اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

استراتژی برند

زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

استراتژی برند ، موضوعی کلیدی در حوزه مدیریت بازاریابی، مدیریت استراتژیک و اساس طراحی برند: نام و نشان تجاری و برندسازی شرکت است. استراتژی برند از طریق ایجاد یک نام تجاری با هویت ویژه و ارتقای آن،‌ ارزش خاصی را برای مشتری خلق می‌کند که به سادگی توسط رقبا قابل تقلید نیست. این استراتژی سبب افزایش حاشیه سود و بازده بیشتر سرمایه خواهد شد.  استراتژی برند به برنامه بلند مدت توسعه موفق یک برند به منظور دستیابی به اهداف ویژه اطلاق می گردد. یک استراتژی جامع برند بر تمام جنبه های کسب و کار تأثیر می گذارد و مستقیماً با نیازها و احساسات مشتری و محیط های رقابتی مرتبط است.

استراتژی برند چیست؟

در اصل، استراتژی برند، یک استراتژی است برای ساختن شما، تیم شما و نحوه‌ی به اشتراک گذاشتن برند شما. استراتژی برند مفصل‌بندی و استخوان‌بندی آن چیزی است که قرار است تصویر شما شود و شما را در جهان به نمایش بگذارد. استراتژی برند یک برنامه‌ی مستند و مدون است برای موفقیت برند شما.

اجزای جامع برند

هدف برند

هر برندی نسبت به مشتریان خود تعهد و عهدی دارد. اما در بازاری که اعتماد مصرف ­کنندگان پایین است و مراقبت و احتیاط­ های مربوط به بودجه بالا است، صرفا داشتن یک تعهد نیست که یک برند را از سایر برندها جدا می کند، بلکه داشتن هدف تعریف شده است.

در حین فهم و درک تعهد برندتان لازم است وقتی جایگاه­ یابی برند خود را تعریف کردید، بدانید هر روز چرا بیدار می شوید و حتی برای سرکار رفتن حاضر هستید بار اضافی حمل کنید.به عبارت دیگر، هدف شما جز بخصوصی است چراکه شما را از رقبایتان  متمایز می کند.

چگونه می توانید هدف کسب وکار خود را تعیین کنید؟ طبق مفروضات استراتژی برند هدف را می توان به دو صورت نشان داد :

  • کارکردی : این مفهوم بر ارزیابی میزان موفقیت در موارد فوری و دلایل تجاری و… تمرکز دارد. هدف یک کسب وکار کسب درآمد و پول است.
  • بین­ المللی: این مفهوم بر موفقیتی که مربوط به توانایی کسب درآمد و عملکرد خوب و مورد قبول در جهان تمرکز دارد.

همانطور که کسب درآمد برای تقریباً هر کسب و کاری مهم است، ما برندهایی را که بر تحقق چیزی فراتر از کسب سود پافشاری می کنند را تحسین می کنیم.

در هنگام تعریف هدف کسب وکار خود، به یاد داشته باشید که هدف خود را صرفاً فروش محصول مورد نظر خود مشخص نکنید بلکه به گونه ­ای هدفتان را تعیین کنید که برای مخاطبان و مشتریان­تان سودآور و مفید باشد و به بهبود زندگی روزمره آن ها کمک کند. اگر هدف شما از کسب وکار­تان صرفاً کسب درآمد باشد حتی اگر در کوتاه مدت هم موفق باشید و سود قابل قبولی کسب کنید اما در بلند مدت از رقابت با رقبایتان بازخواهید ماند.

اما در این مورد ابزار شما چیست؟ عمیق­ تر بررسی کنید و چشم ­انداز و ماموریت خود را تعیین کنید و اگر دچار مشکلاتی هستند یا چندان حرف ه­ای و درست تعیین نشده ­اند آن ها را اصلاح کنید.

استحکام و هماهنگی برند

کلید هماهنگی اجتناب از صحبت در مورد چیزهایی است که به ترقی برند شما مربوط نمی شوند. یک عکس جدید به صفحه­ ی شبکه ­های اجتماعی کسب وکار خود اضافه کنید؟ انجام این کار برای شرکت به چه معنی است؟ آیا با پیام برند شما هماهنگی دارد، یا صرفاً چیز بامزه­ای است که، اگر صادق باشیم، منجر به گیج شدن مخاطبان شما خواهد شد؟
در تلاش برای ایجاد پلتفرم مناسب برای برند که استوار باشد، لازم است اطمینان کسب کنید که پیام برند شما یکپارچه است. نهایتاً، هماهنگی منجر به شناخت برند می شود، که وفاداری به برند را تقویت می کند. ( آن هم بدون فشار، درست است؟ )

هر المان یا اجزائی که در بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد باید با پیام برند هماهنگی داشته باشد و تمام اجزا از ظاهر تا محتوا باید یکپارچه و در راستای استراتژی برند باشد. حتی ظاهر حساب کاربری در شبکه­ های اجتماعی نیز باید در راستای پیام و استراتژی برند باشد.

