اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در استارت آپ / توسط
آخرین زمان ویرایش:

کوچینگ کسب و کار

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

کوچینگ کسب و کار چیست؟

افرادی که کار کوچینگ کسب و کار را انجام می دهند عموما افراد کارآفرین یا صاحبان باتجربه ی کسب و کارها هستند که قصد دارند تا دانش و تجربه خود را در راه رشد و توسعه ی دیگر کسب و کارها به کار ببرند. در حالی که امروزه اطلاعات و توصیه های بسیاری در فضای مجازی برای شما و کسب و کارتان وجود دارد اما باید بدانید که بیشتر آنها عمومی بوده و برای مورد خاص کسب و کار شما شاید عملی نباشد. اما با کوچینگ کسب و کار شما می توانید به صورت اختصاصی مشاوره و توصیه دریافت کنید و در نهایت از نتیجه کوچینگ کسب و کار، لذت ببرید و رشد کسب و کار خود را بیش از پیش مشاهده نمایید.

کوچینگ مدیریت کسب و کار

 مُراجعان این مدل کوچینگ مدیرانی هستند که کسب و کارهای مختلفی مانند استارت­ آپ­ ها، شرکت­های بزرگ، معمولی، و حتی کوچک را اداره می­کنند. کوچ­های مدیریت کسب و کار باید در امر مدیریت بازرگانی و کسب و کار بسیار با تجربه باشند، و سابقه ­ی مدیریت کسب و کارهای متفاوت را داشته باشند. کوچ مدیریت کسب و کار با طراحی یک نقشه ­ی هدفمند به افراد کمک می­کند به اهدافی که برای کسب و کار خود تعیین کرده­اند برسند. این کوچ­ ها در حیطه ­هایی مانند ارتباط با کارمندان، ارتباط با فروشنده ­گان، مدیریت زمان، مهارت­های سازماندهی، و ایجاد اعتماد به نفس به عنوان یک دارنده­ ی کسب و کار به افراد کمک می­ کنند.

کوچینگ کارآفرینی

مراجعان این مدل کوچینگ معمولا از دو قشر هستند. دسته ­ی اول کارآفرینان جوانی هستند که تجربه­ ی کمی دارند ولی برنامه­ ها و آرزوهای زیادی در سر دارند، و دسته ­ی دوم کارآفرین­های مسن­تری هستند که در زمینه­ ی تجارت و کسب و کار با تجربه هستند و ممکن است در بعضی جنبه ­های کار خود نیاز به مشاوره داشته باشند. علاوه بر این، این مراجعان ممکن است در حال تاسیس کسب و کار جدیدی باشند و یا بالعکس، برای نگه داشتن کسب و کار خود با مشکل مواجه شده باشند. ممکن است اینطور به نظر برسد که کوچینگ کارآفرینی به معنی هدایت کردن یک فرد با انگیزه در مسیر راه اندازی یا جلو بردن کسب کار خود باشد. ولی چنین نیست. کوچ کارآفرینی باید دقیقا بداند که چطور باید یک کسب و کار را شروع کرد و چطور از پس مسائلی که چه از نظر عملی و چه از نظر احساسی در طول مسیر برای فرد کارآفرین پیش خواهد آمد برآید.

 

در صورت نیاز به رهیار (کوچ) کسب و کار به موارد زیر حتماً دقت کنید:

۱- بررسی مدرک و پیشینه یک رهیار (کوچ) به شما کمک می‌کند که برای جلسه و خواسته‌های خود تصمیم شفاف‌تری بگیرید.

۲- هر تغییری در درون ما مقاومت ایجاد می‌کند و این مساله امری طبیعی است، حتی وقتی می‌دانیم باید تغییر کنیم. بنابراین خود را برای داشتن چنین احساسی سرزنش نکنید و با رهیاری (کوچ) کار کنید که بتواند این حس شما را درک کند. اگر این حس در جلسه‌ی اول رو به کاهش گذاشت، شما احتمالاً رهیار (کوچ) مناسبی پیدا کرده‌اید.

۳- همه‌ی ما می‌دانیم بخش‌هایی از کسب و کار، از حوزه قدرت و تصمیم ما خارج است. اگر تمرکز شما، روی این بخش باشد، کار رهیار (کوچ) خود را سخت خواهید کرد. اگر رهیار (کوچ) شما فردی حرفه‌ای و آموزش دیده باشد، می‌تواند به شما برای تغییر دیدگاه لازم و بازسازی نقاط مد نظرتان کمک خواهد کرد.

۴- یک رهیار (کوچ) کسب و کار باید بتواند شما را به چالش بکشد. آیا رشد و توسعه سازمان و فرد در درون سازمان بدون چالش ممکن است؟ پس در ارزیابی خود، به این نکته که آیا رهیار (کوچ) پتانسیل این کار را دارد یا خیر، توجه کنید.

۵- قدرت بزرگ یک رهیار (کوچ) در شنیدن، عدم قضاوت، بازخورد دادن و پرسش‌های قدرتمند او نهفته است و اگر رهیار (کوچ) شما نتواند به هر دلیلی قضاوت خود را مهار کند، به جلسه‌ی شما آسیب خواهد زد. ارتباط خوب بدون مهارت‌های فوق شاید به شما کمک چندانی نکند.

