اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

برندسازی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

برندینگ یا برندسازی چیست

برندیگ یا برندسازی یعنی تلاش برای رسیدن به معروفیت و محبوبیت. این موارد می تواند برای یک کسب و کار بوده، یا برای شخص و یا هر چیز دیگری که در آن شهرت و اعتبار مدنظر است. در مراحل اولیه تلاش می شود همه مخاطبان، یک برند را بشناسند و در مراحل دیگر سعی می شود این برند محبوبیت بالایی در بین مخاطبان داشته باشد. این مراحل باید بصورت پیوسته تا بی نهایت ادامه یابد. توقف در اینکار یعنی آسیب جدی به برند!

برند (یا همان نام تجاری) چیست؟

به عبارت ساده برند شما با درک کلی مشتری از کسب و کارتان تعریف می شود. یک برند موفق باید برای بسیاری از کاربردها از نظر رابطه و تجربه سازگار باشد.

  • محیط (ویترین یک مغازه یا دفتر)
  • چاپ، علائم و نشان ها، بسته بندی
  • وبسایت و تبلیغ آنلاین
  • بازاریابی محتوا و رسانه های اجتماعی
  • فروش و خدمات مشتری

حالا برندسازی آسان شد؟ حقیقت این است که این فرآیند یک شبه اتفاق نمی افتد…و حتی کار چند ماه هم نیست. برندسازی به طور قطع یک فرآیند است. اما تلاش مستمر به برقراری رابطۀ طولانی مدت بین شما و مشتریانتان منجر می شود.

این نتیجه باعث افزایش ثابت فروش، پروژه های بیشتر، مراجعات شفاهی، و محبوبیت خدمات و محصولات شما می شود.

اهداف برندسازی

حال می توانیم بگوئیم چگونه برندسازی کنیم، قطعا در مرحله نخست می بایست برنامه ریزی منسجمی داشته باشیم. بدین منظور لازم است اهداف کاری خود را مشخص کنیم و مشتریان خود و نیازهای آنها را بشناسیم، تا بتوانیم خود و محصولات یا خدماتمان و ویژگی هایشان را بر آن اساس طراحی و معرفی نمائیم. در پاسخ به این سوال که چگونه برندسازی کنیم باید گفت، تمامی فعالیت های ما اعم از طراحی ها، نماد ها، شعارها، محتواها و غیره می بایست با این رویکرد انجام پذیرد.

برندسازی

برندسازی – کالج مدیریت

چگونه یک برند ایجاد کنیم: استراتژی برند چیست؟

استراتژی های برندسازی برنامه های عملی است که

سازمان ها برای تمایز محصولات، خدمات و هویت های خود از سایر رقبای خود استفاده می کنند.

در اصل، یک استراتژی برند برنامه تجاری طولانی مدت شماست

که به شما کمک می کند تا تصویری را که می خواهید برای مشتریان خود بسازید، ایجاد کند.

این یعنی فکر کردن در مورد اینکه چه نوع احساسات و انتظاراتی را

می خواهید مخاطبان شما با شرکت شما در میان بگذارند.

آیا می خواهید معتبر باشید؟ پیچیده؟ سرگرم کننده؟ حرفه ای؟

یک برند تجاری اوج تمام احساسات و افکاری است که هنگام تصمیم گرفتن در مورد محصول شما در ذهن مشتری جمع می شوند. استراتژی های برند تا زمانی که اهداف شرکت شما را تغییر ندهند، می توانند به پیشرفت شما کمک کنند.

اصول، قواعد و مراحل برندسازی

برندسازی مراحلی دارد که باید آنها را انجام داد. در برخی موارد ترتیب نیز اهمیت بالایی دارد. مراحل بشرح زیر است:

  • ساخت نام و نشان تجاری
  • مهیا نمودن زیرساخت ها
  • مهیا نمودن مزیت های خاص
  • تبلیغات و جذب مشتری
  • بررسی و تحلیل رفتار مشتریان
  • توجه به نظرات و بازخوردها
  • ایده پردازی، نوآوری و ارزش آفرینی
  • توسعه مداوم و تعامل سازنده
  • فعالیت های فرهنگی و اجتماعی
  • فعالیت به شکل همه جانبه و گسترده

 

چند توصیه در خصوص برندسازی مشارکتی

۱٫ مخاطبان شریک بالقوه خود را زیر نظر بگیرید:  آیا هواداران برند، به آن اعتماد کافی دارند؟ آیا رسیدن به برندینگ بدون همکاری با این شریک و آن هواداران، برای شما دشوار است؟
۲٫ چیزی وسط بگذارید: ببینید این برند بزرگ و احتمالاً قدیمی چه چیزی ندارد و درواقع جای چه چیزی خالی است؛ همان را ارائه کنید. این‌یک بازی برد – برد است که هم برای شما و هم برای برند میزبان و هم برای هواداران می‌تواند سود آفرین باشد.

