برند مارکتینگ یا بازاریابی برند چیست؟
برند مارکتینگ ، محصولات یا خدمات شما را به شکلی ارتقا می بخشد که برند کلی شما را برجسته می کند. هدف از بازاریابی برند پیوند دادن هویت، ارزش ها و شخصیت شما برای ارتباطات با مخاطبان است. در اصل، نام تجاری شما پلی بین کالای شما و مشتری شما است. برند مارکتینگ فقط به معنای قرار دادن آرم و نام مشاغل شما در هر جای ممکن و انتظار برای تولید فروش نیست. در بسیاری مواقع، از اهمیت بازاریابی برند صرف نظر می شود، زیرا زمان می برد. بسیاری از بخشهای بازاریابی به جای پرورش اهداف بلند مدت که کل تجارت را تحت تأثیر قرار می دهد، مانند ساختن یک برند، بیشتر روی اهداف کوتاه مدت متمرکز شده اند.
استراتژی بازاریابی برند
۱٫ بازار هدف
خیالتان آسوده، مادامی که نتوانید بازار هدف یا تارگت مارکت خود را شناسایی کنید، قدم از قدم برندارید. چرا که بدون شناسایی بازار هدف، تمامی سرمایهگذاریها، تبلیغات، بازاریابی و حتی برند سازی شما جز خسارت چیزی برایتان به همراه نخواهد داشت. توصیه میکنیم برای شناسایی تارگت مارکت خود، از فضای مجازی و ابزارهای متنوع آن بهره مند شوید. به طور مثال، شما از طریق این ابزارها خواهی دانست که مشتریان در چه ساعاتی از روز و به چه دلیلی نیاز به خرید پیدا میکنند. البته یادتان باشد که روی یک گروه خاص از مشتریان تمرکز کنید؛ چرا که نه شما و نه هیچ برند دیگری، قادر نیست نیازهای کل ساکنین این کره خاکی را تأمین کند.
۲٫ پایداری
یادتان نرود که در ارتباط با مشتریان خود پیوسته و پایدار عمل کنید. شما باید برای جذب وفاداری آن ها باید با مشتری مداری ثابت کنید که قابل اعتماد هستید. بنابراین، برای جلب اعتماد آن ها به برند خود، نهایت تلاش خود را به کار بندید تا به طور پیوسته نیازهای آن ها را پاسخ گفته و به آن ها اطمینان دهید که همواره گوش شنوایی برایشان هستید. به طور مثال، انسجام پیامهایی که ارسال میکنید، رنگی که در تبلیغات خود به کار میبرید، کیفیت تصاویر و ویدئوها همگی حاکی از میزان اهمیتی است که برند شما برای مخاطبین خود قائل است. مطمئنا با رعایت این اصول ساده، مشتریان وفادار زیادی به دست خواهید آورد. شعار همیشگی برند نایکی چیست؟ “انجامش بده”. این برند، توانسته با استراتژی عملگرای خود ثابت کند که همواره طبق شعار تبلیغاتی خود عمل میکند.
۳٫ عواطف
در بالا هم تأکید کردیم که در برند مارکتینگ باید به بعد احساسی مخاطب نیز اهمیت کافی داد. بسیاری از برندها موفق میشوند با بر انگیختن عواطف و احساسات مخاطب به برندی همیشگی در لیست خرید آن ها تبدیل شوند. ما از فیلم هندی صحبت نمیکنیم، در واقع از صفهای شلوغ مردم روبروی نمایندگیهای اپل صحبت میکنیم. همان برندی که به محض اینکه یک محصول جدید را روانه بازار میکند، نه امیدوار بلکه مطمئن است که باری دیگر توانسته هیجان مشتریان پر و پاقرص خود را برانگیزد.
۴٫ تغییر
حتما میگویید، بلاخره قرار است پیوسته و پایدار باشیم یا تغییر کنیم؟ خب لزومی ندارد شما برند خود را دستخوش تغییرات ناگهانی و بی ربط کنید. در واقع، منظور ما از این تغییر، تغییراتی به سوی بهبودی و ارتقای کیفیت خدمات و محصولات برند شماست. البته یادتان باشد که این تغییرات نباید هرگز در تعارض با ارزش پیشنهادی و هدف اولیه برند شما باشد. در واقع، هدف این است که در بازار پررقابت و پر سرعت امروزی، بتوانید هرزگاهی، رنگ و لعابی به برند خود بدهید تا بیشتر در دل مخاطبین بنشیند.
۵٫ وفاداری
آیا میدانستید که اگر ۵% مشتری وفادار داشته باشید، در واقع نرخ رشد سود شما ۲۵% خواهد شد؟ به عبارتی، میتوان مشتریان وفادار را نوعی سرمایه بالقوه برای هر برندی دانست. هر مشتری وفادار میتواند پلی باشد به سوی جلب یک مشتری وفادار دیگر. پس یادتان نرود که گاه و بیگاه این وفاداریها را مورد تقدیر و تشکر قرار دهید. به طور مثال با تقدیر نامهها، و یا تقدیم هدایی چون خودکار، تیشرت، تقویم و سررسید، فلش مموری و غیره قدردانی خود را ثابت کنید. کما اینکه، در همه این هدایا میتوانید از لوگوی برند خود استفاده کرده و با یک تیر دو نشان بزنید.


