفتن هیجان در بازی و رقابتی سرسخت می‌شود. پس از رقابت در کسب و کار هایی که ترافیک سنگینی دارند نترسید! مطمئن باشید کسب و کاری پر رقابت حتما مشتری‌های زیادی هم دارد و همینطور باعث افزایش کارایی و بهره‌وری در کسب و کار شما می‌شود.

چطور در کسب و کار رقابت کنیم؟

 وقتی که برای گروهی از مردم که کسب کارهای کوچک را اداره می‌کنند صحبت می‌کنم اغلب با لحنی خاص از آنها سوالی خاص می‌پرسم. آیا کسب و کاری کوچک می‌تواند با وال‌مارت(شرکت خرده‌فروشی آمریکایی) رقابت کند؟
من فقط درباره یک خرده فروش بزرگ صحبت نمی‌کنم بلکه درباره همه شرکت‌های بزرگ صحبت می‌کنم.
امروزه با توسعه وحشتناکی که کسب و کارهای بزرگ داشته‌اند (و راه‌های پیچیده و بی‌رحمانی‌ای که در زمینه بازاریابی و خدمات مشتریان انجام می‌دهند) طبیعی است که چنین فکری در ذهن صاحبان مشاغل کوچک نقش بندد. اما به نظر من مشکل اصلی همه کسب و کارهای کوچک از خود کم بینی آنها ناشی می‌شود. آنها قبل از اینکه به برتری‌های خود پی ببرند نابود می‌شوند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

مدیریت نوآوری

مدیریت نوآوری ، روزی نیست که خبری درمورد نوآوری، ایده‌های خلاقانه در تجارت و کسب‌و‌کارهای تازه منتشر نشود. نوآوری بیش…

نظام نوآوری

نظام نوآوری ، عملکرد نظام نوآوری یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های برنامه‌ریزی برای شکوفایی اقتصادی، اجتماعی، تأمین امنیت و رفاه جامعه…