برای اجتناب از ترک مشتریان بالقوه تلاش کنید تکه ­های جدا و نامرتبط کسب­ وکارتان را بهم بچسبانید، منافع ایجاد یک راهنما برای سبک و استایل برند خود را در نظر بگیرید. یک راهنمای سبک می تواند تمام اجزا از صدای برندی که استفاده می کنید گرفته تا رنگ برنامه تبلیغاتی که برای جایگاه ­یابی محصول یا خدمت خاصی به کار می برید را یکپارچه می کند.

با وقت صرف کردن برای تعریف و موافقت با این مفروضات، برند شما به عنوان یک کل نفع خواهد برد. در راهنمای سبک برند  تمام موارد و جزئیات مربوط به برند لحاظ شده است در نتیجه در تصمیم گیری ­های مختلف علاوه بر اینکه مسیر را برای شما مشخص می کند، باعث می شود تمام فعالیت ­هایتان در راستای استراتژی برند باشد و در نتیجه فعالیت­ های شما یکپارچه خواهد بود و پیام برند را  به درستی می رساند.

 

استراتژی برند

استراتژی برند – کالج مدیریت

 

احساس برند

مشتریان همیشه منطقی نیستند. شما مشتریانی را که حاضر هستند پول بسیاری بیشتری برای یک برند خاص خرج کنند را چگونه توصیف و توجیه می کنید؟ یک صدای احساسی در آن برندها وجود دارد که در گوش مشتریان زمزمه می کنند ” من ( نام برند ) را بخر” اما چرا؟

این نوع برندها از برندسازی احساسی استفاده می کنند آن هم با استفاده از ایجاد یک اجتماع و جامعه در اطراف برندشان. این شرکت­ ها در شبکه ­های اجتماعی یا از طریق برگزاری کمپین ­های مختلف یا در هر موقعیت و شرایط دیگری سعی می کنند با مخاطبان خود در تعامل باشند و با آن ها ارتباطی قوی و احساس برانگیز و در راستای هدف و پیام برند برقرار کنند.
این شرکت ­ها برای مشتریان خود فرصتی ایجاد می کنند که احساس کنند بخشی از یک گروه بزرگتر هستند که برای خود موقعیت و پرستیژ خاصی دارند و برای تمام اعضای گروه  ( در واقع مشتریان برند ) ویژگی­ های مشترکی را ایجاد می کند. و افراد می تواند این احساس مشترک را با هم به اشتراک بگذارند و از آن لذت ببرند و حتی با افتخار بیان کنند ” من طرفدار برند… هستم، یا من فقط از محصولات برند… خریداری می کنم و…”.

چرا؟ مردم تمایل ذاتی نسبت به برقراری ارتباط دارند. تحقیقات صورت گرفته در زمینه ­های روانشناسی و رفتارشناسی هم اثبات کرده­ اند که انسان احساس قویی در مورد برقراری ارتباط با دیگران دارد و برقراری ارتباط نزدیک از بخش­ های اصلی و مهم رفتار انسان را تشکیل می دهد.

لازم به ذکر است که احساس تعلق، نیاز به دوست داشته شدن، مهربانی، و جزئی از یک گروه بودن مستقیماً در میانه ­ی هرم نیازهای مزلو قرار می گیرد، که هدف آن تقسیم بندی نیازهای مختلف انسان­ ها است. با توجه به این تقسیم بندی در مورد کالاهایی که جایگزین ­های بسیاری دارند یا جزو نیازهای فیزیکی و انسان محسوب نمی شود و یا کالای ضروری نیستند، لازم است از طریق برقراری رابطه ­ی احساسی با آن ها بتوانید آن ها را به سمت برند خود جذب کنید.

انعطاف­ پذیری برند

ما در دنیایی زندگی می کنیم که به سرعت در حال تغییر است، بازاریابان باید انعطاف خود را حفظ کنند تا مرتبط و سازگار باقی بمانند. نکته­ ی مثبت آن این است که ، با حفظ انعطاف خود می توانید در کمپین­ هایی که برگزار می کنید خلاقانه ­تر عمل کنید.

