/ در استارت آپ / توسط

برنامه کسب و کار

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

برنامه کسب و کار ، یک مؤلفه غیر قابل انکار برای هر تجارتی می باشد. این برنامه برای تامین اعتبار، مستند سازی مدل کسب و کار، پیش بینی های مالی و تبدیل ایده ها به واقعیت لازم است. در دورانی که بیش از ۵۰ درصد کسب و کارها در همان سال اول شروع به کار خود شکست می خورند، داشتن یک برنامه شفاف، تعریف شده و برنامه ای که خوب به آن فکر شده باشد، اولین گام اساسی برای شروع یک کسب و کار و دستیابی به موفقیت برای بلند مدت می باشد. برنامه کسب و کار ابزاری لازم و ضروری برای تمام کارآفرینان، صاحبان کسب و کار، مدیران و حتی دانشجویان رشته های مرتبط با تجارت می باشد. اما سوالی که وجود دارد این است که برنامه کسب و کار چیست؟

برنامه کسب و کار چیست؟

سند مکتوبی است که روش اجرای یک فعالیت تجاری در یک دوره زمانی مشخص را بیان می کند و شامل کلیه فعالیت های راه اندازی یک کسب و کار جدید است. درواقع راهکار تبدیل یک ایده به یک کسب و کار موفق است.

انواع برنامه کسب و کار

۱٫طرح راه اندازی کسب و کار

متداول ترین نوع برنامه تجاری، برنامه برای راه اندازی یک تجارت جدید و اجرا کردن ایده تجاری نو می باشد. از این برنامه به عنوان یک مفهوم تجاری و در نهایت  پایه و اساس موفقیت استفاده می شود.
بزرگترین چالش نوشتن یک برنامه کسب و کار نوپا آن است که نویسنده خود را  ملزم می کند تا برای نوشتن آن کاملا از ابتدا شروع کند. در این برنامه های تجاری نوپا می بایست داده های صنعت مورد نظر، استراتژی های تجاری و برنامه های مرتبط با بازار هدف و بازاریابی ذکر شود.

۲٫برنامه تملک کسب و کار

سرمایه گذاران قبل از تامین بودجه برای یک تجارتی که به فروش رسیده است، تمایل دارند تا برنامه کسب و کار آن را ببینند تا بدانند مالک جدید چگونه می خواهد آن را اداره کند.
چه چیزی تغییر خواهد کرد و چه چیزی تحت اداره مالک جدید یکسان خواهد ماند و علت آن جیست؟ همچنین برنامه تجاری می بایست درباره وضعیت کنونی صحبت کند و در آن توضیح داده شود که به چه علت مالک تغییر کرده است؟
برای مثال، اگر شخصی کسب و کاری را که شکست خورده است خریداری می کند، در برنامه تجاری باید توضیح داده شود که چرا آن را خریداری کرده است و مالک جدید چه کاری برای بهبود تجارت انجام خواهد داد. همچنین باید پیش بینی های فروش و توجیهی برای آن پیش بینی ها ذکر شود.

۳٫برنامه تغییر تجاری

هنگامی که یک کسب و کار می خواه خودش را نجات دهد، برند تجاری اش را تغییر دهد یا چیز جدیدی را امتحان کند، صاحبان آن کسب و کار باید یک برنامه بازاریابی تجاری یجاد کنند. این برنامه باید:

  • وضعیت فعلی شرکت را اذعان کند.
  • چشم انداز آینده شرکت را بیان کند.
  • توضیح دهید که تجارت باید تغییر کند.
  • فرایندی را برای چگونگی تغییر تنظیم کند.

بیشتر شرکت هایی که قصد دارند یک تغییر تجاری ایجاد کنند، به دلیل تغییر روند بازار یا تغییر نیاز مشتری این کار را انجام می دهند. به عنوان مثال پیتزا هات سال گذشته طرحی برای تعمیرات اساسی برند خود ارائه داد، زیرا نیاز به تغییر در نحوه سرویس دهی به مشتری احساس می شد. این تغییر ناشی از مشاهده چندین ساله روند صنعت و شرکت و همچنین از جهت ایجاد آینده ای بهتر برای تجارتش بود.

