اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

تصویر برند

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

تصویر برند ، بسیاری بر این باورند که تصویر یا شکل، واژه مبهم تعریف شده ای است که به احساسات یا عواطف و یا تأثیرات زیر آستانه حسی مربوط می شود. این یکی از همان ترفندهایی است که بازاریابان می کوشند، ما را قانع سازند که افرادی غیر قابل توصیف و اسرار آمیزند. ولی ساختن تصویر را شبیه هر چیز دیگری در بازاریابی، نه تنها می توان با روش منطقی، راهبری و نظام مند عملی کرد، بلکه دست یازیدن به آن، به این شکل، امری اساسی است.

تصویر برند چیست؟

تصویر برند مجموعه برداشت ها و تصوراتی است که از کل موجودیت یک برند (از جمله کیفیت و نقاط ضعف و قوت) چه براساس واقعیت و چه براساس برداشت ذهنی در ذهن مخاطبان برند شکل گرفته است. تصویر برند در طول زمان براساس کمپین های تبلیغاتی و عرضه محصول در ذهن مشتریان شکل می گیرد و از ثبات نسبی برخوردار است و با تجربه ای که مشتریان از محصولات شرکت به دست می آورند تثبیت می شود. تصویر برند با گذر زمان به دست می آید و به راحتی عوض نمی شود. به بیان دیگر تصویر برند نخستین کلماتی است که با شنیدن نام برند به ذهن شما خطور می کند.

تصویر برند چه اهمیتی دارد؟

تصویر برند بیان کننده تجربه و وفاداری مشتری نسبت به محصول شما و ذهنیتی که او از خرید شما به دست آورده است. بسیاری از افراد بر این باورندکه تمایل و تجربه خوب از یک برند از قیمت محصول خیلی مهمتر است. تصویر برند به نوعی مشخص کننده جایگاه محصول شما در بازار است. شما برای محصول خود در بازار یک بخش هدف انتخاب کرده اید. حال باید بدانید که این بخش بازار بر اساس تصویر برند شما تصمیم گیری خواهد کرد. اگر شما تولید کننده محصولات کامپیوتری هستید و محصولات شما به عنوان یک محصول حرفه ای شناخته می شود پس می توانید بخش حرفه ای بازار را آن خود کنید.
میتوان گفت که داشتن یک تصویر برند منحصر به فرد و متمایز در برابر رقبا می تواند به شما در رقابت کمک کند. فرض کنید تصویر برند شما تصوبر یک محصول با کیفیت و بادوام است. حال شما می توانید در مقایسه با رقبا محصول خود را بیشتر و بهتر بفروشید چون تصویر برند شما باعث تمایز شما شده است.

 

تصویر برند

تصویر برند – کالج مدیریت

عناصر تصویر برند

۱– تصویر علامت برند
رنگ بسته ها و شکل بسته ها جوهر و هسته یک برند را شکل می دهند. آن ها در طی زمان ساخته شده اند و نیاز به تداوم دارند تا در طی زمان ساخته شوند. آن ها بانکی تشکیل می دهند که هر گاه بخواهید خط تولید را توسعه دهید و یا محصول دیگری روانه بازار کنید، می توانید از آن برداشت کنید. تصویر علامت برند در طی زمان، متناسب با اشکال، اقدامات و رویدادهایی که معنایی خاص برای مشتریان فعلی یا آتی دارند، شکل می گیرد.

۲– تصویر محصول
این تصویر، به ویژگی های واقعی محصول بر می گردد. به طور خلاصه، تصویر محصول، آن چیزی است که یک محصول یا خدمت قرار است، انجام دهد.

۳– تصویر تداعی کننده
تداعی کننده تلاشی است در جهت اینکه زمینه ای مشترک با مصرف کننده پیدا کنیم و به آنان بگوییم: «ما آنچه را شما دوست دارید، دوست داریم. علائق ما همان علائق شماست و ضمناً، من کالایی دارم که ممکن است شما به آن علاقه مند باشید.» این، بخش مهمی از مجموعه دلایلی است که به مصرف کنندگان برای خرید محصولتان ارائه می دهید. گرچه این گونه تداعی ها همیشه بلافاصله آشکار نمی شوند، اما تصویر تداعی کننده، نظیر دیگر عناصر بازاریابی، باید مد نظر گرفته شود و زمینه تدوین راهبرد قرار گیرد. درست نیست از چیزی حمایت مالی شود که با راهبرد کلی برند همخوانی نداشته باشد.

