اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در استارت آپ / توسط

استراتژی کسب و کار

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

استراتژی کسب و کار ، در ارتباط با رقابت موفق در بازارهای فردی است و به پرسش” چگونه می توان در یک بازار خاص برنده شد؟” پاسخ می دهد. البته این استراتژی باید با اهداف تعیین شده در سطح استراتژی شرکت پیوند داده شود. آنالیز رقابتی شامل جمع آوری اطلاعات رقابتی، یک نقطه شروع عالی برای توسعه یک استراتژی کسب و کار است. به عنوان قسمتی از این بخش باید در مورد توانایی ها و ظرفیت های اصلی خود اندیشیده و بدانیم که چگونه باید از این قابلیت ها برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان به بهترین نحو استفاده کرد. همچنین امکان دارد به بررسی گزینه های خود در ایجاد و بهره برداری از فرصت های جدید تمایل داشته باشید. نیروهای پنج گانه پورتر ابزارهای لازم برای این فرایند را ارائه می دهد. همچنین آنالیز SWOT در درک و شناخت فرصت ها و تهدیدهای بازار منحصر به شما کمک خواهد نمود. استراتژی کسب وکار مشخص ترین سطح استراتژی در هر کسب وکاری است. افرادی که در هر واحد کار می کنند باید قادر باشند که ارتباط های مستقیم میان این استراتژی و کاری که انجام می دهند ایجاد نمایند.

استراتژی کسب و کار چیست؟

کتب درسی معمولا استراتژی کسب‌و‌کار را به عنوان یک برنامه سطح بالا برای دستیابی به اهداف خاص تجاری تعریف می‌کنند. این در حالی است که برنامه‌های استراتژیک هنگامی موفق هستند که منجر به رشد مشاغل، ایجاد موقعیت رقابتی قوی و عملکرد مالی قوی شوند. با این حال، هنگامی‌که استراتژی سطح بالا شکست می‌خورد، شرکت باید یا استراتژی خود را تغییر دهد یا خود را برای ورشکستگی آماده کند.

انواع استراتژی کسب و کار

۱-استراتژی متمایز کردن محصول

در شرکت‌های کوچک اغلب زمانی از استراتژی متمایز کردن محصول استفاده می‌کنند که یک مزیت رقابتی دارند، مثل کیفیت یا خدمات برتر. به عنوان مثال، یک تولیدکننده‌‌ی کوچک دستگاه تصفیه‌ی آب ممکن است خود را از رقبای‌اش با طراحی مهندسی برتری که دارد متمایز کند. در این روش باید نقش وفاداری مشتریان به شرکت را نیز در نظر گرفت تا استراتژی تمایز محصولات با موفقیت روبرو شود.

۲- استراتژی رشد در کسب و کار

در این نوع از استراتژی معرفی محصولات جدید یا اضافه کردن مشخصه‌های جدید به محصولات نقش مهمی دارد. گاهی اوقات یک شرکت کوچک مجبور است خط تولید خود را تغییر یا افزایش دهد تا بتواند پا به پای رقبایش شمشیر بزند. در غیر این صورت، مشتریان ممکن است استفاده از فناوری جدید یک شرکت رقیب را شروع کنند. مثال این اتفاق را باید در انواع برند های خودرو با فناورهای جدید یا گوشی های هوشمند دانست که مدام محصولات جدید با فناوری های مدرن تر ارائه می کنند و برندهای مختلف باید برای بقا تلاش کنند.

۳- استراتژی کسب و کار با قیمت گذاری بالا

اگر کالای مورد نظر ویژگی خاصی برای مصرف‌کنندگان نداشته باشد تا بابت آن پول گزافی پرداخت کند، ممکن است بکلی این استراتژی کسب و کار با شکست روبرو شود. حتی یک فناوری جدید می‌تواند مثالی برای این استراتژی باشد. این امر به ویژه در مورد کالاهایی که در مرحله‌ی مقدماتی چرخه‌ی زندگی آن محصول می باشد بیشتر اهمیت دارد. اکثر شرکت های کوچک استراتژی قیمت‌گذاری گزاف را استفاده می‌کند تا به سرعت هزینه‌های تولید و تبلیغات آن محصول را جبران کند.

