اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

داستان سرایی برند

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

داستان سرایی برند ، هر برندی در طول حیات خود از زمانی که فعالیتش را شروع کرده تا امروز سرگذشت پرفراز و نشیبی داشته است. به همین دلیل همه معتقدند پشت هر کسب و کاری، مانند هر انسان یک داستان تهفته است. هر برندی قصه و ماجرای خودش را دارد. اما واقعا داستان برند چیست، چه مزایایی دارد و چطور باید آن را بنویسیم.

نزد مدیر هر کسب و کاری که بروید، می‌توانید چندین جلد کتاب از سرگذشت خودش و برندش برای شما بگوید. داستان‌هایی که هر کدام مملو از نکات ارزنده و تجربه‌های دست‌نیافتنی است. تجربه‌هایی تلخ و شیرین از جنس واقعیت که اگر به خوبی روایت شوند، می‌توانند روشنگر راه نسل‌های بعدی باشند. اما خلق داستان برند و روایت آن کار هرکسی نیست. اصولا داستان‌سرایی و روایت‌گری کاری پیچیده‌ای است که نیاز به تخصص‌های زیادی دارد.

داستان‌ سرایی برند چیست؟

هر داستان ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و روایتی که شما از داستان و قصه برندتان نقل می‌کنید، داستانسرایی برند شماست. در واقع Brand storytelling یعنی از روایتگری برای ارتباط برندتان با مشتریان استفاده کنید و تمرکزتان روی این باشد که به مخاطبان بگویید برند شما روی چه ارزش‌هایی استوار است و چطور آنها را با مشتریان‌تان به اشتراک می‌گذارید. یادتان نرود ماجرای شما باید الهام‌بخش و اثرگذار باشد. از فرهنگ سازمانی بگویید و چرا تیم شما باید هر روز کنار هم باشند و با چه انگیزه‌ای رو به جلو حرکت کند.

داستان برند چیست؟

داستان برند یا Brand Story همان قصه‌ی فراز و نشیب‌هایی است که در مسیر رونق گرفتن یک کسب ‌و کار اتفاق افتاده است. برندها با بیان خلاصه و خلاقانه داستان‌های واقعی خود باعث ایجاد حس تعامل در مخاطبان خود می‌شوند و این‌چنین مخاطبان می‌توانند حس بهتری نسبت به یک برند خاص داشته باشند.

اهمیت داستان برند -داستان سرایی برند

داستان برند اطلاعات ارزشمندی در مورد ضعف ها، انتخابات ضعیف و اخلاق های بد انسان ها را نشان می دهد. داستان برند، داستانی در مورد برندی است که به مشتریان خود اهمیت می دهد و به خاطر همین است که محصولی ایجاد کرده است که با استفاده از آن بتوان نقاط درد مشتری در زندگی روزمره با به پایین ترین درجه ممکن رساند. داستان برند شما برای شما مانند یک ابزار ارتباطی عمل می کند. این داستان به مخاطبان نشان می دهد که شرکت به چه چیزی اعتقاد دارد و به آنها کمک می کند دلیل به وجود آمدن برند شما را درک کنند. طبق تعریف انجمن بازاریابی امریکا، مارک یا برند: نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کننده خدمات یا فروشنده محصولی خاص باشد که به وسیله آن، دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد. عنوان قانونی برای برند، نشان تجاری است.

 

داستان سرایی برند

داستان سرایی برند – کالج مدیریت

۷ گام اولیه برای ساختن یک داستان برند خوب

که به اینجا رسیدید؟ چه اتفاقاتی افتاد که در نهایت تبدیل به برند شدید؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید به ابتدای راه برگردید، به زمانی که قدم‌های اول را برمی‌داشتید.

نه از شکست‌ها غافل شوید و نه از پیروزی‌ها. هر داستانی یک آغازی، یک یا چند شکست و یک یا چند نقطه اوج دارد. ببینید شکست‌ها، چالش‌ها و نقاط اوج شما کدام‌ها بوده‌اند.

  • اتفاقات برجسته را یادداشت کنید

بهتر است هر اتفاق کوچک یا بزرگی که مرور می‌کنید را یادداشت کنید. این یادداشت‌ها هستند که در نهایت می‌توانند به طرح اولیه داستان برند شما تبدیل شوند. بنابراین ضمن یادداشت کردن تمام اتفاقات، گزینه‌های برجسته را جداگانه یادداشت کنید تا بعدها از آن‌ها بهره بگیرید.

  • اهداف برندینگ خود را بنویسید -داستان سرایی برند

در ابتدای کار هدفتان از ایجاد برند چه بود و حالا چه اهدافی برای برند خود در آینده دارید؟ تمام اهداف گذشته و آینده‌تان را بنویسید. اگر می‌خواهید محصولات جدیدی به خط تولید خود اضافه کنید یا خدمات بیشتری به مخاطبین‌تان ارائه دهید، داشتن اهداف برندینگ بهترین گزینه برای داستان برند شما باشد.