یک شرح مأموریت برای برندتان تعیین کنید

آیا تا به حال به مأموریتتان فکر کرده اید؟ در اصل شما باید یک عبارت شفاف برای آنچه که شرکتتان بیشتر به آن خواهد پرداخت، ایجاد کنید. قبل از اینکه بتوانید برندی را ایجاد کنید که مخاطبان هدف به آن اعتماد می کنند، باید بدانید که کسب و کار شما چه ارزشی را ایجاد می کند. هدف چیست؟

شرح مأموریت اساساً هدفی را برای حضور داشتن و وجود داشتن تعریف می کند. این تعریف تمامی ابعاد دیگر برای استراتژی های برندسازی را اعلام می کند. همه چیز از لوگوی شما گرفته تا شعارتان، صدایتان، پیامتان و شخصیتتان باید آن مأموریت را منعکس کند.

یک لوگو و شعار برای برندتان ایجاد کنید

وقتی به برندسازی فکر می کنید احتمالا موارد بصری همان اول به ذهنتان خطور می کنند. این گام احتمالاً همان جایی است که در مورد اجرایش به کمک نیاز دارید.

هیجان انگیزترین (و معمولا مهم ترین بخش) در برندسازی ایجاد لوگو و شعار برای شرکت است. این لوگو روی تمامی چیزهایی که به کسب و کار شما مربوط می شود وجود خواهد داشت. این لوگو به هویت شما، کارت تماستان و هویت بصری شما مربوط می شود.

پس حاضر شوید وقت و سرمایۀ لازم را برای ایجاد یک چیز استثنائی صرف کنید تا هویت بصری را برای کسب و کارتان تقویت کنید.

در برندسازی به کمک نیاز دارید؟ یک طراح حرفه ای با تجربه در زمینۀ طراحی لوگو و هویت را استخدام کنید تا به شما کمک کند برندتان برجسته شود.

انتخاب رنگ برند ( اصول انتخاب رنگ برای کسب و کار و برند)

یک راهنمای استایل برند قدرتمند شامل موارد زیر می شود:

  • اندازه و جای قرار گرفتن لوگو
  • جدول رنگ
  • تایپو گرافی و فونت
  • آیکون گرافی
  • سبک عکس/ عکاسی
  • عناصر شبکه

تقریباً نیمی از راه برندسازی را پشت سر گذاشته ایم. اگر تا اینجای کار را خوب پیش رفته اید یک خسته نباشید خوب به خودتان بگویید.

برندسازی

برندسازی – کالج مدیریت

شخصیت برندتان را شکل دهید

شخصیت برند شما به مأموریتتان، مخاطبتان و صنعتتان بستگی دارد.

این مورد عبارتست از روش برقراری ارتباط با مشتریانتان و اینکه چگونه به شما پاسخ می دهند.

صدای برند می تواند:

  • حرفه ای
  • دوستانه
  • خدمات محور
  • معتبر و توانا
  • فنی
  • تبلیغاتی
  • محاوره ای
  • آگاهی دهنده و آموزنده

تبلیغات را شروع کنید و تا همیشه ادامه دهید

تبلیغات باید بصورت هدفمند و هوشمندانه انجام شود. تبلیغات یک علم و تخصص تمام عیار است. به همین جهت اگر خودتان تخصص کافی ندارید پیشنهاد می شود اینکار را به متخصص واگذار کنید. همچنین باید طوری سازماندهی کنید که تبلیغات را بصورت مسمتر و پایدار ادامه دهید. تبلیغات کوتاه مدت، بی نظم و بدون هدف تاثیر مثبتی بر روی کسب و کار شما نخواهد داشت و موجب از دست رفتن یا محدودیت منابع مالی نیز خواهد شد.

ایده پردازی کنید و خدمات بهتر و متفاوت ارائه کنید

یکی از اقدامات مهم در برندینگ این است که همواره ایده های نابی را برای مدیریت و توسعه برند خود بکار بگیرید. ایده ها باید در جهت ارائه خدمات بهتر و بیشتر باشد تا بتواند تاثیر مناسبی بر کسب و کار داشته باشد.

یکنواخت نباشید، یکنواخت نباشید، یکنواخت نباشید!

در عصر حاضر تجربه بخصوص در کسب و کارهای آنلاین ثابت کرده است که یکنواختی مانند داستان قورباغه و آب داغ است. به این معنی که به تدریج نابودی کسب و کار فرا می رسد و عوامل کسب و کار متوجه آن نمی شوند.

محتوای آموزشی و ارزش آفرین تولید کنید

برای اینکه بتوانید از بازاریابی محتوایی بهره مند شوید باید محتوا تولید کنید. این محتواها بهتر است در زمینه های مرتبط با حوزه فعالیت باشد. اینکار موجب خواهد شد تا بتوانید مخاطبان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل نمایید.

نوشته های مشابه

ارزش طول عمر مشتری

تعریف ارزش مشتری یا ارزش طول عمر مشتری ارزش مشتری یا ارزش طول عمر مشتری  به صورت مخفف CLV –…

فریلنسر

مفهوم فریلنسر ساده‌ترین تعریف فریلنسر (Freelancer) این است که: یک نفر، بدون اینکه به یک سازمان یا کسب و کار و…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *