اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در کارشناسی ارشد / توسط
آخرین زمان ویرایش:

مدیریت بازرگانی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

رشته مدیریت بازرگانی مناسب چه کسانی است؟

همانطور که از اسم این رشته پیدا است، مدیریت بازرگانی رشته‌ای است که می‌خواهد به مخاطبین خود آموزش هایی را ارائه کند تا بتوانند از طریق آن‌ها خروجی استارت آپ ها را مدیریت کرده و بری آن‌ها رشد و سود‌آوری به ارمغان آورند. تحصیل کردگان رشته مدیریت بازرگانی ممکن است خود مدیریت سازمان را به عهده داشته باشند و یا به صورت مدیر یک بخش فعالیت کنند؛ این رشته متناسب افرادی است که از چالش‌ها استقبال می‌کنند، به دنبال حل مسئله هستند و از اینکه بتوانند نیازهای محیط کسب و کار و بازار را شناسایی کرده و برای رفع آن‌ها اقدام کنند لذت می‌برند.

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی از مهمترین بخش های مدیریت شرکت های تجاری است زمانی یک شرکت می تواند بین خود مشتریان و خریدارانش ارتباط تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته باشد . فردی که بازرگانی یک بنگاه اقتصادی را به عهده می گیرد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصول محصول یا خدمات یک شرکت تلاش می کند و به طور طبیعی مدیر بازرگانی فردی است که نقش اساسی در سود و زیان شرکتها دارد .

دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها، موسسه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی با وظایف و هدفهای گوناگون در سطوح کارشناسی می باشد.

گرایش های رشته مدیریت بازرگانی برای ادامه تحصیل چه هستند؟

از جمله اصلی ترین گرایش های رشته مدیریت بازرگانی، میتوان به مواردی که در لیست زیر آمده اند اشاره نمود :

بازاریابی

بازرگانی بین المللی

تجارت الکترونیکی

مدیریت استراتژیک

بازرگانی داخلی

کارافرینی

گرایش های مالی

بیمه

تحول

مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی- کالج مدیریت

آینده شغلی رشته مدیریت بازرگانی

فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث مربوط به بازار، مباحث تدوین استراتژیهای سازمانی، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آنها، شناخت فرایندهای فروش، بازاریابی و خدمات به مشتریان زمینه لازم جهت استخدام در واحدهای بازرگانی سازمانها را داشته و نسبت به سایر گرایش های مدیریت با توجه به نبود رشته ای جایگزین از بازار کار مناسبی برخوردارند. ضمن اینکه دانشجویان این رشته با توجه به شناخت کافی از کسب و کار و نحوه ایجاد تجارت موفق شانس زیادی برای موفقیت در حیطه کارآفرینی و تشکیل کسب و کار جدید دارند.

فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند. علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. برخی از مشاغل مربوط به این رشته عبارتند از: مشاغل مرتبط با بازاریابی در سطح مختلف از بازاریاب تا مدیر بازاریابی، فعالیت در بخش برند یا تحقیقات بازار شرکتها، واحد فروش سازمان ها، فعالیت در حوزه بازرگانی بین الملل (صادرات و واردات کالا)، فعالیت در حوزه بیمه، تجارت الکترونیک ، امور مالی و بانکداری.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته مدیریت بازرگانی چه هستند؟

در ادامه فهرستی از اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین دروسی که در رشته مدیریت بازرگانی تدریس می‌شوند را آورده‌ایم:

  1. مدیریت‌ رفتار سازمانی
  2. مدیریت منابع انسانی
  3. روش تحقیق در مدیریت
  4. بازرگانی بین الملل
  5. بازاریابی و مدیریت بازار
  6. سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت
  7. مدیریت استراتژیک
  8. اصول‌ حسابداری
  9. مدیریت مالی
  10. سیاست‌های پولی و مالی
  11. حقوق بارزگانی بین‌الملل
  12. بهره‌وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان
  13. مدیریت سازمان‌های پیچیده
  14. ساختار سازمانی
  15. اقتصاد خرد و کلان
  16. تحقیق در عملیات
  17. مبانی سازمان و مدیریت

نوشته های مشابه

الکسا چیست؟

تاریخچه شرکت الکسا سرویسی که ما امروز به اسم الکسا یا الکسا رنکینک می‌شناسیم توسط شرکت الکسا اینترنت عرضه می‌شود. آمازون شرکت الکسا…

مدیریت دولتی

معرفی رشته مدیریت دولتی این گرایش از رشته مدیریت اولین بار در سال ۱۳۳۳ تحت عنوان علوم اداری در موسسه…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *