/ در مدیریت / توسط
آخرین زمان ویرایش:

مدیریت برند

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مدیریت برند ، برنامه کاربردی تکنیک های بازاریابی یک محصول خاص، خط محصول و یا برند است. هدف از این نوع مدیریت، افزایش ارزش محصولات برای مشتریان و در نتیجه کسب حق امتیاز برای آن محصول است. بازاریابان، به آرم تجاری بعنوان وعده ای می نگرند که درباره ی کیفیت مورد انتظار مشتریان از محصولات به آن ها داده شده است.
این امر ممکن است باعث افزایش میزان فروش شود. همچنین با مدیریت برند، تولید کنندگان می توانند محصولات را با قیمت بالاتری به فروش رسانند. ارزش برند با میزان سود حاصل برای تولیدکنندگان سنجیده می شود. این امر ناشی از ترکیبی از افزایش میزان فروش و افزایش هزینه هاست.

مدیریت برند چیست؟

تابعی از بازاریابی است که با استفاده از استراتژی ها و تکنیک ها، تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی نحوه درک برند در بازار انجام می شود. هدف مدیریت برند افزایش ارزش درک شده کلی برند در طولانی مدت و ایجاد یک مشتری وفادار از طریق تداعیات مثبت برند است.

اصول مدیریت برند

۱. باید برند را تعریف کنید

یکی از مهم ترین اصول مدیریت برند این است که بازاریابان و مدیران با تعیین اهداف، چشم انداز، رسالت، اخلاق و اصول کسب و کار خود و با داشتن مباحثات آزاد با مروج و تمام اعضای کلیدی مرتبط با آن، برند را با کارآمدترین و پیچیده ترین شکل آن بشناسند و درک کنند یا در ساده ترین حالت بدانند که یک برند چیست. تنها در این صورت است که صاحبان کسب و کار قادر خواهند بود به بازاریابی برند خود پرداخته و با بازار هدف خود ارتباط برقرار کنند و خدمات و پیشنهادات خود را عرضه نمایند.

۲. برند با مدل کسب وکار برابر است

مدیریت برند باید یکی از اصلی ترین اهداف شرکت باشد و باید بتوان ردپای آن را در تمامی وجه های وجه شغلی کسب و کار مشاهده کرد. مدیریت برند فعالیتی اساسی، از زمان عرضه محصول جدید تا گسترش مشاغل و هر استراتژی دیگری در رابطه با کسب و کار شما می باشد.

۳. ثبات برند را حفظ کنید

ایجاد برند فرایندی است که تنها یک بار رخ می دهد، اما مدیریت و ایجاد آن در بازار و در بین چرخه های مختلف کسب وکار، رقابت و مقابله با خواسته های متغیر مشتری، یک فرایند همیشگی و طولانی مدت است که نیاز به تلاش و رویکرد مداوم دارد. مدیران برند برای ایجاد سود و کسب موفقیت باید تمایز برند را ایجاد کرده و سطح بالایی از وفاداری مشتری را برای مشاغل ایجاد کنند.

۴. ارتباط عاطفی برقرار کنید

برندهای زیادی در بازار وجود دارد اما به ندرت می توانند با بازار هدف ارتباط عاطفی برقرار کنند.

واقعیت این است که باید از تاکتیک های بازاریابی و استراتژی هایی استفاده کنید که نیازها، الزامات و مشکلات مشتری را مورد توجه قرار داده تا به این وسیله بتواند یک رابطه عاطفی و روانی ایجاد کند.

۵. کارمندان را توانمند کنید

فرایند مدیریت برند با مشارکت کارکنان و اعضای کلیدی تیم و از درون خود سازمان شروع می شود زیرا آنها اولین کاربران و مروجان برند شما هستند.

۶. یک رویکرد انعطاف پذیر داشته باشید

به دلیل بازاریابی دیجیتال و استفاده زیاد و ارتباط رسانه های اجتماعی، پویایی و نیازهای بازار با سرعت بسیار زیادی در حال تغییر است، از این رو لازم است که در طول کل فرآیند مدیریت، آینده نگرانه و انعطاف پذیر باشید تا در مواقع حیاتی قابلیت انعطاف و پاسخگویی به نیازهای بازار را داشته باشید.

۷. دامنه مدیریت برند

بین مفاهیم مدیریت برند و بازاریابی تفاوت وجود دارد اما هر دو به عنوان یک عامل پشتیبان یکدیگر عمل می کنند. همانطور که قبلاً نیز مورد بحث قرار گرفت، مدیریت یک فرایند یکباره نیست بلکه یک عمل مداوم و همیشگی برای کسب وکار است تا بتواند هویت مشخصی را در بازار ایجاد کند.