۴- استراتژی تحصیل

یعنی یک شرکت کوچک با خرید یک شرکت دیگر یا یک یا چند خط محصول از آن شرکت از این مزیت رقابتی به نفع خود استفاده کند و کار خود را توسعه دهد. اگر شما از این استراتژی می خواهید استفاده کنید بهتر است چند نکته طلایی را در نظر بگیرید. پیش از تنظیم برنامه‌های آینده‌ی کسب‌وکار، محدودیت‌های محصولات و بازار هدف را شناسایی کنید و با انتخاب بهترین راهکار عملی، نرخ رشد بلندمدت شرکت را افزایش دهید.

در استراتژی کسب و کار و طبق آمار تنها یک‌دهم از یک درصد (به عبارتی یک‌هزارم) شرکت‌ها‌، از مرحله‌ی آغازین راه‌اندازی سرانجام به یک کسب‌وکار بزرگ تبدیل می‌شوند. حتی درصد بسیار کمتری می‌توانند به درآمدزایی استاندارد جهانی دست پیدا کنند.

معنای آن این است که اکثر شرکت‌ها، کار خود را با قدم‌های کوچک شروع می‌کنند و در همین مرحله باقی می‌مانند. نکته‌ی قابل ‌توجه این است که عدم رشد شرکت هرگز متضمن بقای آن نیست، بلکه برعکس، رشد آرام یا کاهش رشد یکی از اصلی‌ترین عوامل ورشکستگی کسب‌وکارها است.

باید دقت کرد که رشد کسب‌ و کار خرد، علاوه بر پروسه‌های مناسب اجرایی، به استراتژی‌های رشد بستگی دارد. بنگاه‌های کوچک بسته به شرایط، با استفاده از استراتژی های کسب و کار مختلفی می‌توانند دامنه‌ی عملیات خود را گسترش داده و به فروش و درآمد بیشتری دست پیدا کنند.

۵- افزایش نفوذ بازار

به‌طور پیش‌فرض اولین راه توسعه‌ی عملیات یک شرکت محسوب می‌شود. طبق این سناریو، زمانی که هیچ محصول جدیدی تولید نمی‌شود و هیچ بازار جدیدی برای ورود، وجود ندارد، شرکت باید با تمرکز روی محصولات یا خدمات فعلی خود تلاش کند سهم خود را از بازارهای موجود افزایش دهد.

البته شایان ذکر است که افزایش نفوذ در بازار، یک راهکار رقابتی است. بی تردید این استراتژی کسب و کار برای بنگاه های کوچک که در این راه با رقبای متعددی روبرو می‌شوند و برنامه‌های مختلفی را برای پیروزی در این رقابت طراحی می‌کنند مناسب تر است.

 

استراتژی کسب و کار

استراتژی کسب و کار – کالج مدیریت

گام‌های تدوین استراتژی‌های کسب و کار

۱.تعیین چشم انداز و ماموریت‌ها:

چشم انداز را می‌توان تصویری از آینده کسب و کارمان تعریف کرد به عبارتی آن‌چیزی است که دوست داریم به آن برسیم، چشم انداز هدف بلندمدتی محسوب می‌شود با ویژگی آرمانی بودن!

ماموریت را می توان فلسفه و علت وجودی هر کسب و کاری دانست یا به زبان دیگر کاری که هر کسب و کاری در وضعیت فعلی خود انجام می‌دهد.

اما چرا تعیین چشم انداز و داشتن هدفی آرمانی آن‌چنان اهمیت دارد که در اولین گام از آن یاد می‌کنیم؟

۱.چشم اندازها کنترل کننده کسب و کار هستند: اگر کسب و کارها در مسیر خود با مشکلاتی مواجه شوند یا از مسیر اصلی خود گمراه شوند، چشم اندازها عامل کنترلی برای کسب و کارها و اصلاح اشتباهات و رفع خطا خواهند بود.

۲.چشم اندازها الهام بخش و انگیزاننده‌اند: چشم اندازها انرژی شما را افزایش می‌دهد، انتخاب چشم اندازی مناسب می‌تواند عامل انگیزشی برای هر کسب و کاری باشد.

۳.چشم اندازها چراغ راهنمای هر کسب و کاری هستند: با وجود چشم اندازی مناسب، آن ها کسب و کار شما را در راه پر پیچ و خم رقابت یاری می‌دهند.