برند مارکتینگ – کالج مدیریت
هدف بازاریابی برند
بازاریابی برند هدف ایجاد یک احساس آشنایی در مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی با محصولات و خدمات فروش است. یکی از رایجترین راهها برای انجام این کار محصولات تبلیغاتی است. این اقلام مانند لیوان، قلم، درایوهای فلش و غیره هستند که نام تجاری شما بر روی آن حک میشود و در رویدادهای مختلف آن را به مشتریان فعلی و بالقوه هدیه میدهید تا هر بار که از آن استفاده میکنند. اگر محصولات تبلیغاتی شما آیتمهای مفیدی باشند نام برند شما را به مشتریان و مشتریان آتی افشا خواهند کرد. رسانههای اجتماعی و بازاریابی ویدئویی دو ابزار دیگر بازاریابی برند هستند، اجازه دادن به مردم برای تعامل با برند یک احساس آشنایی با برند ایجاد میکند و باعث به وجود آمدن یک ارتباط شخصی بین برند و مشتریان میشود.
کمپین های برند مارکتینگ چگونه هستند؟
هنگام طرح ریزی موارد بازاریابی و بازاریابی برند، تبلیغات و پیام های بازرگانی، تصمیماتی که در طول فرآیند برندسازی گرفته می شود، انتخاب های ما را آسانتر خواهد کرد. از یک تبلیغ به تبلیغ دیگر و در طول کمپین شما، مجموعه رنگ هایتان همیشه یکسان خواهند بود و لوگوی شما نیز بدون تغییر بوده و یا تغییرش محسوس نخواهد بود. به همین دلیل لازم است که در هنگام طراحی برندینگ همزمان لوگوهایی طراحی کرد که از نظر بصری بهترین تصویر ممکن از شرکت شما را مجسم سازند.
موفقیت و عدم موفقیت شما در حوزه وب برندینگ مستلزم برخورداری از ویژگی هایی است که مشخص می کند آیا کمپین وب برندینگ شما به موفقیت خواهد رسید یا که خیر؟ لازم است تا قبل از اینکه وارد این رقابت شوید درک صحیحی نسبت به طراحی، پیاده سازی و توسعه کمپین برند مارکتینگ خود داشته باشید و در ابتدا شما نیاز دارید که رقبای خود را قبل از هر برنامه ریزی کاملا بشناسید و جهت پایه ریزی سیستم تجارت آنلاین خود برنامه ریزی زمانبندی شده ای را نسبت به مسیرها و شیوه های فروش، نوع اطلاع رسانی، وفادارسازی مشتریان، ارتباط مستمر و متناسب با سلایق آن ها برای پیشبرد اهداف خود و حرکت به سمت آینده داشته باشید.
تاثیر عواطف مشتری در برند مارکتینگ
لازم به ذکر است که همه مشتریها لزوما بر اساس منطق و حساب و کتاب خرید نمیکنند. بنابراین، شاید بتوان گفت کار روی عواطف مشتری نیز تأثیر زیادی در جلب او به برند شما دارد. در بازاریابی برند، شما پس از تحقیق در مورد بازار هدف و نیازهای اعضای این بازار، سعی میکنید که عواطف و احساسات مختص به این قشر خاص را شناسایی کنید. در واقع، شما در تعریف پرسونای مشتری خود، باید یک بعد عاطفی را نیز در نظر بگیرید که نقش بسزایی در انتخاب و خرید وی ایفا میکند. مخلص کلام، مردم برندی را میپسندند که قابل استفاده، جذاب و انسانی باشد.
آنچه مخاطب باید در مورد برند شما بداند از این قرار است:
- هدف برند شما چیست
- برند شما چه ارزشی را دنبال میکند
- چه مشخصهها و مزایایی دارد
به لطف فناوریهای رنگارنگ عصر دیجیتال، بازاریابان برند به راحتی میتوانند از طریق کانالهای ارتباطی گوناگون با مشتریان وارد تعامل شوند. یکی از مهمترین این کانالهای ارتباطی، پلتفرمهای فضای مجازی هستند که اگر بتوانید برند خود را از این طریق معرفی و پروموت کنید، به طور قطع برد کردهاید.
البته لازم به ذکر است که فضای مجازی بهدلیل این که بسیار در دسترس است، رقابت بین برندها را بسیار دشوار میسازد. با این وجود، اگر بتوانید با انتخابی آگاهانه و حرفهای، یک استراتژی مناسب برای برند مارکتینگ خود استفاده کنید، شانس موفقیت شما نیز افزایش مییابد.