البته ممکن است شرایط بازار طوری باشد که محقق کردن این اهداف را برایتان دشوار کند و باعث شود اهداف دیگری را برای آینده کسب‌وکارتان تعیین کنید. به‌هرحال هر هدفی دارید آن را یادداشت کنید. اگر تابحال با یک ریتم مشخص پیش رفته‌اید و هدف خاصی تعیین نکرده‌اید، وقتش است که حالا این کار را بکنید و برای کسب‌وکارتان هدف‌های مشخصی در نظر بگیرید.

  • به مخاطبانتان بیندیشید

گاهی صاحبان برندها فراموش می‌کنند که اولین و اصلی‌ترین عاملان ایجاد و توسعه کسب‌وکارها تنها مخاطبین خاص آن فعالیت هستند؛ شاید هم دلیل سقوط برخی از برندها فراموش کردن همین موضوع یا یادآوری برند(Brand Recall) باشد.

شما هرچقدر بهتر بتوانید مخاطبین خود را شناسایی کنید، بهتر می‌توانید در مسیر رفع نیازهای آن‌ها گام برداشته و در اوج بمانید. این موضوع در داستان برند اهمیت بالاتری پیدا می‌کند. بنابراین ببیند که مخاطبین اصلی شما چه کسانی هستند و در صورت شنیدن کدام‌یک از بخش‌های داستان شما به وجد می‌آیند؟

دلیلی ندارد هرچیزی را در داستان برند خود بگنجانید. داستان حرفه‌ای آن است که بخش کوچکی از ماجرا را عنوان کند که از جذابیت بیشتری برای مخاطبین شما و عموم مردم برخوردار باشد. تا مخاطبین خود را کامل نشناسید، نمی‌توانید بفهمید که کدام بخش داستان‌تان برای آن‌ها جالب خواهد بود.

  • قهرمان را پیدا کنید

هر داستانی یک قهرمان دارد. البته داستان می‌تواند چند قهرمان هم داشته باشد. بهرحال بسته به نوع داستان تعداد قهرمانان نیز مشخص خواهند شد. نکته‌ای که باید در این مرحله مورد توجه قرار دهید این است که مخاطبین را قهرمان داستان برند خود کنید. یا اگر خود و کارمندان ارشدتان قهرمان هستید، به‌طوری مخاطبین را نیز در اوج قهرمانی‌تان شریک کنید.

مثلاً از جملاتی استفاده کنید که مخاطبین حس کنند با دنبال کردن شما ارزش ویژه‌ای به‌دست می‌آورند. انسان‌ها عاشق دیده شدن و امتیاز گرفتن هستند؛ اگر شما مخاطبین خود را ببینید و به آن‌ها در داستان خود امتیاز بدهید، حس خوبی نسبت به شما پیدا می‌کنند. هدف از داستان هم تنها ایجاد این حس خوب است که در نهایت به طرفداری از برند شما می‌انجامد.

  • چند داستان بنویسید

در نهایت پس از مرور سابقه، تعیین اهداف آینده و یادداشت‌برداری‌های مکرر، بهتر است بیشتر از یک داستان طرح کنید تا بعد با بررسی هریک از آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب کنید. شاید در داستان شما چندین هدف متفاوت و چندین نقطه اوج یا چالش جدید وجود داشته باشد؛ بنابراین هر یک از آن‌ها را به یک داستان مجزا تبدیل کنید. شاید بعداً بتوانید با ترکیب همه آن‌ها داستان قویتری بسازید.

  • مشورت کنید

برای اینکه بتوانید بهترین داستان را انتخاب کنید، می‌توانید از دیگران مشورت بگیرید. این مشورت می‌تواند با افراد متخصص کسب‌وکار باشد. البته مشورت گرفتن از بهترین و وفادار مشتریانتان نیز می‌تواند سودمند باشد.

مثلاً به‌صورت مستقیم همه داستان‌‌های برند خود را در اختیار آن‌ها بگذارید و ببینید کدا‌م‌یک بیشتر برایشان جذاب خواهد بود. در این مرحله می‌توانید خود را جای مخاطبین‌تان بگذارید و ببینید در صورت شنیدن چه داستانی از برندتان به وجد می‌آمدید و حس خوبی نسبت به آن پیدا می‌کردید.

  • موفق شوید

داستان سرایی برند ، اگر داستان برند خود را درست انتخاب کنید و برای ایجاد آن وقت و انرژی کافی بگذارید، شک نکنید که باعث پیشرفت کارتان خواهد شد. تمام این کارها برای رسیدن به موفقیت انجام می‌شود. ما داستان واقعی و مثبت خود را به مخاطبین‌مان انتقال می‌دهیم تا بتوانیم هم برای آن‌ها ارزش ایجاد کرده و هم خود در موقعیت بهتری قرار بگیریم.

موفقیت یکطرفه در کسب‌وکار همیشگی نیست؛ تنها برندهایی می‌توانند استمرار داشته باشند که ارزش مشتریان را بالاتر از ارزش‌های خود در نظر گرفته و همواره در پی کسب رضایت ایشان باشند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ ، اینفلوئنسر مارکتینگ روشی نوین و بسیار موثر در تبلیغات دیجیتال است. در این روش برندها با…