۴٫برنامه توسعه تجارت

به طور معمول، ایجاد یک سرمایه گذاری تجاری موفق و توسعه آن در مکانی دیگر، به برنامه تجاری خاص خود نیاز دارد، زیرا ممکن است این پروژه به یک مکانی جدید نیاز داشته باشد، روی یک بازار هدف جدید متمایز شود و یا به سرمایه بیشتری نیاز داشته باشد.
خوشبختانه برنامه های تجاری به نویسندگان خود اجازه می دهند تا فروش، درآمد و موفقیت های خود را به هر مکان دیگری ارجاع دهند. با این وجود، هر چقدر هم که این نکات ذکر شده در برنامه  تجاری جزء به جزء باشند، از آنجایی که تجارتتان یک تجارت نوپا به حساب می آید می تواند به دلیلی از هزاران دلیل ممکن موفق شود یا شکست بخورد.

 

برنامه کسب و کار

برنامه کسب و کار – کالج مدیریت

اهداف برنامه کسب و کار

۱٫ تامین اعتبار از سرمایه گذاران

از آنجا که محتویات این برنامه شامل مواردی از جمله چگونگی افزایش سودآوری کسب و کارها، چگونگی موفق شدن تجارت ها و حتی  شکست آن ها می باشد، یک برنامه کسب و کار در درجه اول به عنوان ابزاری برای منابع مالی و سرمایه مورد استفاده قرار می گیرد.
این برنامه همچون یک سند برای ارائه به سرمایه گذاران و یا وام دهندگان بالقوه است که به آن ها نشان خواهد داد سرمایه آن ها چگونه به کار گرفته خواهد شد و چگونه می تواند به پیشرفت تجارت کمک کند. همه بانک ها، سرمایه گذاران و بنگاه های سرمایه گذاری، قبل از تحویل پول خود می خواهند برنامه کسب و کار شما را ببینند. همچنین آن ها به طور معمول ۲۰ تا ۲۵ درصد از سرمایه ای را که در یک تجارت سرمایه گذاری کرده اند، می خواهند. بنابراین این سرمایه گذاران باید مطمئن شوند که آیا پول خود را پس می گیرند و چه موقع پول خود را بازخواهند گرفت. علاوه بر این، آن ها می خواهند درباره روند و استراتژی ای که شرکت ها برای رسیدن به این اهداف مالی از طریق برنامه های فروش، بازاریابی و عملیاتی درنظر دارند، بدانند.

۲٫ مستند سازی استراتژی و اهداف کسب و کار

یک برنامه کسب و کار نباید هیچ نکته ای را از دست بدهد.
می تواند ده ها یا حتی صد ها صفحه باشد و این امکان را فراهم می کند که تهیه کنندگان این برنامه توضیح دهند که اهداف تجاری آن ها چیست و آن کسب و کار چگونه می خواهد به اهدافش دست یابد.

این توضیحات باید به گونه ای باشد که نویسنده برای تمام آن چه در برنامه مشخص شده است، دلیل قانع کننده داشته باشد.

۳٫ مشروعیت بخشیدن به یک ایده تجاری

همه افراد ایده های خوبی در ذهن دارند، البته تا زمانی که آن را روی کاغذ ننویسند و متوجه نشوند که آن ایده به طور کامل عملی نمی باشد. این برنامه روشی مؤثر برای اثبات این است که یک ایده تجاری ارزش دنبال کردن دارد یا ایده ای اشتباه است.
از آنجا که کارآفرینان روند بازار، سرمایه مورد نیاز و بازده سرمایه گذاری خود را مستند می کنند، می توانند معیارها و استراتژی های لازم را مشخص نمایند و این دقیقا همان چیزی است که این برنامه در نظر دارد.
برنامه تجاری به خوانندگان این طرح اطمینان می دهد که کارآفرین این سازمان پیش از آنکه ایده تجاری خود را به گوش جهانیان برساند درباره ی ایده کسب و کار، تاکتیک ها و استراتژی های رشد و قضایای مالی ساعت ها فکر کرده است و درباره این ایده جدی می باشد.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

فروش یک محصول

فروش یک محصول ، اگر مدیری تصمیم به بستن بخشی از سازمان خود را داشته باشد، بخش فروش آخرین بخش آن…

برنامه فروش

برنامه فروش ، فروش، رمز سودآوری و بقای تمام کسب و کارهاست. بدون فروش، خبری از درآمد و سود نیست.…