ممکن است با خود بگویید “یک لحظه صبر کن، من چگونه قرار است یکپارچگی و هماهنگی خود را حفظ کنم، آن هم در حالی که دیگران انعطاف ­پذیر هستند؟” سوال خوبی است. در حالی که انسجام به استانداردگذاری برند شما، کمک می کند، شما را قادر می سازد تا سازگاری ایجاد کنید که منجر به بوجود آمدن علاقه شده و رویکرد شما را از رقبایتان متمایز می کند.
به عبارت دیگر،  برنامه­ های فعال هویت برند به سازگاری کافی نیاز دارد تا قابل تشخیص باشد، اما تنوع کافی لازم است تا تمام موارد تازه و انسانی حفظ شوند.

با تغییر شرایط بازار عملکرد و فعالیت ­های بازاریابی خود را به گونه ­ای با شرایط جدید وفق دهید که بتوانید از تغییرات ایجاد شده هم فرصت خلق کنید. به یاد داشته باشید همیشه باید به گونه ­ای عمل کنید که موقعیت و جایگاه خود را در بازار حفظ کنید.

بین تمام تبلیغات جدید، وب سایت ­های جدید، بسته بندی ­های جدید و نام­ های جدید برای محصولات عملیات بازاریابی خود را به گون ه­ای مدیریت کنید که توجه نسل جوان را به خود جلب کنید، از طریق ترفیعات استراتژیک برای برند همچنان قدرتمندشان بنابراین اگر تاکتیک­ های قدیمی تان دیگر کارایی لازم را ندارند، از تغییر دادن آن ها نترسید. فقط به این دلیل که این تاکتیک در گذشته جواب داده است دلیل نمی شود که در شرایط فعلی هم شما را به اهدافتان برساند.

از این فرصت استفاده کنید و با مخاطبانتان  به روشی جدید ، تازه و مهیج تعامل برقرار کنید. آیا شرکایی وجود دارند که برند شما بتواند با آن ها همکاری کند؟ آیا ویژگی خاصی در مورد برند شما وجود دارد که تا کنون آن را بلد نکرده باشید و اهمیت آن را بیان نکرده باشید؟ می توانید از این دو روش برای برقراری ارتباط با مشتریان جدیدتان استفاده کنید و مشتریان قدیمی خود را نیز حفظ کنید چراکه آن ها به شما علاقه دارند.

مشارکت کارکنان

همانطور که در قبل اشاره کردیم، دستیابی به حس سازگاری در شرایطی که امیدوارید بتوانید شناسایی برند را در میان مخاطبان ایجاد کنید، اهمیت قابل توجهی دارد. و همانطور که یک راهنمای سبک برند می تواند شما را دردستیابی به تجربه­ ی دیجیتال یکپارچه یاری دهد، مشارکت کارکنان شرکت و اینکه در برقراری ارتباط با مشتریان و ارائه ­ی برند کاملاً متبحر باشند هم از اهمیت یکسانی برخوردار است.

اگر برند شما دارای شخصیتی بازیگوش است و در تعاملات شبکه­ های اجتماعی مشتاق به نظر می ­آید، پس منطقی نخواهد بود که، اگر یک مشتری با این برند و شرکت تماس بگیرد و فرد ترش رو  یا صدای ضبط شده به آنها جواب دهد، اینطور نیست؟

برای اجتناب از به وجود آمدن چنین ناهماهنگی ­هایی لازم است کارکنان خود را برای این موضوع آموزش دهید. این آموزش چندان سخت نخواهد بود به عنوان مثال می توانید این موارد را به آن ها بیاموزید :

اگر در حال تلفنی حرف زدن با مشتری هستید و می خواهید محصولات و خدمات برند خود را به آن ها معرفی کنید دقیقاً بدانید در مورد چه چیزی دارید صحبت می کنید. و اگر نمی دانید فایل راهنما را مطالعه کنید چراکه ممکن است جزئیاتی در این پیشنهاد وجود داشته باشد که برای برخی از مشتریان با اهمیت است. مطمئن شوید که برند شما در عرصه ­ی دیجیتال یکپارچگی خود را حفظ می کند و این کار از طریق همکاری بین تمام واحدهای شرکت امکان پذیر است. وقتی تمام کارکنان از ارزش ­های اصلی پشتیبانی می کنند و به اجرای عملیات سایر شرکت ­ها هم کمک می کند، این شرکت می تواند رابطه ­ی بسیار قوی، مفید و مبتنی بر روابط انسانی را در ارائه خدمات به مشتریانش عرضه کند.