۴– تصویر استفاده کننده
تصویر استفاده کننده درباره آن است که کدام دسته از مردم، محصول شما را دوست دارند و از آن استفاده می کنند. در اینجا، هدف این است که مصرف کنندگان وادار شوند تبلیغاتتان را ببینند و بگویند: « بله، کسانی که در آن آگهی های تلویزیونی یا تبلیغات چاپی هستند، شبیه من هستند. من آن ها را دوست دارم و کسانی که من آن ها را دوست دارم، شبیه خودم هستند. اگر آنان از آن محصول یا خدمت استفاده می کنند، پس این تصدیق و تأییدی است که من نیز باید از آن استفاده کنم». به همین دلیل است که تبلیغات مربوط به ویتامین های قوی و مواد غذایی مکمل، افراد مسنی را نشان می دهند که در حال شنا، قایقرانی و شادمانی هستند.

۵– تصویر استفاده
محصول چگونه است و چگونه مصرف می شود؟ در یک کافه سرپایی؟ در یک خانه؟ در یک رستوران؟ آیا توسط کسب و کار کنندگان مصرف می شود؟ چیست و چگونه استفاده می شود؟ و آیا من می توانم مصارف دیگری برای آن پیشنهاد کنم؟ بسته به مخاطب، تنوع فوق العاده ای در «تصویر استفاده» وجود دارد. تصاویر مختلف، در مکان های مختلف عمل می کنند. بنابراین، نمی توان «تصویر استفاده» واحدی یافت که به همه جا مربوط شود. ترکیب مناسب این عناصر تصویری، همانی است که عملاً تصویر برند را می آفریند. در فراگرد تبلیغات، باید هر یک از ضعف ها و قوت های یکایک عناصر تصویری، برای حصول اطمینان از اینکه برند از تعداد بیشتری از آن عناصر برخوردار است، کشف و بر روی آن ها سرمایه گذاری شود، به نحوی که حداکثر بهره برداری از آن ها صورت گیرد.

بهترین نوع تبلیغ، تصویرسازی برند می باشد

باید بدانید که یک محصول خوب نیاز به فروشنده ندارد. اگر محصول شما به اندازه کافی عالی باشد اما در ذهن مشتری ثبت نشده باشد تلاش های شما بی نتیجه خواهد بود. اما برعکس اگر تجربه مشتریان باعث یک تصویر ذهنی خوب شود شما در نگهداری مشتریان فعلی خود مشکلی نخواهید داشت. در واقع بهترین راه برای حفظ مشتریان و افزایش وفاداری آن ها ثبت یک تصویر برند خوب است. علاوه بر این نباید به تصویر برند خود اهمیت ندهید. اگر مشتریان به واسطه دوام محصولات شما یا خدمت رسانی سریع و با احترام به سمت شما جذب شده اند؛ باید محصولی با کیفیت همیشه به آن ها ارائه دهید تا تصویر شما ماندگار شود.
علاوه بر این داشتن مشتریانی که از کیفیت محصول خود راضی هستند می تواند در جذب مشتری جدید به شما کمک کند. امروزه مشتریان نظر دیگران را درباره کالا ها می پرسند. علاوه بر این با افزایش تمایل به مصرف کالاهای لوکس بسیاری از مشتریان مایلند محصولی را خریداری کنند که مشابه محصولات لوکس باشد و مشخصه های یک محصول با کیفیت را در خود داشته باشد.
وقتی شما یک محصول را به کسی معرفی می کنید در واقع برداشت خود از محصول و تصویر برند آن را به دیگران منتقل می کنید؛ مثلا شما به دوست خود می گویید: کفشی که خریده ام بعد از مدتها هنوز کیفیت خود را از دست نداده ؛ شما در حال انتقال تصویر کیفیت و دوام هستید. یا می گویید کار با این موبایل خیلی راحت است؛ انتقال مفهوم راحتی کار. اگر می خواهید مشتریان شما برای شما تبلیغ کنند و محصول شما را به هم معرفی کنند پس در انتقال تصویر برند خوب و ممتاز تلاش کنید.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

هویت برند

هویت برند چیست؟ هویت برند ، مجموعه ای از ویژگی هایی است که یک کمپانی در ظاهر محصولش قرار می…