۲.تعیین اهداف بلند مدت:

برای تشخیص اهداف بلند مدت سازمانی به تحلیل محیط درونی سازمان و بررسی نقاط ضعف و قوت خود و تحلیل محیط بیرونی سازمان بررسی فرصت ها و تهدید های پیش رو نیازمند خواهیم بود . ماتریس SWOT در حقیقت برای شما گزینه های پیشنهادی را مدون کرده و به قولی جهت گیری های سازمان را مشخص می‌کند اما نظر قطعی در انتخاب هیچ یک از گزینه‌ها به شما ارائه نخواهد کرد.

۳.بررسی، ارزیابی و انتخاب استراتژی:

در این گام با استفاده از ماتریس SWOT استراتژی مناسب با کسب و کار خود را پیدا می‌کنیم:

الف) استراتژی تهاجمی (SO): این نوع استراتژی‌ها از جنس نوآوری و خلاقیت در کسب و کار شما هستند و هنگامی که کسب و کار در شرایط بسیار خوبی با فرصت هایی مواجه می شود می توانید از این دسته از استراتژی ها نظیر: رشد، سرمایه‌گذاری و توسعه بازار یا محصول و … استفاده کرد.

ب) استراتژی رقابتی (ST): کسب و کار ما در این مرحله عملکرد قوی و خوبی دارد اما با این حال از خطر تهدیدهای محیط بیرونی مصون نیست، چگونه با وجود نقاط قوت خود می توانیم تهدید هارا بی اثر سازیم؟ عنصر کلیدی این خانه «ثبات در عین رقابت » محسوب می شود.

ج)استراتژی تدافعی(WT): در این خانه کسب و کار به شدت ضعیف است و نقطه قوتی برای رهایی از خطر تهدیدها وجود ندارد، از راهکار های پیشنهادی برای کسب و کار های این چنینی می توان عقب نشینی، تعطیلی و انحلال و … را نام برد.

د)استراتژی محافظه کارانه(WO): کسب وکار اگرچه با عملکرد ضعیف تری نسبت به رقبا مشغول به فعالیت است لیکن فرصت‌های خوبی برای آن فراهم خواهد شد. جنس راهکارهای پیشنهادی از همان دسته رشد و سرمایه گذاری و نوآوری خواهد بود اما عنصر احتیاط و محافظه کاری به آن اضافه خواهد شد.

با توجه به اطلاعات به دست آمده از هر ماتریسی نظیر BCG، IFE،GE و …می توان استراتژی متناسب با سازمان خود را انتخاب کرد.

۴.تعیین اهداف کوتاه مدت:

در این گام با توجه به ارزیابی اولیه کسب و کارتان می‌توانید برای کسب و کار خود اهداف سالیانه و کوتاه مدت مشخص کنید. ابتدا با تعیین اهداف بلند مدت و انتخاب استراتژی در گام های قبلی شما می‌تواند اهداف کوتاه مدت و انگیزه‌بخش در راستای رسیدن به چشم انداز خود تدوین کنید. اهداف کوتاه مدت تعیین شده باید با توان کسب و کارتان تناسب داشته و در راستای گام های قبلی باشد.

۵.تعیین بودجه:

تعیین بودجه بدین معناست که شما بیشتر از توان مالی کسب و کارتان در راستای اهداف خود هزینه نکنید. این گام به معنی کنترل کسب و کار شما و جلوگیری از توسعه آن نخواهد بود بلکه دید جامعی را نسبت به هزینه های صورت گرفته و درآمد شما ارائه خواهد داد .

۶.ارزیابی عملکرد:

در انتهای این طیف ارزیابی کسب و کارتان قرار خواهد گرفت. وضعیت فعلی کسب و کار شما با وضعیت مطلوبی که در ابتدا مشخص کرده بودید، مقایسه خواهد شد. عملیت ارزیابی فعالیتی دشوار است چرا که برای هر کسب و کاری پذیرش این که عملکرد ضعیفی داشته نسبتا دشوار خواهد بود، لذا در این راستا شما می‌توانید از افراد خارج از کسب و کارتان استفاده کنید.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

بازاریابی بین المللی

بازاریابی بین المللی ، استفاده از اصول بازاریابی برای برآوردن نیازها و خواسته های متنوع افرادی است که در خارج…