وفاداری به برند

اگر شما هم اکنون افرادی را دارید که شرکت شما و برندتان را دوست دارند، نسبت به آن بی­ تفاوت نباشید. به هواخواهان برندتان به دلیل حمایتی که از شما می کنند پاداش دهید.
این مشتریان تلاش می کنند تا در مورد برند شما مطلب بنویسند، تا به دوستانشان در مورد برند شما اطلاعات دهند، و به عنوان سفیر برند شما عمل می کنند. ترویج وفاداری از طریق این افراد  منجر به جاری شدن مشتریان بیشتری به سمت برند شما می شود و همچنین عایدی و سود بیشتری برای کسب وکارتان به همراه خواهد داشت. و از همین رو یکی از استراتژی­ های اثرگذار در برندینگ محسوب می شود.

گاهی اوقات فقط تشکر کردن از مشتریان تمام ان چیزی است که لازم دارید. در مواقع دیگر، بهتر است کمی فراتر بروید. برای آن ها یک نامه ­ی شخصی ­سازی شده که مختص خود فرد باشد بنویسید. برای آن ها هدایای مخصوص بفرستید. از آن ها درخواست کنید که در مورد برند شما مقاله بنویسند و  آن ها به صورت برجسته در وبسایت خود نشان دهید.

اگر به دلیل حمایت هواداران خود به موفقیتی رسیدید از آن ها تشکر کنید، و سعی کنید به طریقی شگفت انگیز و در راستای استراتژی برندتان این کار را انجام، هواداران خود را شگفت زده کنید همانطور که آن ها با حمایتشان شما را شگفت زده کردند. به کارهای خلاقانه اما در راستای تقویت برند خود و همسو با استراتژی برند، فکر کنید و برای انجام آن ذوق و سلیقه بخرج دهید.
ایجاد وفاداری قسمتی حیاتی در استراتژی برند است، خصوصاً اگر به دنبال حمایت از واحد فروش خود هستید. در پایان روز، با برجسته کردن برقراری ارتباطات مثبت بین شما و مشتریان موجودتان مشخص کنید پتانسیل قابل انتظار از این مشتریان در صورتی که تصمیم بگیرند با شما وارد تجارت چقدر خواهد بود.

کسب آگاهی از رقبای برند

رقابت را به عنوان یک چالش برای پیشرفت استراتژی­ های خود و ایجاد ارزش والاتر برای کل برندتان در نظر بگیرید. شما و رقبایتان در یک کسب وکار و تجارت مشترک فعالیت می کنید و به دنبال مشتریان یکسانی هم هستید، درست است؟ پس ببینید آن ها چه کار می کنند.

آیا باید برخی از تاکتیک­ های موفق آن ها را انجام دهید؟ یا برخی از تاکتیک­ های شکست خورده را؟ جایگاه­یابی برند خود را سازمان دهی کنید و با توجه به تجربه­ ی رقبایتان سعی کنید عملکرد شرکت خود را بهبود بخشید. در انجام اینکار میتواند از تاکتیک­ های موفق رقبا ایده بگیرید و آن ها را انجام دهید و همانطور تاکتیک ­های شکست خورده را بررسی کنید و علت شکست آن ها را بفهمید و اگر امکان اصلاح وجود داشت آن را اصلاح کنید و انجام دهید.

به یاد داشته باشید حتی اگر در حال حاضر جایگاه خوبی در بازار دارید کافیست از رقبای خود غافل شوید تا آن ها جای شما را در بازار بگیرند، بنابراین همیشه رقبای خود را تحت نظر داشته باشید و اقدامات آن ها را بررسی کنید تا بتوانید از تجربه­ ی آن ها به نفع خود استفاده کنید. و درصورتی که با رقبایتان در یک سطح و تراز قرار دارید استراتژی رقبا از اهمیت بالایی برخوردار است اگر به دنبال ارتقا برند خود هستید، به آن ها اجازه ندهید که استراتژی ­ها و اقدامات­تان را به شما دیکته کنند.

مطمئناً شما به احتمال زیاد محصولات و خدمات مشترکی را مانند بسیاری از شرکت ­های دیگر به فروش می رسانید، اما شما در این کسب وکار فعال هستید چون برندتان منحصر به فرد است. اگر بخواهید از تمام حرکت­ های رقبا خود چشم بسته پیروی کنید، تمایز خود را از دست خواهید داد. شما باید اقدامات آن ها را بررسی کنید تا متوجه علایق مشتریان شوید نه اینکه همه جا دنبال رقبایتان بروید، چرا که در این صورت برند شما دیر یا زود از رده خارج خواهد شد. لازم است ایده ­هایی که از بررسی تاکتیک رقبا به دست آورده ­اید را به گونه ­ای به کار ببرید که در راستای استراتژی برندتان باشد و برند را تقویت کند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

بازاریابی دانشگاهی

بازاریابی دانشگاهی چیست؟ بازاریابی دانشگاهی ، بازار دانشجویان یک بازار بسیار بزرگ می باشد. در بازاریابی دانشگاهی، بازاریابان شرکت های…