یک کسب و کار رو به رشد، می‌تواند با استفاده از خدمات کوچینگ کسب و کار، نقاط کور خود را شناسایی کند و ضمن آگاه شدن به نقاط قابل بهبود، نقاط قوت خود را بیش از پیش به کار بگیرد.کوچینگ کسب و کار زیرمجموعه‌های تفکیک شده‌تری نیز دارد که در صورت آشکار شدن نیاز به آنها در مسیر قراردادی با رهیار (کوچ)، او می‌تواند از ابزارهای خاص یا حتی همکاران متمرکز خود بر آن حوزه استفاده نماید.

کوچینگ کسب و کار

کوچینگ کسب و کار – کالج مدیریت

برخی مزایای کوچینگ در کسب و کارها

– کمک به شرکت‌ها یا مدیرانی کسب و کارهای کوچک یا متوسط در ارتقا و توسعه و یا نجات کسب و کارشان.

– کمک به افرادی که مایلند به تازگی کسب و کار خود را راه‌اندازی نمایند و آن را ارزیابی نمایند.

– کمک به صاحبان مشاغل در زمینه فراگیری مهارت‌های لازم و ضروری مدیریتی.

مانیتورینگ و ارزیابی پیوسته عملکرد و کارایی مدیران و صاحبان مشاغل به منظور رشد و توسعه کسب و کار و بازخورد مداوم به آن‌ها.

– کمک به صاحبان مشاغل در به کارگیری روش‌های نوین و کارا در رهبری کسب و کار.

– کمک به صاحبان مشاغل و کارمندان در ایجاد تعادل بین زندگی کاری و شخصی‌شان.

– استفاده بهینه و مدیریت زمان توسط مدیریت و کارمندان.

– کمک به صاحبان مشاغل در زمینه تعیین چشم انداز، تعیین اهداف و در نهایت برنامه‌ریزی و تعیین استراتژی‌هایی برای رسیدن به اهداف تعیین شده برای کسب و کار خود.

– کمک در اجرا و پیشبرد برنامه‌ها و استراژی‌های تعیین شده.

– حمایت در زمینه برنامه‌ریزی و مدیریت مالی.

– حمایت در زمینه برنامه‌ریزی برای استخدام و جذب نیرو.

– همراهی و کمک در توسعه مهارت‌های نیروی انسانی به منظور موفقیت کسب و کار.

– کمک به توانمندسازی انسان‌ها در محیط کار در جهت تحقق ظرفیت‌ها و استعداهای بالقوه ایشان.

– کمک به ساخت و تشکیل تیم.

– کمک به افزایش مهارت کار تیمی و گروهی.

– افزایش مهارت‌های ارتباطی بین افراد مشغول در کسب و کار (ارتباط مدیران با یکدیگر، مدیریت و کارمندان، کارمندان با یکدیگر).

 

فرآیند بیزینس کوچینگ

بیزینس کوچینگ به شما کمک می کند تا ببینید امروز در چه جایگاهی قرار دارید، می خواهید در آینده به چه جایگاهی برسید و برای رسیدن به این جایگاه چه اقداماتی باید صورت دهید. می توان گفت فرآیند بیزنس کوچینگ ۴ مرحله دارد؛

  • اولین گام در بیزینس کوچینگ مشخص کردن هدف است.
  • سپس باید در پی یافتن نقاط قوت و نقاط قابل بهبود کسب و کارتان باشید تا به چشم انداز واضح تری از رشد سازمان و نیازهای آن دست یابید.
  • حال باید برنامه ای طراحی کنید و ببینید برای رسیدن به اهدافتان چه اقداماتی صورت دهید.
  • در پایان می بایست میزان پیشرفت‌تان را در راه رسیدن به هدف ارزیابی کنید.

 

مهم ترین عناصر یک رابطه کوچینگی چیست؟

یک عنصر کلیدی در برقراری یک رابطه مؤثر میان مراجع و بیزینس کوچ متعهد بودن هر دو طرف است. هر دو باید مشتاق باشند و زمان کافی صرف کنند تا اعتماد طرف مقابل را به دست آورند و یک رابطه خوب برقرار کنند. از دیگر ویژگی های ضروری که کیفیت یک رابطه را بهبود می بخشد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت؛

  1. احترام: این احترام در نتیجه تشخیص دانش، مهارت و توانمندی های کوچ و خواست مراجع برای توسعه دادن توانمندی‌ها و تجربیاتش به دست می‌آید.
  2. اعتماد: اعتماد در نتیجه ارتباط، در دسترس بودن، قابل پیش بینی بودن و وفاداری میان کوچ و مراجع پدید می آید.
  3. شکل گیری همکاری و شراکت: کوچ و مراجع باید به این موضوع پی ببرند که هر دو همچون شرکای حرفه ای و تجاری نیستند.
  4. انتظارات و توقعات واقع گرایانه: کوچ شما را تشویق می‌کند برای خود اهدافی مشخص کنید که واقع بینانه و دست یافتنی و مرتبط با کسب و کار شما باشند.
  5. زمان: در رابطه میان کوچ و صاحب یک کسب و کار، زمان یکی از مهم ترین عناصر است هر دو یک زمان خاص را برای ملاقات هایتان در نظر می گیرید، در ابتدا این ملاقات ها باید یک یا دو بار در هفته باشد؛ شکل گیری این رابطه زمان کمتری باید صرف کنید.

نوشته های مشابه

نیچ مارکتینگ

مفهوم نیچ مارکتینگ نیچ مارکتینگ ( به انگلیسی Niche Market ) بخش کوچک و ویژه ای از بازار است که…

سئو خارجی

سئو خارجی یا off page ای مرحله در صورتی که on page به خوبی بر روی یک سایت انجام شده…