 

مدیریت برند

مدیریت برند – کالج مدیریت

۵ اصل مهم که یک مدیر برند در مدیریت برند باید بداند

تمایز Differentiation

یک برند موفق باید بتواند به وسیله مزیت رقابتی اش در مقایسه با رقبا، خود را به درستی در جلوی چشمان و ذهن مشتری به نمایش درآورد.

امروزه به خاطر تنوع زیاد در انتخاب محصول و رقابتی بودن بازار، یک نام تجاری باید بتواند یا با تمرکز بر مزیت رقابتی اش از رقبا پیشی بگیرد و یا قیمت ارایه محصولات و یا خدمات برند را رقابتی تر از رقبا لحاظ نماید تا بتواند انتخاب اول مشتری باشد. بنابراین در مدیریت برند و کلیه فعالیت های مرتبط با آن، مزیت رقابتی برندتان را مد نظر قرار دهید.

تمرکز FOCUS

جدا از اینکه در مدیریت برند و پیشبرد آن قصد توسعه و ورود محصول جدید به بازار را دارید یا انتخاب کانال های جدید توزیع و یا کسب سهم در بازارهای جدید، در ابتدا همواره از خود بپرسید آیا این فعالیت جدید برند، با آنچه که هسته مرکزی برند بر آن استوار است، سنخیت دارد و در یک راستا است؟

برندی که در چند زمینه و بدون تمرکز کافی فعالیت داشته باشد، در نهایت موفق نخواهد بود.

به عنوان مثال کمپانی بلک بری در طی ۵ سال گذشته در صدد رقابت با برند اپل درآمد و سعی نمود که سهمی از بازار هدف برند اپل را کسب نماید. اما این مسئله در نهایت موجب کوچک تر شدن برند بلک بری و تعدیل ۴۵۰۰ نفر از کارکنانش شد. این برند به جای تمرکز بر مشتریان و جامعه هدف خودش و ارائه محصولی توسعه یافته براساس نیاز مشتریانش و نگهداشت آن ها، به علت تغییر بازار هدفش نه تنها نتوانست سهمی از بازار هدف اپل را بدست آورد، بلکه بخش بزرگی از بازار هدف خودش(مشتریانش) را نیز از دست داد.

سادگی Simplicity

در دنیای پر تبلیغات امروز، به عنوان یک برند تنها ۱۰ ثانیه فرصت دارید که اولین تاثیر مثبت را برروی مخاطب خود بگذارید. بنابراین بر نیازهای اصلی مخاطبین تمرکز کنید و نیازهای آن ها را به ساده ترین صورت پاسخ دهید.

شکل ظاهری Visual Appeal

تحقیقات گسترده بازاریابی نشان می دهد که هر چقدر هم که تبلیغات یک برند به خوبی تهیه و اجرا شوند، شکل ظاهری بسته بندی محصول و یا سرویس ارائه شونده در زمان خرید می تواند تاثیر به سزایی در انتخاب برند از طرف مشتریان داشته باشد. زیرا که ۸۰% تصمیم گیری ها برای انتخاب کالا در زمان خرید صورت می گیرد.

بسته بندی ظاهری محصول و یا نمایش چگونگی ارائه خدمات یک برند به گونه ای جذاب و آراسته، نقش مهمی در تجربه کاربری مشتریان خواهد داشت.

تداوم Consistency

در دنیای پرهیاهو وتبلیغات امروز، یک مدیریت برند صحیح، یعنی آنکه پیام برند واضح و شفاف، از طرق مختلف بازاریابی و تبلیغات یکپارچه برای مخاطبین بیان شود.
تداوم در تدوین و اجرای استراتژی های برندینگ و نحوه تعاملات یک نام تجاری با جامعه هدفش، نقش موثری در مدیریت برند دارد.

به عنوان مثال برند Geoxکه پیشرو در نوآوری صنعت کفش می باشد و استراتژی های برندسازی اش همواره بر پایه نوآور بودن در این صنعت است، با ارائه محصول نوآورش به بازار، تداوم در بیان پیام برند را به گونه ای خلاق حفظ کرده است. نوآوری برند Geox در تولید کفش به گونه ای است که سوراخ های کفی کفش از داخل عرق پا را به خود جذب کرده و آن را از طریق سوراخ های بسیار ریز در لایه بیرونی کفش به صورت بخار آب دفع می کنند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

تمایز برند

تمایز برند ، انسان به‌صورت ژنتیکی تفاوت را متوجه می‌شود و این تمایز است که مردم را به‌سوی برند شما…

مدیریت استعداد

مدیریت استعداد ، از مهارت‌هایی‌ است که امروزه شرکت‌ها و مدیران برای استخدام نیروهایی متناسب با فرصت‌های شغلیِ هر سازمان،…